Pijnbestrijding bevalling

04-12-2023 22:02 8 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo!
Ergens volgend jaar zit er een bevalling aan te komen voor mij. Ik weet al dat ik in het ziekenhuis wil bevallen en dat ik pijnbestrijding wil gebruiken. Lachgas is hier in de omgeving geen optie.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een ruggenprik, pompje (remifentanil?) of een pethidine injectie. Mijn eerste bevalling heb ik in een opwelling voor een ruggenprik gekozen. Dit is goed gegaan, maar ik lees ook wel eens anders, vandaar dat ik meerdere ervaringen zoek!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb bij de bevalling van de eerste een ruggenprik gehad en dat vond ik ideaal. Ik vond het fijn dat ik er helemaal bewust bij was (en niet high was van de pijnstillers) en de prik zat meteen goed en gaf geen bijwerkingen.

Bij de tweede en derde bevalling had ik geen pijnstilling. Het ging zo snel dat er helemaal geen tijd meer was voor pijnstilling. Overigens kijk ik ook heel positief terug op die bevallingen, dus ik heb de ruggenprik die keren niet gemist.

Als je al eens bevallen bent, gaat de volgende keer vaak wat sneller. Dus als je zeker weet dat je pijnstilling wil, zou ik er op tijd om vragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nummer 1,2,5 natuurlijk bevallen
De eerste twee bevallingen waren erg traumatisch ( 2uur persen, totaal ruptuur). Nummer 3 en 4 opgewekt met ruggenprik ondanks de jongens nog flinker waren (4700/4800 gram) ging het veel voorspoediger, tussendoor kunnen relaxen en ook het persen super vlot. Kindjes ook gelijk een goede score. Mocht er ooit nog een zesde komen ga ik zeker weer voor pijnbestrijding! Pethidine vond ik zelf onprettig, pijn blijft en bent wazig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb alleen ervaring met een ruggenprik en vond dat heel fijn. Vooral dat je hoofd gewoon helder blijft was voor mij heel belangrijk. Bij een eerdere spoedkeizersnede kreeg ik morfine direct na de operatie en daar raakte ik echt de weg van kwijt dus ik wist zeker dat ik geen pethidine of remifentanil wilde.

Laatste bevalling zonder pijnstilling en dat was absoluut de beste bevalling van de drie. Ik vond alleen het persen heel eng en heftig en pijnlijk maar dat duurde maar 5 minuten dus was ook zo achter de rug gelukkig. Verder vond ik de pijn echt te doen, op het moment dat ik het echt niet leuk meer vond, was ik er al bijna en was baby er een klein uur later. Maar als ik op dat moment nog niet zo ver was geweest, had ik weer een ruggenprik gevraagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wilde eigenlijk zonder pijnstilling bevallen, maar ik werd ingeleid en de weeen waren toch wel erg vervelend (mijn man nog heel behulpzaam (op het schermpje kijkend): "hey, je hebt een wee!" Uh ja, dat voel ik, maar daartussen doet het ook veel pijn), dus ik kreeg een pompje remifentanil.

Werd er op een prettige manier stoned van (helemaal niet wazig/duf ofzo) en heb tussen de pieken van de weeën door veel gelachen met de verloskunde stagiair naast m'n bed.

Toen het pompje niet meer werkte voor mijn gevoel heb ik om een ruggenprik gevraagd, maar ik mocht al gaan persen....

Al met al vond ik het helemaal geen onplezierige ervaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
De ruggenprik vond ik heel prettig. Ik ben ook 2x bevallen met een pompje remifentanil en de eerste keer had ik daar voor mijn gevoel te weinig aan terwijl deze de andere keer wel heel prettig was. Het enige moment wat ik toen echt rottig vond was dat ze de knop van me weghalen omdat het tijd was om te gaan persen. Ik had het gevoel dat ik het niet zonder remifentanil kon en ze dat dus afpakten. Uiteindelijk is dat wel gewoon goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Twee keer met ruggenprik bevallen, eerste keer na aanloop met inleiding die al dagen duurde. Ik hoopte het bij de tweede, natuurlijke, bevalling zonder te kunnen, maar dat duurde weer zo ongelofelijk lang, dus uiteindelijk weer die ruggenprik. Heerlijke ervaringen allebei, wat een rust komt er dan over je heen. Andere opties heb ik ook niet echt bedacht of besproken eigenlijk.
Bij zoon mocht ruggenprik gewoon door bij het persen en dat ging best wel goed, bij dochter moest ik ruim van tevoren stoppen en was hij uitgewerkt toen ik ging persen, dat was wel even slikken, maar toch ook wel een bijzondere ervaring.

Oh ja; bij zoon ook nog pethidine (met nog iets ontzettend ouderwets erin, weet even niet meer hoe het heet, maar bekende combi in de verloskunde blijkbaar) gehad voor de nacht tijdens die eeuwige inleiding. Om even te kunnen slapen was dat wel fijn, maar was er nog erg wazig van de volgende ochtend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de reacties! Volgens mij neig ik weer naar een ruggenprik haha

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven