Werken op twee middelbare scholen?
zondag 21 februari 2010 om 16:02
Ik werk 4 dagen als docent op een heel leuke middelbare school, maar vanwege een verhuizing is het niet te doen om straks 4 dagen heen en weer te reizen, daarvoor is de nieuwe woonplaats te ver weg (een uur rijden, terwijl ik de benzine niet vergoed krijg en via Utrecht zal moeten rijden... ivm file niet fijn. Ov is niet te doen).
Omdat ik echt ontzettend geluk heb met mijn collega's en baas nu en bang ben dat ik de leerlingen ontzettend zal missen, denk ik erover om 2 dagen te gaan werken en voor de overige 3 dagen in mijn nieuwe woonplaats op een middelbare school te gaan werken.
Maar het lijkt me ook loeizwaar... dubbele vergaderingen, ouderavonden, studiemiddagen... een wisselende gang van zaken, enz.
Wie heeft er ervaring mee?
Omdat ik echt ontzettend geluk heb met mijn collega's en baas nu en bang ben dat ik de leerlingen ontzettend zal missen, denk ik erover om 2 dagen te gaan werken en voor de overige 3 dagen in mijn nieuwe woonplaats op een middelbare school te gaan werken.
Maar het lijkt me ook loeizwaar... dubbele vergaderingen, ouderavonden, studiemiddagen... een wisselende gang van zaken, enz.
Wie heeft er ervaring mee?
zondag 21 februari 2010 om 16:05
Hoi Marijn,
Ik heb 4 dagen gewerkt (2 om2) bij twee verschillende basisscholen en ben er mee gestopt. Het was inderdaad heel erg zwaar. De drukke periodes zijn dubbel zo druk (ouderavonden, voorbereidingen voor feesten of projecten) en de verschillende werkwijzen braken me op.
Succes met je beslissing
Ik heb 4 dagen gewerkt (2 om2) bij twee verschillende basisscholen en ben er mee gestopt. Het was inderdaad heel erg zwaar. De drukke periodes zijn dubbel zo druk (ouderavonden, voorbereidingen voor feesten of projecten) en de verschillende werkwijzen braken me op.
Succes met je beslissing
zondag 21 februari 2010 om 16:07
Persoonlijk ben ik ontzettend blij dat ik nu op 1 school werk. Had voorheen steeds het gevoel nergens echt bij te horen. En ja, als je pech hebt, heb je alle vergaderingen/ouderavonden dubbel. Ik moest bv. ouderspreekuren inhalen na 17.00 (huisbezoek!). Verder ging ik ook een beetje een band missen met de kids (nooit mee kunnen helpen met uitvoeringen, schooluitjes etc).
Ik persoonlijk vond het heel veel liefdewerk oud papier (alles dubbel voor 1 salaris). Ze zeggen van tevoren wel dat ze overal rekening mee houden, maar de realiteit ken je zelf ook wel. Je wordt toch overal verwacht (rapportbespreking, leerlingbespreking). Die paar vergaderingen waar je niet bij hoeft te zijn, zijn te verwaarlozen (waarschijnlijk ben je dan bezig ander werk in te halen).
Ik persoonlijk vond het heel veel liefdewerk oud papier (alles dubbel voor 1 salaris). Ze zeggen van tevoren wel dat ze overal rekening mee houden, maar de realiteit ken je zelf ook wel. Je wordt toch overal verwacht (rapportbespreking, leerlingbespreking). Die paar vergaderingen waar je niet bij hoeft te zijn, zijn te verwaarlozen (waarschijnlijk ben je dan bezig ander werk in te halen).
zondag 21 februari 2010 om 16:09
zondag 21 februari 2010 om 16:11
quote:lemoos schreef op 21 februari 2010 @ 16:07:
Persoonlijk ben ik ontzettend blij dat ik nu op 1 school werk. Had voorheen steeds het gevoel nergens echt bij te horen.
Verder ging ik ook een beetje een band missen met de kids (nooit mee kunnen helpen met uitvoeringen, schooluitjes etc).
Daar had ik nog niet aan gedacht, dat lijkt me ook heel vervelend, van dat 'erbij horen'.
En nu kan ik makkelijk (nou ja, soms gaat het niet van harte natuurlijk...) op mijn vrije dag naar een uitvoering gaan o.i.d.
Persoonlijk ben ik ontzettend blij dat ik nu op 1 school werk. Had voorheen steeds het gevoel nergens echt bij te horen.
Verder ging ik ook een beetje een band missen met de kids (nooit mee kunnen helpen met uitvoeringen, schooluitjes etc).
Daar had ik nog niet aan gedacht, dat lijkt me ook heel vervelend, van dat 'erbij horen'.
En nu kan ik makkelijk (nou ja, soms gaat het niet van harte natuurlijk...) op mijn vrije dag naar een uitvoering gaan o.i.d.
zondag 21 februari 2010 om 16:15
zondag 21 februari 2010 om 16:17
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zie bij mijn collega's dat het gewoon niet fijn is.
Je hoort idd nergens echt bij en je hebt het dubbel zo druk.
je kan niet altijd bij vergaderingen aanwezig zijn zodat alles ook een beetje langs je heen gebeurt. Je komt er om les te geven en dat is het. Je krijgt ook niet echt een band met collega's.
Dus ik zal of gewoon op die school blijven werken of afscheid nemen en 4 dagen op een nieuwe school gaan werken.
Je hoort idd nergens echt bij en je hebt het dubbel zo druk.
je kan niet altijd bij vergaderingen aanwezig zijn zodat alles ook een beetje langs je heen gebeurt. Je komt er om les te geven en dat is het. Je krijgt ook niet echt een band met collega's.
Dus ik zal of gewoon op die school blijven werken of afscheid nemen en 4 dagen op een nieuwe school gaan werken.
zondag 21 februari 2010 om 21:32
Een tip: ga dit niet opzoeken als het niet persé nodig is, het gaat je op den duur opbreken. Je bent bij allebei de scholen maar de helft van de tijd aanwezig en hoort er dus niet echt bij terwijl je jezelf wel 100% inzet, je hebt al je taken dubbel. Dus zoals je zelf al zei: dubbele vergaderingen, ouderavonden, studiemiddagen, andere regels, assisteren bij schoolfeesten, schoolreisjes, excursieweken. Vaak dezelfde piekperiodes wat betreft toetsweken en nakijkwerk. Soms zelfs een ander lesrooster wat betreft lestijden (50 minuten / 55 minuten). Het kan zijn dat vakanties niet gelijk lopen.
Als je op één school een (bijna) full time job kunt vinden moet je dat zéker doen.
Als je op één school een (bijna) full time job kunt vinden moet je dat zéker doen.
woensdag 24 februari 2010 om 14:11
ALS je het al gaat doen, dan moet je ontzettend goed je grenzen bewaken. Ik heb een paar collega's die door het werken op twee scholen juist minder werk zeggen te hebben, omdat ze bij school A "verplichtingen op school B" opvoeren als reden om niet bij een vergadering/sportdag enz. te kunnen zijn en andersom. Maar dat zijn allemaal mannen, die gemiddeld hun grenzen al een stuk beter bewaken dan vrouwen en deze paar mannen zijn daar nog eens echt extreem in. Voor een beetje betrokken persoon geldt, denk ik, al vrij snel dat je een hoop dubbel werk doet.