Werk & Studie alle pijlers

Ziekmeldingsformulier

25-05-2011 18:05 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb een arbeidscontract bij een engels bedrijf. In mijn contract wordt wel steeds genoemd dat de Nederlandse Wetgeving op mij van toepassing is, ook m.b.t. ziekte en arbeidsongeschiktheid.

Nu ben ik 2 werkdagen (en 2 weekenddagen) ziek geweest. Ik word nu gevraagd een ziekmeldingsformulier invullen.

Hierin staan dingen als:

''if sickness exceeds 7 calendar days, a Medical Certificate from your Doctor must be submitted''

''Nature of incapacity: (state the name of your illness if you know it, or describe the incapacitating symptoms)''

''Describe any restrictions on the duties you are able to perform as a result of this illness''

''I understand that further enquiries may be made at the discretion of the management''

''Please note that Government Regulations state that you may lose part of your Statutory Sick Pay (SSP) if notification is not made according to company instructions''

Deze dingen zijn toch in tegenspraak met de Nederlandse wetgeving hierover, toch? Ik voel er weinig voor zo'n officieel formulier in te vullen.

Heb me netjes telefonisch ziekgemeld voor 9 uur s ochtends op mijn eerste ziektedag en mn baas dagelijks op de hoogte gehouden van het verloop (zelfs in het weekend).

Kan van mij geeist worden deze info allemaal zwart op wit te zetten en te ondertekenen?
hmm..vind ik een lastige. Een aantal heb ik toen ik nog veel voor uitzendbureaus werkte ook meegemaakt. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zulke rare vragen/regels lees eigenlijjk. Zou voor de zekerheid even contact opnemen voor wat meer toelichting.
Ik heb het laatst ook aan de hand gehad (mijn leidinggevende is Engels). Hij wilde een doctor's note, maar mijn huisarts zei dat ie dan de bedrijfsarts maar langs moest sturen, want 'zo doen we dat hier in NL niet'. Blijkbaar Engels gebruik...
Dit is het Engelse ziekteformulier dat het bedrijf hanteert en het is idd niet in overeenstemming met het Nederlandse recht.

Zo verwijst het formulier naar een verklaring van je arts die je moet bijvoegen maar in Nederland moet het bedrijf een eigen arts (company doctor) inschakelen (vaak via een arbo dienst) die je onderzoekt en de arbeidsongeschiktheid beoordeelt.

Ook ben je onder Nederlandse regelgeving niet verplicht om de exacte aard en naam van je ziekte bekend te maken.

Wel ben je verplicht om je werkgever desgevraagd mee te delen welke symptomen je hebt en in hoeverre ze je belemmeren om je werk te doen. Het zou nml kunnen dat je in staat bent om aangepast te werk te doen.

Het staat natuurlijk een beetje haaks op elkaar want als je die informatie geeft kan een werkgever vaak wel raden wat je hebt, maar dat maakt niet uit, onder NL recht.

Maar er is nogal een verschil met een gebroken arm hebben waardoor een bouwvakker langdurig ziek is voor eigen werk maar nog wel wat op kantoor kan doen en een buikgriep waardoor een werknemer kortdurend geen enkel werk kan doen. En ook onder Nederlands recht mag/moet de werkgever die info hebben.

Ik zou dus wel het formulier invullen maar dan naar Nederlands recht.

Bij de doktersverklaring zou ik invullen: according to Dutch law the employer has to contact a company doctor to examine the employee and it is not according to dutch law to demand a declaration from the employee's doctor.

En bij de symptomen/beperkingen zou ik -aangenomen dat je gewoon een paar dagen griep/algehele ziekte hebt- lekker vaag aangeven dat je 'algehele lichamelijke ziekte en koorts en pijn hebt en dat dit je in zijn algemeenheid belemmert om arbeid te verrichten maar dat de verwachting is dat de klachten van tijdelijke aard zijn en dat je binnen 1 a 2 volledig weken zult opknappen.'

Heb je een ander soort ziekte dan wil ik ook wel met je meedenken hoe je dat kunt formuleren.
Maar je bent toch maar 4 kalenderdagen (waarvan 2 blijkbaar buiten werkdagen vielen voor je? ) ziek geweest en je hoeft toch pas een formulier van de dokter te hebben als je 7 kalenderdagen ziek zou zijn?quote:''if sickness exceeds 7 calendar days, a Medical Certificate from your Doctor must be submitted''
Het Viva forum is papaja.
quote:NymphadoraTonks schreef op 25 mei 2011 @ 18:38:

Maar je bent toch maar 4 kalenderdagen (waarvan 2 blijkbaar buiten werkdagen vielen voor je? ) ziek geweest en je hoeft toch pas een formulier van de dokter te hebben als je 7 kalenderdagen ziek zou zijn?

[...]

Uberhaupt niet, want Nederlands recht.
Jaha, maar zelfs op dit formulier volgens Engels recht blijkbaar hoeft het toch niet? Dan maakt het toch niet uit dat het op het formulier staat? Het is gewoon niet van toepassing.
Het Viva forum is papaja.
quote:NymphadoraTonks schreef op 25 mei 2011 @ 18:45:

Jaha, maar zelfs op dit formulier volgens Engels recht blijkbaar hoeft het toch niet? Dan maakt het toch niet uit dat het op het formulier staat? Het is gewoon niet van toepassing.Da's dan ook wel weer waar!
Ik sluit mij aan bij Hiltje haar advies om het formulier volgens Nederlands recht in te vullen. Ook in NL ben je verplicht om contact te onderhouden bij ziekte. Je bent dan weliwaar niet verplicht om de aard van de ziekte te vermelden, maar wel welke invloed dat heeft op je vermogen om wel of niet te werken.

Mbt de doktersverklaring zou ik zelfs aangeven dat NL dokters een dergelijke verklaring niet afgeven, daarmee ga je de discussie uit de weg. En voeg daar idd aan toe dat in NL de bedrijfsarts daarvoor is.

Zeker bij een kleinere organisatie kan het goed zijn dat dit nieuw voor ze is en dat ze daarom terugvallen op hetgeen in de UK gebruikelijk is. Volgens UK recht is het namelijk wel een volsrekt acceptabel formulier.

Beterschap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven