Werk & Studie alle pijlers

Zelfstandig ondernemer worden

08-03-2010 10:33 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu gastouder, heb 5 opvangkinderen en 3 opdrachtgevers, ik werk meer dan 1225 uur per jaar en verdien ws meer dan 20.000 zonder mijn aftrekposten en verdien dus een leuk zakcentje bij.

Nu geef ik alles nog op als overige inkomsten, maar ik geloof dat het voor mij voordeliger is om zelfstandig ondernemer te worden ivm met diverse aftrekposten.

Maar ik ben dus een nitwit op dit gebied.

Heb al aardig wat gegoogled dus weet dat ik bij de belastingdienst moet aanvragen om ondernemer te worden.

Inschrijven bij de KvK is bij gastouderopvang niet nodig.

Maar hoe gaat dit in zijn werk.

Nu ben ik fiscaal partner met mijn man en we hebben een koophuis dus doen de aangifte samen.

- Moet ik dan mijn aangifte apart gaan doen en hoe bewerkstellig ik dit.

- Moet ik een aparte rekening openen

- Moet ik een betere administratie bijhouden dan mijn schoenendoos met bonnen

Ik weet dat ik veel kan googlen of de belastingdienst zelf kan bellen, maar ik weet ook dat hier een aantal ervaringsdeskundige zitten die mij vast en zeker meer kunnen vertellen dan de uitzenddames en heren van de belasting dienst.

Dus heeft iemand voor mij antwoorden of advies?

En bedankt alvast!
Inschrijven bij de Kamer van Koophandel, ook kunnen ze je advies geven en antwoorden op je vragen. Daarnaast geven ze vaak cursussen voor de beginnende zelfstandig ondernemer.

Die schoenendoos kun je beter gaan vervangen door een wat professionelere administratie
Bij de belastingdienst vraag je formulieren op , speciaal voor zelfstandig ondernemers.
Maar ga advies inwinnen bij de kamer van koophandel want alle info is bij elkaar veel ook kun je veel info vinden op internet op fora voor zelfstandig ondernemers.
Het is nu toch zelfs verplicht? Correct me if I'm wrong.
O je zegt al van niet haha. Sorry!
Nee, niet verplicht maar wel handig.

Alleen geen tijd om er heen te gaan aangezien ik dus kinderen opvang op weekdagen, maar dan zal ik vrij moeten nemen.

Ik vind het lastig, ik hou niet van gedoe, maar als ik het dit jaar gewoon opgeef als overige inkomsten dan boor ik mezelf aardig wat centen door de neus.

Of niet?
Mijn GOB heeft een franchise mogelijkheid, dan heb je de voordelen van zelfstandig zijn maar wel begeleiding van het bureau.

Informeer eens bij je GOB of google eens op Franchise-gastouder.
- Moet ik dan mijn aangifte apart gaan doen en hoe bewerkstellig ik dit.

>>> Je kunt gewoon fiscaal partner blijven. Je kunt het alleen niet meer in hetzelfde aangifteprogramma doen (ipv aangifteprogramma IB moet je aangifteprogramma IB voor ondernemers gebruiken. Als je je aanmeldt bij de belastingdienst krijg je een login waarmee je toegang krijgt tot dat programma).

- Moet ik een aparte rekening openen

>>> Niet verplicht, maar zou het wel doen. Anders wordt je adminitstratie erg ondoorzichtig...

- Moet ik een betere administratie bijhouden dan mijn schoenendoos met bonnen

>>> Zou het wel doen, maar vaak kom je met excel al een heel eind.

Heb even de aanname gedaan dat je een eenmanszaak (oid) kiest. Kijk ook eens op www.lancelots.nl, erg nuttige site...

Franchise-mogelijkheid wordt ook genoemd. Ik zou even heel goed de voor- en nadelen/kosten tegen elkaar afwegen. Franchise blijft natuurlijk een manier om geld te verdienen voor degene die het aanbiedt...

Check ook even of je BTW-plichtig wordt. Sommige diensten zijn vrijgesteld van BTW (onderwijs e.d.), maar weet niet of dat ook voor kinderopvang geldt...
Sowieso zou ik je vraag op het forum van www.lancelots.nl stellen. Dat is een forum specifiek voor zelfstandig ondernemers, dus daar zitten denk ik nog veel meer ervaringsdeskundigen.
Mijn vriend is sinds 2 jaar ook zelfstandig ondernemer. (muziek)

Wij doen ook gewoon samen aangifte als fiscalse partners, wij laten het door een account doen.

Je moet voor een zelfstandige ondernemen ook een zakelijke rekening openen. Dit gaat heel simpel bij de bank waar je nu al bij aangesloten bent. Het is ook aan te raden je aan te melden bij de KVK, puur ook voor je eigen rechtsbescherming. De Kvk heeft heel veel goede tips en regels waar wij ook nog steeds van profiteren.

Elke bon die je maakt voor je onderneming. ( dus eten drinken, enz) moet je bewaren voor je onderneming. Zorgtoeslag, inkomensbelasting betaal je vooruit. Bij verschil moet je dat later bijbetalen of krijg je het terug.

Voor mijn vriend levert het netto ruim 5000 euri meer op dan als hij het niet gedaan, door belastingsverschillen.
wij zitten in een vergelijkbare situatie en ik moest idd via een ander programma aangifte doen dan vriendlief (ik moest aangifte doen adhv winst/verlies rekening activa/passiva etc.)

maar je hebt idd de kleine zelfstandige aftrek, waardoor ik bijv. totaal geen belasting hoef te betalen. (heb een paar duizend inkomsten naast mijn studie)
quote:animani schreef op 08 maart 2010 @ 12:42:

Je moet voor een zelfstandige ondernemen ook een zakelijke rekening openen.

>>> dit is niet verplicht! (wel aan te raden)

Zorgtoeslag, inkomensbelasting betaal je vooruit. Bij verschil moet je dat later bijbetalen of krijg je het terug.

>>> Zorgtoeslag betaal je niet maar krijg je. Wel heb een inkomensafhankelijke bijdrage ziektekostenverzekeringswet. Beide betaal je niet noodzakelijk vooruit. Ik betaal niets vooruit. Ik doe mijn aangifte aan het einde van het jaar en betaal dan achteraf alle belastingen en premies.

Bedankt alvast!

Heb net met de KvK gebeld en ik ga van de week mij inschrijven, hun doen dan gelijk mij bij de belasting inschrijven.

Alleen een administratie opzetten gaat moeilijk worden, zelfs mijn eigen adinistratie is een zooitje.

Heb wel al een extra rekening geopend, dat lijkt me ook wel handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven