Werk & Studie alle pijlers

Welke baan na praktijkschool

17-01-2021 16:00 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nichtje dat naar de praktijkschool gaat. Ze voelt zich hier heel erg negatief over. Alle volwassenen in haar omgeving hebben hoge opleidingen gedaan. Ze mist heel erg zoals ze zelf zegt 'kunnen afkijken bij grote mensen wat je later kunt worden.' Nu vroeg ik me af of jullie misschien van mensen in jullie omgeving kennen die de praktijkschool hebben gedaan. Welke baan heeft deze persoon nu? Zouden er misschien ook bekende Nederlanders zijn die praktijkschool hebben gedaan? Ik kon ze niet bedenken, maar misschien weet hier iemand het.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf lesgegeven op een mbo opleiding. Daar stroomden regelmatig jongeren in vanuit de praktijkschool. Die starten dan in een niveau 1 opleiding, die is vaak vrij algemeen. Vanaf daar kun je doorstromen naar een vakgerichte niveau 2 opleiding (en daarna steeds een stapje verder, mocht ze dat willen. Dus op zich kan ze echt alle kanten op hoor.
Op die praktijkschool zelf zijn toch voorbeelden genoeg lijkt me?

Daarbij wordt er volgens mij voor een groot deel niet opgeleid voor banen, maar mogelijk een mbo 1 opleiding en veelal begeleid werk, vrijwilligerswerk of werk op een sociale werkplaats. Maar is het helemaal niet gericht op het vinden van een reguliere baan in een regulier bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Zal een beetje liggen aan wat er binnen haar vermogen en interesses ligt. Ik ken bijvoorbeeld iemand die praktijkschool gedaan heeft en uiteindelijk pedagogisch medewerker is geworden op een kinderdagverblijf. Hiervoor heb je denk ik een MBO niveau 3 studie nodig.
Ik ken er een paar en die werken bijna allemaal in de productie. Een enkeling op de receptie en 2 zijn na de praktijkschool toch nog een MBO opleiding gaan volgen en hebben een baan in hun werkveld. Zo ver ik weet heeft de school hen geholpen bij het zoeken naar werk en vervolgopleiding.

Wat zou je nichtje graag willen worden? Is het niet handiger om dat uit te zoeken en dan na te gaan hoe ze daar kan komen? Ik bedoel, de praktijkschool is nu eenmaal gericht op eenvoudig werk. Dus afkijken bij een hoger opgeleide is misschien ook niet handig, die kunnen immers op totaal andere banen solliciteren. Als ze zelf een richting bepaald, dan kan ze echt verder komen hoor. Ik vind het vooral naar voor haar dat het negatief voelt. Ze mag juist trots zijn dat ze het doet!
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen niveau 1 en Entree?

Ik vind het opleidingengedoe zó vaag geworden sinds ITS, LTS en MTS niet meer bestaan.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Entree is onder mbo niveau 1.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Er is inderdaad een mogelijkheid om via entreeklas door te stromen naar mbo 1. Nichtje wilde dit heel graag en heeft hier erg haar best voor doen, maar het leren gaat haar heel moeilijk af. School en ouders proberen nichtje nu te laten inzien dat alleen praktijkschool afmaken ook goed genoeg is.

Je kiest bij deze praktijkschool een richting en behaalt certificaten in plaats van een diploma. Je kunt hierbij denken aan een heftruckcertificaat.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je op je op het praktijkonderwijs zit en je haalt geen hogere opleiding, dan kom je volgens mij automatisch in het doelgroepregister van de gemeente. Wanneer je je meldt bij de gemeente in het kader van de participatiewet, dan heb je recht op ondersteuning bij het vinden van werk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb praktijk school gedaan en mocht toen instromen op mbo2 en deze gehaald werk nu in de huishouding in een verpleeghuis.
Sluit de praktijkschool wel aan bij haar leerniveau of is ze daar terecht gekomen door omstandigheden? Kan ze hoger doen of niet?

Ik ken wel een aantal mensen met praktijkdiploma. Veel gaan in winkels werken achter de kassa bijvoorbeeld. Jongens kiezen meestal voor de bouw, straten leggen. Ik ken er één met een eigen schoonmaakbedrijf. Een ander houdt tuinen netjes bij. Eigenlijk alle baantjes kunnen wel die mensen normaal als bijbaan hebben, maar dan fulltime en misschien iets meer verantwoordelijkheid. Dat kan echt heel breed zijn hoor. Ik ken ook iemand die nu helpt op een manage en paarden verzorgt. Er zitten leuke dingen tussen maar je moet het net treffen.

Heeft ze bepaalde talenten? Ik ken een jongen die goed kon koken en nu als kok werkt, met alleen een praktijk diploma. Ik zie wel vaker dat ze gewoon ergens instromen en er goed in blijken te zijn, dan mogen ze blijven.

Edit: het is inderdaad wel vaak met hulp vanuit de gemeente of school om een fijne werkplek te vinden.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
17-01-2021 16:05
Als ze zelf een richting bepaald, dan kan ze echt verder komen hoor. Ik vind het vooral naar voor haar dat het negatief voelt. Ze mag juist trots zijn dat ze het doet!
Het is inderdaad vooral vervelend dat ze zich minderwaardig voelt. Andere kinderen in de familie zitten op havo of vwo en willen advocaat, fysiotherapeut of makelaar worden. Deze kinderen hebben ouders die werken in die beroepen. Nichtje weet niet wat ze wil worden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Heel fijn om ervaringen te lezen. Ze heeft recent een test gedaan waaruit blijkt dat praktijkonderwijs passend is voor haar. Ze heeft meer dan 3 jaar leerachterstand. Om een idee te geven: ze is 15 jaar en zit qua leren op niveau begin groep 6.
Verdiep je eens in de indicatie banenafspraak. Die is voor zo ver ik weet automatisch van toepassing bij leerlingen van het praktijkonderwijs.

Veel gemeenten bieden ook extra ondersteuning bij het vinden van werk, zeker als je die indicatie hebt. Via de school zal er ook het eea mogelijk moeten zijn. Er wordt gelukkig veel aandacht gevestigd op deze doelgroep de laatste jaren.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor werk zou ze graag wilen doen?

Mijn pedicure is tevens stageplekbegeleider. Eén van de leerlingen die ze begeleidde zou ze nooit een eeltrasp of scalpel in handen geven, maar die meid kon wel prachtig nagels lakken, hele kunstwerken maakte ze. Die is dus nagelstyliste geworden.
Haar "salaris" verdient ze op de kinderboerderij als dagbesteding, het nagels lakken doet ze erbij. Leuk extra zakcentje, want tot het leiden van een eigen bedrijf is ze gewoon niet in staat.

Ook mooi om te zien hoe ze is gegroeid tijdens één jaar begeleiding. Veel zelfverzekerder, beter geworden in omgangsvormen.
Mijn pedicure selecteerde wel specifiek "oefenklanten" voor haar, dus geen haastige of snibbige types. Mensen ontvangen, koffie brengen, dat ging al snel goed.
Mijn pedicure deed de basisbehandelingen en haar leerling mocht de laatste hand eraan leggen met het lakken.

Ik ken ook een jongen die nu verkoopmedewerker is, met behoud van Wajong of zo. Een kopieerkracht die onmisbaar is. Plus nog mensen die via Werkpro/Cosis aan het werk zijn in de horeca.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer voorbeelden ik kan noemen. Ook nog een assistent uitvaartverzorger.

Je nichtje kan heel veel kanten op.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 17:25
12.97% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
De meeste jonge mensen met leerproblemen willen graag zijn zoals ieder ander en willen ook succes. Het is een kwestie van stap voor stap uitproberen wat voor haar zal werken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je nichtje is nog jong gaan ze nog steeds op stage? Daar leren ze een hoop en krijgen ze vaak een beter idee van wat ze willen en kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Kennis van mij heeft praktijkschool gedaan en is nu kok in een Italiaans restaurant (Geen pizzatent), waar ze intern verder opgeleid wordt.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
LD, is zij kok of keukenhulp?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bij Eeterie De Globe in Groningen werken veel mensen "met een afstand tot de arbeidsmarkt". Zowel in de keuken als in de bediening.

Buiten de coronamaatregelentijd een prima plek voor lunch of avondeten.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-01-2021 17:30
Reden: spam
20.47% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Binnen mijn team heb ik collegae die zijn opgeklommen van huishoudelijke hulp naar helpende en verzorgende bij clienten in de thuiszorg. Top collegae die ik niet kan missen om de zorg bij clienten sluitend te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
"Spam" voor een sociale werkplaats?
:rofl:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
17-01-2021 17:38
"Spam" voor een sociale werkplaats?
:rofl:

Ik was net mijn kaak aan het oprapen. Waar slaat dit op? Dan kunnen we toch nooit meer een link neerzetten? We hebben topics over funda (staat zelfs in de titel) moet die dan maar weg want spam? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
boekenlegger0 schreef:
17-01-2021 16:10
Er is inderdaad een mogelijkheid om via entreeklas door te stromen naar mbo 1. Nichtje wilde dit heel graag en heeft hier erg haar best voor doen, maar het leren gaat haar heel moeilijk af. School en ouders proberen nichtje nu te laten inzien dat alleen praktijkschool afmaken ook goed genoeg is.

Je kiest bij deze praktijkschool een richting en behaalt certificaten in plaats van een diploma. Je kunt hierbij denken aan een heftruckcertificaat.
Na een entree ga je naar niveau 2. De entreeopleiding is je niveau 1.
Alle reacties Link kopieren
Praktijkschool-MBO-HBO 😁.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven