Werk & Studie alle pijlers

weken en gekort worden

20-02-2010 16:59 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijd geleden heb ik een ongeluk gehad en kon ik mijn eigen werk niet meer uitoefenen. Nu is het inmiddels meer dan 2 jaar later en werk ik al ruim een jaar 100% in een andere functie (aangepast werk). Er is door het bedrijf (een gemeente trouwens) nog steeds geen beslissing genomen wat ze met me gaan doen. Ik sta echter voor 99,99 % goedgekeurd en 0.01% ziek.Vandaag kreeg ik mijn loonstrook en zag ik dat ik gekort ben wegens ziekte. Ik vraag me af of dit wel mag. Weet iemand dit.

Kijk als ik ziek thuis ben is het wat anders maar nu werk ik gewoon alleen niet meer in eigen functie.

Groetjes
Krijg je wel het inkomen van je eigen functie?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
weken?????
pff schrijf foutje de r zat vast.................... werken dus!!!

En ja ik krijg naar eigen functie betaald en werk zelf in een functie met een hogere schaal. Krijg dus eigenlijk onderbetaald
Ben je op het ziektepercentage van 0,01 % gekort ? Even melden bij je baas denk ik. Ik werk ook bij een gemeente. Ik ben al gekort na 6 maanden ziekte (geen probleem mee hoor; regels zijn regels).
Vaag...lijkt me dat het niet klopt...

Lentezon, kreeg even een hartverzakking...verschilt per CAO begrijp ik na even gegoogled te hebben...(ben nu bijna 6 maand thuis..maar bij "ons" word er gekort na 12 maanden) Ben jij veel gekort dan?
Ik denk dat je nog voor een ietsiepietsie ziek wordt beschouwd, zodat de werkgever niet weer opnieuw 2 jaar loon hoeft te betalen, als je weer ziek bent. Dan kan namelijk meteen de WIA ingaan.

Ik zou daar niet mee akkoord gaan en aan de bedrijfsarts vragen of je volledig arbeidsgeschikt bent.
Lentezon, kreeg even een hartverzakking...verschilt per CAO begrijp ik na even gegoogled te hebben...(ben nu bijna 6 maand thuis..maar bij "ons" word er gekort na 12 maanden) Ben jij veel gekort dan?[/quote]

Dag Juliaatje, ik ken je van een ander TO. Ik ben 10% gekort. Na 12 maanden wordt het meer, maar dat percentage weet ik niet, want ik ben heel blij dat ik na een burn-out weer volledig werk.

Lijkt me toch vreemd Floweret, dat je gekort wordt. Je werkt immers ook 100% van je uren en ik begrijp dat je nu passend werk doet. Maandag direct naar je LG/HRM-afdeling gaan is mijn advies.
wettelijk moet de werkgever 2 jaar 70% van het loon van de medewerker doorbetalen. Per CAO wordt hierin verschil gemaakt (bij mij krijg je het eerste jaar 1005 en afhankelijk van je inzet het 2de jaar 90 of 70%) Check eerst even hoe dit bij jou is geregeld.

Daarna zou ik het gesprek aangaan met degene die jou tijdens je ziekte begeleid. Waarom sta je nu nog op 0,01% ziek? Is er al een hersteldatum afgesproken? Kans is groot dat de salarisadministatie automatisch een seintje krijgt om minder uit te betalen.

Je zou ook een afspraak met de bedrijfarts kunnen maken en je hersteld laten verklaren door hem. In dat geval ben je van het ziekteverzuim gedeelte af, maar heb je met je werkgever een probleem met het toekennen van een passende functie.
Hallo

dank voor de reacties

Ik vind het raar ben laatst bij de bedrijfsarts geweest en die zei dat ze me niet konden korten.

In ieder geval kan ik niet meer terugkeren naar mijn eigen functie die is fysiek te zwaar. Ze zijn nu al heel lang bezig rapporten op te vragen bij artsen maar ambtenaren (al ben ik er zelf dus ook een) zijn soms zo langzaam. Officieel kan ik niet meer op therapeutische basis werken omdat ik gewoon 100% werk vandaar dat ik nog een heel klein percentage ziek sta. Ben trouwens 15% gekort.
quote:floweret schreef op 20 februari 2010 @ 20:21:

Hallo

dank voor de reacties

Ik vind het raar ben laatst bij de bedrijfsarts geweest en die zei dat ze me niet konden korten.

In ieder geval kan ik niet meer terugkeren naar mijn eigen functie die is fysiek te zwaar. Ze zijn nu al heel lang bezig rapporten op te vragen bij artsen maar ambtenaren (al ben ik er zelf dus ook een) zijn soms zo langzaam. Officieel kan ik niet meer op therapeutische basis werken omdat ik gewoon 100% werk vandaar dat ik nog een heel klein percentage ziek sta. Ben trouwens 15% gekort.

nogmaals, je wordt niet gekort want dit is eengevolg van het feit dat je ziek gemeld bent. Ook kan de bedrijfsarts hier niets over zeggen, dit staat immers in jou CAO. MAAR als je op dit moment al je uren in een passende functie werkt, deze functie passend is en jouw reden voor ziekmelden niet langer een rol speelt in je huidige (tijdelijke) functie, dan moet je worden beter gemeld.

Over het opvragen van rapporten: zijn dit collega's die dit opvragen? niemand mag namelijk medische informatie inzien behalve de bedrijfsarts, ook niet als je hiervoor toestemming hebt gegeven.

Vraag anders of je bedrijfsarts een functie mogelijkheden lijst wil invullen of dring aan op een arbeidskundig onderzoek. Hiermee komt zwart op wit te staan wat je nog wel en niet kan. Je werkgever heeft een verplichting je in eerste instantie intern te reintegreren (heeft hij in eerste instantie ook gedaan) en je een permanente plek te bieden.

Ik zou er echter voor kiezen om je zo snel mogelijk beter te melden en hier een arbeidsgerelateerde dicussie van te maken op het werk, ipv een ziekteverzuim-discussie.
Vergeet eerst al het geneuzel over CAO's, want op gemeenteambtenaren is geen CAO van toepassing. Wel een rechtspositiereglement, de CAR/UWO.

Artikel 7:3 bepaalt waar je recht op hebt. De eerste 6 maanden 100%, de tweede 6 maanden 90% en het tweede jaar van ziekte 75% van je bezoldiging. (zie ook de post van lentezon)

Echter voor de uren dat je werkt, of dat nou je eigen werk is of ander werk in het kader van re-integratie, heb je recht op 100% van je bezoldiging. Dus snel naar P&O met artikel 7:3 lid 6 van de CAR/UWO in je hand.

Weet je zeker dat je inmiddels niet formeel geplaatst / herplaatst bent op die ander functie, en dat daar een lager loon aan is verbonden? (besluitje gemist, ergens?) ? en ben je al bij UWV geweest voor de keuring?

Hoe dan ook, als dit het hele verhaal is, lijkt het er op dat de korting niet terecht is.En die constructie van 1% ziekmelden daar gaat natuurlijk niemand intuinen , maar dat snappen ze hopelijk bij jouw werkgever ook wel he?
Hallo,

Nou maandag gelijk de vakbond gebeld en p&o

en wat denk je ze hebben een foutje gemaakt

volgende week zou ik het overige loon op mijn rekening gestort krijgen

Het mag dus niet art 7.3 lid 6

pff gelukkig maar
heee, dat is een goed bericht! mooi zo!

leuk dat je trouwens nog even komt melden hoe het is afgelopen, ik was er al nieuwsgierig naar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven