Beweging altijd goed?

21-01-2019 21:01 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna 34 weken zwanger en de baby beweegt de hele dag al als een malle, mijn hele buik lijkt te worden verbouwd. Ik vind dit zelf wel gezellig (zolang hij niet naar stuit draait), maar kan dit nooit kwaad? Gebeurt het nooit dat de baby juist meer beweegt als er iets is? Het lijkt wel alsof hij met zo druk doen zo de vliezen kan breken, maar dat zal wel niet zo zijn lijkt me...
Vliezen zullen niet zo snel breken hiervan :-D. Mijn zoon begon altijd s’nachts de boel te verbouwen, overdag was alles rustig. Met 35 weken deed het eens heel erg pijn, dat ik echt dacht dat mijn huid een scheur zou krijgen. Die nacht had hij zich volledig gedraaid en ging richting exit (indalen). Zou goed kunnen dat het dat is, ik zou het voorleggen bij de volgende controle.
Dat was bij mijn oudste de laatste draai, naar helaas wel een stuit. Daarna lukte draaien blijkbaar niet meer. Het was wel een paar weken eerder in mijn zwangerschap. Ik had het idee dat ze probeerde te ontsnappen.
Bewegen is prima hoor! Hoef je je echt geen zorgen over te maken. Je krijgt alleen zo'n zere ribben op een gegeven moment, maar ja... En je kunt m toch moeilijk tegen houden.

Kan best dat hij de komende weken een beetje rustger wordt als het hoofdje indaalt. Maar ook dat is geen garantie.

Mijn oudste was ook zo'n beweeglijke en zelfs tijdens de bevalling stuiterde mijn buik alle kanten op (dat maakte de weeën nóg leuker, zullen we maar zeggen :whoops: ).
Ik heb (voor iets anders) met 37 weken in het ziekenhuis gelegen en lag op een gegeven moment aan het ctg: "mevrouw u heeft weeën".

Nee hoor, de baby ligt tegen mijn ribben te draaien met zijn kont.
"Mevrouw u heeft echt weeën hoor"

De baby is blijven zitten tot 41 weken en nee, ik had geen weeën.
Ik had zo’n wilde dat ik een gekneusde rib had, erg fijn :facepalm:
Mij is gezegd dat beweging een goed teken is.
De bloedsomloop wordt wel altijd beter van beweging. Zodat de cellen beter doorbloed en gevoed worden en beschadigingen sneller genezen.

Oh dat is een andere vraag dan leek.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zolang je baby zn eigen patroon aanhoudt is er niets aan de hand.
Hier gaf VK aan: is het een rustige baby die ineens veel gaat bewegen of heb je een drukke baby die je ineens weinig voelt, dat zijn redenen om aan de bel te trekken.. En als je je zorgen maakt ook altijd natuurlijk..
Dus een baby die altijd druk beweegt, en dat nog steeds doet, klinkt gewoon als een actieve baby die zich heerlijk voelt in je buik ;)

Hier ook zo'n druktemaker.. Heb soms ook het idee dat ie mn vliezen wil breken ofzo, zo wild.. Dus dat herken ik wel ;) maar volgens mij kan dat niet..

Hier is hij helaas vanuit hoofdligging met 32 weken in volkomen stuit gaan liggen. En wat hij vanavond allemaal aan het doen is??? Het is iig een drukke bedoeling :hello:

Succes met de laatste weken!
Bereid je maar voor op een actief kind. Want wanneer ze druk in de buik zijn, zijn ze dit vaak ook buiten de buik.

Verder kan het niet echt kwaad wanneer het beweeglijk is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
22-01-2019 06:27
Bereid je maar voor op een actief kind. Want wanneer ze druk in de buik zijn, zijn ze dit vaak ook buiten de buik.

Dat is niet waar hoor. Hoor om me heen genoeg mensen die een drukke baby in de buik hadden en die daarna erg rustig waren. Het kan natuurlijk wel, maar er is geen pijl op te trekken.
Dankjewel voor jullie reacties! Fijn dat het geen kwaad kan. Ik ben niet zo goed in voelen wat het hoofdje en wat de billen zijn, maar ik hoop dat hij nog goed ligt. Twee weken geleden lag hij opeens in een onvolkomen stuitligging, maar tijdens de controle lag ie weer goed (terwijl ik overtuigd was z'n koppie te voelen bij m'n ribben). Iemand hier enige skills om te voelen hoe de baby ligt? Hoe weet je wat het hoofdje is en wat de billen zijn?
Hier een hele drukke baby in mijn buik. Als ik in vergadering zat, zag ik regelmatig de ogen aan de andere kant van de tafel naar mijn buik staren omdat alle bewegingen zo goed te zien waren.
En nu nog een beweeglijk ventje, is inmiddels ruim 10 weken oud. Gelukkig zijn er inbakerdoeken uitgevonden :)

Bij mij was de verloskundige ervan overtuigd dat hij met z'n hoofd naar beneden lag, maar ik dacht echt een hoofd te voelen in m'n maag. Ik bleek gelijk te hebben na een echo ondanks de bevindingen van een zeer ervaren verloskundige.
Gelukkig met 33 weken alsnog uit zichzelf gedraaid.
Als je je zorgen maakt sowieso aan de bel trekken!
Daanstje schreef:
23-01-2019 08:18
Hier een hele drukke baby in mijn buik. Als ik in vergadering zat, zag ik regelmatig de ogen aan de andere kant van de tafel naar mijn buik staren omdat alle bewegingen zo goed te zien waren.
En nu nog een beweeglijk ventje, is inmiddels ruim 10 weken oud. Gelukkig zijn er inbakerdoeken uitgevonden :)

Bij mij was de verloskundige ervan overtuigd dat hij met z'n hoofd naar beneden lag, maar ik dacht echt een hoofd te voelen in m'n maag. Ik bleek gelijk te hebben na een echo ondanks de bevindingen van een zeer ervaren verloskundige.
Gelukkig met 33 weken alsnog uit zichzelf gedraaid.
Als je je zorgen maakt sowieso aan de bel trekken!
Maar hoe wist je dan zeker dat je het hoofdje voelde? Ik dacht dat ook (eerst pretecho in stuit gezien), had ook erg het idee dat ik telkens hetzelfde voelde. Bij de reguliere controle vertelde ik over de pretecho en dat z'n koppie boven lag. Zij dacht te voelen dat het de billetjes waren en heeft nog kort met een echo gecontroleerd of het echt zo was. En ze had gelijk, dus ergens in een week tijd was het hoofdje gedraaid en voelde ik opeens billetjes, terwijl ik echt elke dag hetzelfde dacht te voelen... 😅
Verschil tussen hoofd en billen voel je niet. De verloskundige voelde het ook niet, omdat dochter precies met haar billen was ingedaald. Wat ze mij vertelde over de eerste gemiste stuitligging van dochter: stuitligging merken ze op omdat de baby dan meestal net scheef ligt en niet precies indaald.
Holadijee876 schreef:
23-01-2019 08:51
Maar hoe wist je dan zeker dat je het hoofdje voelde? Ik dacht dat ook (eerst pretecho in stuit gezien), had ook erg het idee dat ik telkens hetzelfde voelde. Bij de reguliere controle vertelde ik over de pretecho en dat z'n koppie boven lag. Zij dacht te voelen dat het de billetjes waren en heeft nog kort met een echo gecontroleerd of het echt zo was. En ze had gelijk, dus ergens in een week tijd was het hoofdje gedraaid en voelde ik opeens billetjes, terwijl ik echt elke dag hetzelfde dacht te voelen... 😅
Ik vond het bolletje wat ik voelde nogal rond en hard IPV wat ovaler en zachter...
Ook voelde de bewegingen anders, toen hij in stuit lag vond ik het getrappel minder hard dan toen hij met zijn billen omhoog lag. Dan zette hij zich af en ging m'n hele buik scheef omdat hij z'n kont de andere kant op duwde.
Maar deze ervaringen zullen voor iedereen anders zijn. Wellicht ook afhankelijk van de hoeveelheid vruchtwater en waar de placenta ligt hoe je alle bewegingen ervaart.

Mijn ervaring is iig wel dat ze bij echte twijfel gewoon een echo maken. Ze zullen niet het risico willen nemen om ongepland aan een stuitbevalling te beginnen.
Mocht iemand nog benieuwd zijn - Deze beweeglijke baby was tussen dit moment en z'n geboorte nog twee keer naar stuit gedraaid en 2x door de gynaecoloog terug gedraaid met draaipogingen. Uiteindelijk geboren met ruim 41w en nu, met 14 maanden oud, nog steeds een wildebras die nergens bang voor is 😂 Het was een voorbode van hoe de kleine man zou zijn!
Haha, wat leuk om te lezen Holadijee!
Hier is zoon inmiddels ruim 18 maanden en motorisch heel sterk en snel in zijn ontwikkeling. (Kroop met 8 mnd, trok zichzelf op met 8,5 mnd, liep met 11 mnd)
Ik vind hem niet zo lomp als dat ie in m'n buik voelde, hij balanceert namelijk ook lopend over stoeprandjes (houdt mij met 1 vinger vast), klimt en klautert overal op maar valt nauwelijks. Is daardoor idd ook nergens bang voor, want het gaat altijd (net aan) goed.

-dit ga ik nu heel snel ergens afkloppen :whoops: -
Daanstje schreef:
23-05-2020 06:52
Haha, wat leuk om te lezen Holadijee!
Hier is zoon inmiddels ruim 18 maanden en motorisch heel sterk en snel in zijn ontwikkeling. (Kroop met 8 mnd, trok zichzelf op met 8,5 mnd, liep met 11 mnd)
Ik vind hem niet zo lomp als dat ie in m'n buik voelde, hij balanceert namelijk ook lopend over stoeprandjes (houdt mij met 1 vinger vast), klimt en klautert overal op maar valt nauwelijks. Is daardoor idd ook nergens bang voor, want het gaat altijd (net aan) goed.

-dit ga ik nu heel snel ergens afkloppen :whoops: -
Haha superherkenbaar dit! Mijn zoontje was ook sterk grofmotorisch, draaide met 10 weken (had ie ook lekker op geoefend in de buik) en liep ook met 11 maanden en probeert inmiddels te springen. Hij klimt en klautert ook overal op en dat gaat ook meestal goed (op hartverzakking bij moeders na) maar ook als ie wel valt gaat ie ook meestal niet huilen... 😅 Ik weet iig wat het betekent mocht ik nog een keer zwanger worden en dit voelen tijdens de zwangerschap, haha. Ik heb ook nog een dochter die helemaal niet zo wild was in de buik, en die is nog steeds de rust zelfde en wordt zelfs op ideeën gebracht door haar kleine broertje... Bijzonder hoe dat kindje al z'n eigen persoonlijkheidje is in de buik!
hamerhaai schreef:
22-01-2019 06:27

Herkenbaar, maar dan andersom. Super rustige baby in de buik en nu een ongelofelijk rustig, ontspannen kind. Die krijg je echt niet gek. Ook hier kreeg ik te horen: let op het patroon. Wordt de baby opeens drukker? Trek dan aan de bel. Dus: beweegt je baby anders, of is hij/zij al een hele tijd zo druk?

Zie nu pas de datum :facepalm:

Fijn dat het zo goed gaat nu!
Hier hele rustige kinderen in de buik: soms voelde ik dagen lang geen beweging (ik heb nog weleens op mijn kop gehad van de verloskundige, toen ik dit terloops meldde). Eenmaal geboren juist heel fysiek drukke kinderen, die altijd in beweging waren, en enorm vroeg en goed konden klimmen. Maar in de buik bewogen ze dus amper.
Pergamon schreef:
23-05-2020 09:02
Herkenbaar, maar dan andersom. Super rustige baby in de buik en nu een ongelofelijk rustig, ontspannen kind. Die krijg je echt niet gek. Ook hier kreeg ik te horen: let op het patroon. Wordt de baby opeens drukker? Trek dan aan de bel. Dus: beweegt je baby anders, of is hij/zij al een hele tijd zo druk?

Zie nu pas de datum :facepalm:

Fijn dat het zo goed gaat nu!
Hier ook twee keer zo'n ervaring. Eerste rustig in de buik en rustig kind erbuiten. Tweede drukker in de buik en inderfaad ook drukker erbuiten. Leuk dat je persoonlijkheid op die manier soms al zo vroeg kunt opmerken.

TO, op je vliezen had het dus duidelijk geen effect ;-) Geniet van je kleine druktemaker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven