Werk & Studie alle pijlers

Werkgever wil dat ik meer ga werken

09-09-2009 14:31 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 15 jaar lang werk ik bij dezelfde werkgever, waarvan de laatste 2 jaar parttime (3 dagen) na de geboorte van mijn zoontje.

Nu heb ik onlangs een gesprek gehad waarin werd aangegeven dat ik mijn werk goed doe, maar dat het wel lastig is dat ik maar 3 dagen werk. (Bijvoorbeeld: projecten zijn lastiger in te plannen met parttimers.)

Hierbij werd verteld dat ze willen dat ik 4 dagen ga werken.

Wie heeft dit ook meegemaakt of kan advies geven wat ik het beste kan doen? Ik wil wel 3 dagen blijven werken en dit kan ook prima, maar ik weet niet hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Je zult vast in je recht staan om voet bij stuk te blijven (daar weten andere dames hier meer van dan ik) maar of het ook verstandig is? Kun je water bij de wijn doen? Bijvoorbeeld door 3,5 dag te gaan werken of door je uren over 4 dagen te verdelen? Of je flexibel op te stellen en met je dagen te schuiven als dat voor het project beter uitkomt? Waar nodig af en toe 4 dagen werken en in een rustige periode maar 2? Allemaal mogelijke oplossingen om je baas tegemoet te komen.
Even ter nuancering:

- ze hebben aangegeven dat ze het fijn zouden vinden als jij eventueel 4 dagen zou kunnen werken, en hopen dat dat jou ook past zodat zij bij jouw toestemming je een urenuitbreiding kunnen geven om hun personeelsbezetting op orde te brengen?

Of - je hebt te verstaan gekregen dat je 4 dagen moet gaan werken en anders weten ze niet of je er nog uberhaupt kunt werken danwel ontslagen of verplaatst gaat worden?

Is nl even een flink verschil qua beantwoording.
quote:Tia Dalma schreef op 09 september 2009 @ 14:38:

Even ter nuancering:

- ze hebben aangegeven dat ze het fijn zouden vinden als jij eventueel 4 dagen zou kunnen werken, en hopen dat dat jou ook past zodat zij bij jouw toestemming je een urenuitbreiding kunnen geven om hun personeelsbezetting op orde te brengen?

Of - je hebt te verstaan gekregen dat je 4 dagen moet gaan werken en anders weten ze niet of je er nog uberhaupt kunt werken danwel ontslagen of verplaatst gaat worden?

Is nl even een flink verschil qua beantwoording.

In principe het eerste geval, alleen is het niet om de personeelsbezetting op orde te brengen want het is al een tijdje rustig, dus het is niet dat ik mijn werk niet af krijg met 3 dagen of zo.

Ik verwacht niet dat er ontslag aankomt als ik weiger maar er ontstaat denk ik wel een verschil van mening (netjes gezegd).
quote:Mevrouwdekees schreef op 09 september 2009 @ 14:37:

Je zult vast in je recht staan om voet bij stuk te blijven (daar weten andere dames hier meer van dan ik) maar of het ook verstandig is? Kun je water bij de wijn doen? Bijvoorbeeld door 3,5 dag te gaan werken of door je uren over 4 dagen te verdelen? Of je flexibel op te stellen en met je dagen te schuiven als dat voor het project beter uitkomt? Waar nodig af en toe 4 dagen werken en in een rustige periode maar 2? Allemaal mogelijke oplossingen om je baas tegemoet te komen.In principe ben ik bereid me flexibel op te stellen, als er iets af moet heb ik al meerdere keren op een andere dag gewerkt en heb ook al eens een dag extra opvang geregeld. Echt flexibel werken zal niet zomaar gaan omdat ik vaste dagen heb bij de kinderopvang en dit niet zomaar om kan gooien, wachtlijsten voor een extra/andere dag zijn erg lang.
Misschien is dan 6 uur per dag werken voor 4 dagen wel handig, sowieso kun jij natuurlijk niet eerder daar mee starten dan dat je kindje een plek op de cheche heeft maar dan lijkt het me een prima oplossing. Jij 4 dagen van half 9 tot drie (of negen tot half 4 ) beschikbaar en jij na een kort dagje creche nog tijd om met je kindje te zijn. Gelijk ook handig voor als hij/zij naar school gaat, heb je geen BSO meer nodig.
Volgens mij is dan de beslissing echt aan jou. Als jij meer zou willen en kunnen werken, kun je (zoveel mogelijk op jouw voorwaarden qua werkuren) akkoord gaan. En anders kun je rustig en met een redelijk argument het aanbod afslaan.

Mocht er dan rommel van komen, zie je het dan wel weer en kun je best in het geweer. Nu al angstig worden om te weigeren want stel dát... is geen goede raadgever.
quote:Mevrouwdekees schreef op 09 september 2009 @ 14:50:

Misschien is dan 6 uur per dag werken voor 4 dagen wel handig, sowieso kun jij natuurlijk niet eerder daar mee starten dan dat je kindje een plek op de cheche heeft maar dan lijkt het me een prima oplossing. Jij 4 dagen van half 9 tot drie (of negen tot half 4 ) beschikbaar en jij na een kort dagje creche nog tijd om met je kindje te zijn. Gelijk ook handig voor als hij/zij naar school gaat, heb je geen BSO meer nodig.

Opvang gaat alleen met dagdelen, dus dan moet ik een extra dag opvang gaan betalen om evenveel uren te werken?

Ik vind trouwens het idee helemaal niet zo slecht maar het komt wel heel lastig uit met de werktijden van mijn man (lang verhaal).
6 uur werken op een dag klinkt heel mooi en maar ik ben bang dat dat in de praktijk niet zo gaat werken. Ik denk dat er dan makkelijk gedacht wordt dat je wel even een uurtje langer kan blijven. Of dan is er een vergadering die uitloopt of wat dan ook. Dat zou mij alleen maar stress opleveren.

En daarnaast moet je het ook willen om je kindje 4 dagen naar het kdv te brengen.

Ik denk dat er met goed plannen een hoop bereikt kan worden. Ik werk ook in projecten en als afspraken goed en van te voren gepland worden moet het best kunnen.
Een met Mimmie. Ik werk wel eens een halve dag en dat geeft altijd scheve ogen en vaak blijf ik toch een uur langer dan gepland! Schiet niet op en ik zou zeker niet standaard 4 dagen kort gaan werken, grote kans dat dat gewoon uitdraait op 4 hele dagen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Mimmie en Spijker, ja dat is ook iets om bij stil te staan, dat schiet dan ook niet op natuurlijk.

Ik denk dat er ook veel te winnen valt met een goede planning, want daar schort het bij ons nogal eens aan, wellicht dat eerst maar eens aankaarten? Dat zou misschien al wat verbeteringen geven........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven