Werk & Studie alle pijlers

wat moet ik nou doen?

15-08-2014 15:21 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heel graag terug naar school om een HBO opleiding te volgen. er zitten alleen een paar problemen aan vast. Ik heb namelijk een zoon van 3 die volgend jaar dus zelf ook naar school gaat en ik ben zwanger van de 2e die komt (als de baby niet eerder of later komt) 10 dec..

Ik moet de opleiding wel voltijd doen want anders heb ik geen recht op stufi (studiefinanciering) en zonder stufi kunnen we die opleiding nóóit betalen óf ik moet er naast evengoed fulltime gaan werken...

nu is hun papa thuis en oma komt rond november vanuit portugal emigreren en mijn eigen moeder houd ook van oppassen dus ik heb een goed netwerk met mensen die me steunen en me willen zien slagen...

ik weet alleen bij god niet hoe ik het moet gaan doen met geld en zoveel tijd weg bij mn kinderen vooral als die kleinste pas 2 maanden is wanneer school begint terwijl ik de eerste vier jaar van mijn oudste bij hem ben geweest wel gewerkt maar altijd parttime en dat ik zoveel van die eerste 4 jaar moet missen dat stoort me wel maar ik wil zo graag beter doen juist voor hun...

zijn er nog meer mama-studenten? ik wil graag zoveel mogelijk praktische info, tips, trucs en ervaringen...

wat zou ik doen als ik jou was?

Totaal aantal stemmen: 4

A. gewoon doen, je streeft naar een beter leven voor jou en (25%)
B. voltijd, omdat : Geen stemmen
C. Deeltijd, omdat : (50%)
D. Blijf thuis, en neem genoegen met wat je hebt.. (25%)
Misschien zou je een avondopleiding kunnen doen. Die zijn er volgens mij ook in voltijd.
Welke studie wil je gaan doen en heb je alternatieven?

Mij lijkt het zwaar met twee kinderen, maar als je echt gemotiveerd bent en discipline hebt, moet het kunnen. Er zijn er genoeg die het doen.
quote:matyca schreef op 15 augustus 2014 @ 15:21:

ik weet alleen bij god niet hoe ik het moet gaan doen met geld en zoveel tijd weg bij mn kinderen vooral als die kleinste pas 2 maanden is wanneer school begint terwijl ik de eerste vier jaar van mijn oudste bij hem ben geweest wel gewerkt maar altijd parttime en dat ik zoveel van die eerste 4 jaar moet missen dat stoort me wel maar ik wil zo graag beter doen juist voor hun....Ben ik nou heel ouderwets als ik denk dat dingen gewoon soms niet kunnen? Belangrijke dingen in je leven, zoals babies krijgen, kinderen opvoeden, een HBO studie volgen, dienen goed gefaciliteerd cq gepland te worden, en anders gewoon niet, toch? Dat zijn dan keuzes die je maakt, om te voorkomen dat je dingen half half gaat doen. Met een halfvolle portemonnee.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Kinderen op de wereld zetten en die door je netwerk cq vers geimmigreerde oma's laten opvangen cq opvoeden lijkt me nou ook niet ideaal.
Ben jij niet diegene die ongepland zwanger was van haar ex en het per se wil houden???
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Waarom wil je nu ineens een HBO opleiding gaan doen? Waarom niet gewoon werk zoeken na de bevalling?
Ouderwets wil ik je niet noemen Very_Cherry. Wel kortzichtig. Voor sommige mensen worden keuzes gemaakt.

Zo ben ik met 16 uit huis geknikkerd door een moeder die liever in bed lag met haar nieuwe vlam. Ik moest stoppen met Atheneum om mijn rekeningen te kunnen betalen. Hierna heb ik een hartritmestoornis gekregen die dusdanig storend was dat ik geopereerd moest worden. Dit proces heeft jaren geduurd.

Ik ben om deze redenen ook pas met 27 begonnen met een HBO opleiding (voltijd). Ook ik heb een kind. Toen 7 maanden.

TO: het is inderdaad zo dat ik veel gemist heb van mijn dochter, Al denk ik dat ik meer had gemist als ik fulltime had gewerkt. Ik heb de schoolvakanties,uren die uitvielen enz. In de avonduren, als kind op bed lag, studeerde ik.

Het leven loopt niet altijd super strak en gepland. (Mijn vader had zich net voor een hele nieuwe studie ingeschreven en toen ging hij dood, kan ook he)

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Het is misschien voor de komende jaren even aanpoten maar wat is het alternatief? Weet waar je het voor doet.
Waarom

Ga je de opleiding niet intern volgen? Dan krijg je en salaris en de opleiding van je werkgever.
Ik de k dat fulltime studeren en kinderen prima samen kan. Laten we eerlijk zijn, een fulltime studie kost echt geen 40 uur per week. Je hoeft vaak niet eens 5 dgn naar school, vaak ook mr halve dagen. Studeren kan in t weekend en savonds en bijv als je kinderen een dag wegbrengt en je mr halve dag les hebt. Er zijn genoeg mensen die 30 uur werken en opvang regelen binnen familie ed, jij hoeft nog minder uren opvang te regelen wasrdchijnlijk omdat je ook de weekenden kunt gebruiken om studieuren te maken. Ik zie het probleem niet zo..
quote:apestaartje30 schreef op 15 augustus 2014 @ 16:21:

Ouderwets wil ik je niet noemen Very_Cherry. Wel kortzichtig. Voor sommige mensen worden keuzes gemaakt.

Zo ben ik met 16 uit huis geknikkerd door een moeder die liever in bed lag met haar nieuwe vlam. Ik moest stoppen met Atheneum om mijn rekeningen te kunnen betalen. Hierna heb ik een hartritmestoornis gekregen die dusdanig storend was dat ik geopereerd moest worden. Dit proces heeft jaren geduurd.

Ik ben om deze redenen ook pas met 27 begonnen met een HBO opleiding (voltijd). Ook ik heb een kind. Toen 7 maanden.

TO: het is inderdaad zo dat ik veel gemist heb van mijn dochter, Al denk ik dat ik meer had gemist als ik fulltime had gewerkt. Ik heb de schoolvakanties,uren die uitvielen enz. In de avonduren, als kind op bed lag, studeerde ik.

Het leven loopt niet altijd super strak en gepland. (Mijn vader had zich net voor een hele nieuwe studie ingeschreven en toen ging hij dood, kan ook he)

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Het is misschien voor de komende jaren even aanpoten maar wat is het alternatief? Weet waar je het voor doet.

Bedankt voor het relaas hoor, maar wat heeft jouw deplorabele jeugd te maken met de situatie van TO?

Roeien met de riemen die je hebt, dus het beste maken van hoe dingen (onverhoopt) lopen vind ik heel wat anders dan (bewust) een kind plannen, om alle aandacht- en tijdrovende omstandigheden heen, terwijl je vantevoren al weet dat je het dan eigenlijk geen aandacht kan geven. Zoals ik bij jou en bij TO lees. Want dat hebben jullie wel gemeen. Jij geeft achteraf aan niet veel van je kind te hebben meegemaakt, TO weet bij voorbaat al dat oma's op gaan draaien voor de opvang. Ik begrijp dat niet.

Dan ben ik maar kortzichtig.
quote:matyca schreef op 15 augustus 2014 @ 15:21:

Ik wil heel graag terug naar school om een HBO opleiding te volgen. er zitten alleen een paar problemen aan vast. Ik heb namelijk een zoon van 3 die volgend jaar dus zelf ook naar school gaat en ik ben zwanger van de 2e die komt (als de baby niet eerder of later komt) 10 dec..

Ik moet de opleiding wel voltijd doen want anders heb ik geen recht op stufi (studiefinanciering) en zonder stufi kunnen we die opleiding nóóit betalen óf ik moet er naast evengoed fulltime gaan werken...

nu is hun papa thuis en oma komt rond november vanuit portugal emigreren en mijn eigen moeder houd ook van oppassen dus ik heb een goed netwerk met mensen die me steunen en me willen zien slagen...

ik weet alleen bij god niet hoe ik het moet gaan doen met geld en zoveel tijd weg bij mn kinderen vooral als die kleinste pas 2 maanden is wanneer school begint terwijl ik de eerste vier jaar van mijn oudste bij hem ben geweest wel gewerkt maar altijd parttime en dat ik zoveel van die eerste 4 jaar moet missen dat stoort me wel maar ik wil zo graag beter doen juist voor hun...

zijn er nog meer mama-studenten? ik wil graag zoveel mogelijk praktische info, tips, trucs en ervaringen...

Ik snap niet zo goed waarom je persé voltijd wil studeren.

Je schrijft dat je dan studiefinanciering krijgt en anders de financiën niet op orde krijgt.

Tegelijkertijd schrijf je dat je altijd parttime hebt gewerkt zodat je genoeg tijd bij je zoon kon blijven. Je kunt/kon dus met een parttime baan wel rondkomen.

Studiefinanciering is maar een schijntje, en als je eerder wel rond kon komen met een parttime baan waarom zou je die dan inruilen voor studiefinanciering?

En je schrijft dat de vader nu thuis is, werkt hij niet?

Mij lijkt dat je met een parttime baan en een deeltijd opleiding financieel beter af bent.

Veel succes, ik vind het goed van je dat je wil gaan studeren en hoop dat je alles op de rit krijgt.
Een thuisstudie mss?
@very cherry, als ik jouw reactie zo lees dan ben je er sowieso op tegen dat moeders meerdere dagen werk/bezigheden elders hebben waarbij de kinderen dan opgevangen moeten worden?

Ik denk inderdaad dat met een fulltime studie je echt niet volle dagen weg bent en dat je je tijd beter zelf kunt plannen dan bij een baan. Ik snap niet waarom mensen over deze situatie vallen. Er zijn genoeg vrouwen die 32 uur of meer werken.

Het is aan jou of je dit wel of niet wil. Zeker als je partner thuis is, zie ik het probleem niet zo.
Ik ben een mamma-student.

Ik ben alleenstaand en begonnen toen mijn zoontje 3 maanden was. Nu alweer aan het derde jaar beginnen.

Ik studeer deeltijd, zodat ik nog gewoon parttime kan werken en geld kan verdienen. Ik vind het wel beetje vreemd dat je de opleiding niet kunt betalen, wil je een speciale opleiding gaan doen ofzo? Ik leef echt van een minimum inkomen en kan het betalen. Hierdoor moet ik een heleboel dingen laten, maar ik weet dat het zich op de lange termijn wel uit gaat betalen. Misschien kun je je kosten/uitgaven patroon eens onder de loep nemen.

Verder loop ik 2 dagen stage, werk 3 dagen en ga 1 avond in de week naar school.

Mijn tip? Als je het wil, gewoon doen. Niet klagen maar dragen. Accepteren dat je een hoop tijd/geld moet inleveren maar dat dat maar een paar jaar duurt.
Eens met VC. Het is belachelijk dat oma's opdraaien voor de zorg van hun kleinkinderen. Heb je net je eigen kinderen groot, kijk je reikhalzend uit naar meer vrije tijd, doen wat je wilt, tweede jeugd met je verkering, kan je een beetje gaan moederen over je kleinkinderen omdat je eigen kinderen de verkeerde keuzes hebben gemaakt.
Ik denk dat ze meer stufi krijgt vanwege de kinderen? Zal wel evenveel zijn als het parttime baantje. Ik snap die overweging wel.

Verder. Je krijgt veel kot als je studeert en weinig inkomen hebt. Misschien is opvang wel handig om de oma's te ontlasten.

En kun je de opleiding niet beter in augustus starten? Mij persoonlijk lijkt het pittig om acht weken na de bevalling een opleiding te starten die ook nog helemaal nieuw en wennen is. In augustus is je kind groter, je schoonma gewend in Nederland, lijkt mij beter.
Ik wil een voltijds studie doen, ik wil studiefinanciering, ik wil heel veel bij mijn kinderen kunnen zijn, ik wil gratis oppas: succes!
Als vader thuis is, is er toch helemaal geen probleem met kinderopvang? Niet financieel, en niet voor de kinderen, want die hebben gewoon een ouder thuis (zoals sommigen hier heel erg belangrijk lijken te vinden). Dan blijft alleen nog over dat jij je kinderen niet de hele dag bij je hebt. Ja, welkom in de echte wereld, dat hebben zo veel mensen. Al die vaders van kinderen waarbij de moeders thuis blijven hebben precies hetzelfde, net als alle moeders die wel werken.

Ik neem aan dat je een opleiding wilt volgen omdat je een (betere) baan wilt? Dan ben je toch ook niet voortdurend thuis? En je kunt tegenwoordig niet altijd beslissen dat je maar halve dagen wilt werken, of max twee dagen of zo. Zeker in het begin van je carrière moet je soms nemen wat er is, en dat kan ook 4-5 dagen zijn. En dan ben je minder thuis dan met een full-time studie, waar meestal veel meer flexibiliteit in zit.

In zeker mate dus wel eens met veel anderen: om te krijgen wat je wilt, moet je soms wat inleveren. En in dit geval dan met name voor jezelf, want de kinderen hebben gewoon iemand om voor ze te zorgen. Als jij dat niet wilt, prima, maar dat is dan jouw keuze. Anderen hebben dat diploma ook niet zomaar gekregen. De hebben ook opvang moeten regelen, of hun kinderwens uitgesteld om eerst een opleiding te doen. Enz enz.
Bij de opleidingen HBO Toegepaste Psychologie en HBO Rechten van Hogeschool NTI kun je net als bij reguliere hogescholen aanspraak maken op studiefinanciering.

Hiermee kan je en vaak thuis blijven en ondertussen een HBO opleiding behalen.

Wel dien je natuurlijk vrije uren te hebben om te kunnen studeren.

En ja het is mogelijk om te studeren met kinderen. Het zijn nu tropenjaren, maar je krijgt er veel voor terug.
quote:sabbaticalmeds schreef op 16 augustus 2014 @ 13:33:

Eens met VC. Het is belachelijk dat oma's opdraaien voor de zorg van hun kleinkinderen. Heb je net je eigen kinderen groot, kijk je reikhalzend uit naar meer vrije tijd, doen wat je wilt, tweede jeugd met je verkering, kan je een beetje gaan moederen over je kleinkinderen omdat je eigen kinderen de verkeerde keuzes hebben gemaakt.Sommige oma's en opa's staan te trappelen om te passen. Dus dit een eenzijdig beeld. En degene die het niet willen, dan zou ik gewoon kinderopvang regelen. Mijn moeder leek het ook totaal niets. Tot ze kleinkinderen kreeg. Nu past ze veel op mijn nichtje. Ik woon te ver weg.
ik denk dat ik TO ben? ik weet niet waar het voor staat maar als ik de reacties lees dan denk ik dat dat over mij gaat. In vele reacties lees ik dat je eerst een opleiding moet doen en dán pas aan kinderen moet beginnen en als je de keus hebt gemaakt om het andersom te doen dan moet je maar op de blaren zitten zo wordt er een beetje gereageerd. Zoals iemand ook al heeft gereageerd, je hebt niet altijd die mogelijkheid het is ook niet eerlijk om daarover te oordelen als je iemand niet kent en niet weet óf het überhaupt een bewuste keus was van iemand. Leven is net als met poker je krijgt niet elke ronde een mooie hand.. Verder ben ik blij dat er toch mensen zijn die er anders over denken.

ik wil inderdaad een opleiding volgen zodat ik in de toekomst een betere baan kan krijgen, meer geld kan verdienen, en wanneer we vakantie hebben dat we ook ergens naartoe kunnen met de kinderen en daardoor ook meer tijd kunnen benutten in weekenden, vrije dagen en vakanties. Ik ben al twaalf jaar niet meer op vakantie geweest ook nooit kunnen veroorlofen om vrij te nemen alleen een keer een weekend weg binnen NL en een keer drie dagen in duitsland doorgebracht bij een vriend want een hotel kunnen we niet eens betalen. mijn vriend is vorige week 25 geworden en ik heb niet eens een cadeau voor hem kunnen kopen.. het is gewoon heel vervelend op te groeien op het randje van armoede en er nooit van af te kunnen komen. al sinds vmbo presteer ik onder mijn kunnen ik deed nooit huiswerk ik deed nooit mijn best omdat ik veel te jong was en niet bezig met de consequenties als ik niet mn best deed.

ik ben nu volwassener en wijzer en ik weet dat ik de rest van mijn leven niet zo kan leiden. Als er al een extra rekening komt van 30 euro schieten we al in de stress omdat we dan weer in de min staan weer achteruit gaan. mijn hele leven is tegenslag na tegenslag geweest en ik wil dit absoluut niet voor onze kinderen ik wil ze hiervoor behoeden. ik wil ze ook gewoon kunnen helpen met huiswerk zelfs wanneer ze naar de universiteit gaan niet net zoals mijn moeder die op het vmbo al geen antwoorden meer voor me had..

ik weet dat ik veel beter kan en ik wil ook veel beter zijn voor mezelf en voor onze kinderen en ik moet daar het meest op inleveren en daarna de kinderen en mijn vriend. maar ja aan de andere kant wat is 4 jaar op een mensenleven? en kijk wat we ze daarna kunnen bieden. in ieder geval meer en betere omstandigheden dan wat ze nu mee zullen krijgen...

en idd na 8 wkn is héél snel te snel maar ik zit er mee dat de regels in sep 2015 anders worden en je dan alles terug moet betalen en dan red ik het al helemaal niet om een opleiding te volgen.

maar ik moet gewoon eens even gaan zitten álle mogelijkheden bekijken en uitreken wat het voordeligste is want misschien is het wel mogelijk om duaal of deeltijd te doen...

in ieder geval bedankt voor alle reacties tot zover en ik hoor graag nog meer meningen e.d.
Ik zeg helemaal niet dat je eerst een opleiding moet doen en dan pas kinderen moet krijgen, soms is de situatie nou eenmaal anders. Maar besef wel dat mensen die het wel in de 'makkelijke' volgorde gedaan hebben, wellicht ook keuzes hebben moeten maken. Om die kinderen nog even ui te stellen bijvoorbeeld, terwijl de wens er wel was.

Jij hebt als het ware de omgekeerde situatie, en hebt je opleiding door welke omstandigheden dan ook uitgesteld. Dat geeft niet, en ik vind het heel goed dat je het nu weer op wilt pakken. Zeker ook in het belang van je kinderen.

Maar: je kunt niet alles tegelijk. Full time naar school en full time thuis zijn combineert niet zo lekker. Voor mij persoonlijk zou de opleiding nu een goede keus zijn. Juist omdat je tijdens een studie meer tijd hebt voor je kinderen dan bij een fulltime baan. Het zal alleen wel even aanpoten zijn voor jou, maar dat is dan dus de keuze die je moet maken.

Hoe zit het trouwens met je man? Je zegt dat hij nu thuis is, blijft dat zo, of is hij wel op zoek naar een baan? Dan moet je wel vast even nadenken over evt opvang. Oma's kan een optie zijn, als ze dat zelf ook willen. Of sommige HBOs hebben een kinderopvang.

Je blijft nu een beetje hangen in wat je allemaal niet wilt. Maar wat wil je wel? Als dat studeren is, kijk je wat daarvoor nodig is (kinderopvang, bijbaan, lenen etc?). En dan kijk je of dat het voor jou waard is. Zo ja, dan ga je ervoor. Zo nee, dan is dat dus ook je eigen keuze.

Heb je trouwens al een toelatingsexamen gedaan? Of heb je na je VMBO nog iets anders gedaan? Want met alleen VMBO kun je niet zo maar naar het HBO.
Blijf ook niet zo hangen in het verleden. Ja je hebt het moeilijk gehad, maar dat hebben zoveel mensen. Richt je energie daar niet op. Vind je laatste bericht nogal negatief.

Aangezien je voor dit jaar al te laat bent voor inschrijven voor een opleiding (althans meeste) neem ik dan je pas volgend jaar (feb of reguliere september) gaat beginnen.

Dat geeft je ruimschoots de tijd op te kijken en na te denken.

Bij deeltijd krijg je geen stufie maar dan zit je ook niet vast aan die kromme nieuwe stufie regeling. Want dan is het gewoon een lening. Als je pas september volgend jaar wil starten probeer dan elke maand wat geld apart te leggen alvast.

Je kunt ipv boeken voor een paar euro ook goede samenvattingen online vinden, die gebruik ik altijd. Werkt prima. Daarnaast heeft elke school een bieb waar je boeken kunt lenen.

Daarnaast kun je een deel van je schoolgeld (ongeveer 500 euro) terug krijgen van de belastingdienst.

Mbt tot KOT, let erop dat er ruim 2 maanden overheen gaan voordat je het eindelijk krijgt. Als je nu al zo snel krap zit, kan je dat niet voor schieten.

Zelf betaal ik mijn collegegeld grotendeels van mijn eindejaarsuitkering en vakantiegeld.

Daarnaast heb ik niet echt idee dat je je al echt goed in het hele gebeuren hebt verdiept. Doe dat eerst eens.
Topic Opener: TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven