Werk & Studie alle pijlers

Wie is er geswitched van carrière?

24-11-2009 17:53 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat deden jullie voor je carrièreswitch en wat deed je daarna?

En ben je blij dat je de keuze toen hebt gemaakt? En ik wil heel graag weten welke leeftijd je had ten tijde van de switch.

Ik zit zelf namelijk in grote twijfel over mijn eigen (verpleegkundige) carrière, vandaar!
Ik ben na zo'n 10 jr te hebben gewerkt als reintegratieconsulent, 7 jr. geleden begonnen als leerlingenbegeleidster en werk nu als docente in het beroepsonderwijs.

Ik ben erg blij met de switch die ik heb gemaakt, ik vind het werken met groepen jong volwassenen echt erg leuk, soms erg vermoeiend maar vaak geeft het ook energie. Nooit een saaie voorspelbare werkdag hier.
anoniem_84839 wijzigde dit bericht op 27-11-2009 22:17
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:Lynnemij schreef op 25 november 2009 @ 20:28:

Etoscha, ben je dat allemaal geweest?! En heb je er lang over gedaan? Ik zit zo met mijn leeftijd (28), dat ik nu echt wel eens wat op moet bouwen...maar geweldig dat je doet wat je leuk vind :D

Hoi Lynnemy,

Ik heb ook veel verschillende dingen gedaan en daardoor niet echt iets op kunnen bouwen. Ik ben nu 33 en kan inmiddels wel concluderen dat ik bijna alle middelbare opleidingen van Doetinchem heb gehad muv technische opleidingen;

Ik ben nu bij de kinderen thuis. Ze zijn 5 en 2.

Ik ben begonnen op het LBO. Na 2 jaar besloot ik het roer om te gooien om naar de landbouwschool te gaan omdat ik "iets met dieren wilde gaan doen". Omdat ik in het 3e jaar instroomde was het kleinvee gedeelte afgesloten en begon ik gelijk met landbouwdieren zoals koeien,varkens, paarden en landbouwtechniek en de daarbij behorende stages en praktijkdagen. Helaas waren mijn punten en praktijkervaringen niet toereikend om in Barneveld aan de gang te kunnen om uiteindelijk bij een dierenarts terecht te kunnen. Er is ook niet veel werk te krijgen in de dierenverzorging dus gooide ik weer het roer om; dit maal naar het MDGO. Ik begon met de schakelopleiding om uit te vinden wat ik wilde en na een schooljaar werd besloten dat ik het KVZ ging doen(nu helpende niv 2) Al binnen het 1e schooljaar moesten we stagelopen en vanwege mijn werkhouding moest ik met de stage omdat ze in mij geen evt. collega zagen. Weer weggegooide energie. Vanaf maart tot het volgende schooljaar heb ik via het uitzendbureau gewerkt. Ik was toen 17.

Tijdens die overbrugging van 5 maanden ging ik nadenken over wat ik wilde.: ik kwam op het MEAO terecht; wederom op een KMBO opleiding omdat ik door allerlei verschillende opleidingen onvoldoende niveau had opgebouwd. Deze opleiding heb ik wel afgemaakt en de stages waren redelijk van kwaliteit, vooral de laatste bij een groot int. transportbedrijf waar ik het hele schooljaar door mocht brengen. Deze stage werd afgesloten met een 8!

Na deze opleiding besloot ik om via zelfstudie me hogerop te werken. Ik ging eerst werk zoeken. Ik kwam in een fabriek terecht, waar ik het vreselijk naar mijn zin had maar eigenlijk niet had moeten doen omdat ik natuurlijk geen werkervaring opbouwde.

Na verloop van tijd besloot ik via een part. school om het praktijk diploma boekhouden te gaan halen dmv 1 avond school en de rest thuis te doen. Dit bleek toch weer te hoog gegrepen en na 3 herexamens heb ik de moed opgegeven.

Ik heb na die tijd op verschillende plaatsen gewerkt; bij een zorgcentrale waar ik eenvoudig adm. werk deed(2,5 jaar) verschillende magazijnbaantjes als orderpicker en gaandeweg kreeg ik steeds meer oog voor het medische wereldje.

In februari 2001, toen ik bij die fabriek wegmoest ivm het 3 fasensysteem en er geen werk meer was voor de uitzendkrachten, besloot ik om toch weer verder te gaan met leren; Ik ben begonnen via het NTI om het basisdiploma doktersassistente te halen omdat hier altijd veel vraag naar is in zowel huisartsenpraktijken en ziekenhuizen. Deze opleiding was theoretisch, zonder practicumdagen en stages. Helaas kon ik hier geen werk mee vinden. Na deze opleiding besloot ik dus verder te gaan met het officiele webdiploma doktersassistente niveau 4.

Dit maal via het LOI. Omdat je tijdens deze opleiding ook stage moest lopen werden er eisen gesteld aan de leerlingen; je moest bij de examens je EHBO diploma overleggen en je moest je laten vaccineren voor het Hepatitis C. Een paar maanden later was ik zwanger van mijn eerste zoontje en van de huisarts hoorde ik dat ik dan die spuit niet mocht hebben dus ik ben gestopt met die opleiding en heb ter overbrugging van de zwangerschap via het LOI een cursus medisch receptioniste/telefoniste gedaan om toch in het medische wereldje te blijven. Deze opleiding duurde een jaar en heb ik met goede cijfers afgesloten.

Na mijn zwangerschapsverlof ging ik weer solliciteren en via het arbeidsbureau kwam ik in aanraking met een vacature voor doktersassistente op afroep. Ik heb gesolliciteerd en ben aangenomen. Ik werkte verschillende dagen; de ene keer fulltime en de andere maand weer 1-2 dagen. heel verschillend.

Tijdens mijn werk deed ik eigenlijk alleen het administratieve werk; om 8 uur opende ik de praktijk, sloot het antwoordapparaat af en begon met afspraken maken voor het spreekuur. Om 8.30 uur als mijn collega kwam ging ik naar achteren recepten uitdraaien en postverwerken.

Na verloop van tijd begonnen ze toch wel te verlangen dat ik me verder ging scholen om meer allround te worden dus zo gezegd zo gedaan; Ik ging op zoek naar de meest handige opleiding voor mij omdat ik werk en kind moest combineren.

Ik kwam toch weer uit bij het NTI(stomme zet achteraf) Gelukkig kon ik ook de eerste helft van de verplichte stage-uren daar voltooien. Dat ging om 360 uur. Een paar maanden voor ik klaar was met mijn stage -uren kondigde ik hen aan dat ik zwanger was van mijn 2e zoontje. Dat werd me niet echt in dank afgenomen want ze wilden geen energie in mij steken als ik er niks meer mee deed uiteindelijk. De reacties waren niet bepaald enthousiast.

Tijdens de stage kwam wel naar voren dat ik prima functioneerde als (med.)adminstratief medewerkster maar dat ik geen kei was in medisch technische handelingen. Volgens mijn collega's paste een baan als medisch secretaresse beter bij mij.

Tot ik zover was wilde ik toch mijn opleiding afmaken dus ik ging driftig op zoek naar een nieuwe stageplaats, wat alles behalve makkelijk was. Ik kreeg van alle aangeschreven huisartsen ziekenhuizen en andere keuringsinstellingen te horen dat ze altijd alleen stagiaires hadden van het ROC. Hier ben ik 2 jaar mee bezig geweest en ik de moed opgegeven. Sinds februari dit jaar is deze opleiding afgedaan als niet afgemaakt. Van het NTI had ik geen enkele hulp; ik werd van het kastje naar de muur gestuurd.

Helaas liep de zwangerschap van mijn 2e zoontje niet zoals verwacht en hij kwam door complicaties op de IC terecht. Dit was een lange spannende tijd. Toen het eenmaal goed ging ben ik weer opzoek gegaan naar werk als doktersassitente maar zonder praktijkervaring en zonder diploma is het heel lastig dus ik kwam weer in een magazijn terecht. Dit heb ik 4 maanden gedaan op halve dagen. De kinderen gingen 2 ochtenden naar een gastouder en 2 morgens kwam mijn moeder hier oppassen.

Sinds vorig jaar april ben ik fulltime huisvrouw en ik zorg voor de kids. Mijn oudste zit in groep 2 en de jongste gaat 2 morgens naar de peuterspeelzaal.

Daarnaast rij ik 2 middagen per week naar zwemles en af en toe rij ik mee voor schoolexcursies dus ik krijg de dagen wel om.

Dit is eigenlijk ook als compensatie omdat mijn man int. chauffeur is en hele dagen van huis is.

Zoals je dus kunt zien heb ik ook niks opgebouwd qua werkervaringen. Het waren allemaal tijdelijke baantjes.

Ik probeer het allemaal zo veel mogelijk in te korten opi CV's want het staat ook niet echt representatief. Het zijn allemaal verschillende dingen en van geen van allen heb ik echt kaas gegeten.

Je kunt niet echt van een glansrijke carriere spreken als je dit zo leest.

Soms steekt het me wel want ik wil zo graag een baan als medisch secretaresse maar daarvoor moet ik weer een opleiding volgen en wie garandeert me dan die ene leuke baan,vooral als je al zoveel verschillende dingen hebt gedaan.

Als ik al mijn stages naga dan blijkt wel dat de administratieve/georganiseerde kant me het beste licht; dus geen werk waarbij je echt aan mensen zit te frunniken.

Het licht ook veel aan mezelf hoor; ik heb niet bepaald een vlotte babbel en helaas ben ik voor veel mensen ook onverstaanbaar omdat ik binnensmonds praat(zeggen ze).Daar zal ik eerst mee aan het werk moeten; ik denk dat daarna de wereld aan m'n voeten ligt, bij wijze van spreken dan.

Als ik mijn schoolloopbaan over kon en mocht doen dan had ik in eerste instantie een heel wat betere CITO-toets score moeten halen waarmee ik in ieder geval naar de MAVO of HAVO had gekund met alleen maar theoretische vakken.

Na deze opleiding had ik dan gelijk via particuliere onderwijsinstantie(Scheidegger, DOC of Schoevers) een opleiding voor medisch secretaresse kunnen volgen of als ik zelf wat beter in mijn vel zat, een HBO-opleiding verpleegkundige, verloskundige of operatie-assistente of iets dergelikjs.

Dan was het allemaal veel rooskleuriger gelopen.

Ik heb dus van veel dingen spijt zoals je ziet.

Ik heb de laatste tijd ook al veelvuldig zitten klagen dat ik eigenlijk nooit echt een zelfstandig leventje heb gekend; ik ben gelijk vanuit het ouderlijk huis gaan samenwonen met vriend(nu inmiddels man) en al snel werd het huisje boompje beestje en kindjes.

Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik ook graag tijd voor mezelf had gehad; een leuke fulltime baan in een ziekenhuis, leuk autootje onder de kont leuk zelf ingericht huisje en ook geregeld een leuk reisje maken.

Die reisjes zijn tenslotte ook gekomen hoor; Sinds ik met mijn man samen ben, ben ik toch al 4 keer naar Australie geweest(2 keer samen en 2 keer met ons oudste zoontje) maar het had me ook heel leuk geleken om in mijn eentje een reisje te maken.

Dit heb ik eigenlijk een beetje gemist cq overgeslagen.

Ik zit dus de laatste tijd een beetje met mezelf in de knoop maar ik denk dat het laatste gedeelte van dit verhaal in de pijler "psyche"thuis hoort.

Het zal wel een 30-ers crisis zijn.

Ik zal ook vast niet de enige zijn met heel veel verschillende opleidingen op zijn cv.

Als het wel zo is dan graag jullie reactie.

groetjes Heidi
quote:Deerne schreef op 24 november 2009 @ 19:45:

Van belastinadviseur naar schuldhulpverlener. Niet een hele grote switch, maar wel een hele andere doelgroep. Als belastingadviseur haalde ik geen voldoening uit mijn werk, vond het te commercieel. Nu heb ik erg veel plezier in mijn werk.

Momenteel werk ik in de verzekeringen maar ik denk er over om de opleiding schuldhulpverlener te gaan volgen..

Kun je mij misschien iets meer vertellen over je ervaringen? Zijn er nog andere forummers in werkzaam?

Leuk Topic..!!
Ik vind het echt super om al die verhalen te lezen over de switches! Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik nadat ik dit topic heb gestart, ik erachter ben gekomen dat ik waarschijnlijk ADD heb. Dit is een concentratiestoornis, waardoor doodnormale zaken voor mensen die dit hebben een hele opgave worden. Nu ineens begrijp ik waarom ik zo vaak van opleiding en werk gewisseld ben en als ik hier niets aan doe, dat ik dat altijd zal blijven doen. Helaas is alles voor mij nu dus een heel ander verhaal. Ik hoop dat ik toch iets zal vinden wat ik wel leuk blijf vinden en vol kan houden.
Hoi Lynnemij,

Vervelend dat je nu na al die tijd pas weet waarom je je draai niet kon vinden. Dat zal bij mij niet het geval zijn. Het ligt puur aan mijn eigen persoontje;

durf weinig te vragen tijdens stages, ben verlegen en ook praat ik binnensmonds en dat wordt er allemaal niet makkelijker op, Ik heb voor de laatste 2 punten wel eens therapie gehad maar heeft eigenlijk niks opgeleverd.

Het heeft me dus veel geld en energie gekost zonder er echt iets voor terug te krijgen.

Nu zit ik dus gewoon thuis bij de kindjes en als de jongste over een kleine 1,5 jaar naar de kleuterschool gaat dan wil ik weer gaan werken maar door alle mislukte opleidingen en werkervaringen kom ik niet veel verder. Ik ben bang dat ik uiteindelijk zal eindigen bij de thuiszorg/alphahulp.

Het is dankbaar werk maar niet waar ik eigenlijk op uit was.

Ik hoop dat jij na een evt behandeling./therapie wel je therapie vindt.

groetjes heidi
Ik heb een rechtenstudie gevolgd en toen jarenlang als juriste bij diverse bedrijven gewerkt waar ik van verveling tegen het plafond opklom.

Daarom ben ik rond mijn 36e vrijwilliger bij een dierenasiel geworden en toen ik dit heel leuk bleek te vinden heb ik mijn diploma tot beheerder van een dierenasiel gehaald in de avonduren. Dit was best pittig.

Ik ben toen ook beheerder van een dierenasiel geworden op mijn 38e, maar dat was geestelijk en lichamelijk veel te zwaar voor mij. Daarom ben ik na een jaar teruggekeerd naar parttime juristwerk (dodelijk saai) gecombineerd met eerst asielwerk en nu werk bij een kinderboederij.

Het juridische werk doe ik uitsluitend voor het geld en het werk met dieren doe ik uit liefde. Dit is een combinatie die goed te doen is, ook financieel, maar in mijn hart ben ik liever vandaag dan morgen weg uit het kantoorwerk...
Ik ben nu leerkracht in het basisonderwijs en doe dit ongeveer 4 jaar. Ik volg n studie manager in de kinderopvang in de avonduren en als ik hiermee klaar ben, wil ik meer deze richting in gaan.
ik heb eerst 2,5 jaar op een Buitenschoolse Opvang gewerkt na mijn mbo-spw4 opleiding. Erg leuk met die kids, maar... de uitdaging was op een gegeven moment weg.

Dus heb ik de hbo-v duaal opleiding gaan doen. Nu ben ik daarmee klaar en werk ik alweer een jaar als gediplomeerd verpleegkundige in een Academisch Ziekenhuis.

Toch ben ik nog steeds opzoek naar "wat wil ik" .. want ook ik ga mij langzamerhand irriteren aan de hoge werkdruk in combi met het lage salaris.... Dus ik kijk vrolijk met dit topic mee !! Wie weet komen er nog leuke ideeën voorbij!
Curly, waar doe jij je opleiding?? Ik sta ook voor de klas en ben aan het zoeken naar wat ik eigenlijk wil.
Ik heb jaren in de communicatie gewerkt. Ben persvoorlichter geweest bij een groot TV bedrijf, daarna ben ik communicatieadviseur geworden. Mensen die wisten wat ik deed vonden dat ik een 'droombaan' had. Maar ikzelf voelde dat nooit zo. Voelde mezelf een ontevreden zeikerd omdat blijkbaar veel mensen het zo'n leuke baan vonden. Maar ondanks dat ik goed was in mijn werk was het alsof ik een toneelstukje opvoerde. Het was niet 'ik'. Ik werk het liefst helemaal alleen. Het woord 'Teamplayer' is gewoon niet op mij van toepassing. Ik wil mijn werk in mijn eentje doen en daar zo min mogelijk mensen bij nodig hebben. Dus ik ben geswitched. Nu heb ik een baan waarvan de meeste mensen het 'ubersaai' idee bij hebben, maar ik ben helemaal gelukkig. Ik ben business controller geworden. Ik verhuur mezelf aan bedrijven om hun internationale projecten financieel op de rit te krijgen en houden en presenteer de nodige financiele managementinformatie aan directie. Totaal geen glamour, totaal geen hippe mensen om me heen, geen fancy borrels, maar wel werk waar ikzelf lyrisch van ben en wat me (ook niet verkeerd) een dijk van een inkomen verschaft. Hobbymatig ben ik zelfs ook altijd bezig met cijfers, grafieken etc. etc.

Daarbij kan ik vaak vanuit huis werken, en ben ik op locatie van mijn klant dan ben ik gewoon lekker om 18:00 thuis. Ik zou niet meer anders willen en heb nog nooit een seconde spijt van mijn beslissing gehad. En ik ben zo blij dat ik uit die vreselijk oppervlakkige 'nepwereld' ben.
Oriane, sounds good! Ik ben dus ook geen teamplayer en werk het liefst alleen (en nog liever alleen en thuis...) maarrr... ik kan niets met cijfertjes!! Ben een alfa. Heeft ieamdn nog een ander ideetje waarbij je zelfstandig kan werken, en evt gedeeltelijk thuis? Freelance tekstschrijven/redacteur worden is me nooit gelukt (alhoewel ik goed kan schrijven).

Heb een rommelige jeugd gehad en geen middelbare schooldiploma gehaald. Op mijn 22e een jaar HBO Tekstschrijven gedaan (helaas mee gestopt, nu heet het Communicatie trouwens), toen gaan werken in ziekenhuizen in verschillende administratieve functies (medisch secretaresse, opname en o.k.planning), in 2002 begonnen met een Bachelor Literatuurwetenschap en die in 2006 gehaald (maar wat moet je daar voor werk mee gaan doen?! Dom dom, niet op gelet, omdat het zo leuk was), geprobeerd redacteur te worden, lukte niet, toen ontslagen bij het ziekenhuis en nu ben ik een studie Rechten begonnen, maar dit is het denk ik niet... te droog, te abstract, regeltjes toepassen.

Ik twijfel al jaren over mijn carriere en weet niet waar mijn Passie ligt. Ben momenteel geïnteresseerd in bijvoorbeeld overstappen naar HBO SJD (deeltijd, want ik moet ook nog een baan zoeken!), of misschien toch terug naar het ziekenhuis en de opleiding anesthesiemedewerker gaan doen (wel pittig traject van 3 jr en minimumloon). En dat laatste is natuurlijk een teamwerk-baan dus misschien niet verstandig.

Zucht... ik wacht nog steeds op een Boodschap, van binnen of van buiten waardoor ik weet wat ik wil en kan beginnen met de rest van mijn leven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven