Wie wil mij eens een taallesje geven?
zondag 23 augustus 2009 om 19:58
Ik las net het topic van Kingmarja: Iemand op mijn werk kijkt op me neer nog eens door.
Bestaat de biechtstoel eigenlijk nog? Ik moet namelijk opbiechten dat ik sommige taalregels nog stééds niet snap...
Waar de hoofdletters moeten ok. Dat het 'ik vind' is en niet 'ik vindt' snap ik ook nog wel. Maar wanneer het word(t) is weet ik echt niet En wanneer is het hij vind(t) of is dat altijd met een t?
Schaam me hier soms best wel een beetje voor dus niet de draak met me steken he (klopt deze? )
Bestaat de biechtstoel eigenlijk nog? Ik moet namelijk opbiechten dat ik sommige taalregels nog stééds niet snap...
Waar de hoofdletters moeten ok. Dat het 'ik vind' is en niet 'ik vindt' snap ik ook nog wel. Maar wanneer het word(t) is weet ik echt niet En wanneer is het hij vind(t) of is dat altijd met een t?
Schaam me hier soms best wel een beetje voor dus niet de draak met me steken he (klopt deze? )
zondag 23 augustus 2009 om 21:19

quote:Elynn schreef op 23 augustus 2009 @ 21:08:
[...]
Creëren is het hele werkwoord. Derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd: hij creëerde. Voltooid deelwoord: gecreëerd.
Inderdaad een ingewikkeld werkwoord dus. Voor mij dan tenminste.
Wat ik al schreef: ik zie het in artikelen e.d. ook steeds wisselend gebruikt worden. Blijkbaar dus voor meer mensen een lastig werkwoord.
[...]
Creëren is het hele werkwoord. Derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd: hij creëerde. Voltooid deelwoord: gecreëerd.
Inderdaad een ingewikkeld werkwoord dus. Voor mij dan tenminste.
Wat ik al schreef: ik zie het in artikelen e.d. ook steeds wisselend gebruikt worden. Blijkbaar dus voor meer mensen een lastig werkwoord.
quote:phillippa schreef op 23 augustus 2009 @ 21:18:
ik creëer
jij/u creëert
hij/zij creëert
wij/zij/jullie creëren
ik/jij/u/hij/zij creëerde
wij/zij/jullie creëerden
hij heeft gecreëerd
de/het/een gecreëerde ....
creërende
Er is niet echt een speciale regel voor. Maar een rotwoord is het wel.Maar waarom komen de puntjes niet op de laatste 'e'?
ik creëer
jij/u creëert
hij/zij creëert
wij/zij/jullie creëren
wij/zij/jullie creëerden
hij heeft gecreëerd
creërende
Er is niet echt een speciale regel voor. Maar een rotwoord is het wel.Maar waarom komen de puntjes niet op de laatste 'e'?

zondag 23 augustus 2009 om 21:20
quote:Elynn schreef op 23 augustus 2009 @ 21:19:
[...]
Liefie, in een bericht daar iets boven staat dat ik daarnaar op zoek ga. Weet het zo snel ook even niet. Misschien schudt Philippa de regel zo uit haar mouw.Oke. Nou ja, gewoon accepteren dan maar. Ik wil altijd weten WAAROM iets zo is. Maar dat valt niet uit te leggen blijkbaar.
[...]
Liefie, in een bericht daar iets boven staat dat ik daarnaar op zoek ga. Weet het zo snel ook even niet. Misschien schudt Philippa de regel zo uit haar mouw.Oke. Nou ja, gewoon accepteren dan maar. Ik wil altijd weten WAAROM iets zo is. Maar dat valt niet uit te leggen blijkbaar.

zondag 23 augustus 2009 om 21:23
quote:phillippa schreef op 23 augustus 2009 @ 21:18:
ik creëer
jij/u creëert
hij/zij creëert
wij/zij/jullie creëren
wij/zij/jullie creëerden
hij heeft gecreëerd
creërende
Er is niet echt een speciale regel voor. Maar een rotwoord is het wel.
Dit is handig!
Ik heb het even opgeslagen, dan kan ik het naslaan als ik dit werkwoord weer wil gebruiken. Dit ga ik niet uit mezelf onthouden volgens mij.....
ik creëer
jij/u creëert
hij/zij creëert
wij/zij/jullie creëren
wij/zij/jullie creëerden
hij heeft gecreëerd
creërende
Er is niet echt een speciale regel voor. Maar een rotwoord is het wel.
Dit is handig!
Ik heb het even opgeslagen, dan kan ik het naslaan als ik dit werkwoord weer wil gebruiken. Dit ga ik niet uit mezelf onthouden volgens mij.....
zondag 23 augustus 2009 om 21:25
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 20:50:
[...]
Die niet zo kinderachtig.
Lees de link van Elyn eens.Je snapt me niet, een tijdje geleden had je toch een topic "dit wil ik niet meer horen" of zoiets. En 1 van de dingen was: 'of ben ik nou gek" toch?
[...]
Die niet zo kinderachtig.
Lees de link van Elyn eens.Je snapt me niet, een tijdje geleden had je toch een topic "dit wil ik niet meer horen" of zoiets. En 1 van de dingen was: 'of ben ik nou gek" toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

zondag 23 augustus 2009 om 21:50
quote:Verana schreef op 23 augustus 2009 @ 21:44:
@ Elynn:
Nu houdt het me toch nog bezig:
Het is toch "iets irriteert je", en "je ergert je aan"?
Of heb ik het nu weer fout?
Is er ook een ezelsbruggetje om dit te onthouden?Het is inderdaad: iets irriteert je en je ergert je aan. Goed onthouden! Een ezelsbrug heb ik helaas niet voor je. Wel uitleg van de Nederlandse Taalunie: irriteren/ergeren. Deze site, taaladvies.net, is sowieso een erg handig voor antwoorden op taalvragen. Gebruik 'm zelf ook geregeld.
@ Elynn:
Nu houdt het me toch nog bezig:
Het is toch "iets irriteert je", en "je ergert je aan"?
Of heb ik het nu weer fout?
Is er ook een ezelsbruggetje om dit te onthouden?Het is inderdaad: iets irriteert je en je ergert je aan. Goed onthouden! Een ezelsbrug heb ik helaas niet voor je. Wel uitleg van de Nederlandse Taalunie: irriteren/ergeren. Deze site, taaladvies.net, is sowieso een erg handig voor antwoorden op taalvragen. Gebruik 'm zelf ook geregeld.