Werk & Studie alle pijlers

Wie werkt er als kopersbegeleider?

23-08-2021 21:18 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na wat omzwervingen denk ik een functie te hebben gevonden die bij mij past, althans op papier. Is er hier iemand op het forum die als kopersbegeleider (in de nieuwbouw) werkt? Zo ja; ik ben benieuwd hoe je dagen er uitzien, wat is er echt leuk aan deze baan? Wat zijn de mindere kanten? Ben benieuwd!
Ik heb je een bericht gestuurd.
Dank je wel, ik ga het even lezen! Bericht terug gestuurd
simsalabimbam wijzigde dit bericht op 23-08-2021 22:19
Reden: aanvulling
25.27% gewijzigd
Is dat iets nieuws, of een functie die al veel langer bestaat? Ik heb er nog nooit van gehoord. Ben je dan in dienst van de aannemer?
In ons nieuwbouwproject hadden wij een kopersbegeleider. Ik vroeg me af hoe leuk zij haar werk vond, want zij kreeg letterlijk álle shit van de kopers over zich heen... en in een nieuwbouwproject is dat nou eenmaal veel.

Ik zou dus wel even goed uitzoeken wat je taken en verantwoordelijkheden worden en of je dat ziet zitten.
KamilleT schreef:
23-08-2021 23:48
Is dat iets nieuws, of een functie die al veel langer bestaat? Ik heb er nog nooit van gehoord. Ben je dan in dienst van de aannemer?
Poeh ik geloof al 40 jaar of langer! Tegenwoordig zijn er heel veel vormen, maar in dienst van een (bouwende) projectontwikkelaar, een aannemer en ook veel als ZZP-er of bijvoorbeeld bij diverse bureaus die dit werk doen op projectbasis voor verschillende opdrachtgevers.
suuz393 schreef:
24-08-2021 08:42
In ons nieuwbouwproject hadden wij een kopersbegeleider. Ik vroeg me af hoe leuk zij haar werk vond, want zij kreeg letterlijk álle shit van de kopers over zich heen... en in een nieuwbouwproject is dat nou eenmaal veel.

Ik zou dus wel even goed uitzoeken wat je taken en verantwoordelijkheden worden en of je dat ziet zitten.
Ja je bent inderdaad eerste aanspreekpunt voor kopers na het tekenen van de koop- aannemingsovereenkomst. Dit kan heel pittig zijn, maar een goede voorbereiding is daarbij echt cruciaal voor de klanttevredenheid.
Aan de andere kant, bij sommige projecten ga je na oplevering nog eens kijken en dan krijg je zoveel leuke reacties van kopers. Met sommige kopers heb je meer (of minder) een klik. Maar dat is inherent aan het werken met klanten.
In hoeverre je vooral problemen moet oplossen vraag ik me ook wel af ja. Maar goed, mijn huidige baan bestaat voor 80% uit het behandelen van problemen en klachten en dat vind ik ook best prima. Het lijkt mij vooral leuk dat je mensen blij kunt maken met hun woondroom
Zo keken wij niet naar onze kopersbegeleider eerlijk gezegd. We hebben hem alleen wat uitvoeriger gesproken toen het misliep met onze badkamer en ik herinner me er weinig van, behalve dat het allemaal lastig lastig was en ik het irritant vond dat hij de tussenpersoon was.

Misschien zijn wij heel onaardig hoor, maar ik ben iig nooit ook maar iets van dankbaar geweest richting onze kopersbegeleider, omdat 'hij ons blij maakte met onze woondroom'.
:HA:
simsalabimbam schreef:
24-08-2021 09:40
In hoeverre je vooral problemen moet oplossen vraag ik me ook wel af ja. Maar goed, mijn huidige baan bestaat voor 80% uit het behandelen van problemen en klachten en dat vind ik ook best prima. Het lijkt mij vooral leuk dat je mensen blij kunt maken met hun woondroom
Iemand die ik ken is kopersbegeleider. Zij vindt het werk heel leuk. Ik hoor haar als het over het werk gaat vooral over de leuke gesprekken die ze met de kopers heeft. Die zijn zeker nu heel blij dat ze een huis hebben (vaak loting) en zij spreekt dat alle mogelijkheden met ze door die ze qua opties hebben. Problemen met de oplevering e.d. valt volgens mij niet onder haar takenpakket.
suuz393 schreef:
24-08-2021 08:42

Letterlijk....
ik ben niet zo visueel ingesteld, maar deze zie ik helemaal voor me.
De kopersbegeleider van ons nieuwbouwproject heeft ook vooral klachten over zich heen gekregen. Als alles goed loopt heb je hem/haar niet nodig nadat je de meer- en minderwerkopties hebt doorgesproken. Ons project gaat maar om 12 huizen, maar die man is echt bestookt met vragen/problemen/klachten etc. En dan zijn het nog niet eens heel grote problemen oid.

Ook ik heb niet zoiets van: fijn dat hij onze woondroom waarmaakt. Dat doen wij zelf. Door te kiezen en vooral te dokken :proud: Overigens hebben we ook zoveel mogelijk buiten de bouwer om geregeld (sanitair, keuken, dakraam etc). Goedkoper en veel.makkelijker te regelen dan via een tussenpersoon.
sneeuwwitje80 schreef:
24-08-2021 10:23
Iemand die ik ken is kopersbegeleider. Zij vindt het werk heel leuk. Ik hoor haar als het over het werk gaat vooral over de leuke gesprekken die ze met de kopers heeft. Die zijn zeker nu heel blij dat ze een huis hebben (vaak loting) en zij spreekt dat alle mogelijkheden met ze door die ze qua opties hebben. Problemen met de oplevering e.d. valt volgens mij niet onder haar takenpakket.
Van aankoop tot oplevering (en miss nog wel daarna) valt bij onze begeleider iig wel in het takenpakket. En dat is een heel lang proces waarin je echt tig obstakels kunt tegenkomen.
Bij nieuwbouw zijn er altijd panden waarbij er van alles en nog wat misgaat. Je krijgt echt alle shit als eerste over je heen. En gelukkig, soms gaat het ook goed, en er zijn ook gewoon leuke mensen. Maar soms is er ook wel heel veel wat niet goed gaat en wat je dan weer moet zien op te lossen met de bouwer. Je zit voortdurend tussen twee vuren in eigenlijk, bent de boodschapper die niet heel erg veel invloed heeft. Dat kan frustrerend zijn, daar moet je wel tegen kunnen.
ludwina schreef:
24-08-2021 10:23
Letterlijk....
ik ben niet zo visueel ingesteld, maar deze zie ik helemaal voor me.
🤣
Nu lijkt het alsof je alleen maar ontevreden klanten hebt en of het buiten altijd fout gaat haha, maar dit is echt niet mijn ervaring. Ook ben je als kopersbegeleider onderdeel van een team (projectontwikkelaar, installateur, werkvoorbereider, uitvoerder, showrooms) en binnen dat team heb je ook echt je zegje wel te doen en hoef je echt geen doorgeefluik te zijn. Maar goed, dat is natuurlijk afhankelijk van hoe je zelf ook je werk doet.
Wij hebben een kopersbegeleider gehad bij ons nieuwbouwhuis. Die had een dusdanig aantal projecten dat ze moest begeleiden dat we soms weken op antwoord moesten wachten. Telefonisch slecht bereikbaar en ja dan gaan mensen klagen.
Opvallend dat het lijkt alsof de toegevoegde waarde van een kopersbegeleider niet door iedereen zo wordt gezien. Dat is juist wel iets wat il belangrijk vind in een (toekomstige) baan. De rol zal ook wel verschillend per werkgever of per project worden ingevuld. Misschien is 'het helpen realiseren van een woondroom' wat optimistisch geformuleerd, van toegevoegde waarde zijn voor een soepel verlopende bouwproces en een tevreden klant aan het einde van de rit lijkt mij ook al leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven