Werk & Studie alle pijlers

(Zelfstandige) advocaten aanwezig?

20-02-2024 20:00 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag laatst een topic waaruit bleek dat er zich best wat artsen bevinden op het Viva Forum. Nu vroeg ik mij af of dit ook geldt voor de advocatuur. Misschien zijn er zelfs advocaten/juristen aanwezig die ook (ooit) gestart zijn als zelfstandige? Ik ben sinds kort voor mijzelf begonnen en ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Hoe bevalt het en zou je ooit nog weer in loondienst willen werken? Welk rechtsgebied doe je? Valt het tegen qua acquisitie of hoef je daar weinig voor te doen. Besteed je veel tijd aan netwerken, werk je in een samenwerkingsverband of volledig alleen etc.

Daarnaast leuk om gewoon een kletstopic te hebben over het werken als advocaat of jurist.

Ik ben zelf gestart als advocaat in loondienst, maar ik heb de keuze gemaakt om een eigen kantoor te beginnen. Ik zou zelf niet zo snel meer terug kunnen in loondienst. De vrijheid bevalt erg goed evenals het ondernemen zelf. Een nadeel is toch wel dat ik het hebben van collega's mis. Ik werkte eerder bij een middelgroot kantoor en dan is er toch meer reuring en loop je gemakkelijk even bij iemand naar binnen om te sparren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf geen advocaat, maar mijn partner wel. Daardoor ken ik het advocatenwereldje redelijk goed.

Het hangt vooral af van de rechtsgebieden waarin je werkzaam bent. Wat zijn jouw rechtsgebieden. Er zijn rechtsgebieden waar je veel minder zaken hebt, maar waar je wel veel meer tijd nodig hebt per zaak, makkelijker is voor een solist. Dan een rechtsgebied wat veel meer ad-hoc is, zoals strafrecht, waar je elk moment, 7 dagen per week een piket melding kan hebben en 3 dagen later een voorgeleiding. Dan wordt je agenda redelijk gecrasht. Dan is het wel zo fijn om kantoorgenoten te hebben die iets van je kunnen overnemen.

Zelf werk ben ik ook zelfstandig ondernemen. En we lopen verder tegen dezelfde voor- en nadelen op van zelfstandig ondernemer zijn.

In het begin heb je de neiging om "alles maar aan te nemen". Je rekeningen moeten tenslotte betaald worden. En al zit je agenda stampend vol, dan nog duurt het best lang voordat je een keer "nee" durft te zeggen. Want stel dat het rustiger wordt ............

Nog 1 tip, zorg dat je een netwerk van advocaten om je heen krijgt die je kan bellen om iets van je over te nemen of om een keer te klankborden. Ga naar de jonge balie borrels, een prima plek om te netwerken en mensen te benaderen om ze (op een later tijdstip) een vraag te stellen.

Succes met je praktijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een beetje andere situatie, want niet werkzaam in Nederland en sta niet ingeschreven bij de Nederlandse Orde. In NL werkte ik als bedrijfsjurist, maar ben meer dan 12 jaar geleden naar Engeland verhuisd, omdat mijn man Brits is. Ik heb hier de verkorte solicitor’s opleiding gedaan en kwam toen in dienst bij een Magic Circle firm. Werkte keihard dag in dag uit voor relatief weinig salaris. Het was mijn man die op een gegeven moment zei: Baggal, dit kun jij toch ook als zelfstandige doen? Best eng, want later besef je dat het ook een risico is. De eerste maanden had ik her en der wat kleine klussen tot ik opeens gevraagd werd te assisteren met een grote Belgische arbitrage zaak voor een Amerikaans kantoor (werkte daar op en af voor 2,5 jaar en toen is het balletje gaan rollen). Ik heb als voordeel mijn talenkennis en ervaring en word eigenlijk veel gevraagd. Ik zit vooral in de dispute resolution/ E-discovery hoek. Ik heb een Nederlandse cliënt en een paar vaste cliënten hier. Ik werk de laatste 4 jaar voor een consultancy firm waar ik team leider ben. Ik zie zelden een rechtbank van binnen en werk veelal vanuit huis sinds de pandemie (m.u.v. borrels en etentjes met cliënten 1 keer per 2 maanden). Ik mis het directe contact met collega’s wel: alles is via Teams en Zoom.
Ik wil op niet afzienbare tijd weer terug naar Nederland en het bedrijf dat mij vaak inhuurt heeft al aangegeven het prima te vinden als ik dan in loondienst wil komen. Ze hebben een Amsterdamse vestiging. In London heb ik een dergelijk aanbod een paar jaar terug afgeslagen.

Succes! Welk rechtsgebied doe je? Van een middelgroot kantoor als eenpitter aan de slag is een overgang. En je bent inderdaad in het begin geneigd alles aan te nemen. Ik ben selectief geworden, maar dat kan ik tegenwoordig ook, omdat ik doorgaans voldoende werk heb. Je mag altijd een PB sturen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk op t snijvlak van recht en technologie. Ben een tijd advocaat geweest en ook bedrijfsjurist voordat ik in een business unit ging.

Financieel heel lucratief maar ik had inmiddels drie kleine kinderen en het vele reizen naar Azie begon me op te breken. Ben gaan freelancen (beetje eenzaam). en ben dat gaan combineren met interimmen. Dat is vooralsnog ideaal.

Vorig jaar goeie omzet gedraaid met de combi, dit jaar (2024) doe ik alleen interim (3 dagen) want ik doe een mba die 1-2 dagen per week kost.

Mn tips: blijf in contact met vakgenoten maar ook met je vakgebied. Vat dat vakgebied breed op en volg de relevante ontwikkelingen. Zoek eventueel werkruimte waar je niet altijd alleen zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuk om al wat reacties te hebben! MadameJean en Baggal, dat klinkt mij als heel avontuurlijk in de oren. Ik ben zelf, ook wegens het gebrek aan een talenknobbel, heel erg gericht op het Nederlands recht. Dus het is niet mijn ding, maar ik kijk altijd wel met bewondering naar de mensen die dat wel kunnen. Jullie zitten dus voornamelijk in de commerciële hoek? Op het snijvlak zitten van recht en technologie is ook wel een vakgebied waar steeds meer behoefte aan is.

Ik zit zelf juist niet in de commerciële hoek en procedeer veel op basis van gesubsidieerde bijstand. Ik doe alleen maar zaken op het gebied van strafrecht. Dat betekent inderdaad, zoals WaterGirl ook al noemt, dat je niet echt baas bent over je eigen agenda ;). Grappig trouwens WG dat je zo op de hoogte bent. Doet jouw partner ook strafrecht toevallig? Mijn partner ondersteunt mij wel, maar heeft denk ik echt geen idee wat een voorgeleiding inhoudt :-D .

Ik ben wel in contact met vakgenoten, dat is inderdaad een goede tip. Ik laat mij 2 dagen per week inhuren door een organisatie. Dus dat is wel luxe. Zo heb ik en contact met vakgenoten (geen advocaten) en de zekerheid van een bepaald basisinkomen waardoor ik niet alle mogelijke opdrachten maar hoef aan te nemen.

Ik heb ook wel contact met andere strafrechtadvocaten, maar dat is of heel oppervlakkig (zodanig dat je diegene niet gaat vragen om je waar te nemen tijdens vakantie) of dat ze in een hele andere regio zitten waardoor dat niet per se handig is of dat ik de kwaliteit wat twijfelachtig vind :-$ en dat geeft dan ook geen fijn gevoel. Dan kan ik het alsnog niet goed loslaten. En ik mis nog wel mensen om mij heen om écht veel mee te sparren.

Ik maak mij daar vooralsnog geen zorgen om. Ik ben enkele maanden geleden verhuisd naar een andere regio, dus ik moet de advocaten in deze regio nog leren kennen. Het moet allemaal nog wat op gang komen met de toestroom van zaken, maar de piketdiensten helpen natuurlijk al wel wat mee :). En doordat ik twee dagen per week wordt ingehuurd heb ik dus al wel een inkomen. Dat is wel onvoldoende om jarenlang de vaste lasten mee te kunnen betalen, maar icm spaargeld en inkomen partner kunnen we het wel een tijd volhouden dus dat is een heel fijn uitgangspunt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb veel zelfstandige advocaten in mijn omgeving. Maar die hebben allemaal eerst zo’n 8-10 jaar voor grote Zuidas-kantoren gewerkt en verhuren zich nu steeds tijdelijk aan de grotere kantoren of als af interim legal counsel in het bedrijfsleven. Maar zij doen allemaal corporate of banking & finance. Dus dat is een heel andere manier van zelfstandig werken dan dat je echt volledig je eigen zaken doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zorgen voor een aantal advocaten (op jouw vakgebied en die je intelligent genoeg vindt) om af en toe inhoudelijk mee te kunnen sparren. Ik werk wel als jurist, maar niet als zelfstandige, en ik vind dat soort overleg heel waardevol.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn tip is vooral om goed voor jezelf te zorgen. Ook mentaal.
Ik ken de strafrechthoek goed, heb jarenlang aan de andere kant in de rechtszaal gestaan en ben voor mijn opleiding ook een kleine twee jaar werkzaam geweest als advocaat. Ik heb inmiddels een carriereswitch achter de rug, maar spreek (professioneel) nog dagelijks de spelers in het recht, met name het strafrecht. Mijn ervaring is dat het mensen zijn met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, dat er nogal eens voor zorgt dat ze daarmee zichzelf voorbij lopen. Ik zie ook dat mensen dat soms betrekkelijk laat pas zelf door hebben. Het is niet niks om altijd aan te moeten staan, zoveel bereikbaar te moeten zijn, zoveel shit te zien en horen en soms ook betrekkelijk machteloos te zijn. Zeker net beginnend als zelfstandige, is het daarbij soms lastig grenzen aangeven, nee te zeggen, loslaten etc. Dus mijn tip zou zijn om dat niet uit het oog te verliezen en daar meer in te investeren dan af en toe eens spuien bij een collega-advocaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb speciaal een account aangemaakt om hierop te kunnen reageren :-D ben ook net voor mezelf begonnen, in 'soort van' hetzelfde rechtsgebied (advocaat benadeelde partij).

Mag ik vragen bij welke/wat voor soort organisatie je werkt?

Mogelijk kan je eens kijken naar een student-stagiair of een advocaat-stagiair om mee te sparren en die zo nodig kan waarnemen (advocaat-stagiair)? Ben ik zelf ook aan het doen, het kost natuurlijk wel extra tijd in het begin maar op een gegeven moment bespaart het je tijd en het is natuurlijk ook een stuk gezelliger dan alleen!

In welk arrondissement werk je?
Alle reacties Link kopieren Quote
Littup: ik heb in Nederland privaat en straf- strafproces gedaan. Ik werk voornamelijk in dispute resolution. Op dit moment werk ik aan een litigation zaak voor een internationale bank. En dichter bij huis heb ik destijds onderzoek gedaan naar de bewijsvergaring voor een parlementaire enquête. Ik word via een consultancy bedrijf ingehuurd door het advocatenkantoor als zelfstandige. Dat zijn dan grote kantoren. Ik werk niet op basis van gesubsidieerde rechtsbijstand en de (eind)cliënten zijn zakelijke spelers die zelf ook goed op de hoogte zijn van wat er speelt in de markt. Op het gebied van strafrecht behandel ik louter economisch strafrecht en compliance vraagstukken.
Ik zie nooit een rechtbank van binnen en geef vanuit huis leiding aan een team van 15-25 advocaten die de instructies van het advocatenkantoor moeten opvolgen, bepaalde relevante documenten moeten analyseren en probeer de kwaliteit de bewaren door QC uit te voeren. Ik werk nooit alleen aan zaken: counsel geeft de opdrachten en bepaalt wat er gedaan moet worden. Ik heb veel contact met collega’s binnen de branche en zou jou dat ook willen adviseren. Blijf je daarnaast ontwikkelen.
In het begin was het overigens niet zo lucratief: dat heeft echt even geduurd. Maar na 2016 en als zelfstandige heb ik doorgaans een goede omzet. Ik verdien als zelfstandige meer dan de meeste advocaten in dienstbetrekking (maar beslist geen Zuidas partner level), maar daar staat tegenover dat ik natuurlijk ook risico loop: geen werk betekent geen inkomsten en vakantie/ziekte is voor eigen rekening.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
mantequillademaní Ik heb je even een pb gestuurd ivm herkenbaarheid. Een advocaat-stagiair zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar dan heb je wel personeel in dienst en komen er weer hele andere dingen bij kijken. Dat wil ik zelf juist zoveel mogelijk vermijden. Ik ben overigens ook nog niet 7 jaar advocaat, dus mag ook niet optreden als patroon. Jij al wel? Ik sta zowel slachtoffers als verdachten bij dus we zitten toch wel redelijk op hetzelfde gebied :).

Interessant Baggal en echt iets heel anders dan wat ik doe. En als je dat toch ooit weer zou willen kun je zo weer ergens terecht in loondienst.

Meisje85 Ik denk dat het wel klopt wat je zegt. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar ik denk dat het zijn van zelfstandige juist rust creëert. Je hebt meer verantwoordelijkheid, maar toch ook meer vrijheid. Geen omzettargets die behaald moeten worden, niet van 9 tot 5 aanwezig hoeven te zijn op kantoor etc. Natuurlijk zitten er ook nadelen aan, maar je hebt wel veel meer de ruimte om zaken zelf in te vullen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Littup: ja. Waarschijnlijk wel. Uiteindelijk wil ik ook wel weer in loondienst - wanneer we weer terugkeren naar NL. Het consultancy bedrijf waarvoor ik werk heeft een vestiging in A’dam. Wat ik lastig vind aan het ondernemerschap is het slecht kunnen plannen van vakanties. Loop jij daar tegenaan?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal daar loop ik nog niet tegenaan, maar dat komt omdat ik daar nog te kort ondernemer voor ben. In de toekomst zal dat zeker problemen opleveren inderdaad. Zeker in het strafrecht waar je toch wel vaak bereikbaar moet zijn en cliënten hun 'vakanties' niet afstemmen met die van mij :proud:. Ook tijdens de vakantieperiode zullen er mensen worden opgepakt. Ik zal dus wel minimaal één waarnemer moeten hebben.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven