BBL-opleiding en zwangerschap

29-08-2019 23:04 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Recent ben ik begonnen aan een BBL-opleiding (werken en leren tegelijk). Mijn werkgever betaald mijn studie. Ik heb een jaarcontract gekregen.
Nu ben ik benieuwd naar mijn rechten wanneer blijkt dat ik zwanger ben. Is hier de kans groter door dat mijn contract na een jaar niet verlengd wordt? En mogen werkgevers je uberhaupt ontslaan hier om? Graag hoor ik hier meer over.

Groetjes.
Ontslaan mag niet officieel. Contract niet verlengen mag wel.
Verder zijn je rechten gelijk aan andere werknemers.
Je contract niet verlengen is iets anders dan je ontslaan.

Contract niet verlengen mag zonder reden
Iemand ontslaan om zwangerschap mg niet/

Maar hoe zie je zelf de combi van leren en werken, ik begrijp dat je nog niet zwanger bent? Misschien is het handiger om even te wachten.
Als je maar niet stopt met school. Veel contracten voor bbl-ers zijn tegenwoordig zo in elkaar gezet dat zodra jij stopt met school het contract met je werk ook stopt. Zoek dat even goed uit. Dit is overigens alleen als je echt helemaal met school stopt.
Maar als je nog niet zwanger bent, maak alsjeblieft eerst je opleiding af!
Hoi! Ik stop idd niet met school, want dan moet ik terugbetalen.. Alleen zit de kans er wel in dat ze mijn contract niet verlengen als ik zwanger ben.
In augustus loopt mijn contract af en ik ben net begonnen met mijn studie die 2 jaar gaat duren. Wanneer alles goed gaat, verlengen ze mijn contract gewoon.

Is de kans groot dat mijn contract niet verlengd wordt als ik tegen die tijd zwanger ben?

Ik ben 33 en wil niet al te lang meer wachten met stoppen met de pil!

Graag hoor ik van jullie!

Groetjes
Hoe makkelijk vinden ze iemand anders? Als jij een opleiding doet in een richting waar tekorten zijn, is de kans groter dat ze je willen houden, dan wanneer ee nog 10 anderen smachten naar jouw werkplek. Bovendien moeten ze dan voor die ander waarschijnlijk ook wer twee jaar betalen en voor jou nog maar een jaar.

Kan en mag je je werk wel doen als je zwanger bent, of moer je vanaf dag 1 de ziektewet in omdat je met gevaarlijke stoffen werkt, vliegt, nachtdiensten draait of andere werkzaamheden die zwanger niet mogen.

Tegelijkertijd weet iedere werkgever die een vrouw tussen de 25 en 40 aanneemt dat ie het risico loopt dat ze zwanger wordt. Als je al 33 bent en een kinderwens hebt, zou ik die niet uitstellen omdat je anders geen contractverlenging krijgt.
Dat valt niet te zeggen, er is geen werkgever die zegt ik ga jou ontslaan want je bent zwanger. Dat mag namelijk niet. Ze mogen wel zonder reden je contract niet verlengen. Maar daar kunnen wij niks over zeggen.
Mijn zusje heeft tijdens haar zwangerschap een vast contract gekregen, vlak voor ze met verlof ging. Dus het kan ook goed gaan.
En als je geen verlenging krijgt, dan kan je vast via school met iemand op zoek naar een ander bedrijf waar je na je verlof kan gaan werken. Tijdens je verlof betaald het UWV je "salaris". Dat kost je werkgever helemaal niks.
En hoe zit het dan met je salaris wat je krijgt tijdens verlof? Hoeveel is dat precies? Heb nu een leerlingensalaris..
Dat zal hetzelfde zijn, alleen je reiskosten krijg je niet natuurlijk. Dus als je die nu wel krijgt moet je die er vanaf halen.
Salaris is gemiddelde van wat je 52 weken ervoor verdiend hebt. Ook als je die tijd nog recht hebt op ww, krijg je tijdens officiële verlofperiode 100% betaald.

Ik zou in ieder geval nergens op rekenen tot je contractverlenging getekend hebt. Mijn werkgever zei ook dat ik mocht blijven tot puntje bij paaltje kwam.
Maar ik ben pas net begonnen in augustus met studie. Stel dat ik in januari zwanger zou zijn? Hoe zou dat dan qua salaris gaan?
Wat voor werk deed je hiervoor?
Als flex medewerker werkte ik in een zorginstelling
Ik vermoed dat je huidige werkgever je zal betalen wat je daar verdient tijdens je verlof. Als je werkeloos wordt, kijkt uwv naar laatste 52 maanden. Als je vorige baan meer betaalde dan nu is dat wel iets om na te vragen bij uwv want je werkgever krijgt gewoon vergoeding voor jouw salaris. Er zit aan die vergoeding welk maximum maar die zul je in de zorg niet snel halen. Maar stel dat je daar 2000 verdiende per maand en nu 1200 dan zal uwv met dan je huidige salaris uitkeren aan je werkgever en daar heb jij dan wel recht op.

Ik weet dit niet 100% zeker trouwens want ik werkte de 52 weken voor mijn verlof bij zelfde werkgever, maar uwv kan je dit wel uitleggen.
Laatste 52 maanden? Ik denk dat je weken bedoelt? Maar ik ben er ook niet helemaal in thuis hoor. Maar volgens mij als je "ontslagen" wordt tijdens je verlof krijg je het salaris van je huidige werkgever doorbetaald ondanks dat je niet meer in dienst bent. Dit wordt door het UWV betaald natuurlijk
NM1717 schreef:
01-09-2019 19:36
Laatste 52 maanden? Ik denk dat je weken bedoelt? Maar ik ben er ook niet helemaal in thuis hoor. Maar volgens mij als je "ontslagen" wordt tijdens je verlof krijg je het salaris van je huidige werkgever doorbetaald ondanks dat je niet meer in dienst bent. Dit wordt door het UWV betaald natuurlijk
Ja bedoel weken.

Ik was uitzendkracht en dus niet altijd precies zelfde salaris. Kreeg van uwv berekening op basis van 52 weken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven