Werk & Studie alle pijlers

We moeten vaker naar kantoor, hoera of jammer?

23-05-2025 20:40 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Laten we hier verder kletsen over thuiswerken of het werken op kantoor.
En hoe dat onze werkplezier beïnvloedt.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Flo-tje4 schreef:
25-05-2025 02:12
Op kantoor kom ik nauwelijks toe aan werken. Alleen oppervlakkige werkzaamheden. De hele dag is dan gevuld met overleggen of collega’s die je de hele tijd aanklampen. Wel leuk en gezellig en de tijd gaat snel maar dat wat ik af moet hebben, komt niet af.

Ik vind thuiswerken echt heerlijk. Lekker mijn eigen muziekje, tussendoor even een wandelingetje maken, of een kop thee met thuiskomende kinderen en daarna weer mijn hok in. En geen files.
Als er ooit weer 100% aanwezigheidsplicht op kantoor komt denk ik dat ik rustig aan iets anders ga zoeken.
Helemaal met je post eens en inderdaad, als dat zo zou worden dan ga ik ook om me heen kijken.
Procne schreef:
24-05-2025 09:07
Ik werk bij een grote multinational waar vorig jaar een uitgebreid onderzoek is gedaan naar de effecten van thuiswerken. De belangrijkste uitkomsten waren positief: medewerkers zijn productiever geworden en ervaren een betere werk-privébalans. De meeste collega’s vinden thuiswerken prettig.

Opvallend was ook dat hoe hoger iemand in de organisatie zit, hoe minder waarde diegene lijkt te hechten aan thuiswerken. Met andere woorden: hoe meer je werk bestaat uit overleggen in plaats van daadwerkelijk iets maken of doen, hoe belangrijker je het vindt om op kantoor te zijn — en dat anderen er ook zijn.

Het gevolg laat zich raden: hoewel juist de mensen die het uitvoerende werk doen graag thuis blijven werken, moeten wij inmiddels verplicht weer minimaal twee dagen per week naar kantoor. Daar kampen we met een structureel tekort aan parkeerplaatsen en werkplekken, en zitten we met z’n allen in een rumoerige kantoortuin. En de senior managers die dit voor ons bedacht hebben, hebben hun eigen parkeerplaats en hun eigen kamer.
Dit is de reden dat ik geen enquêtes meer invul die betrekking hebben op thuiswerken. Wij hebben ook meerdere van dit soort onderzoeken gehad en de uitkomt was dat meer dan 78% van de medewerkers de verbinding mist en het liefst weer fulltime naar kantoor wil komen zoals de pre-coronatijd.
Toen ik dat las wist ik dat de uitkomt was gemanipuleerd.

Want als medewerker in de uitvoering weet ik dat niemand blij is met die kantoortuin, niemand heeft behoefte aan prietpraat bij de koffieautomaat, niemand wil op ma-wo-vr op kantoor zijn en zo kan ik nog even doorgaan. Maar ik zie bij mijn WG dat de mensen die niet thuis willen werken toch net een streepje voor hebben t.o.v degene die zelden op kantoor zijn en dat heeft ermee te maken dat de kantoorwerkers meer zichtbaar zijn.
Er is ook een soort tweedeling tussen de kantoorwerkers en de thuiswerkers waarbij degene die altijd op kantoor zijn zich net even iets beter voelen dan de mensen die thuiswerken. Het wordt niet zo geuit maar je merkt het aan de opmerkingen wanneer iemand die vaak thuiswerken op kantoor komt: Heyyyy jij ook hier, wat een eer. Dit soort rare opmerkingen. Echt heel frustrerend.
Miskotto schreef:
25-05-2025 12:08
Dit is de reden dat ik geen enquêtes meer invul die betrekking hebben op thuiswerken. Wij hebben ook meerdere van dit soort onderzoeken gehad en de uitkomt was dat meer dan 78% van de medewerkers de verbinding mist en het liefst weer fulltime naar kantoor wil komen zoals de pre-coronatijd.
Toen ik dat las wist ik dat de uitkomt was gemanipuleerd.

Want als medewerker in de uitvoering weet ik dat niemand blij is met die kantoortuin, niemand heeft behoefte aan prietpraat bij de koffieautomaat, niemand wil op ma-wo-vr op kantoor zijn en zo kan ik nog even doorgaan. Maar ik zie bij mijn WG dat de mensen die niet thuis willen werken toch een streepje voor hebben t.o.v degene die zelden op kantoor zijn en dat heeft ermee te maken dat de kantoorwerkers meer zichtbaar zijn.
Er is ook een soort tweedeling tussen de kantoorwerkers en de thuiswerkers waarbij degene die altijd op kantoor zijn zich net even iets beter voelen dan de mensen die thuiswerken. Het wordt niet zo geuit maar je merkt het aan de opmerkingen wanneer iemand die vaak thuiswerkt op kantoor komt: Heyyyy jij ook hier, wat een eer. Dit soort rare opmerkingen en wanneer diegene weggaat dan is het van tot ooit he.
Echt heel frustrerend.
Miskotto schreef:
Er is ook een soort tweedeling tussen de kantoorwerkers en de thuiswerkers waarbij degene die altijd op kantoor zijn zich net even iets beter voelen dan de mensen die thuiswerken. Het wordt niet zo geuit maar je merkt het aan de opmerkingen wanneer iemand die vaak thuiswerken op kantoor komt: Heyyyy jij ook hier, wat een eer. Dit soort rare opmerkingen. Echt heel frustrerend.
Herkenbaar. Ik vind het nog vervelender als die opmerkingen komen van iemand die op loopafstand van het kantoor woont. Die komen dan even naar kantoor voor een overleg, zijn weer in de picture geweest en vertrekken weer naar huis.
Miskotto schreef:

Dat lijkt me frustrerend inderdaad. Dat is nooit goed

Aan de andere kant, dat respect is er andersom ook echt lang niet altijd. Ook hier niet. Er wordt van alles gevonden van de medewerker die wel graag op kantoor zit.

Ergens moeten we gaan accepteren, zonder al die oordelen, dat behoeftes anders liggen. Binnen de kaders van het beleid.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven