28 weken zwanger en aan huis gebonden

17-10-2025 17:14 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar tips om de aankomende periode zo goed als mogelijk door te komen.

Ik ben 28 weken zwanger en helaas aan huis gebonden door bekkeninstabiliteit. Ik kan hierdoor een paar passen zetten, bij meer dan dat val ik vanwege spierzwakte. Mijn rechterbeen / heup heeft het inmiddels ook zwaar, ik 'zak' er vaak doorheen en heb een slapend gevoel erin.
Daarnaast heb ik veel pijn in welke houding dan ook, dus liggen/zitten/staan.
Overigens zoek ik geen medische tips hiervoor, ik heb al een bekkenbodemfysio, normale fysio, ergotherapeut, rolstoel voor naar buiten etc.

Ik vind het lastig om nu goed voor mezelf te zorgen... Snachts elke keer naar de wc lopen gaat niet. Mijn vriend maakt ontbijt voordat hij naar zijn werk gaat en zet lunch klaar. En de rest van de dag zit/lig ik in bed, zit ik in een fauteuil en dat is het. Er komen geregeld vriendinnen langs en dat is heel fijn, maar de meeste dagen ben ik toch op mezelf aangewezen.
Beste tip die ik tot nu toe gekregen heb: huur een wcstoel. Dat is een stoel met een po erin, zodat je niet elke keer ver hoeft te lopen om naar de wc te gaan (wij hebben alleen beneden een wc). De stoel zit bij mijn kraamhulpmiddellen in en is dus gratis.
O ja: doe er een carebag in en je hoeft 's ochtends alleen de zak weg te gooien ipv dat je elke keer de hele emmer schoon moet maken.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Wat een ontzettende tegenvaller moet dit voor je zijn, zo is het vast niet zoals je voor je had gezien, heel zwaar voor jullie. En het lijkt me erg moeilijk om zo afhankelijk te zijn en dingen te bedenken om de tijd te kunnen doden. Ik vind het echt heel rot voor je.

Om andere redenen was ik ook grotendeels aan huis gebonden tijdens de zwangerschap van mijn dochter en om toch op een positieve manier met mijn zwangerschap bezig te zijn heb ik in die periode heel veel geknutseld. Ik heb een scrapbook gemaakt over mijn zwangerschap (het ik ben zwanger boek van Studio Ins en Outs), ben begonnen met het invullen van het boek: pap en mam vertellen over mij, ik heb een geboortedoek voor haar gemaakt en heel veel series op Netflix gekeken en geprobeerd om de situatie te accepteren. Het was echt geen leuke tijd maar ik kijk er toch positief op terug. Ik was in dezelfde tijd zwanger als jij nu en vond het ook leuk om bezig te zijn met dingetjes maken voor kerst enz. Het enige verschil is dat het bij mij midden in corona was en ik dus niet echt mensen kon ontvangen maar ook dat het leven voor iedereen wat stil stond. Fysiek shoppen kon bijvoorbeeld niet dus het was niet zo erg om veel online te bestellen.

Zet m op! Je doet het voor een goed doel. Onze dochter is bijna 4 en zit naast me en zegt net tegen mij: mama, ik vind jou toch zo ontzettend ongelofelijk lief. Cliché is echt waar: ik zou het zo nog 10000x doen voor haar. Neemt niet weg dat het wel heel rot is hoe je zwangerschap nu verloopt. Hou vol!
@ Titano: dankjewel voor je lieve reactie! Precies wat ik nodig heb nu.

@Kidneybean: de wcstoel is inmiddels in huis maar voelt toch ook als een dingetje om te gebruiken.. en het maakt mijn partner ook meer mantelzorger wat hij ook erg lastig vindt.
Ik heb geen ervaring met jouw situatie maar door long covid zit ik al 5,5 jaar thuis en ben ik energetisch en fysiek zeer beperkt. Ik vul mijn dagen met series kijken en creatieve dingen. Zo heb ik bijvoorbeeld 20 jaar foto's verwerkt in fotoboeken. Lekker klusje, en na de bevalling kom je er sowieso niet meer aan toe. Verder veel lezen, plannen maken (koop vinted/marktplaats leeg, laat partner het ophalen). Werk je nog wel gewoon vanuit huis?
PaarseGeraniums schreef:
17-10-2025 20:27

@Kidneybean: de wcstoel is inmiddels in huis maar voelt toch ook als een dingetje om te gebruiken.. en het maakt mijn partner ook meer mantelzorger wat hij ook erg lastig vindt.

Voor jou is het oneindig veel lastiger dan voor hem. Maak het jezelf toch wat makkelijker, je moet al zo onverwacht, ontzettend hard werken om dit kindje af te bakken.
Misschien een scootmobiel huren, zodat je toch wat zelfstandiger naar buiten kan. Nog 12 weken in je pijnlijke lichaam in huis opgesloten zitten, wordt iedereen depressief van.

En sorry hoor, maar je vriend vindt een wc stoel te confronterend? Kan hij even heel gauw normaal gaan doen. Hoe kan hij zo naar jou kijken, terwijl jij pijn lijdt en niet willen dat je zo min mogelijk ongemak hebt?
PaarseGeraniums schreef:

Hoe ziet jouw partner de kraamperiode voor zich?
Regel een rolstoel, zodat anderen je mee het huis uit kunnen nemen.
Mss een ergotherapeut contacten om te
kijken welke hulpmiddelen allemaal kunnen ondersteunen.

En geef je vriend een schop onder zijn hol.
moiren wijzigde dit bericht op 17-10-2025 21:28
1.65% gewijzigd
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Heb je wel al fysio?
Ruin it yourself.
Pimpelmeesje87 schreef:
17-10-2025 21:03
Hoe ziet jouw partner de kraamperiode voor zich?
Ja dit ook. Kom voor jezelf op hoor. Het is echt geen moeite om een klein zakje weg te brengen elke ochtend.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Kidneybean schreef:
17-10-2025 21:13
Ja dit ook. Kom voor jezelf op hoor. Het is echt geen moeite om een klein zakje weg te brengen elke ochtend.
TO vindt het zelf ook een ding. En dat zou ik ook hebben.
Ik heb met de zwangerschap van de oudste een ziekhuisbed in huis gehad, je hebt een medische verklaring van de verloskundige nodig maar dat zorgde er voor dat ik overdag veel beter mijn houding kon wisselen. Hierdoor ging ik ook niet liggen op de bank want het opstaan van de bank was echt meteen funest voor mijn bekken
Heb je spotify? Mooie playlists maken kan leuk zijn en dan wegdromen bij mooie muziek. Bijvoorbeeld van je middelbare schooltijd of een speciale vakantie?

Podcasts luisteren of een gratis cursus doen?

Vind je knutselen leuk? Of lego bouwen? Je kunt ook legosets huren als je je huis niet vol wil zetten.

Of een mooie mobile knutselen voor de kinderkamer?
Of leren haken of breien?
Ga kijken naar een rollator om je in huis veilig te verplaatsen. En een ziekenhuisbed beneden zodat je niet de trap op hoeft.

En ik zou het echt bij dit kind houden. Je lichaam geeft een duidelijk signaal. Ik zou het risico nooit meer durven nemen. Ken helaas meerdere mensen met blijvende schade of een enorme nasleep qua herstel. Overleg ook serieus met je partner dat hij na de bevalling (of wellicht al eerder) zorgverlof of ouderschapsverlof opneemt. Jij kunt straks wellicht niet volledig zelfstandig voor de baby zorgen. En met een partner krijg je geen hulp in huis. Laat hem dit ook doorspreken met zijn werkgever.
PaarseGeraniums schreef:

Hij kan het ook fijn vinden dat het jou helpt en dat hij iets kan doen om het voor jou makkelijker maken, maar nu is hij ineens degene waar we medelijden mee moeten hebben?

#howtomakethisaboutme
Catan schreef:
18-10-2025 07:26
Hij kan het ook fijn vinden dat het jou helpt en dat hij iets kan doen om het voor jou makkelijker maken, maar nu is hij ineens degene waar we medelijden mee moeten hebben?

#howtomakethisaboutme
Mijn kinderen zouden zeggen: main charactet syndrome 😋

Zonder dollen, het gaat idd om jou. Jij bent naast zwanger ook gewoon ziek. En zo ziek dat je niet uit de voeten kunt. Super rot, maar wel gewoon wat het even is. Jullie zijn partners en dat houdt ook in dat je elkaar steunt en helpt als de ander dat nodig heeft. Jij hebt nu veel nodig, maar hij ooit in jullie leven ook. Iedereen heeft zijn pieken en dalen. Dat hoort er bij. Nu ligt het zwaartepunt even bij jou. En dat zou hij zonder (veel) morren de komende maanden horen te begrijpen. Mijn man heeft wel bij gekkere dingen geholpen de afgelopen jaren dan een po stoel een zakje weggooien. Echt, maak het niet groter dan het is.

Oh en super veel sterkte. Je hebt al goede tips voor tijdverdrijf. Het is niet niks ❤️
Zijn jullie nog heel jong, dat je vriend zo doet?

Vanuit huis een paar uurtjes werken ter afleiding is niet mogelijk? Misschien zijn podcast een tip, of een online cursus die je al wou doen etc. Mentale afleiding, waardoor je blijft nadenken.

Pijn kost energie dus blijf ook voldoende rusten.
Jeetje, ik schrik wel echt van de houding van je vriend. Hoe zag hij het voor zich dan? Ja, dit valt tegen, maar echt heel veel vrouwen zijn einde zwangerschap of vlak na de bevalling flink hulpbehoevend. Het klinkt heel naief en eerlijk gezegd een beetje kinderlijk vanuit hem.
Ik zou hier zsm een goed gesprek aan wijden, dat dit niet ook nog op jullie bordje komt met een newborn erbij.
Wat super naar! Ik zat met 20 weken thuis ivm hg en harde buiken. Probeer vooral genoeg rust te pakken en aan jezelf te denken. Mijn kindje was helaas prematuur omdat ik toch probeerde door te gaan.

Een scootmobiel of rolstoel is zeker een optie. Let op dat je niet depressief wordt want dan is wel slecht voor de baby.

Je vriend moet een schop onder zn hol. En koop een gameconsole ofzo zodat je lekker los kan gaan in een bepaald spel.
Ik zou in ieder geval zoveel mogelijk spullen huren om het jezelf makkelijk te maken. En natuurlijk ga je die wc-stoel gebruiken, het is toch geen doen om iedere keer met pijn naar de wc te gaan (of om het uit te stellen). En hoe langer je zwanger bent, hoe vaker je zal moeten.

Zorg goed voor jezelf en laat ook goed voor je zorgen. Ik ben ook zwanger en mijn man maakt iedere dag ontbijt voor me, terwijl ik niet eens jouw klachten heb. Je vriend kan je waarschijnlijk met veel meer dingen helpen.

Suggesties om te doen:
- puzzelen,
- knutselen,
- boeken lezen,
- podcasts luisteren,
- online babydingen bestellen (en eventueel je vriend marktplaatsaankopen laten halen),
- adressen verzamelen voor geboortekaartjes en enveloppen schrijven,
- je mailbox schonen (toevallig laatst zelf bezig geweest met eindeloos veel mails verwijderen),
- bestanden op je laptop ordenen (de mijne is een zooitje, vandaar),
- je volledig verdiepen in de verkiezingsprogramma's.
Ik zou idd ook een ergotherapeut mee laten kijken dat je wat meer mogelijkheden hebt, want die zijn er wel met een rolstoel/scoot buiten en rollator of trippelstoel/kruk bijv binnen. Vaak allemaal goed te huur of tweedehands aan te schaffen.

En zoek een leuke daginvulling, zijn al veel goede tips gegeven hierboven. En succes met de laatste 3 maanden!
Bed in de woonkamer is zeker een goede optie. Ik had dat na mijn bevalling en je neemt daardoor echt meer rust, ligt veel beter dan op de bank en je ligt niet de hele dag opgesloten in je slaapkamer.
Ruin it yourself.
Vekl schreef:
18-10-2025 09:19
En koop een gameconsole ofzo zodat je lekker los kan gaan in een bepaald spel.
Nintendo Switch en dan Wylde Flowers, heerlijk cozy gamen :heart:
Ruin it yourself.
Jaaa of Disney dreamlight valley, of fae farm. Zoveel leuke games

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven