Werk & Studie alle pijlers

We gaan weer naar kantoor hoera of jammer?

18-06-2021 19:39 2686 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zojuist de speech van Rutte gezien. We gaan weer naar kantoor.
Ergens vind ik het best jammer, want dit nieuwe ritme bevalt mij prima.
Gelukkig gaan we niet meer de hele week naar kantoor, dus dat scheelt.

Wat vinden jullie ervan dat we weer naar de werkvloer gaan. Opluchting of stiekem ook wel jammer.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
19-06-2021 09:20
De anderhalve meter geldt nog steeds.

Voor mij geen kantoortuin meer. Ik kwam elke dag compleet gesloopt thuis.
Veel bedrijven bouwen deels van de kantoor om tot ‘social hub’. Lekker socializen met collega’s. Wat uiteindelijk gewoon meetings worden. Daarbij ik socialize graag met familie of vrienden, niet echt met collega’s. Ik ben toch extern. Ik vind collega’s leuk. Maar het zijn geen vrienden. Heel soms blijft er eentje plakken na een opdracht maar meestal is het uit het oog en op linkedin,
Alle reacties Link kopieren Quote
BuzzieBee schreef:
19-06-2021 08:00
En die drie maanden die ik aan reistijd in werkweken gerekend bespaar staat nog op zichzelf, tel daarbij de zaterdag die ik normaal kwijt was aan wassen, poetsen, dweilen, boodschappen dan komt daar nog anderhalve maand bij. Of ik nu een half uur ga lunchen of een kwartier ga bijkletsen met koffie op kantoor of ipv die tijd even de keuken grondig doe die 45 minuten. Of eens die grijze klussen. Vitrage in de was, de ramen van binnen eens lappen. De rommellade eens uitruimen. Het geeft me vrije tijd IN mijn vrije tijd. Laten we eerlijk zijn die klote dingen als poetsen en boodschappen en de was ed is voor mij geen vrije tijd…
Al met al bespaar ik dus in werkweken gerekend 4,5 maanden. Tijd die ik dus kan besteden aan leukere dingen dan collega’s. Ik heb overigens werk wat prima 100% thuis kan. Er loopt hier geen grut rond, ik zit op mijn kantoor of in de woonkamer. Op mooiere dagen opstarten met een kop koffie in de tuin. Ja ik begin iets vroeger automatisch. Om 07:15 staat mijn laptop al wel aan. Het is dus niet zo dat ik minder uren draai, eerder meer, maar in etappes. En beter in balans met mijn prive leven.

En het lekker vrij zijn in de avond. Normaal op kantoor tot 17:30, met mazzel deed ik er een uurtje over naar huis met Auto of OV. Met geen mazzel op de filedagen kwam daar een kwartier tot half uur bij. Dus 18:30/19:00 thuis. Dan niet even uitpuffen op de bank, nee, meteen koken. Ook nooit eens iets leuks koken nee, want dat duurt helemaal lang (leuk hoor al die inspirerende recepten boeken, maar in de praktijk ben je aan het voorsnijden al een kwartier kwijt), dus altijd inspiratieloos en snel. Op de mazzeldag aten we dan om 19:00 op de niet mazzeldagen om 19:30. Want vriend wat net zo laat thuis… Eten, afruimen, om 20:30 eindelijk klaar, de wekker gaat om hier ook om 06:00 hier dus nog anderhalf uur Tv kijken en plat. Anderhalf uur tijd voor jezelf. Soms 2 uurtjes. Hobbies? Sporten? Hoe dan. Geen tijd voor. Geen fut voor.

Oh en daar wil ik best wat van mijn uurtarief voor inleveren
Waarom werk je dan zo ver weg?
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de mensen die de collega's gemist hebben vind ik het fijn dat ze straks weer mogen. Wel hoop ik om een omslag waarbij thuiswerken gewoon een optie is. Het grootste voordeel van mijn huidige baan vond ik namelijk altijd dat ik thuis kon werken (ik werk voor het hoofdkantoor van een buitenlands bedrijf, wel met vestigingen in NL) en dat ik de vrijheid had mijn eigen dag in te kunnen delen. Ik wil gewoon nooit meer 40 uur per week op een kantoor zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gaan straks (ergens volgend jaar) weer 3 a 4 dagen naar kantoor, net als iedereen op termijn. Over een tijdje wordt dat weer normaal, wel met flexibele tijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
19-06-2021 09:30
Iedereen? Ik heb het vanaf het begin helemaal prima gevonden
Nou ja, de tendens was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op mijn werk denken ze ook dat de nieuwe generatie het he-le-maal geweldig zal vinden om lekker veel thuis te gaan werken, want die zijn zoveel zelfstandiger.

Ik begrijp dat niet, want als je nieuw bent is de drempel veel hoger om vragen te stellen. Dit jaar had ik een stagiair en de enige reden waarom zij mij wel voor elk wissewasje durfde te bellen, was omdat ik haar deels op kantoor heb ingewerkt, en elke dag wel een minimaal de telefoon aan hadden, om een beetje te kletsen of als ze een vraag had deze gelijk kon stellen, zonder eerst te moeten bellen en zo. Een beetje zoals je op kantoor gewoon aan degene naast je kunt vragen hoe dit of dat werkt.
Daarnaast heb ik zelf altijd gemerkt dat je ook leert over de organisatie en je werk doordat collega's met elkaar ergens over praten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leeuw32 schreef:
19-06-2021 09:42
Waarom werk je dan zo ver weg?
Opdrachten zitten overal (ik ben ZZP-er) maar meestal in de steden in de randstad en dan ontkom je al vaak niet aan files. Dus ookal woon ik in Almere en heb ik een opdracht in Amsterdam wat in het weekend maar 25 minuten is, door de weeks red je dat niet, op de oprit schuif ik al aan in de file op de A6, die vloeiend overgaat in de file op de A1 waarna ik even kan rijden tot ik de rem weer fiks mag intrappen op de A10 en stapvoets kan tot ik ergens kan parkeren.

Ah en met de trein? Auto naar het station (15 minuten). Betaald parkeren en lopen ( 5 minuten). Trein (15 minuten) overstap en weer trein (samen 15 minuten) lopen naar werk 10 minuten, zit ook al weer op een uur. Het klinkt leuk (met de trein is het maar 18 minuten!!! Klopt, je zit maar 18 minuten in de trein. maar de reistijd naar het station, het parkeren, de overstaptijd en van eindstation naar kantoor is geen 18 minuten. Dat is een uur. Opdracht in Utrecht? Idem, die doe ik niet eens meer met de auto.


Ik werk dus niet ver weg, ik woon en werk in trafficjam area, ofwel de randstad.

Ik teken voor een opdracht in mijn eigen woonplaats maar die zijn er niet uiteraard. Het is Utrecht of Amsterdam in mijn Branche. Opdrachten verder doe ik al niet eens. Ooit een in Rotterdam gedaan of in Ede, dat was anderhalf uur voor die laatste enkele reis want moest met de auto en Rotterdam? Ook dik anderhalf uur. Op een mazzeldag. Pechdagen over de 2 uur heen. Maar toen was ik jonger en vond ikdat nog prima. Nu niet meer
buzziebee wijzigde dit bericht op 19-06-2021 10:06
28.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb te horen gekregen dat wij hybride gaan werken dus grotendeels thuis en af en toe naar kantoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens bedenk ik me dat het niet waar is. Die 25 minuten in het weekend met weinig verkeer. Als je me zegt; stap nu in de auto en ik zie je bij de Amsterdam Arena, dan is 25 minuten onhaalbaar. Dat zou ik nooit redden. Dan ben ik er over 45 minuten ongeveer. Dus Almere/Amsterdam is prima als je in Almere aan het station woont. Dan is het briljant. Ze adverteren ook ‘op steenworp afstand van Amsterdam. Jup. Maar de reistijd valt echt altijd tegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
BuzzieBee schreef:
19-06-2021 10:13
Overigens bedenk ik me dat het niet waar is. Die 25 minuten in het weekend met weinig verkeer. Als je me zegt; stap nu in de auto en ik zie je bij de Amsterdam Arena, dan is 25 minuten onhaalbaar. Dat zou ik nooit redden. Dan ben ik er over 45 minuten ongeveer. Dus Almere/Amsterdam is prima als je in Almere aan het station woont. Dan is het briljant. Ze adverteren ook ‘op steenworp afstand van Amsterdam. Jup. Maar de reistijd valt echt altijd tegen.
Als ik met de auto naar mijn werk ga, dan doe ik er 25 minuten over. Als ik met de fiets ga ook. Met het ov is het 45 minuten. Hemelsbreed is het vaak niet zo ver, maar de verbinding is over het algemeen niet zo direct.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb nota bene maar een kwartiertje reistijd op de fiets. De gedachte dat ik weer een hele dag rechtop achter m’n bureau moet zitten, ik moet er werkelijk niet aan denken. Ik lig nu met laptop in bed, in de tuin, op de bank. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoera! Ik werk niet graag thuis en juist concentreren kan ik beter op kantoor. Ik heb het idee dat werk ook erg solistisch wordt, als iedereen 1 dag per week maar op kantoor is.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Ik vond het ook zo lekker dat ik overal vandaan kon werken. Lekker een paar daagjes bij mijn moeder die wat eenzaam was, en die het lekker vond om iemand om zich heen te hebben. En ik vond het lekker om in haar tuin te zitten.
Martinimeisje schreef:
19-06-2021 10:25
Hoera! Ik werk niet graag thuis en juist concentreren kan ik beter op kantoor. Ik heb het idee dat werk ook erg solistisch wordt, als iedereen 1 dag per week maar op kantoor is.
Ik geef toe dat ik een echte solist ben. Ik houd van collega’s om mensen om me heen te hebben, qua gezelschap.

Maar samenwerken in een team, en vooral dat je op kantoor voortdurend bij dingen wordt betrokken waar je niets mee te maken wil hebben, vind ik niks. Ik ga liever gewoon lekker m’n eigen gang, wie mij nodig heeft mag me bellen en mailen. Ik heb het druk zat. Maar op kantoor denkt iedereen je altijd te willen over van alles en nog wat waar ze mee bezig zijn.
anoniem_404358 wijzigde dit bericht op 19-06-2021 10:36
2.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
emmalou schreef:
19-06-2021 10:29
Ik vond het ook zo lekker dat ik overal vandaan kon werken. Lekker een paar daagjes bij mijn moeder die wat eenzaam was, en die het lekker vond om iemand om zich heen te hebben. En ik vond het lekker om in haar tuin te zitten.
Ja, ook dit inderdaad. Ik denk/hoop dat thuiswerken wel meer gemeengoed gaat worden. Bedrijven die eisen dat hun werknemers altijd naar kantoor komen terwijl het werk makkelijk elders gedaan kan worden zullen 'ouderwetsch' worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leeuw32 schreef:
19-06-2021 09:45
Wij gaan straks (ergens volgend jaar) weer 3 a 4 dagen naar kantoor, net als iedereen op termijn. Over een tijdje wordt dat weer normaal, wel met flexibele tijden.
Mijn werkgever is bezig alles aan te passen, dat thuiswerken wordt het nieuwe normaal, dit is de toekomst.
Ik verwacht niet dat wij ooit weer 5 dagen naar kantoor gaan.
Uiteindelijk moet er productie gedraaid worden, en als dat ook vanuit huis kan, waardoor het voor de werkgever ook in kosten scheelt, why not,?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds afgelopen week weer twee dagen naar kantoor geweest. Ik had stille hoop dit ritme voorlopig vol te kunnen houden maar met deze versoepelingen vraag ik het me af. Ik wil niet meer fulltime op kantoor zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
emmalou schreef:
19-06-2021 10:32
Ik geef toe dat ik een echte solist ben. Ik houd van collega’s om mensen om me heen te hebben, qua gezelschap.

Maar samenwerken in een team, en vooral dat je op kantoor voortdurend bij dingen wordt betrokken waar je niets mee te maken wil hebben, vind ik niks. Ik ga liever gewoon lekker m’n eigen gang, wie mij nodig heeft mag me bellen en mailen. Ik heb het druk zat. Maar op kantoor denkt iedereen je altijd te willen over van alles en nog wat waar ze mee bezig zijn.
Ik ook. Ik hoef niet zo nodig in een team te werken, wel vind ik het fijn om mensen om mij heen te hebben om te kletsen en te sparren. Dat gaat op kantoor gewoon fijner.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn werkgever streeft naar een 50/50 verdeling tussen thuis en kantoor. Nu nog volledig thuis en ik merk dat de balans prive/werk gewoon beter is. Niet meer op vrijdagavond de boodschappen moeten doen maar nu gewoon door de weeks voor het werk, De wasmachine aan kunnen zetten en niet meer hoeven nadenken of de droger het daarna nog redt voor bedtijd. Pakketjes die niet perse in de avond geleverd moeten worden.

Op papier zijn wij vrij onze werkuren zelf in delen tussen 07.00 uur en 22.00 uur. In de praktijk kwam het erop neer dat het hele team tussen 10.00 uur en 15.00 uur aanwezig was. 10.00 uur de late starters binnen en 15.00 uur de vroege starters richting huis.

Met thuiswerken zou je je 8 uur werken kunnen inplannen door in de ochtend 4 uur te werken en in de late middag nog 4 uur. Die flexibiliteit zie ik echter niet van de grond komen.
smulrol schreef:
19-06-2021 09:30
Iedereen? Ik heb het vanaf het begin helemaal prima gevonden
Ik ook, ik vond het meteen heerlijk. En ik woon ook alleen, maar van eenzaamheid ofzo heb ik totaal geen last gehad.
Wij zijn dolblij dat man ook nog maar zelden naar kantoor hoeft en ik werk al thuis en wij vonden het helemaal gezellig het afgelopen jaar samen.
dianaf schreef:
19-06-2021 10:44
Ik ook. Ik hoef niet zo nodig in een team te werken, wel vind ik het fijn om mensen om mij heen te hebben om te kletsen en te sparren. Dat gaat op kantoor gewoon fijner.
Mwah, ik vind dat contact wel gezellig op kantoor, maar ik mís het niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees dat zoveel mensen zoveel nog overdag doen. Mijn huishouden is daar te klein voor, de was draai ik gewoon in het weekend, stofzuigen ook, want als ik dat onder werktijd moet doen, dan moet ik toch die uren ergens inhalen én ik heb er een hekel aan om 's avonds te moeten werken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij blijven sowieso gedeeltelijk thuis werken. Nieuw kantoor is te klein om iedereen daar te laten werken. Ik persoonlijk vind het jammer, vond het wel prima zo, thuiswerken.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren Quote
Een op de vijf bedrijven gaat terug naar het oude. Fulltime op kantoor. Wat ze niet beseffen is dat dit zometeen een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde wordt. Mensen willen kunnen kiezen. Kan dat niet loop je de beste kandidaten mis. Dat soort bedrijven waar hybride werken wel degelijk mogelijk is krijgen de voorkeur van kandidaten. Momenteel werk ik voor een ouderwets bedrijf. Ikzelf heb daar geen last van want wij als programma blijven thuis werken omdat we al vanaf dag een werkplek hebben en ze niet ineens 25 externen kwijt kunnen. Maar de interne medewerkers willen hybride. Enquete naar gedaan. Maar de CEO is een enorme ouderwetse haan, en al dik 10 jaar over pensioenleeftijd heen en heeft veto uitgesproken. Al ver voor de persconferentie zei hij dat iedereen vanaf 1 september weer fulltime naar kantoor moest. Ookal wilde 82% van de medewerkers naar een flexibele vorm. Nu zijn het al geen briljante betalers op salaris gebied, zitten ze in een enorme transitie en gaat het om medewerkers die momenteel zonder probleem een andere, beter betaalde baan vinden MET de flexibele vorm van werken.

Dus ookal schreeuwen dit soort bedrijven hard, uiteindelijk zullen ze wel moeten. Hun mensen gaan weglopen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven