Werk & Studie alle pijlers

Werkeloos: verplicht solliciteren - passend werk accepteren

05-08-2021 14:43 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken cq wat jullie ervaringen zijn.

Ik ben een vrouw, 30 jaar werkervaring als directiesecretaresse/management assistente. En nu werkeloos.

Verschillende sollicitaties gedaan, gesprekken gevoerd, maar ik word afgewezen op vaak een van de 3 redenen:

1. te oud (dat zegt men niet, maar het profiel van de vacature is duidelijk voor een jonger iemand).
2. te duur (terwijl ik best omlaag wil qua salaris)
3. te gekwalificeerd (men is bang dat ik snel weer zal vertrekken, omdat ik gewend ben meerdere balletjes omhoog te houden).


Ik ben inmiddels een jaar werkeloos en dan ben je feitelijk verplicht om iedere vorm van werk aan te nemen. Het UWV zit daar ook bovenop.

Ik zou dus elk soort werk moeten aanpakken tegen zelfs het minimumloon. Maar dat werkt toch niet motiverend. Denkt een potentiële werkgever dan niet als hij/zij mijn cv ziet: die dame gaat weg zodra ze kan.
Ik krijg nu een oproep om ergens te solliciteren om pakketjes voor een koeriersdienst in te gaan pakken.

Laten we wel wezen, dat ik dolgraag wil werken. Het liefst iets administratiefs en ik wil zeker salaris inleveren.

Hoe denken jullie hierover?
Alle reacties Link kopieren
solliciteren bij een overheid, daar maak je meer kans als het gaat om je leeftijd.
hoi
Het is niet anders, toch maar doen dus als je nog geen zicht op wat anders hebt.
Mwah, die inpakdirecteur denkt misschien hetzelfde als het UWV: deze persoon kan blijkbaar ergens anders geen werk vinden, dus ze zal blij zijn met dit werkaanbod.

Je hoeft niet te solliciteren hè: je kunt je uitkering ook stopzetten.
anoniem_658ddd2dacf57 wijzigde dit bericht op 05-08-2021 15:04
72.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de pakketdienst verder blijven solliciteren naar een baan die je leuk vindt?

Waarom niet?
Ik ben het helemaal eens met de uitkeringsinstantie. Je wordt er ook niet jonger op door thuis te zitten en het gat op je cv wordt alleen maar groter. Er zit veel tussen pakketjes bezorgen en je oude werk in. Ik zou me laten omscholen als ik jou was. Dat kan waarschijnlijk best (deels) op kosten van het UWV maar dan moet je wel bereid zijn om buiten je comfort zone te denken.

Denk vooruit, want eenmaal in de bijstand heb je helemaal geen zicht op enigszins leuk werk meer binnen je straatje.
Persoonlijk heb ik het, door eigen ervaring, niet zo op het UWV.

Ik heb de uitkering stop laten zetten, maar ik had daar de financiele middelen voor.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me ook flink kut hoor, laten we wel wezen, als je pakjesinpakker had willen worden had je dat dertig jaar geleden wel gedaan. Is er viavia niet nog iets leukers te vinden, of iets met office assistent of (kleinere) projectleider?
Alle reacties Link kopieren
met een bak aan ervaring - en ervan uitgaande dat je je kennis rondom bijv. Office365- actueel hebt gehouden, zou ik eens kijken of freelancen of via detachering geen optie is?

Een goede (project-)secretaresse is niet makkelijk te vinden maar in loondienst juist bijna wegbezuinigd.

Google eens op 'secretaresse inhuren' en dan zie je waar je wellicht zelf een open sollicitatie naartoe kunt sturen?
Dit is zoals het is.
Je hebt een jaar de tijd gehad je breder beschikbaar te stellen, te heroriënteren, te verdiepen in andere baankansen.
En nu is er blijkbaar nood aan de man, want oh wee…..

Werken als inpakster en van daaruit verder oriënteren.
Alle reacties Link kopieren
Voor nu zou ik alles aanpakken wat je kan krijgen. 1 jaar thuiszitten zou ik gillend gek worden. Nu zorgen dat je werk hebt en vanuit daar eventueel verder zoeken.
Ik vind het heel normaal dat werklozen worden gedwongen werk aan te nemen. Als je 30 bent moet je toch nog makkelijk werk kunnen vinden.

Ik ben ook directiesecretaresse geweest, ik weet dus waarover ik spreek.
Ik lees dat je ervaring hebt als directiesecretaresse maar dan stel ik jou volgende vragen:
- Hoe lang heb je als DS gewerkt?
- Hoe goed spreek jij verschillende talen?
- Welke studies heb je gedaan?
- Heb je bij die sollicitaties ook proeven moeten afleggen?

Allemaal zeer relevante punten om opnieuw aan de bak te komen als DS.

Ben je al langs uitzendkantoren geweest om je voor te stellen en te vragen welke tijdelijke opdrachten ze in de aanbieding hadden? Enkele sollicitaties te doen maar je nergens spontaan aanbieden (ik zeg niet dat dat zo is, daarom dat ik het vraag) is geen verantwoording om een jaar thuis te zijn.

Je schrijft dat men niet vlakaf zegt dat je 'te oud' bent. Maar zegt men wel vlakaf dat je te duur of te gekwalificeerd bent? Of denk jij dat men dat denkt?

Ik kan moeilijk geloven dat je als DS solliciteert voor een job van secretaresse, dat men jou te gekwalificeerd vindt.

Maar zoals gezegd, in deze tijd moet iedereen prestaties leveren en niet geld krijgen om niks te doen. Daarom vind ik het normaal dat men achter je veren zit. Anderzijds, als jij met je ervaring van DS pakketjes moet gaan inpakken, dan komen de mensen die een zeer laag diploma hebben en ook werkloos zijn, helemaal niet meer aan de bak.

Ik wens je succes bij het vinden van een passende en leuke job!
mammezel schreef:
05-08-2021 15:14
Ik vind het heel normaal dat werklozen worden gedwongen werk aan te nemen. Als je 30 bent moet je toch nog makkelijk werk kunnen vinden.

(...)
Ze ís geen 30, maar heeft 30 jaar ervaring.
montblanc schreef:
05-08-2021 14:54
Lijkt me ook flink kut hoor, laten we wel wezen, als je pakjesinpakker had willen worden had je dat dertig jaar geleden wel gedaan. Is er viavia niet nog iets leukers te vinden, of iets met office assistent of (kleinere) projectleider?
Ow, ik dacht dat ze 30 was, maar inderdaad er staat, vrouw, 30 jaar werkervaring, ...

TO, dan loop je nu tegen de 60 aan als het effectief zo is. Klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
05-08-2021 15:14
Ik vind het heel normaal dat werklozen worden gedwongen werk aan te nemen. Als je 30 bent moet je toch nog makkelijk werk kunnen vinden.

30 jaar WERKERVARING mammezel

Verder ben ik het er mee eens dat als je in een jaar tijd geen passende job hebt gevonden dan maar beter neemt wat je wel te pakken kan krijgen. Je wil toch niet blijven van een uitkering leven?
Had ik zelf al veel eerder gedaan, een jaar thuis, moet er niet aan denken.

Ik heb me trouwens op bijna 50 omgeschoold.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je ergens wel TO, maar aan de andere kant ben je als je pakketjes inpakt voor een koeriersdienst toch aan het werk. En weer onder de mensen. Vanuit een baan vind je bovendien vaak sneller een nieuwe baan.

Zijn er mogelijkheden om je nog om te laten scholen? Bijvoorbeeld via een BBL traject? Wat heb je tot nu toe buiten solliciteren binnen je eigen vakgebied ondernomen om weer aan werk te komen?
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
05-08-2021 14:50

Je hoeft niet te solliciteren hè: je kunt je uitkering ook stopzetten.
.
POTVERDIKKE!!! Dat mensen daar niet aan denken!?!?! Je KuNt Je UiTkErInG oOk StOpZeTtEn! Natuurlijk!
Dit lijkt me echt zo'n vreselijke situatie. Nog best wat jaren tot je met pensioen kan, werkloos raken en dan overal te oud voor worden bevonden. En dat ligt niet per se aan jou of aan wat je kan maar wel aan je leeftijd en de aversie tegen het aannemen van oudere werknemers in het algemeen. En radicaal omscholen is natuurlijk ook niet erg realistisch meer als je rond de 60 bent.

Zo is het gewoon. Je hebt niet veel andere keuze dan een baantje als inpakster accepteren vrees ik en hopen dat je van daaruit nog ergens inrolt.
Marelyse schreef:
05-08-2021 15:26
Dit lijkt me echt zo'n vreselijke situatie. Nog best wat jaren tot je met pensioen kan, werkloos raken en dan overal te oud voor worden bevonden. En dat ligt niet per se aan jou of aan wat je kan maar wel aan je leeftijd en de aversie tegen het aannemen van oudere werknemers in het algemeen. En radicaal omscholen is natuurlijk ook niet erg realistisch meer als je rond de 60 bent.

Zo is het gewoon. Je hebt niet veel andere keuze dan een baantje als inpakster accepteren vrees ik en hopen dat je van daaruit nog ergens inrolt.
Natuurlijk heeft ze wel andere keuzes. Naar andersoortig werk gaan kijken bijvoorbeeld, hoeft echt niet per se inpakwerk te zijn. Of zich laten omscholen tot iets waar wel toekomst in zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze eerder rond de 50 is toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik was 'gewoon' secretaresse toen ik door een reorganisatie mn baan kwijtraakte. Via uitzendbureau een tijdelijke baan als secretaresse gevonden maar daarna kon ik ook niet meer aan de bak komen (was toen 49). Ben toen 2 jaar receptioniste/telefoniste geweest (ook op uitzendbasis). Daarna toch weer als secretaresse aan de slag, nu wel als directiesecretaresse, steeds tijdelijke jobs maar da's eigenlijk wel leuk.
En de vacatures vliegen me nu om de oren, heb 2 gesprekken de komende weken. Op Indeed zijn best veel vacatures momenteel.
Wat zeggen ze van omscholing?
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
05-08-2021 15:14

Ik kan moeilijk geloven dat je als DS solliciteert voor een job van secretaresse, dat men jou te gekwalificeerd vindt.

Mammezel, het is helaas toch echt waar. Ook ik solliciteerde naar de functie van Management Assistente bij de Belastingdienst. Prima gesprek, maar de afwijzing was, dat men bang was dat ik na een week of 3 zou vertrekken, omdat ik gewend zou zijn meerdere balletjes in de lucht te houden en het werk binnen de belastingdienst te afgekaderd is. Omdat het wel een fijn/goed gesprek was heb ik bij de afwijzing nog wel een aantal vragen kunnen stellen. Leeftijd was geen probleem. Brief prima. CV prima. Gesprek prima.

Ik moet ook nog dik 10 jaar werken en die wil ik graag zinvol invullen. Ik ben dus 57 jaar.

Voor bijstand kom ik niet in aanmerking, want mijn eigen huis heeft teveel overwaarde. Ik zal (en wil) gewoon werken om brood op de plank te krijgen; ik ben alleenstaand en wil van niemand afhankelijk zijn ;). Partner is vorig jaar overleden.

30 jaar geleden was ik die slimme meid die zich op haar toekomst voorbereidt (voorbereidde). Het leven gaat niet zoals je denkt dat het gaat. Elke keer moet je er opnieuw het beste van maken.
sunflower wijzigde dit bericht op 05-08-2021 18:58
0.40% gewijzigd
Attraverso schreef:
05-08-2021 15:30
Ik denk dat ze eerder rond de 50 is toch?
Misschien kan TO daar best zelf op antwoorden, want wij gissen maar. Ik weet niet of ze altijd heeft gewerkt, recht van school als DS is gaan werken (wat ik heel straf zou vinden). En ze is nu al een jaar thuis.

En er stond ook nog dat ze marketing gedaan had. Dus als het effectief 30 jaar ervaring als DS is, dan moet ze een stuk ouder zijn dan 50. Of de andere gegevens kloppen niet.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
05-08-2021 15:34
Misschien kan TO daar best zelf op antwoorden, want wij gissen maar. Ik weet niet of ze altijd heeft gewerkt, recht van school als DS is gaan werken (wat ik heel straf zou vinden). En ze is nu al een jaar thuis.

En er stond ook nog dat ze marketing gedaan had. Dus als het effectief 30 jaar ervaring als DS is, dan moet ze een stuk ouder zijn dan 50. Of de andere gegevens kloppen niet.
Ze zegt 30 jaar werkervaring, niet 30 jaar ds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven