Schaamte vagina bevalling

05-01-2019 22:40 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wij zijn inmiddels aan het klussen voor ons 3e kindje.

Bij onze 2 kindjes waren alleen mijn man en de verloskundige + kraamhulp aanwezig bij de bevalling. Maar achteraf had ik toch beide keren het gevoel van.. jammer dat onze moeders er niet bij waren.

Nu wil ik eigenlijk ( mocht het ons nog een keer gegund zijn zwanger te raken) toch 2 mensen er bij vragen.
Maar door schaamte durf ik het niet.

Ik weet dat iedere vrouw er anders uit ziet. Maar ik ben bang dat ze er toch vreemd van gaan opkijken .. omdat ik het zelf ook geen mooi aanzicht vind.

Zijn er hier meer vrouwen die dit herkennen ? Schaamte hadden maar dat het toch wel mee viel? Hebben jullie van te voren verteld dat je het wel eigenlijk ongemakkelijk vind of hoe hebben jullie dit aan gepakt?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Xx
anoniem_381043 wijzigde dit bericht op 06-01-2019 19:52
7.39% gewijzigd
Muisje-234 schreef:
06-01-2019 11:40
Ik moet inderdaad van te voren open gaan zijn over hoe ik me voel erbij. Ook al vind ik dat best moeilijk. . . Want me ongemakkelijk voelen over mijn lijf tijdens een bevalling kan niet...

Stom dat ik me er nu al druk om maak. Maar dat komt omdat ik het de vorige keren achteraf toch echt wel heel jammer vond dat ze er niet bij waren.

Bedankt voor jullie lieve reacties. 😚
begrijp ik het nou goed dat je ze wilt uitnodigen omdat anderen dat ook deden? terwijl jij je eigenlijk ongemakkelijk voelt?
gewoon niet doen. Echt niet
Even heel realistisch: er komt een kind uit je vagina. Je vagina gaat vollédig open. Dus als er iets niet zichtbaar is, zal dat het alsnog worden wanneer je bevalt.

Daarnaast, en dat weet je ook want je bent al eens bevallen ;-) , ziet een vagina er extreem anders uit tijdens een bevalling dan 'normaal'. Alles zwelt op, wordt donkerrood en doorbloed dus opgezwollen, wordt wit, wordt donkerblauw na de bevalling (en is dan grotesk opgezwollen bij sommigen, zoals bij mij, ik leek wel een olifant), je duwt er aambeien en soms poep uit.

Die schaamlippen en clitoris die je mogelijk gemakkelijk ziet zijn het meest onschuldige van een bevalling over het algemeen ;-) .

Vraag ze er gewoon bij, spreek je uit dat je het best spannend vindt want zo persoonlijk en dan weet ik zeker dat ze er met begrip en respect mee om zullen gaan zodat jij je niet hoeft te schamen.
Je voelt je al ongemakkelijk bij het idee. Wat doe je jezelf aan?
S-meds je hebt ergens wel gelijk ja. Of omdat ik het hun gun om er bij te zijn en hun kleinkind geboren zien te worden.
Maar ook omdat we bij beide kindjes flink in de stress heb gezeten lijkt het me zelf nu ook fijn dat ze er bij zijn. . . Voor mij en mijn man iemand die ons gerust kan stellen.

Je hebt ook helemaal gelijk JonathanStrange het is helemaal geen charmant gebeuren sowieso al. Hoe je lijf er ook uit ziet...

Ik ga het als het zo ver is bespreekbaar maken. En nog eens net mijn man bespreken of hij het ook écht graag wilt. En als we het beide echt zeker weten dan geef ik voor ik ze er bij vraag aan wat ik graag wil en wat mijn schaamte is.

Bedankt voor de hulp! Het is vaak makkelijker om dingen aan vreemden voor te leggen dan aan bekenden.
Haasjehop schreef:
06-01-2019 12:27
Je voelt je al ongemakkelijk bij het idee. Wat doe je jezelf aan?

Ik snap je.. Maar ergens zou ik het heel fijn vinden. Ook omdat ik het hun gun om er bij te zijn. En voor mij misschien hopelijk ergens toch een stukje veiligheid.
Muisje-234 schreef:
06-01-2019 12:32
Ik snap je.. Maar ergens zou ik het heel fijn vinden. Ook omdat ik het hun gun om er bij te zijn. En voor mij misschien hopelijk ergens toch een stukje veiligheid.

Qua veiligheid heb je toch veel meer aan het medisch personeel? Als er iets aan de hand is kan je moeder ook niets doen hoor.
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 06-01-2019 13:14
9.88% gewijzigd
En verwar 'anderen het gunnen' niet met 'eigenlijk over je eigen grenzen heengaan'. Jij bent de bevallende vrouw hier, jouw wensen staan voorop.

Ook al hebben ze ál hun kleinkinderen geboren zie worden behalve de jouwe. Bedenk dat het nog altijd veel normaler is dat (schoon)moeders er níet bij aanwezig zijn.
Muisje-234 schreef:
06-01-2019 12:30
S-meds je hebt ergens wel gelijk ja. Of omdat ik het hun gun om er bij te zijn en hun kleinkind geboren zien te worden.
Maar ook omdat we bij beide kindjes flink in de stress heb gezeten lijkt het me zelf nu ook fijn dat ze er bij zijn. . . Voor mij en mijn man iemand die ons gerust kan stellen.
Hoe stressbestendig zijn de moeders? Sommigen zullen je juist misschien niet gerust kunnen stellen omdat het hun kind is dat pijn ligt te lijden / hun kleinkind in moeilijkheden.

Juist verloskundige of Doula is opgeleid om de ouders gerust te stellen.
Ik vond het al veel te druk met 3 man aan mijn bed. Mijn man, verloskundige en verpleegkundige.
Wel hadden we vooraf afgesproken dat als man de bevalling niet kon halen (werkt op de binnenvaart in voornamelijk het buitenland) dan zou mijn schoonmoeder bij de bevalling zijn. En dat zou ik dan ook echt heel fijn vinden als het zo zou uitkomen, maar om haar erbij te hebben naast mijn man... Nee dat lijkt me helemaal niks.

Schaamte kende ik ook niet echt tijdens de bevalling. Toen het hoofdje naar buiten kwam was dat niet het enige. Het heeft ook niet indruk op man gemaakt dat ik lag te poepen.
Mijn moeder en mijn zusje (en man) waren erbij. Ik vond het ook een prettig idee dat zij alles in de gaten konden houden (medisch opgeleid) en mij achteraf zouden kunnen vertellen hoe het gegaan was. Ook ‘gunde’ ik het ze, lastig uit te leggen wat ik daar precies mee bedoel. Ik wist dat ze het fantastisch zouden vinden (was ook zo). Ik heb gezegd dat ze bij mijn hoofd mochten blijven staan, liever niet aan het voeteneinde, met vol zicht. Verder me er helemaal niet zo mee bezig gehouden van wat ze zouden zien. Maar zij zijn allebei werkzaam in de zorg en hebben ongetwijfeld al ongeveer alles voorbij zien komen. En ik schaam me verder niet voor mijn lichaam, al is het verre van perfect.
Aankomende bevalling zullen ze er niet bij zijn. Achteraf was het toch een beetje druk in het kamertje, met die drie en ook allerlei personeel en apparatuur erbij. Het leidde een beetje af, hoe goed ze ook op de achtergrond bleven. Het lijkt me ook mooi en intiem om het deze keer alleen met man te ervaren.
Muisje-234 schreef:
06-01-2019 10:44

Ik had gehoopt hier gewoon mijn gevoel kwijt te kunnen en tips te krijgen
Over hoe anderen dit hebben aan gepakt. maar de meesten hier hebben weinig inlevingsvermogen volgens mij.
Pfff je wéét dat je op het Viva forum zit toch!!!!. Tjonge jonge zeg.
Muisje-234 schreef:
06-01-2019 12:32
het gaat over een bevalling, niet over een stuk taart. Gunnen is niet aan de orde. Juist voor de veligheid zou ik niet al teveel bezoekers in de kraamkamer willen hebben. Die lopen de professionals alleen maar in de weg.
kortom: doe bij het bevallen alleen wat jij wilt, gewoon 100% egoistisch. Uiteindelijk is dat het beste voor jou en de baby.
RogerPriddy schreef:
06-01-2019 13:32
Mijn moeder en mijn zusje (en man) waren erbij. Ik vond het ook een prettig idee dat zij alles in de gaten konden houden (medisch opgeleid) en mij achteraf zouden kunnen vertellen hoe het gegaan was.
Flauw hoor
JonathanStrange schreef:
06-01-2019 11:49
Even heel realistisch: er komt een kind uit je vagina. Je vagina gaat vollédig open. Dus als er iets niet zichtbaar is, zal dat het alsnog worden wanneer je bevalt.

Daarnaast, en dat weet je ook want je bent al eens bevallen ;-) , ziet een vagina er extreem anders uit tijdens een bevalling dan 'normaal'. Alles zwelt op, wordt donkerrood en doorbloed dus opgezwollen, wordt wit, wordt donkerblauw na de bevalling (en is dan grotesk opgezwollen bij sommigen, zoals bij mij, ik leek wel een olifant), je duwt er aambeien en soms poep uit.

Die schaamlippen en clitoris die je mogelijk gemakkelijk ziet zijn het meest onschuldige van een bevalling over het algemeen ;-) .

Vraag ze er gewoon bij, spreek je uit dat je het best spannend vindt want zo persoonlijk en dan weet ik zeker dat ze er met begrip en respect mee om zullen gaan zodat jij je niet hoeft te schamen.
Wat een smerig goor verhaal zeg!
viavia2013 schreef:
06-01-2019 19:23
Wat een smerig goor verhaal zeg!
het is de waarheid
Murrmurr schreef:
06-01-2019 19:15
Flauw hoor
;-D
Jullie hebben gelijk en geven me nog veel meer om over na te denken 😂
Gelukkig duurt het nog wel even..

Bedankt !😚
Ik vraag me af als je zo'n last hebt van die schaamte, of je dan wel voldoende op je gemak bent tijdens een bevalling als je je (schoon)moeders erbij hebt..

En idd wat eerder is gezegd, hoe stressbestendig zijn zij?

Ik zelf heb een hele goede band met mn moeder (en ook schoonmoeder is prima), maar de bevalling is zoiets intiems (en niet vanwege de vagina ofzo), dat wil ik niet delen behalve met partner en verloskundige/kraamzorg/medisch personeel. Ook niet als (schoon)zussen dat wel gedaan zouden hebben..

Succes met je beslissing en met zwanger worden natuurlijk 😉

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven