Hoe zwangerschap geheim houden?

18-11-2018 20:48 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, here we go!
Een positieve zwangerschapstest.. super gelukkig maar direct ook de bedenking: ik wil graag wachten tot 12 weken met het te vertellen, maar met de feestdagen in het vooruitzicht ben ik er niet helemaal zeker van of we dat gaat lukken. Ik ben nogal een levensgenieter op etensvlak en drink/dronk ook al eens graag een aperitiefje of glaasje wijn bij het eten. Momenteel heb ik ook last van een opgeblazen buik waardoor het er voor mij al 'zichtbaar' uit ziet (ook al zeggen ze dat anderen het niet zullen opmerken).

Hebben jullie tips over hoe je dit zo onopvallend mogelijk kan aanpakken? Dankjewel voor jullie input!
Zeggen dat je medicijnen hebt waarbij je geen alcohol mag drinken?
Gewoon een glas wijn aannemen en door je man laten opdrinken. En hopelijk wordt er niet teveel rood vlees/rauwe vis gegeten... veel plezier met de voorpret!
En dat buikje ziet nog niemand hoor, daar kun je je nu nog goed op kleden. Dat valt vooral voor jezelf op :-)
suze27 wijzigde dit bericht op 18-11-2018 20:55
26.07% gewijzigd
Zeggen dat je gister hebt lopen zuipen en dus nu een kater werkte bij mij altijd het beste.
Als ik iemand hoor zeggen: nee ik drink niet want antibiotica weet ik gelijk hoe laat het is hoor :lol:
Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Oplossingen: De bob zijn? En anders idd medicijngebruik. Of je bent niet lekker? Misschien ben je dat namelijk wel echt niet.
Ik was kerst 2016 6 weken zwanger en doodmoe. Ik was de Bob zodat 't niet op zou vallen. Maar m'n tante had 't meteen door omdat ik zo moe er uit zag en dus geen alcohol dronk. Mijn vriend is eigenlijk altijd de bob als we met mijn kant vd fam afspreken. M'n ouders en schoonfam wisten 't overigens wel, vanuit de redenatie dat ik hun troost ook zou kunnen gebruiken bij een eventuele miskraam.
Gefeliciteerd!

Redenen voor geen drankje: Antibiotica, andere medicijnen, moe, migraine, buikgriep, op dieet, geen trek, gestopt met drank.
Buikje verhullen: a-lijn jurkje

Maar je omgeving zal het waarschijnlijk toch wel raden. Vruchtbare vrouwen in een stabiele relatie die opeens niet meer drinken zijn erg verdacht. Dus misschien kan je het net zo goed gelijk delen. Des te langer kan je omgeving mee genieten.
Gewoon wel vertellen dat je zwanger bent. Waarom zou je het niet zeggen.

Met het tegen collega's vertellen wilde ik eerst nog even wachten maar ik was zo blij dat ik het die ook al gelijk heb verteld.
Ik wist destijds met kerst net dat ik zwanger was en het was nog heel pril, zes, zeven weken. Ik wist ook zeker dat mijn jongste tante het gelijk door zou hebben, als ik geen wijntje dronk. Ik heb nooit zo het nut ingezien van wachten tot twaalf weken of zo. Want stel dat het mis gaat, dan wil je dat verdriet wellicht ook graag delen toch? Maar bij mij was het toen wel wat vlug om het te vertellen, ik was zelf nog maar nauwelijks aan het idee gewend (was niet gepland, wel gewenst). Zoals ik al zei, mijn tante heeft er een neus voor, dus op de middag voor het kerstdiner tegen mijn ouders verteld en toen we 's avonds na het familiediner party & Co speelden, heb ik mijn nichtje die de vragen voorlas, ingefluisterd dat ze moest vragen: wie aan tafel is zwanger? Dus op die manier verteld, was wel spektakel toen, haha.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Waarom wil je het tot de 12 weken geheim houden? Op je werk ofzo kan ik me nog voorstellen maar je familie zou ik het gewoon vertellen. Het kerstdiner is daar juist een leuke gelegenheid voor. Hoef je je tijdens dat diner ook niet in allerlei bochten te wringen.

Die opgeblazen buik beeld je je echt in. Zeker tot de kerst zal echt niemand iets zien, zeker als het je eerste zwangerschap is.

En gefeliciteerd!
Van tevoren al alcoholvrije wijn in een fles van wijn met alcohol doen. En dan dus 'wel' drinken.
Gefeliciteerd! Bij veel verloskundigen krijg je rond de 8 weken al een vroege echo, en anders kun je die altijd zelf aanvragen. Dat zou ik doen, en het daarna gewoon vertellen aan je familie met kerst. De kans dat het dan nog mis gaat is niet super groot, en bovendien is het in dat geval waarschijnlijk fijn als anderen ervan af weten en je kunnen steunen.

Ik heb zelf gewoon vaak de auto gepakt om een smoes te hebben, of ik nam wel wijn aan en gaf het stiekem aan mijn vriend/zus (die wel al eerder op de hoogte was). Of ik zei dat ik nog een kater had van de avond ervoor en echt niet moest denken aan drank, dat werkte ook heel goed (was ook meteen een goed excuus voor de misselijkheid). En dat buikje ziet echt niemand hoor, dat valt alleen jezelf op.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Gefeliciteerd!!

Persoonlijk lijkt het me geen doen met de feestdagen, maar dat ligt eraan hoe je het viert. In de klassieke vorm met carpaccio, wild/zalm, wijnsaus, tiramisu, kazen ed dan kom je er bijna niet onderuit het te zeggen aan de gastheer/vrouw. Mocht je vegetarier zijn dan is het al wat makkelijker qua eten en mag je een hoop gewoon hebben.

Maar: als je alle feestjes bij je zelf thuis doet dan heb je het menu natuurlijk zelf in de hand. Dus dat is een optie? Moet je wel zin in hebben.

Qua alcohol: je kan de BOB zijn, bij feestjes verder van huis? Medicatie vind ik altijd een flauwe persoonlijk. Je kan ook net doen of je slokjes neemt en je partner uit 2 glazen laten drinken. Overigens een tip voor de feestdagen: Pasdutout is een alcoholvrije (ok 0.2%) bubbel die best prima smaakt, en gezellig staat.

Maar als ik zou kiezen: gewoon zeggen. Meestal vier je kerst met dierbaren, en als het misgaat zal je het vast ook met hen willen delen.

Had zelf ook feestjes/huwelijken in mijn eerste trimester en heb het gewoon gezegd: het is nog hartstikke vroeg maar er komt misschien een baby dus ik drink niet. Vond ik zelf wel heel fijn en een stuk makkelijker....
Ik was vorig jaar met kerst 5 weken zwanger. Heel pril dus nog.
Bij mijn familie gezegd dat ik bij schoonfamilie zou drinken en bij schoonfamilie dat ik bij mijn familie dronk.
Problem solved.
Fruity-Pebbles schreef:
18-11-2018 21:19
Ik was vorig jaar met kerst 5 weken zwanger. Heel pril dus nog.
Bij mijn familie gezegd dat ik bij schoonfamilie zou drinken en bij schoonfamilie dat ik bij mijn familie dronk.
Problem solved.
? Waarom zou je niet bij beide families kunnen drinken?
Uvita schreef:
18-11-2018 21:37
Dit begrijp ik ook niet.
Voor de lijn natuurlijk.
Of afwisselend de bob zijn, dan hij, dan jij.
Uvita schreef:
Bob
ik geef mn bek ook maar een douw
Waarom wil je het geheim houden? Juist als het fout gaat, lijkt de steun van mensen die het weten me prettig.

Wij hebben altijd 8 gangen diner in restaurant met kerst en daar zou het wel opvallen want moeten altijd dingen worden aangepast.

Mijn ervaring is dat het juist bij de levensgenieters zoals jij omschrijft meteen duidelijk is. Ik drink zelden, dus dat viel niet op. Bij vriendinnen was het bij de eerste dag niet roken/drinken eigenlijk meteen duidelijk.
cosmopolitan2208 schreef:
18-11-2018 21:02
Van tevoren al alcoholvrije wijn in een fles van wijn met alcohol doen. En dan dus 'wel' drinken.
Dat zou ik dan weer niet doen. Goede kans dat mensen achteraf gaan roepen dat ze je nog hebben zien drinken. En kom je wat ongeloofwaardig over als je dan zegt, dat je druivensap in de fles had gedaan..

Gefeliciteerd TO! Ik zou niks zeggen. En me opwerpen als Bob.
Uvita schreef:
BOB
Ik had ook niet de behoefte om het voor 12 weken te delen, niet omdat het misschien nog mis zou kunnen gaan maar omdat ik het nog even voor ons zelf wilde houden. Daarna moet je nog een dikke 28 weken, genoeg tijd om het te "delen". Maar ik drink niet en het was geen kerst ;) Die buik zal bij een eerste zwangerschap echt niet waarneembaar zijn voor anderen, zeker niet als je de super strakke jurken/truitjes even laat liggen.

Als je het echt niet wil vertellen:
- Als het diner bij je ouders is, 1 persoon in vertrouwen nemen (bijv. moeder) en haar rekening laten houden met het menu. Dan kan ze ook jouw glas in de keuken vullen met alcohol vrije wijn.
- je partner heel sneaky je glas op laten drinken.
- hopen dat er geen rood/rauw vlees wordt geserveerd en het anders laten liggen aan partner geven.
- Medicatie/kater/niet lekker/dieet/BOB, en mocht iemand zijn vermoedens uitten gewoon ontkennen :D
Wat moonbeam zegt, daar zat ik net aan de denken. Neem alleen je (schoon)ouders in vertrouwen. Ze zullen vereerd zijn, denk ik 😉. Zij kunnen er dan stiekem rekening mee houden in de menues, en je ook nog ‘helpen’ mochten andere gasten toch vermoeden dat je zwanger bent :thumbsup:
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er dan toch maar voor kiezen om de mama's aan beide kanten vooraf in te lichten.
Is het hun eerste kleinkind? Want dan gaan ze dat natuurlijk niet voor zich houden.
3thee schreef:
19-11-2018 16:10
Is het hun eerste kleinkind? Want dan gaan ze dat natuurlijk niet voor zich houden.
Waarom niet? Mijn moeder wel hoor. Ze vond het lastig, dat wel, maar ze hield heus wel haar mond!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven