Werk & Studie alle pijlers

Werken met reuma

02-08-2011 15:45 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allen,

Ik heb reuma (fibromyalgie om precies te zijn) en ben werkzoekend. Maar ik weet niet precies wat ik aankan, ik ben net weer ziek geworden van een baan die blijkbaar toch te zwaar was.

Ik heb vooral last van mijn armen en handen, dus een hele dag achter de pc op kantoor gaat niet meer, en zwaar lichamelijk werk ook niet, ook niet in deeltijd. Wat blijft er over?

Ik weet dat er een aantal mensen met fm/reuma op dit forum zijn. Ik ben benieuwd wat jullie voor werk doen en hoeveel uur per week.

Natuurlijk is iedereen anders, maar misschien heb ik er wat aan om een beeld te krijgen van wat anderen met reuma doen.

Bedankt!
Callcenter inbound, elke dag een paar uurtjes ? Of receptioniste ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:snoesje666 schreef op 02 augustus 2011 @ 15:54:

Callcenter inboundDan moet je vaak ook typen. Lijkt me niet handig! Wat voor opleiding heb je gedaan? Iets in de zorg of in het onderwijs is misschien wel iets, maar daar moet je natuurlijk wel voor zijn opgeleid. Of trainer, verkoper, activiteitenbegeleiding....?????
Ik ben hulpverlener. Vind het prima gaan. Tuurlijk zijn er periodes dat het minder gaat, maar mi. Is dat ook een deel acceptatie en balanseren. dmv aanpassingen op het werk is vaak veel mogelijk. Wat vind je leuk en om hoeveel uur per week gaat het?
Betr. Het balanseren; ik werk op maandag, woensdag en donderdag. Op vrijdag pcwerk en op vrije dagen natuurlijk huishouden en kids. Maar zo werkt het voor mij het fijnst.
Ik lees mee, want hetzelfde 'probleem'. Ik ben zelf werkzoekend voor 16 uur per week.
mischien beginnen als flexwerker? in de zorg zijn best mogelijkheden,mbt werk,opleidingen.

dan kan je werk aannemen zo lang jij je goed voelt.fijn werk en omgeving is belangrijk en dat hou je ook beter vol. zo ben ik zelf ook weer aan de slag gekomen.heb ook fibro en heb nog wat andere dingen,maar desondanks kan ik gelukkig mn eigen geld verdienen.heb 2 beroepen.ik werk tussen de 20 en 50 uur pwk.

zit ook nachtwerk bij,wat voor mij niet inspannend is. zoals anderen al schreven;gaat om balanceren,en dat is best moeilijk.zelf loop ik steeds het randje aan,maar kennelijk hoort dat ook bij mij.ik heb geleerd mn rust te pakken,en de boel de boel te laten als het nodig is.
ik heb artritis Psoriatica en werk 36 uur per week, veel loop en sta-werk. Tot nu toe kan ik het prima aan, maar weet niet of ik het op langere termijn vol kan houden. Maar dat zie ik dan wel weer. Ik werk bij een grote organisatie, er is vast wel weer een plekkie te vinden.
Hoi plakkie,

Fibro, vervelend he? Net zoals jij heb ik ook fibro (met ernstige vorm van HMS en ook nog cardiale problemen). Werken gaat bij mij wel maar het is wel super vermoeiend.

Ik werk nu bij de thuiszorg (huishoudelijk werk voor 18 uur per week) en bij TNT post (post bezorgen van 1,5-10 uur per week). Beiden wel zwaar werk, heb soms pijnstilling nodig (ik gebruik tramadol of ibruprofen) geen idee wat jij gebruikt... Ook doe ik soms een keukenhandoek nat maken en dan paar seconden in de magnetron en op de pijnlijke gewrichten leggen. Schijnen ook speciale dingen voor te zijn maargoed die ken/heb ik niet.

De optie van een callcenter is al eerder genoemd, misschien is dat iets? Of een beroep als dokters- of apothekersassistente? Bij de laatste is het veel staan, dat wel. Of een beroep als docente/ondewijzeres? Ook al eerder genoemd volgens mij.

Zelf heb ik een tijd (ruim 2 jaar) verpleegkundigen opleiding gedaan maar dat was echt te zwaar, mensen tillen, draaien, veel staan en lopen.

Ik weet niet of je veel kan staan/lopen? Anders zou je ook iets in de keuken van een restaurant kunnen doen? Of bij een receptie zitten? Dat is volgens mij niet zo heel veel typen.

Of gastouder worden? Dat kan ook vanuit je eigen huis. Als je het leuk vind om met kinderen om te gaan is dat misschien ook een optie, dan je vooral richten op kinderen vanaf een jaar of 4, die kunnen al veel zelfstandig en hoeven weinig geholpen te worden.

Hopelijk kan je er iets mee. Ben benieuwd wat je voor een werk gaat doen, hou je ons op de hoogte?

Succes!
Tjonge, wat werken jullie allemaal veel uren!

Ik ben net gestopt met een baan van 18 uur (post bezorgen), en dat was veel te zwaar. Ik zit nu weer even aan de zware pijnstillers om bij te komen.

Het beste zoek ik iets voor 1 of 2 dagen. In het vakgebied van mijn studie zijn geen deeltijdbanen (zowiezo bijna geen banen). Iets met kinderen of onderwijs spreekt me op zich wel aan, maar ik ben niet goed met groepen en kan niet tegen drukte en stress. Bovendien heb ik geen geschikt diploma, dus zou ik me moeten omscholen.

Ik zit ook wel te denken aan de thuiszorg, of (zwart) huishoudelijk werk of oppassen. Maar of ik daar nou blij van ga worden, voor een paar honderd euro per maand...
Ik heb ook FM (onder andere) maar werk 36 uur op kantoor. Ik heb geen kinderen, en het meeste huishoudelijke werk besteed ik uit. Dat scheelt natuurlijk de helft!

Daarnaast heb ik niet vaak last van mijn handen tijdens het typen, wel vaak opgezwollen handen na het werk.

Naast een kantoorbaan kan ik echt niets bedenken wat je met matige FM (voor zover ik lees natuurlijk) nog kan doen. Schoonmaken, veel lopen en tillen is te zwaar, waardoor de "makkelijke" parttime baantjes al afvallen.

Pff.. Niet echt een constructieve post, maar ik denk met je mee. Mocht ik nog wat bedenken, hoor je t meteen!
Ik heb zelf ook fibromyalgie (+nierproblemen) en ben 24 jaar.

Op dit moment doe ik een fulltime studie SPH, loop ik 1 dag in de week stage (1e jaar) en werk daarnaast in de weekenden / vakanties in een museum.

Hiervoor heb ik overigens een andere studie gedaan waar geen werk in te vinden is, vandaar de studie SPH (die trouwens goed bij me past)

Bij mijn huidige stageplek heb ik een pauze van 1,5 uur tussen twee doelgroepen. Op die manier kan ik een volle dag wel aan.

Een reguliere studiedag + 2 uur reizen elke dag niet, vooral niet in de herfst of winter/regenachtig weer.

Ik merk zelf ook dat studie, stage, werk, vriendje/huishouden allemaal veelsteveel is. Zelf denk ik erover om vanaf het tweede of derde jaar mijn studie in deeltijd te doen, een werkaanbod heb ik al gehad van een zorginstelling.

De combi van parttime werken/ parttime studeren lijkt mij een betere oplossing omdat je na werk echt klaar bent. Met studeren ben je altijd afhankelijk van anderen (lees: ik neem dan teveel hooi op mn vork)
Ook ik heb fibro en werkte 20 uur per werk in een winkel keten verdeeld over tal dagen nu weer aan solliciteren, voor zelfde uren, ik ben ook 24, je kan bijvb uren perdag verdelen 5 per dag of 6 ? Hopelijk vind je weg
fibromyalgie is toch geen reuma (gewrichten en botten)?
quote:feeks schreef op vrijdag 05 augustus 2011 00:20 fibromyalgie is toch geen reuma (gewrichten en botten)?Weken delen reuma
quote:sabina1987 schreef op 06 augustus 2011 @ 01:17:

[...]

Weken delen reuma

zo wordt het genoemd in de volksmond, maar het is zeker geen reuma.

Blijft onverlet dat het vervelend is.
quote:feeks schreef op 06 augustus 2011 @ 01:28:

[...]

zo wordt het genoemd in de volksmond, maar het is zeker geen reuma.

Blijft onverlet dat het vervelend is.

Je kunt de pijn vergelijke met reuma, en behandelingen vallen onder reumatologie.

Daarnaast weet iedereen wat reuma is, en ben je vaak een uur verder voor je uitgelegd hebt wat FM is. En dan heb ik het nog maar niet over de opmerkingen 'het zal wel meevallen' en het tussen-de-oren verhaal.

Veel FM'ers gebruiken daarom de term reuma.
Volgens het reumafonds is fibromyalgie een vorm van reuma, weliswaar een zonder ontstekingen, maar wel met pijn in spieren en gewrichten.

Het doet er verder niet toe wat de naam (of de oorzaak) is, feit is dat ik last heb van stijfheid, spierpijn en vermoeidheid, en dat ik mijn leven zo probeer in te richten dat ik zo optimaal mogelijk kan functioneren. Dat houdt in dat ik elke ochtend yoga en rekoefeningen doe, regelmatig naar de sportschool ga, mijn activiteiten verdeel over de dag en de week en niet veel hooi op mijn vork neem. Helaas betekent het wel dat mijn belastbaarheid blijvend lager is dan vroeger en ik op ongeveer 50% van mijn normale capaciteit zit.

Nu zoek ik daar een baan bij die niet meer dan 20 uur per week is en niet te zwaar. Het probleem is dat ik een universitaire studie heb gedaan en inmiddels 35 ben. Voor deeltijdbanen onder mijn niveau wordt ik voortdurend afgewezen, en deeltijdbanen op hbo/wo niveau zijn er niet (tenzij in de zorg of het onderwijs, waar ik geen diploma voor heb). Studies om me om te scholen zijn helaas ook allemaal voltijd (deeltijdstudies vereisen weer een passende baan ernaast), en vanwege de langstudeerboetes onbetaalbaar geworden.

Ik heb een reintegratietraject gehad, maar daar werd ik nauwelijks geholpen.

Ik ben een beetje ten einde raad aan het raken...

Moet ik de rest van mijn leven huisvrouw blijven? Of misschien via vrijwilligerswerk beginnen? Of freelancen en toch maar achter die pc?
quote:plakkie schreef op 08 augustus 2011 @ 15:31:

Volgens het reumafonds is fibromyalgie een vorm van reuma, weliswaar een zonder ontstekingen, maar wel met pijn in spieren en gewrichten.

Het doet er verder niet toe wat de naam (of de oorzaak) is, feit is dat ik last heb van stijfheid, spierpijn en vermoeidheid, en dat ik mijn leven zo probeer in te richten dat ik zo optimaal mogelijk kan functioneren. Dat houdt in dat ik elke ochtend yoga en rekoefeningen doe, regelmatig naar de sportschool ga, mijn activiteiten verdeel over de dag en de week en niet veel hooi op mijn vork neem. Helaas betekent het wel dat mijn belastbaarheid blijvend lager is dan vroeger en ik op ongeveer 50% van mijn normale capaciteit zit.

Nu zoek ik daar een baan bij die niet meer dan 20 uur per week is en niet te zwaar. Het probleem is dat ik een universitaire studie heb gedaan en inmiddels 35 ben. Voor deeltijdbanen onder mijn niveau wordt ik voortdurend afgewezen, en deeltijdbanen op hbo/wo niveau zijn er niet (tenzij in de zorg of het onderwijs, waar ik geen diploma voor heb). Studies om me om te scholen zijn helaas ook allemaal voltijd (deeltijdstudies vereisen weer een passende baan ernaast), en vanwege de langstudeerboetes onbetaalbaar geworden.

Ik heb een reintegratietraject gehad, maar daar werd ik nauwelijks geholpen.

Ik ben een beetje ten einde raad aan het raken...

Moet ik de rest van mijn leven huisvrouw blijven? Of misschien via vrijwilligerswerk beginnen? Of freelancen en toch maar achter die pc?

Plakkie, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dat weet. Ik ben moeilijk met grenzen (voor alle FM'ers vast een bekend probleem), maar als ik zou kunnen aangeven dat ik bijv. op 50 of 70% van mijn belastbaarheid van 'vroeger' zit, dan is daar best een mouw aan te passen.

En waarom niet freelancen? Lijkt me eigenlijk ideaal! In mijn huidige baan is daar geen markt voor, anders deed ik het meteen!
Mijn moeder heeft al ongeveer 25 jaar reuma (RA) en heeft als kraamverpleegkundige gewerkt. Toen dat niet meer ging (ze met baby in de armen op haar billen de trap af moest) is ze op de planning van het kraamcentrum gaan werken en met een aantal aanpassingen werkt ze daar soms 30-40 uur per week.

Een baan aan het bed is voor haar niet meer te doen, maar op deze manier kan ze nog steeds haar vak uitoefenen en kijken haar collega's niet uit naar haar pensioen.

Ik denk dat een kantoorbaan (zoiets als wat mijn moeder doet, kan op vele vakgebieden) het meest geschikt is. Als je als postbezorger het niet meer redde, dan denk ik ook niet als oppas voor kinderen of als huishoudelijke hulp.

Ik heb zelf op een call center gewerkt en de hoeveelheid aan typwerk viel daar erg mee.

Overigens kregen bedrijven subsidie als ze iemand aannamen die een chronische ziekte heeft. Daarvan konden de evt aanpassingen aan bv bureau, stoel enz gedaan worden. Weet niet of dat nog zo is, maar is het navragen waard!
Pakkie, ik zit in hetzelfde schuitje als jou.

Helaas kan ik mijn werk ook niet uitoeffenen vanwegen de Reuma (RA).

Mijn enigste hoop is een reintegratie-traject vanuit het UWV.

Alleen schok ik toen ik las dat het bij jou weinig uitgehaald heeft?

Werd het traject vanuit een werkgever in gang gezet of ook door het UWV?
quote:lelytjevandalen schreef op 12 augustus 2011 @ 09:12:

Mijn moeder heeft al ongeveer 25 jaar reuma (RA) en heeft als kraamverpleegkundige gewerkt. Toen dat niet meer ging (ze met baby in de armen op haar billen de trap af moest) is ze op de planning van het kraamcentrum gaan werken en met een aantal aanpassingen werkt ze daar soms 30-40 uur per week.

Een baan aan het bed is voor haar niet meer te doen, maar op deze manier kan ze nog steeds haar vak uitoefenen en kijken haar collega's niet uit naar haar pensioen.

Ik denk dat een kantoorbaan (zoiets als wat mijn moeder doet, kan op vele vakgebieden) het meest geschikt is. Als je als postbezorger het niet meer redde, dan denk ik ook niet als oppas voor kinderen of als huishoudelijke hulp.

Ik heb zelf op een call center gewerkt en de hoeveelheid aan typwerk viel daar erg mee.

Overigens kregen bedrijven subsidie als ze iemand aannamen die een chronische ziekte heeft. Daarvan konden de evt aanpassingen aan bv bureau, stoel enz gedaan worden. Weet niet of dat nog zo is, maar is het navragen waard!Dat laatste stuk is nog steeds van toepassing heb ik mij door een arbeidsdeskundige laten vertellen.
quote:jaimee21 schreef op 12 augustus 2011 @ 09:03:

Plakkie, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dat weet. Ik ben moeilijk met grenzen (voor alle FM'ers vast een bekend probleem), maar als ik zou kunnen aangeven dat ik bijv. op 50 of 70% van mijn belastbaarheid van 'vroeger' zit, dan is daar best een mouw aan te passen.

En waarom niet freelancen? Lijkt me eigenlijk ideaal! In mijn huidige baan is daar geen markt voor, anders deed ik het meteen!

Die 50% is een schatting, op basis van dagschema's die ik bijgehouden heb waarin ik opschrijf wat ik eigenlijk doe op een dag en hoe ik me daarbij voel. Op een of andere manier is het een belangrijke houvast voor mezelf om te weten hoeveel ik kan hebben, zodat ik mijn dagen niet te vol plan (dat geldr eigenlijk vooral voor weekenden met leuke dingen). Hoewel het per dag ook wel kan varieren.

En over je laatste opmerking: ik heb inderdaad besloten om te gaan freelancen. Weliswaar in een wat ander vakgebied dan mijn opleiding, maar wel een waar mijn talenten liggen en waar werk is.

Weliswaar achter de pc, maar thuis werken op mijn eigen computer in mijn eigen stoel gaat veel beter dan op kantoor.

En geen reistijd :-)
quote:Nina28 schreef op 12 augustus 2011 @ 22:40:

Pakkie, ik zit in hetzelfde schuitje als jou.

Helaas kan ik mijn werk ook niet uitoeffenen vanwegen de Reuma (RA).

Mijn enigste hoop is een reintegratie-traject vanuit het UWV.

Alleen schok ik toen ik las dat het bij jou weinig uitgehaald heeft?

Werd het traject vanuit een werkgever in gang gezet of ook door het UWV?

Ik heb een IRO gehad vanuit het UWV bij een commercieel bureau. Helaas bleek het dat het enige wat zij konden doen was samen op een rijtje zetten wat ik kon en wat ik wilde (wat ik zelf al had gedaan voor ik bij ze binnen kwam), maar een concreet beroep suggereren of een werkervaringsplaats regelen konden ze niet. Er was nauwelijks kennis van de arbeidsmarkt aanwezig en er werd helemaal geen rekening gehouden met mijn fysieke handicaps.

Erg knap dat ze me toch bijna twee jaar bezig gehouden hebben, tot ik uit pure frustratie gestopt ben en zelf dingen ben gaan ondernemen. Het is vooral een kwestie van uitproberen gebleken wat wel en niet gaat.

Vraag vooral aan het begin hoe ze jou CONCREET weer aan een baan gaan helpen!
Misschien heb je hier iets aan?

http://www.sallcon-werktalent.nl/26-wer ... ie-ms.html

Dit is ook een reïntegratieproject, maar speciaal voor mensen met reuma. Ik heb zelf een workshop gevolgd die gegeven werd door iemand van dit bedrijf, en deze persoon kwam zeer kundig op mij over. Je zou allicht eens kunnen informeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven