Baby beweegt minder (sinds week 30)

16-04-2021 12:50 49 berichten
Ik ben onder controle bij mijn verloskundige/het ziekenhuis en het wordt goed in de gaten gehouden, dus ik vraag geen medisch advies.

Maar sinds vorige week beweegt mijn baby opeens niet meer volgens haar normale “ritme”. Ze bewoog altijd flink tijdens mijn rustmomenten. Zeker drie momenten per dag (ochtend in bed bij het wakker worden, namiddag/avond op de bank en laat op de avond in bed). Nu voel ik haar op veel minder momenten, veel minder hevig.

Er zijn ook dagen dat ik echt helemaal niets voel. Dan bel ik de VK en krijg ik een controle: luisteren ze haar hartje, voelen ze en proberen ze er beweging in te krijgen. Dat lukt vaak niet. Dan word ik naar het ziekenhuis doorgestuurd, moet ik 30 - 60 minuten aan de CTG en krijg ik een echo. Precies op de momenten dat ik aan de CTG lig, gaat ze gelukkig wél bewegen. De uitslagen zijn tot nu toe elke keer perfect. Dan voel ik me weer helemaal opgelucht en optimistisch. Maar als ik een paar dagen later weer helemaal niets voel de hele dag/avond/nacht, word ik toch weer ongerust. Het lukt me niet om het uit te schakelen. Op de dagen dat ik wel wat voel, is het zoals gezegd dus minder vaak en minder hevig als eerst.

Ik moet van de VK overigens steeds blijven bellen (en op controle blijven komen) wanneer ik geen beweging meer voel. Ze hebben geen oorzaak gevonden. Het kan zijn dat mijn baby gewoon rustig is. Maar voor de zekerheid houden ze het dus wel in de gaten.

Wie heeft dit nog meer meegemaakt? Hoe laat je de alertheid/bezorgdheid een beetje los?
Hoe groter de baby, hoe minder beweegruimte. Word nog rustiger. Of pijnlijker. Dat op het eind ze nog wel bewegen maar beperkt en vaak schoppend tegen minder fijne delen. Blaas, rug ect.

En inderdaad, ene baby is rustiger dan de ander.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een hele drukke baby in mn buik (en dat is ze nu met 5 maanden ook haha).
Maar als ik haar dan een hele nacht en ochtend niet voelde, dan was ik ook bezorgd, want ik voelde haar structureel elk uur meerdere keren.
Hier kreeg ik de tip om op mn linkerzij te liggen en wat zoets te drinken. Vaak komt er dan wat meer beweging in. Weet niet of je dat wel eens hebt geprobeerd?
BabyGroot schreef:
16-04-2021 12:54
Ik had een hele drukke baby in mn buik (en dat is ze nu met 5 maanden ook haha). Maar als ik haar dan een hele nacht en ochtend niet voelde, dan was ik ook bezorgd, want ik voelde haar structureel elk uur meerdere keren.
Hier kreeg ik de tip om op mn linkerzij te liggen en wat zoets te drinken. Vaak komt er dan wat meer beweging in. Weet niet of je dat wel eens hebt geprobeerd?
Ja, die tip heb ik ook gekregen. Ik lig toevallig altijd op m’n linkerzij in bed!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zorgen dat je onder controle blijft in het ziekenhuis.
Bij zowel mijn nicht als mij zelf was dit een teken dat er iets niet goed zat.
Mijn dochter is uiteindelijk ingeleid en met een spoedkeizersnede ter wereld gebracht. De navelstreng was abnormaal lang en daar had ze zich zelf helemaal in vastgedraaid...
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg nadrukkelijk: blijven bellen!

Toch: hier ging baby vanaf 32 weken ook echt een stuk minder bewegen. Het was al een enorm rustige baby in de buik, maar toen werd het wel héél stil. Ook echo's gehad, aan de monitor in het ziekenhuis, etc. En voldoende activiteit. Kind is kerngezond geboren en is nu nog steeds de rust zelve. Kan al maanden (nu 16 maanden) zichzelf een half uur (ja echt!) vermaken met wat duplo of little people. Dat kán dus zo zijn. Blijf echter bellen hoor!! Ik wil het niet bagatelliseren. Maar wel even 'het kan dus gewoon goed zijn' verhaal voor je.
Saivash schreef:
16-04-2021 12:57
Ik zou zorgen dat je onder controle blijft in het ziekenhuis.
Bij zowel mijn nicht als mij zelf was dit een teken dat er iets niet goed zat.
Mijn dochter is uiteindelijk ingeleid en met een spoedkeizersnede ter wereld gebracht. De navelstreng was abnormaal lang en daar had ze zich zelf helemaal in vastgedraaid...
Was dat te zien op de echo’s?
Pergamon schreef:
16-04-2021 12:59
Ik zeg nadrukkelijk: blijven bellen!

Toch: hier ging baby vanaf 32 weken ook echt een stuk minder bewegen. Het was al een enorm rustige baby in de buik, maar toen werd het wel héél stil. Ook echo's gehad, aan de monitor in het ziekenhuis, etc. En voldoende activiteit. Kind is kerngezond geboren en is nu nog steeds de rust zelve. Kan al maanden (nu 16 maanden) zichzelf een half uur (ja echt!) vermaken met wat duplo of little people. Dat kán dus zo zijn. Blijf echter bellen hoor!! Ik wil het niet bagatelliseren.

Maar wel even 'het kan dus gewoon goed zijn' verhaal voor je.
Ik hoop het zo! :( :heart:
Alle reacties Link kopieren
Op een gegeven moment is bewegen ook steeds lastiger omdat je dan de hele tijd met je knieën in je gezicht beukt ;)
Naar mate ze groter werden in de buik werd het bewegen van mijn kinderen minder, en ook anders. Niet meer dat getrappel maar meer gewrijf en geschuif (alsof ze de gordijnen wilde openschuiven in plaats van een voetbal schoppen zeg maar). Dat duurde gene voordat ik het goed voelde en herkende.
Zolang de verlos er niets geks in ziet zou ik me er niet heel erg druk om maken.
Iets warms of juist iets kouds of iets met prik drinken kan helpen om de boel weer even een beetje wakker te maken.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
16-04-2021 13:00
Was dat te zien op de echo’s?
Nee
Alle reacties Link kopieren
Hou het inderdaad in de gaten met hulp van het ziekenhuis. Hier de baby sowieso pas heel laat gevoeld (ergens rond de 22 weken) en ook veel minder dan zijn broer. Met 30 weken bleek hij het toch regelmatig moeilijk te hebben en hebben ze hem ook gehaald, bij de ctg's ervoor was er steeds niks te zien.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
16-04-2021 13:01
Ik hoop het zo! :( :heart:

Ik hoop het ook voor je!!

Ik moet wel zeggen, ik "herkende" de bewegingen nog wel. Zoals ik al zei, kind is vanaf het begin af aan super rustig geweest. Toen opeens van de ene op de andere dag een heel stuk minder, maar binnen dat 'veel minder' wel een patroon en een bepaald "iets" dat ik herkende. Als ik denk aan hoe hij in mijn buik zat, dan voel ik zijn billen nog. Die wiebelde hij een beetje. Maar schoppen met voeten etc is nooit heel heftig geweest. Toen hij geboren werd en ze hem lieten zien in de houding hoe het had gezeten begreep ik het ook wel (teen in de mond hahahaaaaaa). Zijn billen 'herkende' ik qua gevoel DIRECT. Nog steeds pak ik hem ook daar vast. Als hij slaapt liggen de billen nog steeds omhoog. Dus ondanks dat het heel rustig werd, bleef ik hem daarin wel herkennen. Is dit een beetje logisch?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kindje was ook alleen maar in beweging te krijgen als de hartmeter op mijn buik zat. Dat lokte enorm veel reactie uit. Voor de rest reageerde ze bijna nergens op.
Ik voelde echt het verschil, want ze was altijd superbewegelijk daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Als jij het gevoel hebt dat het niet klopt blijf dan alsjeblieft bellen!

Hebben ze de flow van de navelstreng gemeten? En wordt de groei bijgehouden?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vanaf week 32/33 gehad. Zoontje bewoog vanaf 12 uur voor migraine aanval niet/nauwelijks tot de aanval over was. Ook verschillende keren in het ziekenhuis gezeten.

Helaas weinig tips, behalve het accepteren en toch blijven bellen. Liever een keer te vaak dan te weinig. En het is nog "maar" een paar weken.
Eens met het bericht van Sparoodislekker.
Probeer zo veel mogelijk rust te nemen als dat mogelijk is en anders mogelijk maken.
Saivash schreef:
16-04-2021 13:07
Mijn kindje was ook alleen maar in beweging te krijgen als de hartmeter op mijn buik zat. Dat lokte enorm veel reactie uit. Voor de rest reageerde ze bijna nergens op.
Ik voelde echt het verschil, want ze was altijd superbewegelijk daarvoor.
Ik blijf elke keer terug gaan naar het ziekenhuis en hoop met heel m’n hart dat mijn baby het niet moeilijk heeft. Zonder iets op internet opgezocht te hebben, vroeg ik me al een paar keer af hoe haar navelstreng ligt. Ik weet niet waarom. Ik ga de volgende keer zeggen dat dat me bezig houd.
sparoodislekker schreef:
16-04-2021 13:12
Als jij het gevoel hebt dat het niet klopt blijf dan alsjeblieft bellen!

Hebben ze de flow van de navelstreng gemeten? En wordt de groei bijgehouden?
Ja, ze meten bij de echo’s in het ZKH elke keer de bloedsomloop in de navelstreng zeg maar. Of ze de groei nu ook bijhouden, weet ik niet. Ze hebben de afgelopen week 2 echo’s gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je trouwens niet een "onderdeeltje" wat uitsteekt? Hier werkte het heel goed om tegen zijn voetje te duwen, dan reageerde die meestal wel.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
16-04-2021 13:15
Ik blijf elke keer terug gaan naar het ziekenhuis en hoop met heel m’n hart dat mijn baby het niet moeilijk heeft. Zonder iets op internet opgezocht te hebben, vroeg ik me al een paar keer af hoe haar navelstreng ligt. Ik weet niet waarom. Ik ga de volgende keer zeggen dat dat me bezig houd.
Jammer dat ze met geen mogelijkheid van buitenaf kunnen zien hoe een navelstreng ligt.
Alles wat je kunt doen is zo veel mogelijk echo’s en hartfilmpjes laten maken.
Hoewel er in eerste instantie bij mijn nicht niks op wees dat haar kindje in gevaar was, was mijn nicht dusdanig bezorgd dat ze de keuze heeft gekregen om het kindje gelijk met 37 weken te laten halen.
Geef inderdaad aan dat je erg bezorgd bent. Daar mogen ze je ook best in begeleiden.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon heel goed in de gaten blijven houden. Bij mij was het ook opeens een stuk minder, echt een groot verschil met daarvoor. Elke keer echo’s en CTG’s gehad en er was niets aan de hand. Kerngezonde baby die met 41 weken geboren werd. Maar je moet wel elke keer aan de bel trekken, beter een keer teveel gecheckt dan te weinig.
Mijn dochter was ook echt een rustige baby. Na haar geboorte was ze nog steeds rustig qua bewegingen. Ik zou wel steeds als je een tijdje niks hebt gevoeld even gaan liggen, en kijken of je het vereiste aantal bewegingen per uur kan tellen. Als dat niet lukt gewoon steeds weer het ziekenhuis bellen. Als dat wel lukt, zou ik mij niet al te veel zorgen maken. Ik heb mij toentertijd ook suf gegoogled, en ik had ook begrepen dat de bewegingen na 30 weken sowieso minder worden omdat de baby dan minder ruimte heeft. En hier klopte dat.

Maar goed, zeker geen risico's nemen, als je niet genoeg bewegingen kunt tellen echt weer terug gaan steeds.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Heel erg herkenbaar .
Ik ben in oktober bevallen van 3 e kindje.
Ook heel rustig in buik vanaf 30 weken.
Heb steeds gebeld als ik ongerust was .
Elke keer ctg en alles was goed .
Op een gegeven moment zelfs dat ik om de dag aan de ctg zat .
En alles was elke keer goed.
Werd er super onzeker van.
Uiteindelijk ingeleid met 38 weken.

Nu een super relaxed lief meisje van 6 maanden .

Bel vooral als je ongerust bent.
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby was ineens omgedraaid waardoor zijn bewegingen in de placenta zaten ipv tegen mijn buikwand, ik voelde hem ook ineens minder. Hij bewoog sowieso heel rustig, ook niet echt schoppen oid. Heel wat anders dan zijn zus, die trapte me beurs.
Leeuw32 schreef:
16-04-2021 13:17
Heb je trouwens niet een "onderdeeltje" wat uitsteekt? Hier werkte het heel goed om tegen zijn voetje te duwen, dan reageerde die meestal wel.
Hihi nee, er steekt hier nooit iets uit. Ik heb helaas geen manier om haar ‘aan de praat’ te krijgen. Die van jou klinkt wel heel handig! ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven