Benauwd tijdens zwangerschap
dinsdag 15 december 2020 om 13:43
Weer even een topic van mij, de zwangerschap gaat helaas niet over rozen.
Ik ben nu 29 weken zwanger, en ik heb het blij vlagen zo benauwd! Bloedonderzoeken waren (een paar weken terug) goed, ijzer en bloeddruk en hartslag zijn goed (recent gecheckt). Gisteren heeft de verpleegkundige (die sprak ik toevallig over iets anders) overlegd met de spoedarts en zij zei dat het niet zorgelijk klinkt zolang ik bij ‘wegtrekkers’ na even rusten weer opknap.
Vandaag was ik buiten even lopen, en ik had weer zo een ‘wegtrekker’. Ik kán dan niet meer, zo benauwd en moet direct gaan zitten en het liefst in een bepaalde positie liggen tot het weer wegtrekt. Huisarts gebeld, maar die zei ook dat het niet als iets acuuts klonk en ik mocht niet langskomen. Naar huis om te rusten. En dat helpt inderdaad wel.
Na zo’n ‘aanval’ kan ik elke keer na een halfuurtje weer normaal lopen. Maar de benauwdheid blijft sowieso wel de hele dag. Het schijnt om meerdere factoren te gaan: baby neemt zuurstof, baby drukt op longen, en de baby drukt op een belangrijk bloedvat.
Bij de vorige zwangerschap was ik de laatste twee maanden ook heel benauwd, maar dat is wel lang geleden en ik weet het allemaal niet zo goed meer.
Hebben jullie ervaring/praktische tips? M’n conditie is behoorlijk slecht doordat ik ook nog steeds vrij misselijk ben. Ik probeer daar wel wat aan te doen (wandelen) om straks nog enigszins fit de bevalling in te gaan, maar is wel moeilijk met die benauwdheid steeds.
Ik ben nu 29 weken zwanger, en ik heb het blij vlagen zo benauwd! Bloedonderzoeken waren (een paar weken terug) goed, ijzer en bloeddruk en hartslag zijn goed (recent gecheckt). Gisteren heeft de verpleegkundige (die sprak ik toevallig over iets anders) overlegd met de spoedarts en zij zei dat het niet zorgelijk klinkt zolang ik bij ‘wegtrekkers’ na even rusten weer opknap.
Vandaag was ik buiten even lopen, en ik had weer zo een ‘wegtrekker’. Ik kán dan niet meer, zo benauwd en moet direct gaan zitten en het liefst in een bepaalde positie liggen tot het weer wegtrekt. Huisarts gebeld, maar die zei ook dat het niet als iets acuuts klonk en ik mocht niet langskomen. Naar huis om te rusten. En dat helpt inderdaad wel.
Na zo’n ‘aanval’ kan ik elke keer na een halfuurtje weer normaal lopen. Maar de benauwdheid blijft sowieso wel de hele dag. Het schijnt om meerdere factoren te gaan: baby neemt zuurstof, baby drukt op longen, en de baby drukt op een belangrijk bloedvat.
Bij de vorige zwangerschap was ik de laatste twee maanden ook heel benauwd, maar dat is wel lang geleden en ik weet het allemaal niet zo goed meer.
Hebben jullie ervaring/praktische tips? M’n conditie is behoorlijk slecht doordat ik ook nog steeds vrij misselijk ben. Ik probeer daar wel wat aan te doen (wandelen) om straks nog enigszins fit de bevalling in te gaan, maar is wel moeilijk met die benauwdheid steeds.
dinsdag 15 december 2020 om 13:54
dinsdag 15 december 2020 om 13:56
Ik heb dit ook sinds de baby in gewicht flink aankomt en het gebeurt als ze zich draait. Nu met 38 weken doet ze het nog en ik zit soms met een naar achtergebogen rug naar adem te happen. Ze is ook niet ingedaald en ligt meestal dwars, van links naar rechts.
Met een hele holle rug zitten helpt een beetje. Succes!
Met een hele holle rug zitten helpt een beetje. Succes!
dinsdag 15 december 2020 om 14:02
Ik werk helaas niet door andere zwangerschapsklachten. Ik lig echt heel veel thuis, inactief te zijn. Bloeddruk is steeds goed. Saturatie is niet gemeten voor zover ik weet, maar ik heb een stappenteller, en die geeft steeds aan 95-98%. Volgens mij is dat goed, maar ik weet niet hoe betrouwbaar zo’n stappenteller meet...ardni schreef: ↑15-12-2020 13:54Wegtrekkers door een lage bloeddruk, of zit je laag in je saturatie?
Rustig aan doen, hopen dat je thuis kunt werken maar dagelijks een rust moment.
Dat werkte toen ik nog werkte prima. Daar heb je ook gewoon recht op een uurtje per dag, of twee keer een half uur per dag.
dinsdag 15 december 2020 om 14:44
absoluut onbetrouwbaarmybestfriend schreef: ↑15-12-2020 14:02Ik werk helaas niet door andere zwangerschapsklachten. Ik lig echt heel veel thuis, inactief te zijn. Bloeddruk is steeds goed. Saturatie is niet gemeten voor zover ik weet, maar ik heb een stappenteller, en die geeft steeds aan 95-98%. Volgens mij is dat goed, maar ik weet niet hoe betrouwbaar zo’n stappenteller meet...
dinsdag 15 december 2020 om 15:01
Ik zou voor de zekerheid een saturatiemeter aanschaffen, ook voor je gemoedsrust.mybestfriend schreef: ↑15-12-2020 14:02Ik werk helaas niet door andere zwangerschapsklachten. Ik lig echt heel veel thuis, inactief te zijn. Bloeddruk is steeds goed. Saturatie is niet gemeten voor zover ik weet, maar ik heb een stappenteller, en die geeft steeds aan 95-98%. Volgens mij is dat goed, maar ik weet niet hoe betrouwbaar zo’n stappenteller meet...
Daarnaast iets van cardio proberen te doen,hoe zwaar het ook is.
Lopen,een hometrainer op een laag tempo, een fysiotherapeut voor oefeningen lijkt me een goede start.
woensdag 16 december 2020 om 11:13
woensdag 16 december 2020 om 15:14
Ik zou dit soort dingen en niet zomaar doen en al helemaal niet gaan adviseren als je niet weet waardoor het komt.