Werk & Studie alle pijlers

(Zelfstandige) advocaten aanwezig?

20-02-2024 20:00 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag laatst een topic waaruit bleek dat er zich best wat artsen bevinden op het Viva Forum. Nu vroeg ik mij af of dit ook geldt voor de advocatuur. Misschien zijn er zelfs advocaten/juristen aanwezig die ook (ooit) gestart zijn als zelfstandige? Ik ben sinds kort voor mijzelf begonnen en ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Hoe bevalt het en zou je ooit nog weer in loondienst willen werken? Welk rechtsgebied doe je? Valt het tegen qua acquisitie of hoef je daar weinig voor te doen. Besteed je veel tijd aan netwerken, werk je in een samenwerkingsverband of volledig alleen etc.

Daarnaast leuk om gewoon een kletstopic te hebben over het werken als advocaat of jurist.

Ik ben zelf gestart als advocaat in loondienst, maar ik heb de keuze gemaakt om een eigen kantoor te beginnen. Ik zou zelf niet zo snel meer terug kunnen in loondienst. De vrijheid bevalt erg goed evenals het ondernemen zelf. Een nadeel is toch wel dat ik het hebben van collega's mis. Ik werkte eerder bij een middelgroot kantoor en dan is er toch meer reuring en loop je gemakkelijk even bij iemand naar binnen om te sparren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf geen advocaat, maar mijn partner wel. Daardoor ken ik het advocatenwereldje redelijk goed.

Het hangt vooral af van de rechtsgebieden waarin je werkzaam bent. Wat zijn jouw rechtsgebieden. Er zijn rechtsgebieden waar je veel minder zaken hebt, maar waar je wel veel meer tijd nodig hebt per zaak, makkelijker is voor een solist. Dan een rechtsgebied wat veel meer ad-hoc is, zoals strafrecht, waar je elk moment, 7 dagen per week een piket melding kan hebben en 3 dagen later een voorgeleiding. Dan wordt je agenda redelijk gecrasht. Dan is het wel zo fijn om kantoorgenoten te hebben die iets van je kunnen overnemen.