Bang voor toxoplasmose

03-09-2015 12:06 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zoo bang dat ik het heb!

Terwijl er niet echt een reden voor is.

Ik ben nu 20w zwanger, alles gaat goed.

Wat eten betreft kan ik mezelf wel helemaal gek maken. Mijn man en ik eten best vaak buiten de deur en dan kan ik amper genieten want; is het wel goed gewassen/doorbakken etc?

Nu heb ik op internet gekeken naar de symptomen. En vermoeidheid is waar ik de hele zwangerschap last van heb, terwijl mijn ijzergehalte bovengemiddeld is.

Ik heb van de week nog tegen de verloskundige gezegd dat ik wel erg last van moeheid heb ondanks de ijzergehalte. Daar ging ze niet echt op in. Nu denk ik; gaat er dan geen zacht belletje rinkelen dat het weleens toxoplasmose kan zijn? (Vermoeidheid is een van de symptomen..)

Wat moet ik doen?
Wat jij moet doen? Jezelf niet zo gek lopen maken....
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Heb je katten en heb je de bak verschoond?

Heb je rauw vlees gegeten of ongewassen groenten?

Heb je in de tuin gewerkt (kan poep van de buurkat in terecht zijn gekomen)?

Bloedonderzoek kan het aantonen.
verba volant, scripta manent.
quote:GarciaCM schreef op 03 september 2015 @ 12:08:

Wat jij moet doen? Jezelf niet zo gek lopen maken....En niet meer buiten de deur eten als je daarover zorgen blijft maken....
quote:MarianneDavids schreef op 03 september 2015 @ 12:09:

Heb je katten en heb je de bak verschoond?

We hebben geen katten.

Heb je rauw vlees gegeten of ongewassen groenten?

Thuis was ik alles goed, maar in een restaurant weet je het nooit zeker..

Heb je in de tuin gewerkt (kan poep van de buurkat in terecht zijn gekomen)?

Ja maar wel met handschoenen.

Bloedonderzoek kan het aantonen.

Kun je dat gewoon aanvragen bij de vk of huisarts? Heb wel bloed geprikt aan begin van zwangerschap, en die uitslagen waren allemaal goed. Maar ik ben niet specifiek daarop getest.
Volgens mij krijg je het helemaal niet zo snel. Ik heb op eigen verzoek gevraagd of ze mij wilde prikken erop. Ben namelijk opgegroeid met ontzettend veel huisdieren, waaronder katten en was elke dag buiten te vinden. Ik dacht als ik de besmetting al door heb gemaakt, dan hoef ik ook niet meer op mijn eten te letten.

Wat bleek. Ik heb nooit een infectie doorlopen. Het schijnt volgens de vk ook niet veel voorkomend te zijn.

Dus als jij je gewoon aan de regels houdt is de kans groter dat je het niet hebt dan wel.

Blijf je er gestresst onder, dan kan je je natuurlijk altijd laten prikken om het uit te sluiten.

Ik ben trouwens ook heel mijn zwangerschap moe geweest tot zeker 5 mnd na mijn bevalling ( heb wel veel bloed verloren tijdens de bevalling) mijn ijzer gehalte was ook hoog, dat was volgens mij een rede om geen bloed transfusie te krijgen.
quote:spectral schreef op 03 september 2015 @ 12:14:

[...]

En niet meer buiten de deur eten als je daarover zorgen blijft maken....Inderdaad.. zonde. Moeheid is een symptoom van zoveel. O.a. van je zwangerschap. Stress is nog slechter voor je baby. Toxoplasmose heb je overigens echt niet als je eens een keertje ongewassen groenten eet. Of een stukje niet helemaal gaar vlees. En idd. Maak je je nog steeds zorgen eet dan lekker thuis. Niet raar op staan kijken als je vriend dat jammer zou vinden en ook niet als de baby er is spijt hebben dat je er toen niet van genoten hebt.
Kun je dat gewoon aanvragen bij de vk of huisarts? Heb wel bloed geprikt aan begin van zwangerschap, en die uitslagen waren allemaal goed. Maar ik ben niet specifiek daarop getest

Ja dat kan, maar weet niet hoe waardevol dat is als je al 20 en bent
Vermoeidheid is natuurlijk een symptoom waar je niet veel mee kunt want dat heb je bij zo'n beetje iedere ziekte en zwangerschap.

Het is ook niet zo dat in rauw vlees dús de parasiet zit, het is mogelijk. Eet als je uit eten gaat een goed vega gerecht, de groentem zijn verhit en normaal gesproken ook gewassen want t gemiddelde restauramt snapt dat een kever of zand tussen je kiezen geen reclame voor je restaurant is.

Maar dat gestress, echt overheen stappen nu. Zonde van energie en stresshormoon dat je je lijf in kunt jagen.
Toxoplasmose krijg je van kattenpoep. Listeria van rauw vlees en ongewassen groente. Is beide overigens reuze zeldzaam.

Moeheid kan van van alles en nog wat komen. Maak jezelf niet gek en bespreek je angsten openlijk met je verloskundige ipv te twijfelen aan haar deskundigheid.
Een bloedtest laten doen als je je zorgen maakt.

maar de kans is helemaal niet zo groot. Ben ook nooit besmet geraakt ondanks 27 (1er zwangerschap) en 30 (2e zwangerschap) jaar niet opletten. Eet gewoon geen rauw vlees en was je (rauwe) groente goed, dan is de kans echt zeer klein dat je wat oploopt.

Heb je een kat ?
Het is zelfs zo dat toxoplasmose het meest voorkomt in ontlasting van katten jonger dan een half jaar, aldus mijn VK. Ik schep hier gewoon de kattenbak uit als vriend voor z'n werk weg is. Katten zijn beide 3+.
Om toxoplasmose te krijgen tijdens je zwangerschap, moet je wel heel erg je best doen. Als je rustig wilt blijven (wat ik absoluut aanraad) en toch lekker uit eten wilt - eet dan gewoon doorbakken vlees en gekookte / gebakken groenten en geen rauwe groenten.

De kans dat je een toxoplasmose infectie oploopt door het eten van een blaadje sla in een restaurant is zo klein dat ie te verwaarlozen is. Serieus, niet zo stressen!
' Nu denk ik; gaat er dan geen zacht belletje rinkelen dat het weleens toxoplasmose kan zijn? '

Nee, want je draaft door en de kans is niet heel erg groot.
Ik geef altijd even bij een restaurant aan dat ik zwanger ben. Dit omdat ik niet goed weet welke ingrediënten ze allemaal gebruiken. Een goede chef zal op de hoogte zijn van de regels. Bovendien bestel ik niks van rauw vlees/rauwe eieren/rauwe vis. Ik ga zelfs naar sushi restaurants (waar ik dan wel vegetarische sushi eet) en gegrilde dingen. Je kan ook heel overdreven bang zijn voor dingen, dan zou ik de deur niet meer uit durven te gaan. Dus wat hierboven ook al aangegeven wordt, niet stressen en genieten van de zwangerschap.
Stress is heeeeel erg ongezond als je zwanger bent. Maak je je daar ook zorgen om?
Uit dit stuk maak ik op dat 55% het al eens gehad heeft: http://www.mamaenzo.nl/zw ... toxoplasmose-zwangerschap

Tijdens mijn zwangerschap zes jaar geleden heb ik het laten checken. Ik bleek het wel gehad te hebben. Ze konden zien dat het een tijd geleden was, dus niet in de tijd van de zwangerschap.

Anders vraag je ook of ze het willen checken? Als het een oude infectie is, hoef je er niet meer bang voor te zijn.
Wow, waar een mens zich al niet druk om kan maken. Zoals anderen al zeggen is dese stress zeker niet goed voor je. Mijn redenatie was idd ook, als ik in 30 jaar blijkbaar nooit besmet ben, terwijl ik alles at en deed wat 'verboden' is tijdens de zwangerschap, waarom zou het dan wel gebeuren in deze 9 maanden waarin je extra voorzichtig bent?

Checken ze trouwens in NL niet standaard aan het begin van je zwangerschap of je het al gehad hebt? Dat vind ik dan wel weer raar...
45% van de zwangere vrouwen heeft de infectie nog niet doorlopen en dus kans hem tijdens de zwangerschap te krijgen, de kans dat je hem krijgt is echter bijzonder klein. Het gaat om katten uitwerpselen.. Daar kom je mee in aanraking als je katten bakken verschoont, in de tuin werkt als een buur kat daar zijn behoefte doet of bv in het zand een speeltuin als een kat daar zijn behoefte doet. Dan zit het op je handen en moet het nog van je handen naar je mond. De meeste mensen krijgen het van hun eigen katten of als kind van de speeltuin. Als jij nu goed op let is de kans dat je het krijgt echt heeeeel erg klein.

En die vermoeidheid zegt helemaal niks... Wist je dat hoofdpijn een symptoom is van een hersentumor? Alleen alsjeblieft hoofdpijn hebt is de kans zo klein dat dat komt door een hersentumor dat niemand ooit door alleen hoofdpijn daarop onderzocht worden. De meeste zwangere hebben last van vermoeidheid omdat hun lichaam een kind aan het maken is... Dat heeft niks met infecties te maken.

Maak je niet zo druk! Stress hier over is echt niet nodig. Oh en gefeliciteerd met je zwangerschap.
Ik ben zwanger geweest in een land waar regelmatig op toxoplasmose wordt getest.

Ik dacht eigenlijk dat ik het wek gehad had want opgegroeid met katten en altijd wel alles gegeten.

Maar niet dus. Ik was negatief.

Wij hadden zelf een kat man was soms een week van huis en ik ging niet iedere dag de buurvrouw vragen voor de bak.

Dus zelf gedaan met handschoenen.

En daarna handen wassen.

Alle verdere conteoles waren ook negatief

Dus chill
.
Oh Ikben in 2 hele verschillende landen zwanger geweest,en hoewel de procedures nogal verschilden was toxoplasmose toch altijd onderdeel van zelfs de minimaalste standaard bloedtest. Juist als blijkbaar de helft vd bevolking al eens besmet is geweest lijkt het me een zinvolle test, maar goed.

Ik weet wel dat NL een beetje ouderwets is op het gebied van zwangerschap enz. Mede daarom wilde ik per se kinderen krijgen terwijl we nog in het buitenland waren
Bedankt voor jullie reacties.

Stress is idd ook zeker slecht, dus voel ik me daar ook weer schuldig over (en zo blijft het cirkeltje doorgaan)
Ze geven die waarschuwing om op te letten zodat de kans echt heel minimaal is dat je het oploopt. Werkelijk, als je het in acht houdt, zal het vast goed komen.
quote:Ruthje91 schreef op 03 september 2015 @ 14:02:

Bedankt voor jullie reacties.

Stress is idd ook zeker slecht, dus voel ik me daar ook weer schuldig over (en zo blijft het cirkeltje doorgaan)Ga praten met een professional.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven