Slecht slapen

25-07-2014 14:24 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elke nacht word ik zo'n vier à vijf keer wakker. Vannacht kon ik ook niet in slaap komen. Ik ben pas 16 weken zwanger en maak me een beetje ongerust. Ik voel me erg moe en lichtelijk labiel en heb nog wat weekjes te gaan, voordat het echte nachtwerk gaat beginnen.

Zijn er (ex) zwangeren die dit herkennen?

Dank alvast!

Poppy
Ja! En het werd er niet beter op. Welkom in de wondere wereld der zwangeren Maar het gaat voorbij, en je overleeft het vast wel...

Nu de serieuzere tips:

Zoveel mogelijk rust nemen en als het echt te gek wordt in overleg met je werk wat minder uren werken?

Niets/weinig drinken in de avond zodat je minder moet plassen 's nachts

Yoga, warme baden/douche voor het slapen gaan, simpele tijdschriften, beperk het aantal prikkels

Anti-snurk neusplakkers wanneer je last hebt van een verstopte neus.

Rennies tegen maagzuur op het nachtkastje

Sterkte, het komt goed, maar soms is het inderdaad zwaar!
hier nog zo iemand, wordt echt tig x wakker en beperkt me erg in mijn energie overdags (bijna 15wk hier) wat er aan te doen helaas geen idee... lees dus even mee.
Ligt het misschien aan de warmte? Kun je beneden slapen?

Overdag bijslapen? Is het goed duister op je kamer? Maak je er teveel een obsessie van? Ben je wel genoeg fysiek actief overdag? Kijk je nog laat t.v. ? Heb je t.l. of led verlichting die de slaap belemmerd voordat je naar bed gaat (Gloeilampen zijn beter)?
Het hoort er bij. 4 a 5 keer wakker is echt peanuts in mijn geval. In het begin was ik tussen de 8 en 10 x wakker per nacht. Plassen, naar bed, wakker, misselijk, er uit om een beetje vla te eten, liggen, plassen, enz enz. Nu (28 weken) hoef ik wat minder te plassen (nog steeds wel 6x), de misselijkheid is ook allang over, en ik val nu makkelijker weer terug in slaap. Het wordt dus wel iets beter.

Minder drinken en daardoor ook minder plassen hielp mij echt helemaal niks. Dus ben op een gegeven moment wel weer gewoon gaan drinken savonds, beter voor de baby.

Het slaap te kort kun je opvangen door uit je werk meteen een klein tukkie te doen of gewoon wat eerder naar bed.

Wat voor mij eerst kinderbedtijd was, is nu de normaalste zaak van de wereld. Tussen 9 en half 10 lig ik in mijn mandje, anders red ik het einde van de week niet.
No worries
Op het eind slaap je bijna helemaal niet, en dan de eerstkomende tijd ook weinig. Ik kreeg op het eind inslapertjes wegens uitputting maar ik werd gewoon weer wakker....balen is dat. Sterkte
Herkenbaar. Ben nu 9 weken zwanger en de ellende is alweer weken aan de gang. Veel heftige dromen, waar ik wakker van word en dan natuurlijk de volle blaas erbij (2 x plassen per nacht valt gelukkig wel mee), heb ook nog een dreumes van 1,5 die ook nog wel eens wakker wordt 's nachts, dus bij elkaar opgeteld word ik 6 x per nacht wakker gemiddeld en vanaf 6 uur 's ochtends kan ik vaak niet meer slapen (of ik val niet meer in slaap of mijn zoontje is klaar voor de dag). Ik ga vroeg slapen (half 10), dat inslapen lukt me gelukkig wel, maar na een uur begint het spoken alweer.

Bij mijn eerste zwangerschap had ik precies hetzelfde (maar dan geen dreumes die me extra wakker hield), het was helaas een kwestie van 'deal with it'.Proberen bij te slapen overdag (lukte mij nooit trouwens, veel te hyper voor) en vroeg naar bed. Bye bye sociaal leven.
Herkenbaar. Werd beter tusssen 20 en 30 weken maar nu (35w) is t alweer weken bal. Vannacht 3:45 gezien en toen om 5:30 de zon.

Helaas peuter van 2 die geen middagslaap meer doet dus inhalen zit er ook niet in. Hoop vannacht wat bij te pakken (warm.weer en.muggen helpen ook niet mee...)
Ben nu 12 weken zwanger en heb vanaf 4 weken zwangerschap dat ik pas tegen 04.00 in slaap val. Pfff ben ook gebroken inmiddels. Als ik dan rond 04.00 uur eindelijk in slaap val moet ik er rond 05.30 en 07.00 nog uit om te plassen. 07.30 gaat mijn wekkertje weer meestal. Als ik s middags een dutje doe, slaap ik s nachts nog korter.
Heel herkenbaar, bijna 33 weken nu en het is vanaf week tien al feest.

Veel plassen, onrustig dromen, geen goede houding kunnen vinden vanwege een pijnlijk beken, buik die in de wegzit etc., kramp in mijn kuiten waar ik wakker van werd en ik heb ook nog weken ellende gehad van een luchtweginfectie, ik hoeste toen bijna 16 uur in een etmaal en had als gevolg daarvan gekneusde ribben en kon toen helemaal niet meer liggen, oh en de warmte helpt nu ook niet bepaald.

De oplossing was voor mij om te proberen me er niet aan te ergeren, gewoon even een rondje door het huis te lopen, en dan weer ontspannen te gaan liggen.

Ik werk niet fulltime en heb daar afgesproken niet meer dan zes uur op een dag te werken, dan kan ik als ik thuis kom nog even een half uurtje een "powernap" doen, dat helpt echt!

Oh en cafeïne na vijf uur 's middags hielp ook (wel redelijk extreem; geen koffie, thee, cola of zelfs chocolade)
ik ben inmiddels 27 weken zwanger maar kan me wel vinden in je verhaal.. leg een lekker meidenboek op je nachtkastje, na 2 bladzijden vielen mijn ogen alweer dicht, terwijl je idd je eerst klaar wakker voelde..

soms ging ik er even uit, liep naar de kamer en nam een slokje drinken.. maak je zelf weer even rustig dan komt de slaap algauw weer..
Dank allemaal!

Jullie reacties relativeren enorm! Blijkbaar zijn er velen met mij en is dit geen typische kwaal voor aan het einde van de zwangerschap.

Mij erbij neerleggen is belangrijk, net zoals 's middags een beetje bijtanken.

Ik lees dat voor sommigen van jullie mijn nachtpatroon nog peanuts is, pffff vermoeiend!

Dank voor het reageren, het stelt mij gerust!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven