Ik heb jullie hulp nodig!:)

03-03-2015 14:50 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de huisregels niet goed doorgelezen, sorry voor de overlast en de spam:)

Het zal niet meer gebeuren.
anoniem_220383 wijzigde dit bericht op 03-03-2015 15:05
Reden: Niet goed doorlezen huisregels
% gewijzigd
Lees de huisregels eens.
Ik ben druk bezig met het onderzoeken naar wat deze doelgroep online bezighoud

Hier moet een T achter en een spatie tussen ; bezig houdT
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 maart 2015 @ 14:51:

Ik ben druk bezig met het onderzoeken naar wat deze doelgroep online bezighoud

Hier moet een T achter en een spatie tussen ; bezig houdTDankjewel:)
Ik vind het wel normaal als ze op Viva zit.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, geen van deze gegevens wordt publiekelijk gepubliceerd

Na helpen kan er wel een punt.

Geen van deze gegevens WORDEN gepubliceerd.
naar de interesses van de zwangere vrouw, moeders van baby's en moeders van peuters uit Nederland

Zwangere vrouwen, ipv de zwangere vrouw.

Uit Nederland? Wonend IN Nederland of geboren IN Nederland? Wat bedoel je?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 maart 2015 @ 14:53:

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, geen van deze gegevens wordt publiekelijk gepubliceerd

Geen van deze gegevens WORDEN gepubliceerd.Wederom dankjewel, ik heb het veranderd
Waarom moet je weten waar ik woon?
en check echt nog een keer op spelfouten

Instragram, echt?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 maart 2015 @ 14:53:

Geen van deze gegevens WORDEN gepubliceerd.

Nee, dat klopt niet.

Het is "geen van deze gegevens wordt gepubliceerd". ("van" geeft aan dat het enkelvoud is)

Of "deze gegevens worden niet gepubliceerd", of "geen gegevens worden gepubliceerd".

Publiekelijk gepubliceerd is wél fout. Want publiceren is altijd publiekelijk. Een pleonasme dus.
quote:lilalinda schreef op 03 maart 2015 @ 14:57:

en check echt nog een keer op spelfouten

Instragram, echt?

Okee ik heb het veranderd, dank je wel voor het aangeven.

Het leek me nuttig om mijn onderzoek te specificeren a.d.h.v. woonplaats en dergelijke.

Zo kan ik ook geografisch verschillen in kaart brengen mocht dat interessant zijn.
quote:amarna schreef op 03 maart 2015 @ 14:58:

[...]

Nee, dat klopt niet.

.

O.

Sorry.
Heb je na al dat corrigeerwerk al tijd gehad om de huisregels door te lezen?
quote:amarna schreef op 03 maart 2015 @ 14:58:

[...]

("van" geeft aan dat het enkelvoud is)

.

Ook als het om gegevenS gaat? Dan gaat het dus om GEEN, wat enkelvoud is?

Je hebt gelijk; ik heb het met andere woorden geprobeerd; geen van deze mannen gaat vreemd/ geen mannen gaan vreemd.
quote:vivapimpelmees schreef op 03 maart 2015 @ 14:59:

Heb je na al dat corrigeerwerk al tijd gehad om de huisregels door te lezen?Ssssst, dat zeggen we straks pas
Voor welke opleiding doe je dit onderzoek (wat trouwens hier niet geplaatst mag worden)

Het is namelijk echt de slechtste enquête ooit
If you can dream it, you can do it.
quote:vivapimpelmees schreef op 03 maart 2015 @ 14:59:

Heb je na al dat corrigeerwerk al tijd gehad om de huisregels door te lezen?Bedankt voor je hulp!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 maart 2015 @ 15:00:

[...]

Ook als het om gegevenS gaat? Dan gaat het dus om GEEN, wat enkelvoud is?

Je hebt gelijk; ik heb het met andere woorden geprobeerd; geen van deze mannen gaat vreemd/ geen mannen gaan vreemd.

Ik heb het ook niet helemaal goed gezegd. Het ligt niet aan "van". Want met "enkele van deze gegevens" is het wél meervoud, dus "enkele van deze gegevens worden niet gepubliceerd".

Ik denk bij nader inzien dat het hier enkelvoud is omdat "geen van" hetzelfde is als "niets", dus "niets wordt gepubliceerd".
quote:amarna schreef op 03 maart 2015 @ 15:07:

[...]

Ik denk bij nader inzien dat het hier enkelvoud is omdat "geen van" hezelfde is als "niets".Ja, zoiets zal het wel zijn.
ik heb het voor de gein ingevuld. de vivaforum word genoemd als social media. doen we het toch nog goed
Een van de collega's die komt / komen

Vraag

Moet komt of komen worden gebruikt in de zin Een van de collega's die met de trein naar het werk komt/komen, had uren vertraging?

Antwoord

Zowel komt als komen is juist.

- Als er van de collega's een met de trein naar het werk komt, slaat die terug op het enkelvoudige een en wordt het enkelvoud komt gebruikt.

- Als er meer collega's met de trein naar het werk komen, slaat die terug op het meervoudige collega's en wordt het meervoud komen gebruikt.

In de praktijk wordt dat onderscheid door veel mensen niet bewust gemaakt en worden enkelvoud en meervoud zonder betekenisverschil door elkaar gebruikt.

Toelichting

In de bijzin die met de trein naar het werk komt/komen is die het onderwerp. Of dit enkelvoud of meervoud is, hangt af van het woord waar die op terugslaat. Veel taaladviesboeken geven aan dat die in de constructie een van de (mensen) die ... naar het woord na een van de verwijst. Dat is altijd een meervoudsvorm, wat inhoudt dat de persoonsvorm in de bijzin altijd in het meervoud zou moeten staan. De mogelijkheid dat die op een in een van de terugslaat, wordt daarmee genegeerd. Die mogelijkheid bestaat echter wel degelijk. Vergelijk de volgende zinnen:

(1a) Een van hen die het kunnen weten, is Wouter. ('Van de groep mensen die het kunnen weten, is Wouter er een.')

(1b) Een van hen die het kan weten, is Wouter. ('Iemand die het kan weten, is Wouter.')

(2a) Hij is een van de taalkundigen die daar weleens over geschreven hebben. ('Van de groep taalkundigen die daarover geschreven hebben, is hij er een')

(2b) Hij is een van de taalkundigen die daar weleens over geschreven heeft. ('Van de taalkundigen is hij er een, en hij heeft er weleens over geschreven.')

Het betekenisverschil is erg subtiel, en in de praktijk gebruiken veel mensen enkelvoud en meervoud door elkaar zonder zich bewust te zijn van het verschil.

Als na de woordgroep een van de … een uitbreidende bijzin staat (een bijzin die extra informatie geeft en wordt voorafgegaan door een komma), dan staat de persoonsvorm van de bijzin altijd in het enkelvoud.

(3) Een van de katten, die altijd op de kast sliep, is onlangs gestorven.
Om het makkelijk(er) te maken!?
Ik heb het ook ingevuld, maar als een enquête anoniem is wordt er toch niet gevraagd naar voornaam, woonplaats en geboortedatum? dan ben je zo gevonden.

Daarbij wat heeft de mooiste kleur met je social media gebruik te maken?

En wat voor hobby's je hebt?
If you can dream it, you can do it.
Een van de eersten die de grap doorhad / doorhadden

Is het meervoud of het enkelvoud juist in 'Ik was een van de eersten die de grap doorhad/doorhadden'?

Er zijn veel taalgebruikers die hier alleen het meervoud juist vinden. Die verwijst volgens hen naar eersten, en omdat dat een meervoud is, moet ook de persoonsvorm doorhadden een meervoud zijn: 'Ik was een van de eersten die de grap doorhadden.'

Toch komt het enkelvoud in dit soort zinnen heel vaak voor: 'Ik was een van de eersten die de grap doorhad.' De Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS, 1997), de dikste grammatica van het Nederlands, heeft een verklaring voor die neiging een enkelvoud te gebruiken. Wie kiest voor het enkelvoud in 'Ik was een van de eersten die de grap doorhad' heeft vooral het individu (de 'ik') voor ogen. Wie kiest voor het meervoud doorhadden, denkt vooral aan de groep mensen die de grap uiteindelijk begrepen (van wie de 'ik' er één was). De ANS illustreert dit verschil onder meer aan de volgende zinnen:

• Een van hen die het kunnen weten, is Dick. (= 'Een uit de groep van mensen die het kunnen weten, is Dick')

• Een van hen die het kan weten, is Dick. (= 'Iemand die het kan weten, is Dick')

Volgens de ANS hoeft er in dit soort zinnen "geen bezwaar gemaakt te worden tegen het gebruik van een enkelvoudige persoonsvorm". Op Taaladvies.net, de taaladvieswebsite van de Nederlandse Taalunie, wordt in deze gevallen ook het meervoud én het enkelvoud goedgekeurd. De Taalprof, een taalkundige die een weblog over grammatica beheert, vindt eveneens dat het enkelvoud in zinnen als 'Ik ben een van de weinigen die dit snapt' niet hoeft te worden afgekeurd. Toch maken veel taalgebruikers nog wél bezwaar tegen een zin als 'Ik was een van de eersten die de grap doorhad.' Als u geleerd hebt dat alleen het meervoud doorhadden hier juist is, hoeft u daar niet vanaf te stappen. Grammaticaal is het enkelvoud echter ook goed te verdedigen. Nog enkele voorbeelden:

• Het was een van de weinige bijdragen die hout sneden.

• Het was een van de weinige bijdragen die hout sneed.

• Zij is een van de mensen die wat meer leven in de brouwerij hebben gebracht.

• Zij is een van de mensen die wat meer leven in de brouwerij heeft gebracht.

Verwante adviezen

•Een aantal van de mensen die hier wonen / woont

•Een op de drie jongeren drinkt / drinken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven