Werken in Nederland.
zaterdag 30 juni 2012 om 08:33
Hoi,
Ik ben Nederlandse, maar ik woon al een aantal jaar in het buitenland. Ik sta ook niet meer ingeschreven in Nederland.
Nu ga ik deze winter mischien voor drie maanden naar Nederland, en ik vroeg me af of ik dan mag werken in Nederland? Of moet ik daarvoor ingeschreven staan?
Weet iemand dit?
Alvast bedankt
Ik ben Nederlandse, maar ik woon al een aantal jaar in het buitenland. Ik sta ook niet meer ingeschreven in Nederland.
Nu ga ik deze winter mischien voor drie maanden naar Nederland, en ik vroeg me af of ik dan mag werken in Nederland? Of moet ik daarvoor ingeschreven staan?
Weet iemand dit?
Alvast bedankt
zaterdag 30 juni 2012 om 10:04
quote:Zo.maar schreef op 30 juni 2012 @ 10:02:
Nee je hoeft niet ingeschreven te staan voor een bsn. Mijn ex schoon zoon woonde in engeland, en die had het bsn zo aangevraagd. Terwijl hij officieel engels is.ik zie t:
http://www.rijksoverheid. ... -het-buitenland-woon.html
Nee je hoeft niet ingeschreven te staan voor een bsn. Mijn ex schoon zoon woonde in engeland, en die had het bsn zo aangevraagd. Terwijl hij officieel engels is.ik zie t:
http://www.rijksoverheid. ... -het-buitenland-woon.html
zaterdag 30 juni 2012 om 10:04
zaterdag 30 juni 2012 om 10:34
Is je BSN nummer hetzelfde als je persoonsnummer? Ik zie namelijk alleen een persoonsnummer in mijn paspoort.
Ik denk niet dat ik in drie maanden zoveel geld verdien dat ik daar belasting over hoef te betalen, maar ik hoop natuurlijk van wel
Nou als er iemand nog een leuke tijdelijke baan weet in Zwolle en omstreken
Ik denk niet dat ik in drie maanden zoveel geld verdien dat ik daar belasting over hoef te betalen, maar ik hoop natuurlijk van wel
Nou als er iemand nog een leuke tijdelijke baan weet in Zwolle en omstreken
zaterdag 30 juni 2012 om 10:35
quote:loukanikos schreef op 30 juni 2012 @ 10:34:
Ik weet niet hoe lang je al weg bent uit Nederland, maar bij een witte baan betaal je áltijd belasting.
Ik weet niet hoe lang je al weg bent uit Nederland, maar bij een witte baan betaal je áltijd belasting.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 30 juni 2012 om 10:40
quote:himalaya schreef op 30 juni 2012 @ 10:35:
[...]
Weer wat geleerd..
Ik ben niet van plan mensen op te zoeken, ik logeer bij een goede vriendin die wat problemen heeft ( dat is ook de reden waarom is zo lang naar Nederland kom)
[...]
Weer wat geleerd..
Ik ben niet van plan mensen op te zoeken, ik logeer bij een goede vriendin die wat problemen heeft ( dat is ook de reden waarom is zo lang naar Nederland kom)
zaterdag 30 juni 2012 om 10:42
Ligt er een beetje aan waar je woont en hoe lang al. Je kunt namelijk niet je Nederlanderschap zomaar kwijtraken maar wel je ingezetenschap als je langere tijd buiten Nederland woont.
Als je nu in de EU/EER woont en ook de nationaliteit van één van die landen hebt (dus enkel Nederlander bijvoorbeeld, of Duitser) is het vrij goed te doen en woon je daarbuiten en heb je een andere nationaliteit dan kan het zijn dat je voor het werken een tewerkstellingsvergunning nodig hebt. In ieder geval goede info inwinnen van te voren, ook over hoe je verzekerd bent qua sociale wetgeving.
Dit is wel een handige link voor al je in Europa woont nu of buiten Europa met een tewerkstellingsvergunning:
http://www.fnvbondgenoten.nl/site/broch ... ders/46320
Als je nu in de EU/EER woont en ook de nationaliteit van één van die landen hebt (dus enkel Nederlander bijvoorbeeld, of Duitser) is het vrij goed te doen en woon je daarbuiten en heb je een andere nationaliteit dan kan het zijn dat je voor het werken een tewerkstellingsvergunning nodig hebt. In ieder geval goede info inwinnen van te voren, ook over hoe je verzekerd bent qua sociale wetgeving.
Dit is wel een handige link voor al je in Europa woont nu of buiten Europa met een tewerkstellingsvergunning:
http://www.fnvbondgenoten.nl/site/broch ... ders/46320
zaterdag 30 juni 2012 om 17:10
De folder waar Eefje naar verwijst is alleen als je geen Nederlander mer bent maar de nationaliteit van een ander Europees land, wat bij jou dus niet het geval is!
Als Nederlander mag je gewoon werken in Nederland en heb je geen werkvergunning nodig.
Ja moet je bij de gemeente inschrijven als je langer dan 4 maanden in Nederland wil blijven. Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijven.html. Hoe het zit als je wil werken weet ik niet - wellicht goed om even met de gemeente te checken.
Als Nederlander mag je gewoon werken in Nederland en heb je geen werkvergunning nodig.
Ja moet je bij de gemeente inschrijven als je langer dan 4 maanden in Nederland wil blijven. Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijven.html. Hoe het zit als je wil werken weet ik niet - wellicht goed om even met de gemeente te checken.
zaterdag 30 juni 2012 om 17:43
Nou ik vind drie maanden in Nederland al lang genoeg hoor.!
Ik ga maar gewoon op zoek naar een baantje, en ga het bij geen enkele instelling navragen, voor het wat en hoe.
Want dan weet ik na drie maanden nog steeds niks, ( geloof niet dat Nederlandse instanties en ik elkaar begrijpen) dan vlieg ik alweer terug..
Ik ga maar gewoon op zoek naar een baantje, en ga het bij geen enkele instelling navragen, voor het wat en hoe.
Want dan weet ik na drie maanden nog steeds niks, ( geloof niet dat Nederlandse instanties en ik elkaar begrijpen) dan vlieg ik alweer terug..
zondag 1 juli 2012 om 08:15
Dat lijkt me nou niet handig, je wil toch niet in de problemen met de belastingen komen. Op het moment dat je in Nederland inkomsten hebt gehad moet je aangifte doen, en dan kan het allemaal maar beter kloppen. Kortom, hoewel je korter dan 3 maanden in Nederland wil blijven zou ik gewoon even bellen met de gemeente waar je wil verblijven en vragen of het nodig is om je in te schrijven.
Een belletje zijn de kosten niet, en het is altijd goed om te weten!
Een belletje zijn de kosten niet, en het is altijd goed om te weten!
zondag 1 juli 2012 om 08:46
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat je in jouw situatie, pas belasting moet betalen na 183 dagen verblijf Nederland. Wat je dus in die 3 maanden verdiend daar zou je dus een belasting teruggave v krijgen.
Zoiets zit me bij toen ik dit ooit opzocht. En wat ik v andere hoorde, zou hier daarom zeker even naar kijken.
Je zieken kosten verzekering, dekt trouwens ook in Nederland?
Zoiets zit me bij toen ik dit ooit opzocht. En wat ik v andere hoorde, zou hier daarom zeker even naar kijken.
Je zieken kosten verzekering, dekt trouwens ook in Nederland?
zondag 1 juli 2012 om 10:35
Wat een gedoe allemaal, ik wil gewoon een weekje of zes werken, zonder gedoe
Nummerzoveel, daar van die bank was ik ook al achter, fijn, nog meer gedoe.
Sirocco, ja gelukkig dekken mijn ziektekosten verzekering heel europa.
Ik laat mijn vriendin wel naar de gemeente bellen, om het hoe en wat te vragen.
Thanks voor het meedenken allemaal..!
Nummerzoveel, daar van die bank was ik ook al achter, fijn, nog meer gedoe.
Sirocco, ja gelukkig dekken mijn ziektekosten verzekering heel europa.
Ik laat mijn vriendin wel naar de gemeente bellen, om het hoe en wat te vragen.
Thanks voor het meedenken allemaal..!
zondag 1 juli 2012 om 12:46
quote:nummerzoveel schreef op 01 juli 2012 @ 10:27:
Houdt er ook rekening mee dat je voor werken in NL een NL bankrekeningnummer nodig heeft. En de meeste banken openen pas een rekening als je een vast woonadres in NL hebt.
Bij emigratie, of bij reizen, kan je dus beter je NL bankrekening aanhouden. een rekening openen vanuit het buitenland, lukt heel soms, maar veelal is het en groot frustratie pakket.
Maar een aantal jaar geleden, kreeg je dus WEL belasting terug, als je voor een korte periode in Nederland werkte. 3 maanden was dat toendertijd. Dit weet ik v een collega; die met camper rondtrekte en in de winter effe in NlL geld kwam verdienen ( Via uitzend buro ! , in de zorg in dit geval)
Zelf heb ik daar ook naar gekeken tijden terug, gezien ik dus ook in het buitenland woon.
MBT inschrijven bij familie of vrienden; wel even goed kijken naar diegene zijn situatie mbt dat je snel als voordeel deler wordt gezien, en die persoon kan dan weer meer moeten betalen , zelfs als jij al lang weer weg bent, voor huisafval ed belasting.
Ik weet niet meer hoe het allemaal precies heet, hoor sorry.
Ja er zitten haken en ogen aan, erg complex tot vermoeiend niet?
Als je vriendin nou bij de gemeente weinig duidelijkheid krijg, laat dan nog wat mensen naar hun gemeente bellen!
Antwoorden kunnen zo verschillen, ligt er soms maar net aan wie je aan de telefoon krijg.
Houdt er ook rekening mee dat je voor werken in NL een NL bankrekeningnummer nodig heeft. En de meeste banken openen pas een rekening als je een vast woonadres in NL hebt.
Bij emigratie, of bij reizen, kan je dus beter je NL bankrekening aanhouden. een rekening openen vanuit het buitenland, lukt heel soms, maar veelal is het en groot frustratie pakket.
Maar een aantal jaar geleden, kreeg je dus WEL belasting terug, als je voor een korte periode in Nederland werkte. 3 maanden was dat toendertijd. Dit weet ik v een collega; die met camper rondtrekte en in de winter effe in NlL geld kwam verdienen ( Via uitzend buro ! , in de zorg in dit geval)
Zelf heb ik daar ook naar gekeken tijden terug, gezien ik dus ook in het buitenland woon.
MBT inschrijven bij familie of vrienden; wel even goed kijken naar diegene zijn situatie mbt dat je snel als voordeel deler wordt gezien, en die persoon kan dan weer meer moeten betalen , zelfs als jij al lang weer weg bent, voor huisafval ed belasting.
Ik weet niet meer hoe het allemaal precies heet, hoor sorry.
Ja er zitten haken en ogen aan, erg complex tot vermoeiend niet?
Als je vriendin nou bij de gemeente weinig duidelijkheid krijg, laat dan nog wat mensen naar hun gemeente bellen!
Antwoorden kunnen zo verschillen, ligt er soms maar net aan wie je aan de telefoon krijg.
zondag 1 juli 2012 om 14:10