Werk & Studie alle pijlers

Werken in de thuiszorg

10-12-2012 12:37 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een baantje aangeboden gekregen via een uitzendburea omdat ze invalkrachten nodig hebben in de kerstvakantie en het gaat dus om de thuiszorg. Maar ik ben een klein beetje aan het twijfelen of ik het moet nemen of niet...het ik vond het een klein beetje eng want je weet nooit bij wiens huis je terecht komt...

Heeft iemand hier ervaring met thuiszorg en zo ja? hoe heb je het ervaren?

Hallo Louise,

Ik heb best wel wat ervaring met thuiszorg en ik heb nog nooit iets raars meegemaakt. Wel natuurlijk mensen die wat minder vriendelijk waren, maar die heb je overal.

Waar ben je precies bang voor?
Je weet nooit in welk huis je terrecht komt nee, maar wat is daar het probleem van?

Ikzelf heb erin gewerkt, soms heb je hele leuke mensen, soms minder leuke. Sommige zijn heel blij dat je ze komt helpen, of zo blij dat ze iemand zien, dan ze alleen maar thee met je willen drinken. Anderen balen ervan dat hun vaste kracht op vakantie is, en jij dus invalt, en laten dit aan jou merken.

Paar centen bijverdienen is nooit verkeerd toch? Waarom zou je het niet aangrijpen?
Het gros van de mensen is blij dat je komt omdat je iets voor ze doet wat ze zelf niet meer kunnen.

Wat voor werk ga je doen?
quote:misss_L schreef op 10 december 2012 @ 12:39:

Hallo Louise,

Ik heb best wel wat ervaring met thuiszorg en ik heb nog nooit iets raars meegemaakt. Wel natuurlijk mensen die wat minder vriendelijk waren, maar die heb je overal.

Waar ben je precies bang voor?Ik had wat nare ervaringen gehoord, ja en het zijn toch vreemde mensen:P
?
anoniem_128691 wijzigde dit bericht op 10-12-2012 12:48
Reden: 1 keer is genoeg.
% gewijzigd
quote:louise2606 schreef op 10 december 2012 @ 12:42:

[...] en het zijn toch vreemde mensen:Puhm...leg eens uit?
quote:misss_L schreef op 10 december 2012 @ 12:44:

[...]

uhm...leg eens uit?Ik denk/hoop dat ze vreemd bedoeld in de zin van, onbekend, en niet in de zin van raar.
Ooh ja zo kun je het ook opvatten inderdaad. My bet!
quote:_ninthe_ schreef op 10 december 2012 @ 12:44:

Hai!

Ik word ook wel eens ingezet bij de ploeg van de thuiszorg. Bij ons ik het wel zo dat alle huizen heel dicht tegen het verzorgingstehuis aan liggen. Een deel daarvan is aanleunwoning.

Ik kom bij de mensen thuis om: ze te helpen met douchen/wassen en aankleden, medicijnen te delen en insuline te prikken en te helpen met steunkausen etc.

Ik vind het heel erg leuk werk, maar het moet je liggen natuurlijk.

Als je erg twijfelt is het misschien een idee om te vragen of je een dagje mag meelopen?
quote:misss_L schreef op 10 december 2012 @ 12:44:

[...]

uhm...leg eens uit?Ik bedoel met ''vreemd'', mensen die je niet kent, strangers:) lol
Ik heb als vpk voor de thuiszorg gewerkt en vond het heel leuk! Geen nare ervaringen, of intimidatie (ben je daar bang voor?) mensen zijn (na de eerste zeikopmerking over 'alwéér een ander?!' = standaard) blij dat je er bent. Voor hen ben je ook een vreemde he!
This is not kosher!
Ik werk in de thuiszorg. Heb vaste cliënten en af en toe een invalbeurt. Ik heb nog nooit nare ervaringen gehad bij het invallen. Mensen waarderen je, bij sommigen is het zelfs moeilijk het koffie-moment af te breken omdat ze het zo gezellig vinden. Ga er met open vizier naartoe, straal vriendelijkheid en werklust uit en er kan je weinig gebeuren.
Louise, gewoon doen! Is leuk werk, tenminste... dat vindt mijn hulp ook.

Als je een vast adres hebt, krijg je meestal wel een band met de hulpbehoevende. Mijn hulp ziet het bvb. niet als 'werken', maar als 'sociaal doen', waarbij ze dan toevallig ook het huis schoonmaakt.

Ik heb echt een band met haar, heel fijn is dat. En dat zij zo door mij gewaardeerd wordt, is voor haar ook fijn. Dus dat werkt twee kanten op.

En zoveel mensen, zoveel wensen: dus je kunt best iemand tegenkomen waar je niet zo'n klik mee hebt. Maar aangezien er genoeg werk in is, hoeft dat geen probleem te zijn en heb je zo weer een ander adres.
Hmmm, ik heb het een jaar gedaan, ik heb het werken in de thuiszorg altijd leuk gevonden. Het is vrij afwisselend werk, je komt steeds bij iemand anders, persoonlijk vond ik dat erg leuk. Het sociale aspect is ook erg belangrijk, je kunt bij mensen komen die niemand zien afgezien van de hulp en andere thuiszorg. Soms is het hard werken, soms minder, het ligt eraan wat de persoon voor wei je werkt allemaal kan en wat er toevallig moet gebeuren. Persoonlijk vond ik het zelf wat lastiger (een beetje wennen) om te werken met mensen met dementie. Ik plan graag vooruit, mensen met dementie vinden dat vaak moeilijk.

Ik ben eigenlijk heel weinig mensen tegengekomen die ik echt onaardig vond (en ik kwam veel verschillende mensen tegen, ik werkte als invalkracht).
Ja ik was iets te snel in mijn conclusie Louise ;)

Maar bij elk baantje krijg je met nieuwe mensen te maken...toch?
Ik vond het altijd een uitdaging om de grootste mopperkonten toch vrolijk achter te laten.
This is not kosher!
Ik heb in de thuiszorg gewerkt, als bijbaan via het uitzendbureau. Jaren terug, dat wel. Eerst in de schoonmaak, later in de zorg.

Schoonmaak: leuk werk, vond ik. Niet vervelend in ieder geval. Meestal waren de mensen in voor een kletspraatje en kreeg je altijd wel een bakje koffie tussendoor. Eén keer een minder leuke ervaring gehad, toen iemand smetvrees bleek te hebben en ik continu kritiek kreeg op mijn schoonmaakwerk.

Zorg: goed te doen, leuk al die contacten. Maar jammer dat het vanuit de organisatie zo'n zooitje was. Ik kreeg regelmatig niet te horen waar ik de volgende dag moest zijn. En als je dan eens iemand wilde bereiken daarvoor, lukte dat niet. Heel erg rommelig, maar dat lag niet aan de mensen. Die waren blij dat ik kwam.
Ik begrijp het wel...

Natuurlijk heb je overal met nieuwe mensen te maken als je ergens nieuw begint, maar als je toch zo 'dichtbij' de mensen moet komen, kan ik me voorstellen dat je even een drempeltje over moet.
En bedenk je eens, jij stapt vreemde huizen in, maar zij krijgen steeds een vreemde over de vloer van wie ze maar moeten hopen dat die doet wat er gedaan moet worden ( en niet één of andere oplichter is die hun kaal plukt en beroofd van alles wat ze hebben).

Voor mensen thuis is het soms heel vervelend, wéér een nieuwe die ze moeten uitleggen hoe ze dingen gedaan willen hebben. Maar dat ijs is meestal binnen een paar minuten gebroken als je hun frustratie erkent. Je kan er verder niets aan doen, maar het ís ook gewoon irritant voor ze.
Als wat ga je er trouwens werken? Ik ging gelijk uit van schoonmaakwerk, maar het kan natuurlijk ook als verpleegkundige...
[quote]akelei91 schreef op 10 december 2012 @ 12:56:

Als wat ga je er trouwens werken? Ik ging gelijk uit van schoonmaakwerk, maar het kan natuurlijk ook als verpleegkundige...[/quo

schoonmaakwerk:)
Ik werk bij de thuiszorg, in de zomervakantie begonnen als invalkracht en ik mocht blijven daarna, maar altijd als invaller, geen vaste cliënten.

Ik vind het eigenlijk altijd leuk, alleen een keer een vervelende ervaring gehad: de cliënt was overleden toen ik aankwam...

Verder zoals hierboven al genoemd vriendelijke en minder vriendelijke mensen, mensen met huizen waarvan je denkt: wat moet ik hier nog doen, het is al zo schoon, en mensen met huizen waarvan je denkt: is hier ooit al iemand van de thuiszorg geweest?

Maar over het algemeen hele leuke ervaringen!
quote:kabinet schreef op 10 december 2012 @ 12:51:

En bedenk je eens, jij stapt vreemde huizen in, maar zij krijgen steeds een vreemde over de vloer van wie ze maar moeten hopen dat die doet wat er gedaan moet worden ( en niet één of andere oplichter is die hun kaal plukt en beroofd van alles wat ze hebben).

Voor mensen thuis is het soms heel vervelend, wéér een nieuwe die ze moeten uitleggen hoe ze dingen gedaan willen hebben. Maar dat ijs is meestal binnen een paar minuten gebroken als je hun frustratie erkent. Je kan er verder niets aan doen, maar het ís ook gewoon irritant voor ze.Mee eens. Mensen zitten in je persoonlijke spullen die je totaal niet kent. Omgekeerd is dat ook een behoorlijke drempel die je over moet. En soms letterlijk moeten. Maar wederzijds begrip daarvoor maakt het een stuk makkelijker.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Wellhello schreef op 10 december 2012 @ 12:46:

Ik heb als vpk voor de thuiszorg gewerkt en vond het heel leuk! Geen nare ervaringen, of intimidatie (ben je daar bang voor?) mensen zijn (na de eerste zeikopmerking over 'alwéér een ander?!' = standaard) blij dat je er bent. Voor hen ben je ook een vreemde he!

Nou,ik vind dat geen zeik-opmerking.. kan me goed voorstellen dat je ervan baalt als iedere keer iemand anders aan je bed hebt staan voor de verzorging. of voor de deur hebt staan als poetshulp.

Ik zelf werk als thuishulp (poetsen dus) en ik vind het ook fijner om dezelfde adressen te hebben. Ze vertrouwen je eerder wat toe en je ziet het als het even niet goed gaat.(lichamelijk dan wel geestelijk) en dat kun je dus ook op tijd raporteren..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven