Werk & Studie alle pijlers

Wat is verstandig?

01-09-2012 23:42 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Het is voor mijn leeftijd misschien een beetje te vroeg om hierover al te discussiëren. Maar ik moet dit jaar mijn profiel kiezen op de middelbare school. Ik zit in de 3e klas op een Gymnasium school. Het liefste ga ik voor het profiel waar ik later goed mijn droom baan mee kan doen, want ik wil heel erg graag Beeldende Vorming - Kunst docente worden op een middelbare school. Maar van mijn ouders mag ik dat niet. Ze zeggen dat er geen werk te vinden valt als ik klaar ben met kunstacademie etc. Ze zien me liever dokter of zoiets dergelijks worden. Ik snap heel goed dat ze het jammer vinden als ik naar kunstacademie ga met een gymnasium diploma...maar ja... Ik ben dol op de kunst en kinderen les geven. Mijn docent raad het me ook aan. Maar in deze tijden van de crisis in Nederland..kan je dan beter je droom baan doen waar je dan niet zo veel mee verdient en een risico nemen omdat er misschien weinig werk in te vinden is...of dan toch maar bijvoorbeeld zo'n baan als dokter, advocaat, waar je dan wel zeker van kan zijn? Ik zou graag van meerdere mensen hun mening hierover willen horen dan alleen die van mijn ouders, zodat ik een goede profielkeuze kan maken. Alvast bedankt.
Het valt me wel op dat bijna iedereen hier praat over werk IN Nederland, want ik ben wel bereid om mijn werk in het buitenland te moeten vinden. Niet overal is het crisis hoop ik.
quote:roos1996 schreef op 02 september 2012 @ 16:17:

Het valt me wel op dat bijna iedereen hier praat over werk IN Nederland, want ik ben wel bereid om mijn werk in het buitenland te moeten vinden. Niet overal is het crisis hoop ik. Niet overal, wel in de hele westerse wereld. Hoe is je Chinees?
@lilalinda haha Chinees is niet mijn sterkste kant
In andere landen is het kunstklimaat net zo guur, zij het niet guurder. Nogmaals het is geen echte markt. het is een kunstmatige markt. En ja die recessie is universeel, alleen Azie komt er relatief goed vanaf op het moment.
quote:beertje90 schreef op 02 september 2012 @ 15:29:

Een profiel kiezen waarmee je een grote keuze uit vervolgopleidingen hebt (bijv. N&G) en dan daarbij als extra vak, naast Latijn, nog een taal kiezen (Frans?). Engels, Frans en Latijn moet wel genoeg zijn voor de kunstacademie, lijkt mij

Zoiets zou ik ook adviseren. N&T zelfs, dan kun je echt alle kanten op. Mits je een beetje een beta-meisje bent. Zo kun je ook bv. de ontwerpkant op en met een N&T profiel kom je ook economie en alfastudies binnen.

Als je school het aanbiedt, doe zoveel mogelijk vakken.
Ik heb ook eerst gedaan wat mijn ouders wilden (pabo) maar toch blijft dat knagen en word je daar niet gelukkig van. Ik heb het echt geprobeerd en ook afgemaakt en zelfs drie jaar werk gehad, maar de wens naar wat anders (psychologie) is altijd erg groot gebleven.

Inmiddels ben ik pas afgestudeerd als psychologe, heb ik daar nooit een seconde spijt van gehad en baal ik dat ik niet eerder naar mijzelf heb geluisterd.

Momenteel is de arbeidsmarkt in veel sectoren slecht hoor. Ik heb nu dus een hbo en wo diploma en kom tot op heden ook niet aan de slag. Ik snap dus dat je ouders graag een goede mooie toekomst voor je willen maar geen enkele sector geeft baangaranties! Succes met kiezen!
Heb niet alles gelezen, dus wellicht mosterd.

TO, je zit in gym 3. Een diploma heb je dus nog niet. Niet om negatief te doen, maar ik sta zelf voor de klas en zie elk jaar toch een tiental leerlingen de overstap maken van VWO naar HAVO als ze in de bovenbouw terecht komen. Dan wordt het pas echt moeilijk. Je ouders praten alsof je je papiertje al hebt, en dat is ietwat voorbarig.

Twee. Ik heb zelf conservatorium gedaan en geef dus muziek op een middelbare school. Het klopt dat het bijzonder lastig is om een inkomen bij elkaar te schrapen als kunstenaar (in welke discipline dan ook), maar als je voor de klas staat, verdien je gewoon een lerarensalaris. Lang niet gek. Je geeft zelf aan les te willen gaan geven, perspectieven voor docenten zijn veel beter dan voor niet docenten als het gaat om een baan.

Dat is dus ook iets om je ouders mee te geven.

Volg je hart is mijn advies, heb ik ook gedaan en nooit spijt van gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven