Gentle Sectio Tweeling

08-05-2016 16:11 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik ben in blijde verwachting van een tweeling, nu 29 weken. Omdat de baby's tijdens de echo's niet juist liggen gaf de gynaecoloog aan dat het wellicht een geplande keizersnee kan worden.

Er zijn natuurlijk wel wat ervaringen te lezen op internet, maar deze ervaringen zijn vaak wat gedateerd. Er bestaat nu zoiets als de "natuurlijke keizersnede". Zijn er vrouwen die deze keizersnede hebben ondergaan en hun verhaal met mij willen delen?

Ik vind het heel erg spannend allemaal.

-hoe ben je verdoofd, en doet dit zeer?

-is de katheter na de verdoving ingebracht?

-heb je wat geboekt? Hoor je wat?

-ik lees geregeld dat er op je buik wordt gedrukt wanneer ze de baby's er uit halen, was dat bij jou ook het geval?

-hoe heb je het hechten ervaren?

- hoe heb je de periode daarna ervaren?

Ik heb een zoon van 2,5 rondlopen, wanneer ben je weer in staat om zelf dingen te doen?

Al met al veel vragen..

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Bij mij deden ze de katheter wel op de ok na de ruggenprik. Ik had de dag na de operatie meer last van de katheter dan van de wond toen ik uit bed moest en gelukkig mocht de katheter er toen ook weer uit.

De ruggenprik en het infuus vond ik wel heel vervelend want ze konden de aders niet goed vinden en gingen dus zitten duwen etc. Volgens mij mocht ik gewoon zitten met mijn rug gebogen en hebben ze mijn benen daarna op het bed getild maar ik weet het niet meer zeker.

Ik heb wel lang last gehad van mijn buikspieren / buik. Had de 6 weken herstel wel echt nodig. Tegendruk geven met een kussentje hielp mij in het begin niet echt. Pas na een aantal weken hielp dat wel om op mijn zij te kunnen slapen. Uitademen bij het opstaan, hielp wel een beetje.
quote:Twinena schreef op 09 mei 2016 @ 14:35:

[...]

Hoi!

Jazeker Bedankt voor het delen!

Zijn babytjes van bijna 36 weken nog prematuur? Hoelang heeft jou kindje nog in het ZH moeten liggen?

Als ik een KS krijg worden ze tussen de 36-38 weken gehaald. Dat zal wel anders liggen omdat het er 2 zijn..

Haha ik ben nu denkbeeldig die positie aan het innemen waar jij het over hebt. Benen recht op een tafel?? Dat lukt mij denk ik ook niet haha!

En dan nog je rug bollen..

Dus jij ook na een paar dagen weer op de been. Goed!

Wat pijnstilling betreft.. Ik heb bij mn eerste zwangerschap alles op eigen kracht gedaan (2 dagen weeen, 1,5 uur persen ) ik wilde absoluut geen pijnstilling. Ook niet om gevraagd, ik vond het wel te doen.

De pijn van een operatie lijkt me toch een ander soort pijn.. En daarmee doe je achteraf ook geen "kwaad" aan de baby, dus denk niet dat ik daar problemen mee zou hebben! Hoe minder pijn, hoe beter denk ik!

Dank je voor de tip!

Tot 37 weken zijn babytjes prematuur. Ons zoontje heeft 12 dagen in het ziekenhuis gelegen, omdat hij moeite had met drinken. Dit schijnt ook vaker bij jongetjes voor te komen dan bij meisjes. Ik weet niet of je het geslacht al weet? Maar met meisjes heb je dus een grotere kans dat ze 'sterker' zijn

Ons zoontje is wel met 3020 gram geboren, dus dat is een hartstikke mooi gewicht en daar ben ik dan wel weer een beetje trots op, haha. Voor jou zal de kans dan wel weer groter zijn dat het gewicht iets lager zit, maar dat hoeft niets te zeggen. Bij ons zoontje op de kamer was een meisjestweeling geboren met iets-in-de-30-weken en die mochten na één dag al mee naar huis. Het ligt er vooral aan of ze goed drinken, niet te veel afvallen en geen incident hebben met ademhaling, hartslag of zuurstofsaturatie.

Qua pijn: Ik heb wel weeën gehad en hoewel dat pijnlijk was, is de pijn na een operatie inderdaad anders. Vooral ook omdat je er dan voor je pasgeboren kindje wilt zijn. Dit was echt pijn waardoor je niet kon opzitten, laat staan dat je kon staan of lopen.
quote:Twinena schreef op 09 mei 2016 @ 14:36:

[...]

Specifieke reden? Heb het een keer eerder gehoord... Of was het op verzoek?Wat bedoel je hier te vragen? Er was mij gezegd dat ik moest bellen als ik morfine wilde. Eerst dacht ik dat niet nodig te hebben, later toch wel Maar als ik er gewoon meteen om had gevraagd, had ik beter geslapen. De pijn is echt behoorlijk, daar wil je niet doorheen bijten.
Dat ze de ruggeprik nog zo lang lieten doorwerken..

Is dat op verzoek geweest?

Ik begrijp uit de meeste verhalen dat ze de ruggeprik er zsm weer uithalen.
quote:Marie89 schreef op 09 mei 2016 @ 15:28:

[...]

Tot 37 weken zijn babytjes prematuur. Ons zoontje heeft 12 dagen in het ziekenhuis gelegen, omdat hij moeite had met drinken. Dit schijnt ook vaker bij jongetjes voor te komen dan bij meisjes. Ik weet niet of je het geslacht al weet? Maar met meisjes heb je dus een grotere kans dat ze 'sterker' zijn

Ons zoontje is wel met 3020 gram geboren, dus dat is een hartstikke mooi gewicht en daar ben ik dan wel weer een beetje trots op, haha. Voor jou zal de kans dan wel weer groter zijn dat het gewicht iets lager zit, maar dat hoeft niets te zeggen. Bij ons zoontje op de kamer was een meisjestweeling geboren met iets-in-de-30-weken en die mochten na één dag al mee naar huis. Het ligt er vooral aan of ze goed drinken, niet te veel afvallen en geen incident hebben met ademhaling, hartslag of zuurstofsaturatie.

Qua pijn: Ik heb wel weeën gehad en hoewel dat pijnlijk was, is de pijn na een operatie inderdaad anders. Vooral ook omdat je er dan voor je pasgeboren kindje wilt zijn. Dit was echt pijn waardoor je niet kon opzitten, laat staan dat je kon staan of lopen.Oh das ook leuk om te weten.. Dat het niet eens zozeer gaat om het aantal weken of ze mee mogen. Ik heb me daar dan weer niet zo in verdiept. Zal dat vast ook nog bespreken met de gynaecoloog.
quote:Twinena schreef op 09 mei 2016 @ 15:55:

Dat ze de ruggeprik nog zo lang lieten doorwerken..

Is dat op verzoek geweest?

Ik begrijp uit de meeste verhalen dat ze de ruggeprik er zsm weer uithalen.Oh zo. Nee, dat was daar blijkbaar protocol
Hier geen ervaring maar wel vanaf de andere kant als operatieassistent. In het ziekenhuis waar ik werk wordt de catheter pas geplaatst nadat de ruggenprik is gezet, hier voel je dan nauwelijks iets van. De ruggenprik wordt bij ons door de meeste anesthesisten gezet door een normale zithouding op de ok tafel, zeg maar met je benen aan de zijkant.

Het is inderdaad nodig om op je buik te drukken, dit voel je maar het doet geen pijn.

En daarnaast kan je alles horen, maar ik vraag me af of je op dat moment daar erg mee bezig zult zijn.

Mijn tip is wel bespreek de procedure van de gentle sectio goed met de gynaecoloog en anesthesist want mijn ervaring is dat veel koppels niet precies weten wat er gaat gebeuren, zoals bijvoorbeeld het mogen doorknippen van de navelstreng door de partner.
quote:Twinena schreef op 09 mei 2016 @ 15:57:

[...]

Oh das ook leuk om te weten.. Dat het niet eens zozeer gaat om het aantal weken of ze mee mogen. Ik heb me daar dan weer niet zo in verdiept. Zal dat vast ook nog bespreken met de gynaecoloog.

Dat is echt afwachten hoor Ik hoop voor je dat je hele sterke babytjes hebt met een gezond gewicht en dat ze snel mee naar huis mogen.

Waar gaan ze op baseren wanneer de keizersnede zou plaatsvinden? Ik neem aan dat dat idealiter sowieso na 37 weken is.
quote:estzet schreef op 09 mei 2016 @ 16:20:

Hier geen ervaring maar wel vanaf de andere kant als operatieassistent. In het ziekenhuis waar ik werk wordt de catheter pas geplaatst nadat de ruggenprik is gezet, hier voel je dan nauwelijks iets van. De ruggenprik wordt bij ons door de meeste anesthesisten gezet door een normale zithouding op de ok tafel, zeg maar met je benen aan de zijkant.

Het is inderdaad nodig om op je buik te drukken, dit voel je maar het doet geen pijn.

En daarnaast kan je alles horen, maar ik vraag me af of je op dat moment daar erg mee bezig zult zijn.

Mijn tip is wel bespreek de procedure van de gentle sectio goed met de gynaecoloog en anesthesist want mijn ervaring is dat veel koppels niet precies weten wat er gaat gebeuren, zoals bijvoorbeeld het mogen doorknippen van de navelstreng door de partner.

Bedankt voor je reactie!

Ligt het vaak aan welke gynaecoloog je hebt of hij akkoord gaat met het zetten van de catheter ma de verdoving, of is dat het beleid van het Z-H??

Ik zal het inderdaad eens allemaal goed navragen bij m'n volgende afspraak met mijn gynaecoloog hoe het beleid bij hun is. Deze tip heb ik ook al gekregen van Iemand van het forum hier. Het is goed om alle reacties te lezen. Zo weet ik steeds beter wat ik kan vragen. Top!
quote:Marie89 schreef op 09 mei 2016 @ 16:21:

[...]

Dat is echt afwachten hoor Ik hoop voor je dat je hele sterke babytjes hebt met een gezond gewicht en dat ze snel mee naar huis mogen.

Waar gaan ze op baseren wanneer de keizersnede zou plaatsvinden? Ik neem aan dat dat idealiter sowieso na 37 weken is.

Hij zei de conditie van de baby's. Mijn conditie, of ik het allemaal nog volhoud.

Ik ben 1.66 en weeg nu 67 kilo. Ik ben dus niet zo stevig. Daardoor vraag ik me wel eens af of mijn lichaam het goed kan uitdragen. Maar tot nu toe still going strong ;)

Hij gaf aan tussen 36 en 38 weken. Ik hoop het zo lang mogelijk te kunnen uitzitten uiteraard. Al wordt het nu echt zwaar hoor..
quote:Twinena schreef op 09 mei 2016 @ 19:10:

[...]

Bedankt voor je reactie!

Ligt het vaak aan welke gynaecoloog je hebt of hij akkoord gaat met het zetten van de catheter ma de verdoving, of is dat het beleid van het Z-H??

Ik zal het inderdaad eens allemaal goed navragen bij m'n volgende afspraak met mijn gynaecoloog hoe het beleid bij hun is. Deze tip heb ik ook al gekregen van Iemand van het forum hier. Het is goed om alle reacties te lezen. Zo weet ik steeds beter wat ik kan vragen. Top!Ik vroeg toen ook aan de gynaecoloog wanneer de katheter werd gezet en ze zei toen tegen mij normaal gesproken ervoor, maar als ik het echt eng zou vinden wilden ze het ook wel na de ruggenprik plaatsen. Ik vond het niet eng en dus gewoon ervoor gedaan. Even diep inademen en niks aan de hand!
Denk dat het al scheelt als je t niet eng vindt.

Haha!

Ik zie daar wel tegen op! Maar alles is bespreekbaar denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven