Werken met eigen auto thuiszorg
zaterdag 31 januari 2026 om 21:24
Beste allemaal, ik werk nu een aantal jaren als verpleegkundige in de thuiszorg. Ik verzorg zo’n 20 cliënten per ochtend en heb daarnaast ook Bereikbaarheidsdiensten waarbij ik de alarmeringen van cliënten afga door heel de stad. Ik werk 32 uur in de week. Wij krijgen km vergoeding ( ben even kwijt hoeveel). Ik vind mijn werk echt ontzettend leuk en heb buiten dit echt een fijne werkgever ( grote thuiszorgorganisatie). We zijn qua cliënten flink aan het groeien en hebben nu gelukkig wat langere ( 8uurs) diensten per dag waardoor de grotere contracten wat minder vaak terug moeten komen. Ik loop echter tegen het volgende aan: ik heb al 2 auto’s “ versleten” aan het werk. Het is auto in auto uit, starten uitzetten. Korte afstanden, soms echt naar binnen en weer naar buiten. Monteur gaf de vorige keer aan dat auto’s ontzettend slijten met dit werk. Ik geef best veel geld uit aan onderhoud. We kunnen een auto leasen maar ik heb dit uit laten zoeken en dit kost me meer dan 400€ p/m + een hoop gedoe met privé km. Door tekorten in andere teams moeten we vaak gaan helpen waardoor we nog meer km maken. We werken samen met een mobiel team die wel auto’s van de zaak hebben omdat ze dus de hele stad doormoeten ( wij in principe alleen in dezelfde wijk) doordat we nu ook elkaar moeten helpen en dus ook buiten onze wijk werken vind ik dat wij ook recht hebben op een auto van de zaak ( alleen zakelijke km) ik heb dit al eens aangegeven maar er word haast niet op gereageerd. We hebben een dienstfiets ( niet handig ivm alarmeringen, spullen die je mee neemt ) en ik pak ook mijn rust moment in de auto. Hoe graag ik dit werk ook doe ik maak me wel steeds meer zorgen om de slijtage van de auto. Ik ben alleenstaand met 2 kinderen en heb de auto gewoon echt nodig. Ik heb een belangrijke functie in het team en kan echt mijn ei erin kwijt dus ik ga liever niet weg maar het zit me echt dwars. Is het gek als ik met de manager een gesprek hierover aanvraag ? Hoe werkt dit bij andere ambulante medewerkers ?
zondag 1 februari 2026 om 13:51
Van die kleine brommobielen (ben even de exacte naam kwijt) die je in Amsterdam veel ziet zou inderdaad ideaal zijn. Die zijn zo klein dat je zo'n beetje met 2 van die autootjes in een vak kunt staan. Maar ik denk niet dat een werkgever er zo een paar aanschaft voor personeel en je kunt niet verwachten dat personeel er een koopt. En het zou idioot zijn als je er zelf een koopt voor je werk ter vervanging van je gewone auto. Tenzij je nooit de stad/dorp niet uit komt of nooit op een snelweg rijd.Appletje schreef: ↑01-02-2026 13:01Voor dit soort werk zouden eigenlijk een kleine elektrische auto's gebruikt moeten worden. Die hebben veel minder slijtage bij veel korte ritjes (motor hoeft niet op te warmen, veel minder onderdelen die kunnen slijten. Dus lagere kosten, ongeacht of het een eigen auto is of dat ze van de zorgorganisatie zijn.
zondag 1 februari 2026 om 14:16
Dan zal werken in de huishoudelijke zorg misschien nog wel
kunnen. Maar in de thuiszorg als verzorgende of verpleegkundige in de regio waar ik werk word je dan niet aangenomen. Rijbewijs en beschikking over eigen vervoer is een eis die in de vacatures staat.
zondag 1 februari 2026 om 14:23
Ah oké! Vrij debiel dat je met je eigen auto moet.yellowpino schreef: ↑01-02-2026 14:16Dan zal werken in de huishoudelijke zorg misschien nog wel
kunnen. Maar in de thuiszorg als verzorgende of verpleegkundige in de regio waar ik werk word je dan niet aangenomen. Rijbewijs en beschikking over eigen vervoer is een eis die in de vacatures staat.
Look me in the eyes and tell me what you see.
zondag 1 februari 2026 om 14:34
Op de fiets en als je het niet gaat redden de client bellen dat je later komt. Of bij je leidinggevende aangeven dat je het niet red en clienten wil hebben die dichter bij elkaar wonen of wellicht zo plannen dat je alle clienten die in hetzelfde woonzorgcentrum wonen allemaal achter elkaar in plannen. Scheelt ook al tijd. Al weet ik dat planners niet altijd even snugger zijn en de reistijden voor het gemak maar even vergeten.
zondag 1 februari 2026 om 14:35
Heb je je ook weleens in je verzekering verdiept ?
https://www.google.com/search?client=sa ... pr=2&aic=0
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 1 februari 2026 om 15:04
Met dure elektrische fietsen en scooters heb je weer het probleem dat je die in bepaalde wijken eerst met tig sloten vast moet zetten, anders worden ze onder je handen vandaan gejat. Als je dan maar 10 minuten hebt bij je cliënt op de 15e etage, ben je die tijd al kwijt aan het vastzetten van je fiets en op de 15e komen. En terug in omgekeerde volgorde. Lijkt me ook niet altijd een oplossing.
zondag 1 februari 2026 om 15:05
Dat wist ik niet en ik vermoed dat veel medewerkers dat ook niet weten en daar maakt de werkgever dan weer handig gebruik van als die er wel van op de hoogte zijn. Scheelt ze weer geld.blijfgewoonbianca schreef: ↑01-02-2026 14:35Heb je je ook weleens in je verzekering verdiept ?
zondag 1 februari 2026 om 15:09
Dit bedoel ik dus. Veel werknemers weten helemaal niet wat hun rechten zijn.
En daar maken sommige bazen inderdaad graag gebruik van.
zondag 1 februari 2026 om 15:12
Wat is dat nou weer voor iets? Wat heeft je werkgever bedacht dan?yellowpino schreef: ↑01-02-2026 11:45Had er bij moeten zetten dat dit bij huidige en vorige werkgever zo werkt. Waar ik me steeds over verbaas is dat er heel weinig tegengas vanuit de medewerkers komt als dingen niet goed georganiseerd zijn. Er wordt veel geklaagd maar uiteindelijk gaan de meesten akkoord met de meest gekke voorstellen en wensen vanuit de werkgever. Zo nu ook het aantal opkomstdagen gekoppeld aan je contracturen. Werkgever komt met voorstel om hier andere invulling aan te geven zodat ze de opkomstbonus voor extra werken niet hoeven te betalen. En het gros volgt blindelings.
En ja, zorgmedewerkers zijn misschien niet heel snel van het met z'n allen protesteren als werkgevers weer eens wat onmogelijks verzinnen.
Maar het zou ook niet nodig moeten zijn. Werkgevers zouden niet met idiote voorstellen moete komen in de eerste plaats. En zelf bedenken dat het nogal raar is dat to zelf opdraait voor de hoge onderhoudskosten die ze heeft door het werk.
zondag 1 februari 2026 om 15:45
Dat je tekent dat je akkoord gaat met meer dagen werken dan bij de contracturen is afgesproken. En dus geen bonus krijgt bij extra opkomstdagen. En dat de werkdagen over een langere periode worden gerekend dan volgens CAO de bedoeling is. Als je er iets van zegt word je door je collega's als oproerkraaier gezien.Mabel schreef: ↑01-02-2026 15:12Wat is dat nou weer voor iets? Wat heeft je werkgever bedacht dan?
En ja, zorgmedewerkers zijn misschien niet heel snel van het met z'n allen protesteren als werkgevers weer eens wat onmogelijks verzinnen.
Maar het zou ook niet nodig moeten zijn. Werkgevers zouden niet met idiote voorstellen moete komen in de eerste plaats. En zelf bedenken dat het nogal raar is dat to zelf opdraait voor de hoge onderhoudskosten die ze heeft door het werk.
En raad eens: bijna iedereen heeft dat getekend.
Hoor allerlei soorten constructies, ook in tehuizen, die door werkgevers zijn verzonnen om onder de opkomstbonus uit te komen.
Als je wil weten hoe sommige instellingen met hun personeel omgaan moet je eens gaan kijken op de FB groep CAO VVT onderhandelingen naleving. Je broek zakt er van af en dan begrijpt ook iedereen waarom er zo veel personeelstekorten zijn in de zorg.
zondag 1 februari 2026 om 15:52
Ik vind dat zorgmedewerkers altijd heel slecht op de hoogte zijn van hun rechten. En dat ze slecht voor zichzelf opkomen.
zondag 1 februari 2026 om 16:00
Precies dit dus. Vaak wel klagen (bedoel ik niet specifiek in dit topic iemand mee) maar de mond open doen: ho maar. En als je het wel doet ben je dus oproerkraaier. Dat mijn LG dat zo ziet, want tegengas hebben ze liever niet, maar dat mijn eigen collega's dat ook zo zien vind ik meer dan triest.blijfgewoonbianca schreef: ↑01-02-2026 15:52Ik vind dat zorgmedewerkers altijd heel slecht op de hoogte zijn van hun rechten. En dat ze slecht voor zichzelf opkomen.
zondag 1 februari 2026 om 16:05
Om over na te denken en om zeker na te vragen :
-Wat is de km vergoeding? Hoe verhoudt die zich tot de gemaakte kosten? Niet alleen benzine, maar ook slijtage en afschrijving van de auto. Hoe de kosten / vergoeding verhouding uit zal vallen zal heel erg afhangen van het type auto dat je rijdt en het type ritten dat gemaakt zal moeten worden.
-Wat gebeurt er als de auto een dagje of een week niet beschikbaar is vanwege een defect of welke andere reden dan ook. Bij een leasemaatschappij zijn daar oplossingen voor in de vorm van leen-auto's. Maar hoe zit dat als men de eigen auto moet gebruiken?
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2018178Hoe zit het met de verzekering op de ritjes tijdens werktijd? Als er iets gebeurd, moet je dan je eigen verzekering aanspreken? Staat die het uberhaubt toe dat de auto voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt (dwz meer dan alleen woon-werk-verkeer)?
zondag 1 februari 2026 om 16:17
Maar het is ook vaak zo dat als je je mond wel open doet ze je maar lastig vinden en buiten trappen zodra het kan. Geen contract verlenging en als je via een uitzendbureau constructie werkt, sommige organisaties hebben hun eigen uitzendbureau, dan lig je er eerder uit. En sommige thuiszorgorganisaties werken niet eens met de CAO VVT voor de huishoudelijke hulpen.blijfgewoonbianca schreef: ↑01-02-2026 15:52Ik vind dat zorgmedewerkers altijd heel slecht op de hoogte zijn van hun rechten. En dat ze slecht voor zichzelf opkomen.
zondag 1 februari 2026 om 16:21
Ik ben echt super blij met jullie reacties en tips, ga de inhoud van de links ook bespreken. Het is idd vaak zo dat iedereen zijn mond houd of het wel best vind hoor. Aanschaffen van een elektrische auto is voor mij niet haalbaar. We hebben een gewone fiets staan, trapt super zwaar.. er zijn bij collega’s al vaak fietsen weg gehaald die wat duurder zijn ( elektrisch) dus dat durf ik ook niet aan ( buurt is niet heel veilig) en dan vooral niet in de avond aangezien we vaak op afgelegen plekken moeten zijn..
zondag 1 februari 2026 om 16:49
Een scooter heb je binnen 2 minuten op 4 sloten staan, 2 is de eis voor de verzekering.Mabel schreef: ↑01-02-2026 15:04Met dure elektrische fietsen en scooters heb je weer het probleem dat je die in bepaalde wijken eerst met tig sloten vast moet zetten, anders worden ze onder je handen vandaan gejat. Als je dan maar 10 minuten hebt bij je cliënt op de 15e etage, ben je die tijd al kwijt aan het vastzetten van je fiets en op de 15e komen. En terug in omgekeerde volgorde. Lijkt me ook niet altijd een oplossing.
zondag 1 februari 2026 om 16:54
Oh wow. Schijt aan de cao dus. En schijt aan de grenzen van belastbaarheid van mensen. Zo blijft het met de cao-onderhandelingen ook dweilen met de kraan open natuurlijk voor de werknemersorganisaties.yellowpino schreef: ↑01-02-2026 15:45Dat je tekent dat je akkoord gaat met meer dagen werken dan bij de contracturen is afgesproken. En dus geen bonus krijgt bij extra opkomstdagen. En dat de werkdagen over een langere periode worden gerekend dan volgens CAO de bedoeling is. Als je er iets van zegt word je door je collega's als oproerkraaier gezien.
En raad eens: bijna iedereen heeft dat getekend.
Hoor allerlei soorten constructies, ook in tehuizen, die door werkgevers zijn verzonnen om onder de opkomstbonus uit te komen.
Als je wil weten hoe sommige instellingen met hun personeel omgaan moet je eens gaan kijken op de FB groep CAO VVT onderhandelingen naleving. Je broek zakt er van af en dan begrijpt ook iedereen waarom er zo veel personeelstekorten zijn in de zorg.
Ik vraag me af hoe zo'n mt-vergadering dan gaat. Nou jongens, laten we onze mensen nog eens extra benadelen. Laat ze tekenen bij het kruisje, ze protesteren toch niet.
zondag 1 februari 2026 om 17:38
Tsja. Hoe komt de medewerker op haar werk als haar auto gejat of kapot gereden wordt?
Beetje stomme vraag.
Wat wel relevant is is waarom het dus blijkbaar gebruikelijk is dat je dit in je eigen auto doet en hoe daar verandering in komt.
zondag 1 februari 2026 om 18:27
En dat dus 20 keer per dienst als je pech hebt. En die sloten moeten ook weer los. Allemaal tijd die niet naar de zorg gaat.
En dan maar hopen dat die scooter er nog staat, als je weer beneden bent.
En wie betaalt die verzekering?
zondag 1 februari 2026 om 19:05
Weegt weer op tegen een parkeerplek zoeken.
Wie betaalt je autoverzekering, wegenbelasting, benzine?
Maar wat een non issue.
zondag 1 februari 2026 om 19:25
Heel simpel … door alle bezuinigen in de zorg gaan er echt niet overal dienstauto’s komen. Alles moet groener en duurzamer en Er komen weer bezuinigen aan met het nieuwe kabinet.
Dus vinden ‘wij’ het ergens normaal om ‘deels’ voor eigen vervoer te zorgen. En dan is er een cao met de basis regels.
Dat ieder met een commerciële baan niet begrijpt dat iemand een eigen vervoersmiddel moet hebben om werk te verrichten in de zorg is wel duidelijk.
Goeie tip om na te denken bij de volgende stemronde
Dus vinden ‘wij’ het ergens normaal om ‘deels’ voor eigen vervoer te zorgen. En dan is er een cao met de basis regels.
Dat ieder met een commerciële baan niet begrijpt dat iemand een eigen vervoersmiddel moet hebben om werk te verrichten in de zorg is wel duidelijk.
Goeie tip om na te denken bij de volgende stemronde
zondag 1 februari 2026 om 19:27
Het ging over dienstfietsen en scooters. Dus zonder twijfel de werkgever.
.
zondag 1 februari 2026 om 19:30
https://aftersalesmagazine.nl/nieuws/al ... Rijders%20(VZR,kilometer%20met%204%20cent%20verhoogd.
Geen idee of het inmiddels al weer verhoogd is.
Geen idee of het inmiddels al weer verhoogd is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in