Werk & Studie alle pijlers

Werken in het buitenland

20-07-2010 12:23 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie doet het? Waar? Wat voor werk doe je? En hoe heb je je baan gevonden?
ik woon vlakbij parijs en werk in disneyland ( receptioniste in een van de hotels daar ). Gekomen via een vriendin die er ook werkte
quote:aardbei89 schreef op 23 juli 2010 @ 15:45:

Wat tof om te lezen dat meer mensen in het buitenland zitten. Ik zit woon en werk momenteel in Parijs. Het was in het begin best nog wennen qua cultuur, en dan zit ik nog in een heel internationaal bedrijf. De bureaucratie valt hier erg tegen, voor veel dingen moet je erg veel geduld hebben vergeleken met NL.. Vooral woonruimte is een ramp (niet alleen het vinden van een betaalbaar plekje, maar vooral ook al het papierwerk om er daadwerkelijk in te kunnen). Maar als je eenmaal iets gevonden hebt is het echt super

Vivagirl, wat gaaf dat je in Londen zit. Woon je in een soort studentenhuis?

Hoi Aardbei,

Mag ik vragen wat het bedrijf is waar je werkt? Ben nieuwsgierig naar je baan! Tenzij je het liever niet online zet.

Groetjes!
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...
Ik woon en werk in Shanghai, alweer 4 jaar. Zelf ben ik aan m'n baan gekomen door via m'n opleiding aan contacten te komen (hotellerie) en ben in een management traineeship begonnen. Meer met het idee: dan ben ik er een jaar, alles geregeld en als het niet bevalt, dan heb ik een leuk jaar gehad en kan ik zo weer terug. Da's 4 jaar geleden....

Dus hoe je het aanpakt? Via je contacten (consulaten, ambassades, Nederlandse/Benelux kamers van koophandel ter plaatse (deze hebben in het buitenland meer een bemiddelingsfunctie), google, lokale advertentie sites etc.) maar ben wel bereid om ook daar heen te gaan. Leg je contacten en maak dan een aantal afspraken in een paar dagen. Je hebt dan echt contact met mensen, je laat zien dat je het graag wilt en je kan en passant de stad verkennen om te kijken of het je wat lijkt, zien hoe je aan woonruimte kan komen etc.

Taal is wel belangrijk denk ik en dat zeg ik omdat ik de taal hier niet genoeg machtig ben en daarvan zeker hinder ondervind (alhoewel ik ook inmiddels wel handige tips en trucs weet om dat te omzeilen!). Je hebt gelijk dat je niet noodzakelijkerwijs de taal in Hong Kong hoeft te spreken, maar het geeft je een ontzettend voordeel ten opzichte van de expats die dat niet doen. Ik zou altijd aanraden om de taal te gaan leren.
Ik woon in het Caribisch gebied en ben tourguide (paardrijden en mountaineering) en paardentrainster. Het eerste is in loondienst (hier zelf ter plekke gevonden), het trainen doe ik als ZZP'er...daar ben ik min of meer al doende in gerold.

Je talen goed spreken is echt belangrijk als je als tourguide werkt en ook een beetje vriendelijke, service-gerichte instelling hebben.

In Nederland was ik dierenartsassistente, maar daar kon ik geen online-vacatures in vinden. Dus ik ben op de bonnefooi op pad gegaan en het is helemaal goedgekomen. Je hebt dan wel een flinke financiele reserve nodig om de eerste tijd goed door te komen. Van tevoren sparen dus.
@ Sahara: Klinkt ontzettend gaaf zeg! Sprak je de taal al voordat je ging?
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...
Het is een ex-kolonie van Engeland (Trinidad & Tobago), dus da's geen probleem...al wordt Caribisch Engels wel een beetje anders uitgesproken, maar intussen praat ikzelf ook zo...de tweede taal is Spaans, dat spreek ik inmiddels na 6 jaar ook wel, maar daar heb ik wel pittig op moeten studeren, vind het zelf vele malen moeilijker dan Engels!

Tegen de toeristen komt mijn school Frans en -Duits ook nog aardig van pas en thuis praten we Nederlands met elkaar. Vijf talen spreek ik in het dagelijks leven dus, maar dat is een beetje eigen aan emigreren en werken in het toerisme....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven