UD April 2020

05-08-2019 14:29 1024 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn zwanger - uitgerekend in april 2020, en schrijven hier over de zwangerschap en wat ons verder nog bezighoudt.

Ook is er een FB groep. Als je hier in wil, kun je Bjorg of Reflectione een berichtje sturen met je mailadres.
.
.
NaamLeeftijdKindjeUDGeslachtBevallenBijzonderheden
Niekkie202711 aprilMeisje:heart:
Bjorg3421 aprilJongen :cheer2: :heart: 4 miskramen
Bo19883111 aprilMeisje:heart: miskraam maart 2019, na 12 weken echo doorgestuurd naar gynaecoloog
zeelinde22 aprilMeisje :heart:
Bumpersticker2923 aprilJongen:cheer2: :heart:
Supersmoothie14 aprilJongen:heart:
Reflectione2925 aprilJongen:cheer2: :heart: Miskraam november
jomata2916 aprilMeisje:cheer2: :heart:
Vlinder0093027 aprilMeisje :heart:
Lin12063028 aprilMeisje:cheer2: rustmaand IUI, :heart:
Pip_pip37212 aprilJongen :cheer2: :heart:
Karavaan30212 aprilJongen:cheer2: :heart:
Lisa8929215 aprilJongen:cheer2: :heart: februari 2019 miskraam
Greys8633316 aprilJongen:cheer2: :heart:
EVE198533217 aprilJongen :heart:
Flip-Flop27118 aprilVerrassing :heart:
Whatifyoufly28119 april:heart:
dnk29220 aprilMeisje:cheer2: :heart:
gojibes32124 april :heart:
.
.

Snowy :rose:
Jasmijn1980 :rose:
english.breakfast :rose:
anoniem_388974 wijzigde dit bericht op 30-04-2020 14:27
61.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Karavaan schreef:
05-12-2019 18:03
Wat betreft de kinkhoestvaccinatie, die wil ik wel gaan nemen! Ken van dichtbij een kindje dat tijdens de eerste weken na de geboorte kinkhoest heeft opgelopen en dat heeft een hoop ellende met zich meegebracht (en nog steeds trouwens. Kindje is nu ongeveer 4 jaar). Dat risico wil ik echt niet lopen.
Dat onderzoek ken ik niet! Zou me er iets meer in moeten verdiepen om te kunnen zeggen of ik de vaccinatie wel of niet zou vervroegen. Voor de risico’s van de vaccinatie ben ik niet zo bang, maar eerder misschien dat het, als je hem al vroeger krijgt, misschien niet meer voldoende bescherming biedt als het kindje geboren is. Maar weet niet of dit aan de orde is.
Dat ik de vac. neem staat voor mij ook vast maar het is idd het laatste waar ik over twijfel. Zou toch zonde van de vac. zijn als het niet voldoende (meer) is.

En super dat de resultaten nu helemaal goed is :yes:
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Alle reacties Link kopieren
Wat super fijn karavaan, wat zal dat een opluchting zijn!

Ik heb nog niks gehoord over dat onderzoek van de vk..

Dnk, fijn dat de 20 weken echo goed is!
Alle reacties Link kopieren
Wat super fijn Karavaan dat alles goed was!
Ik heb ook niks gehoord wat betreft de vaccinatie... ga mij er morgen eens in verdiepen. Kan dit alleen tussen de 20-23 weken? Ik ben aanstaande dinsdag namelijk alweer 23 weken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een opluchting dat alles goed was Karavaan! Fijn!
Hier vandaag extra groei-echo gehad (24wk, medische reden) en alles was goed, toch weer opgelucht.

Wat betreft de vaccinatie: hier in Scandinavië raden ze aan die in het derde trimester te halen, vanaf week 27 dus.
Over nadelen maak ik me niet druk, er komen zoveel virussen langs waaien tijdens de zwangerschap, en ik heb er vertrouwen in dat een wetenschappelijk onderzochte vaccinatie veilig is.
Alle reacties Link kopieren
zeelinde schreef:
05-12-2019 15:43



Ik twijfel zelf ook nog heel erg of ik de vaccinatie wel ga halen... Aan de ene kant wil ik natuurlijk dat de baby goed beschermd is, aan de andere kant twijfel ik of er echt geen nadelen en risico's aan zitten. Het schijnt al wel jaren in het buitenland zo gedaan te worden. Maar toch... Die vaccinatie tegen baarmoederhalskanker bij meisjes van 11-12 jaar is toen ook negatief in het nieuws geweest.
Ik weet het echt nog niet....
Ik heb het zelfde.. Ik ben niet echt pro vaccinatie's (al heb ik mijn dochter wel gewoon laten vaccineren) maar heb het bij mijn eerste zwangerschap ook niet laten doen.. En wat is de kans dat het daadwerkelijk fout gaat? Ik ben er echt nog niet over uit.. gelukkig heb ik nog 7 weken..
Alle reacties Link kopieren
Ben even benieuwd, voor de mensen die twijfelen over de kinkhoest vaccinatie: zoek je dan zelf heel erg naar informatie? Wanneer vind je informatie betrouwbaar? Welke bronnen vertrouw je wel en niet? “Het nieuws”? En wat is “het nieuws” dan? En als je evt andere kinderen wel hebt laten vaccineren, waarom jezelf dan niet? Sommige vaccinaties die wij als
Kinderen gehad hebben, blijken geen levenslange bescherming te bieden.... of geloof je die informatie dan ook niet?
Ik vraag het me gewoon af.
Alle reacties Link kopieren
Bjorg, hele terechte vragen die je stelt. Zelf ben ik heel erg "pro vaccineren". Ik vertrouw op de wetenschappelijke onderzoeken die er zijn gedaan (en de artikelen die erover zijn geschreven) en in het verlengde daarvan vertrouw ik op de adviezen die gerenommeerde gezondheidsorganisaties hieromtrent geven.
En dan bedoel ik niet dat enkele artikel van tig jaar geleden waarin werd verkondigd dat vaccineren o.a. kan leiden tot autisme (artikel is trouwens ook ongegrond verklaard, hetgeen veel mensen niet weten). Daarnaast lees ik ook wel eens op de anti-vax websites, omdat ik benieuwd ben welke onderbouwingen zij aandragen. Ik ben nog niks tegen gekomen dat me heeft toen twijfelen aan het wel laten vaccineren.
karavaan wijzigde dit bericht op 06-12-2019 14:26
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bjorg schreef:
06-12-2019 11:55
Ben even benieuwd, voor de mensen die twijfelen over de kinkhoest vaccinatie: zoek je dan zelf heel erg naar informatie? Wanneer vind je informatie betrouwbaar? Welke bronnen vertrouw je wel en niet? “Het nieuws”? En wat is “het nieuws” dan? En als je evt andere kinderen wel hebt laten vaccineren, waarom jezelf dan niet? Sommige vaccinaties die wij als
Kinderen gehad hebben, blijken geen levenslange bescherming te bieden.... of geloof je die informatie dan ook niet?
Ik vraag het me gewoon af.
Toen mijn dochter geboren was wist ik niet beter dan dat iedereen zijn kind liet vaccineren. Dus heb ik dat ook gedaan. Echter door ervaring met mijn eigen dochter na de BMR prik en ik ander werk kreeg waardoor ik andere inzichten kreeg ben ik persoonlijk van mening dat je niet zomaar alles in moet laten spuiten omdat de overheid zegt dat het veilig is.. Ik zeg niet dat ik tegen vaccineren ben.. Maar ik wil wel graag een weloverwogen besluit maken. Wat is daar mis mee?!? Daarbij toen ik zwanger was van mijn eerste dochter heb ik never nooit iets over een vaccinatie gehoord, terwijl deze wel beschikbaar was. Niemand maar werkelijk niemand heeft mij destijds hiervan op de hoogte gesteld, VK niet, Ziekenhuis niet, gynaecologen niet. Dus wat is er veranderd dat het nu wel ineens overal in het nieuws is?!

Ik vind het altijd bijzonder om te zien hoe mensen reageren als ik zeg dat ik wel bedenkingen heb bij sommige vaccinaties. Terwijl je de vraag natuurlijk ook kan omdraaien? Wat voor informatie vinden jullie dan betrouwbaar? En waarom vaccineer je eigenlijk? Omdat er in een medisch rapport staat dat je dat moet doen?! Geloven jullie alles wat onze overheid zegt en doet?!

Ik ga me hier verder ook niet op in anders had ik wel op een forum geschreven over vaccinaties. Lekker leven en laten leven! Doe wat jij het beste vindt voor je kind. Dan komt het vast goed!
Alle reacties Link kopieren
Lin, waarschijnlijk heb je hier je vorige zwangerschap niks over gehoord, omdat de vaccinatie toen nog niet was opgenomen zijn het rijksvaccinatieprogramma. Het vaccin was wel al beschikbaar, maar voor eigen rekening. Vanaf 16 december 2019 is het vaccin opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma.

Zie: https://www.rivm.nl/kinkhoest/kinkhoest ... re-vrouwen
Alle reacties Link kopieren
Karavaan schreef:
06-12-2019 14:29
Lin, waarschijnlijk heb je hier je vorige zwangerschap niks over gehoord, omdat de vaccinatie toen nog niet was opgenomen zijn het rijksvaccinatieprogramma. Het vaccin was wel al beschikbaar, maar voor eigen rekening. Vanaf 16 december 2019 is het vaccin opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma.

Zie: https://www.rivm.nl/kinkhoest/kinkhoest ... re-vrouwen
Dit inderdaad, en ik werd dus blijkbaar als enige gevraagd om mee te doen aan een onderzoek naar eerder vaccineren. En ik weet dus niet goed of ik dat wel durf.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Alle reacties Link kopieren
Lin, ik bedoel het niet als kritiek hoor! Ik vraag het me oprecht af.
Ik vind het erg verstandig dat jij - en iedereen - en weloverwogen beslissing maakt die voor jou goed voelt.

Mijn antwoord op jouw vragen: voor mij is het RIVM een betrouwbare informatiebron, net als de WHO en de variant van het RIVM in het land waar ik woon.
En nee, daarmee geloof ik nog niet alles wat "de overheid" zegt dat je moet doen, maar als er uitgebreide medische onderzoeken aan ten grondslag liggen (die ik kan opzoeken en lezen) én in meerdere (westerse) landen zeggen de overheden hetzelfde, ja, dan is dat voldoende geloofwaardigheid en betrouwbaarheid voor mij.

Ik heb vertrouwen in vaccinaties, ik vaccineer mijzelf en mijn kinderen vanwege de directe bescherming voor onszelf, maar ook voor het in stand houden van de groepsimmuniteit, zodat zij die (nog) niet gevaccineerd kunnen worden, ook beschermd zijn.
Ja, ik heb mensen in mijn omgeving die niet gevaccineerd kunnen worden. En ook: toen dochterlief baby was, wilden wij graag met haar naar Nederland op familiebezoek. Dan nemen we het vliegtuig. 1 week later hoorden we dat er tegelijkertijd mensen met mazelen op "ons" vliegveld geweest waren, en dochterlief was toen nog te klein om te kunnen vaccineren. o_o Daar werd ik echt niet blij van, dat mensen met hún keuze míjn baby in gevaar zouden kunnen brengen.
Alle reacties Link kopieren
Flipflop, ik kwam deze site ook nog tegen: https://rijksvaccinatieprogramma.nl/22w ... -wekenprik

Zoals ik het begrijp, is je baby nog steeds voldoende beschermd bij eerder vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
Karavaan, wat een goed nieuws! Jullie zijn vast enorm opgelucht!

Bjorg, wat betreft informatie opzoeken; dat heb ik ook wel gedaan. M.n. via de website 22wekenprik en ook via verloskundige informatie ingewonnen.
Via fora of Facebook haal ik geen informatie, dat zijn vooral meningen en geen onderbouwde informatie.
Ook bespreek ik het met vriendinnen/familie (sommige ook zwanger, dus in hetzelfde schuitje).
Heb uiteindelijk besloten om de vaccinatie wel te gaan halen. Ik kan in januari terecht.

Hoe is het verder met iedereen? Het is even wat rustiger hier zag ik. Decemberdrukte? :mrgreen:
Hier gaat het alles goed; op mijn bekken na (heb echt wel wat instabiliteitsklachten). Maar goed, dat is te handelen. En de bewegingen van de kleine meid worden steeds krachtiger. :heart: Lag er vannacht zelfs wakker van. :facepalm:
Ben benieuwd hoe het met de rest is. :-]
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad wat stil hier! Misschien ook omdat er vaak na de 20 weken echo zo’n (gevoelsmatig) eeuwenlange periode van niks bijzonders aanbreekt. Althans, zo ervaar ik het haha.

Hier gaat het goed! Lichamelijk wel wat last van mn bekken en rug als ik teveel heb gedaan/gelopen/gestaan, maar niks om echt over te klagen eigenlijk.

Wij zijn nog steeds aan het stoeien over de naam.. verder nog geen voorbereidingen getroffen. Moet nog het e.e.a. op zolder verbouwd worden, maar dit gaat pas eind februari gebeuren. Daarna nog oudste zoon doorschuiven naar nieuwe kamer en bestaande babykamer wat aanpassen. Hopelijk lukt het allemaal op tijd!

Ik ga de kinkhoest vaccinatie ook halen. Ga het tijdens mijn volgende controle bij de VK nog even bespreken. Kun je dit zelf regelen met het consultatiebureau? Of heb je hiervoor een verwijzing oid van de vk nodig?
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat alles zijn gangetje. Wel helaas heel erg last van m’n bekken, dus hoop vanaf volgende week minder te gaan werken, want red het lichamelijk dus echt niet meer (werk in de zorg!)
Zo langzaam aan verzamelen we hier en daar wat spulletjes, maar de babykamer staat nu nog vol rotzooi en spullen die allemaal nog ergens anders heen moeten maar we hebben deze maand ivm werk van ons beide gewoon weinig tot geen tijd.

Ik voel de baby wel regelmatig bewegen :heart: maar het is nog steeds heel zacht ivm placenta die dus aan de voorkant ligt. Wel heeft mijn vriend gisteravond de baby ook 1 keertje kunnen voelen!

Karavaan, je kunt gewoon een afspraak bij het cb maken, ik heb het laatst ook aan mijn vk gevraagd. Ik ga de vaccinatie ook halen.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dnk!
Ik voel hem al wel maar man nog niet.

Hier is het wel druk geweest, morgen willen we naar de bouwmarkt om naar een vloer te kijken voor het kamertje.
Zo af en toe koop ik wat kleertjes.

Verder vind ik het fysiek wat zwaarder worden. De 23ste heb ik een afspraak bij de vk, zal de vaccinatie bespreken en man gaat het uitzoeken. Is meer zijn ding haha.
Alle reacties Link kopieren
Zojuist online een afspraak kunnen maken bij het CB voor de vaccinatie! 6 januari.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een tijdje afwezig geweest, lees wel mee, maar vergeet te schrijven ;-)
Een hoop drukte deze maand!
Verder gaat alles hier goed. Ik ben alleen al 4 weken aan het hoesten en de ha wil nu eerst uitsluiten dat ik geen kinkhoest heb, voor ik de vaccinatie ga halen.
Weet iemand of je de vaccinatie alleen op het cb kan halen, of ook bij de ha?

Trouwens super fijn dat alles goed was karavaan!
Alle reacties Link kopieren
Karavaan, ja dat klopt wel...deze periode is (gelukkig!) rustiger. Ik kan zelf even op adem komen van de eerste vervelende maanden en ondertussen me voorbereiden op de laatste maanden. :proud:
Oeh, jullie hebben de laatste weken nog veel te doen voor het kamertje. Maar dat gaat vast allemaal goed komen!

Grey's, wat vervelend dat je zo hoest! Is er al bekend of het kinkhoest blijkt te zijn?

Wat mooi om de baby te voelen hè. Hier van de buitenkant ook wel te voelen (placenta aan de achterkant dit keer), maar steeds als mijn man of dochter willen voelen houdt de kleine zich uiteraard weer stil. :facepalm: Mijn man heeft het tot nu toe maar 1x kunnen voelen.
Het wordt wel steeds duidelijker en krachtiger, dus binnenkort zal dat vast vaker te voelen zijn van buitenaf.
Alle reacties Link kopieren
Hey dames,

Ik was ook wat afwezig! Verkouden, december drukte etc! En zit meer op de fb groep.
20-weken echo was goed eind november.

bewegen
Ik voel de kleine man elke dag wel. Ondanks placenta aan de voorkant. Nu nog heel fijn! Hij is op het moment ook bezig. ☺️

kamer/spulletjes
Wij hebben de nieuwe kamer voor de oudste bijna af. Die gaat dan na de feestdagen naar zolder. En dan kan ik eindelijk goed gaan inkopen voor de beeb. Nu her en der wat dingen staan. En ben de de spullen van de kinderwagen aan het wassen alvast hihi. Stond te verstoffen in de garage.

gezondheid
Vandaag ben ik een dagcurve aan het bijhouden ivm diabetes, en expres pizza gegeten en dat ging goed! 🥳 Verder voel ik mijn schaambot soms en ben ik al drie weken verkouden. Heb nu even twee weken vrij. Heerlijk. Zoontje gewoon naar de opvang, man werken, vier zagen voor mezelf 😄.
Ik ga morgen bellen voor een afspraak voor de kinkhoest vaccinatie. Heb 't als kind gehad (nog niet voldoende ingeënt) en toen veel afgevallen als baby. Als ik hiermee mijn kleintje een betere bescherming kan geven dan doe ik dat graag.

@karavaan: oh wat een stress die echodense darmen. Gelukkig bleek het niks te zijn!
Alle reacties Link kopieren
Leuk allemaal Eve!

Wij hebben zaterdag een vloer uitgezocht voor de babykamer en die gaat man na de kerst leggen. De commode gaat hij voor de kerst verven want dan is hij een paar dagen vrij en is dochter naar de opvang dus dat werkt wel handiger.

Verder heb ik gisteren een tripje met vriendinnen naar Kopenhagen geboekt. Ga het rustig aan doen en als ik moe ben zoek ik een koffietentje op. We gaan in januari dus dat is lekker snel!

Volgende week naar de vk, zal de vaccinatie bespreken. En had alcoholvrije prosecco gekocht maar daar zit toch 0,2% in zag ik.
Alle reacties Link kopieren
Zo, hehe, ik leef ook nog. Vorige week was het ziekenboeg bij ons thuis (buikgriep – echt niet leuk als je zwanger bent!), inmiddels zijn we weer op de been.
Verder gaat het lichamelijk prima, al laat ik dreumes-dochter wel veel meer zelf doen / doe het gewoon niet voor haar als ik weet dat ze het zelf kan, want eindeloos dochter tillen of dingen van de grond rapen is geen success meer.

Over de naam zijn we het nogsteeds niet eens, hoewel er twee goede kanshebbers zijn, dus we komen er wel uit. Afspraak voor kinkhoest vaccinatie moet ik nog maken. Donderdag heb ik de diabetes-test, blweeeegh. Het is voor het goede doel, maar ik zal blij zijn als het voorbij is.
Ik voel de baby goed, ook al schijnt de placenta aan de voorkant te liggen. Dochterlief heeft de baby ook al wel gevoeld denk ik, hoewel zij natuurlijk niet begrijpt waarom mama’s buik ineens beweegt. Mijn man vindt het allemaal maar eng (aansteller) en doet ook geen moeite om de baby te voelen. Ach, dan niet.

20-weken echo was goed, 1,5 wk geleden (toen was ik 24wk) een echo gehad om werking van placenta te controleren (op medische indicatie) en die was ook goed. Gisteren eerste CTG gehad – was voor reguliere controle bij VK, zij hoord iets raars aan het hartje en heft me doorverwezen naar ziekenhuis. Bij dochterlief was dat ook een beetje standaard, dus ik maak me er nu niet zo druk meer om, beter een keer teveel dan een keer te weinig. En met de hele geschiedenis van alle miskramen vind ik het fijn dat zowel VK als artsen geen risico willen nemen.
Kamertje hebben we nog niets aan gedaan, behalve bedacht wat we er mee willen (niet zoveel). Ik heb wel een plan opgesteld voor de kraamtijd en periode daarna (eerste 3-4 maanden), hoe ik het leven makkelijker en leuker kan maken. Bij dochterlief waren de eerste maanden echt niet leuk, hoewel zij een lieve baby was, was het in mijn hoofd alleen maar donker en diepe ellende. Hopelijk kan ik dat nu een beetje voorkomen. Een roze wolk hoeft niet, maar die donkergrijze wolk was echt niet cool.

Vrijdag vertrekken we voor een weekje naar Nederland en daarna hebben we nog een week thuis lekker vrij – om bij te komen van al het heen en weer ge-reis.

Wat zijn jullie kerst plannen?

(Stom he, Pip_pip, dat alcoholvrij niet altijd helemaal alcohol-vrij is. Ik vind het altijd heel moeilijk of ik dat dan wel of niet drink….)
Iedereen druk in de weer met kamertjes en alles regelen, leuk!!

Ik zit sinds vandaag volledig in de ziektewet. Heb al een week lang last van harde buiken en veel pijn tijdens het werk. Vooral het naar voren zitten verergerd de klachten. Snachts trok het ook niet meer bij en was de buik nog steeds erg gespannen. In overleg met vk en het werk besloten om te stoppen. Hoop dat ik nu meer rust krijg en ik mijn dagelijkse dingen een beetje pijnvrij kan gaan doen.

De baby voel ik elke dag heel goed. Ze is erg actief. Mijn buik veranderd soms helemaal van vorm en is aan het bewegen. Zo mooi om te zien en te voelen. Maandag gaan we een 3d echo doen, heel leuk om haar weer even te zien!! ♥️♥️ Nu genieten van dat getrappel in mijn buik en rustig aan doen.

Zaterdag gaan we nog een nachtje naar Utrecht samen. Lekker in een wellness hotel met jacuzzi en sauna op de kamer. Dus even lekker bijkomen emt z'n 2en, wat kerstcadeautjes kopen en lekker uiteten. Zoveel zin in. Vriendlief is ook echt bezorgd en is heel zorgzaam voor me. Ook veel hulp van mijn ouders en schoonouders en oma. Super fijn!

Met kerst zijn we 2 dagen uitgenodigd en op 1e kerstdag komt schoonfamilie en mijn familie hier eten. Zij nemen dit keer het maken van de kersthapjes voor hun rekening dus hoef dit jaar, jammer genoeg, niks te doen. Maar alles voor het goede doel haha
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Vervelend hoor, dat werken niet meer lukt Niekkie. Hopelijk helpt de rust en het weekendje weg. Utrecht is leuk!

@bjorg, ik duim voor de diabetestest. Heb 't even niet paraat, had je het bij je dochter ook dat je nu weer moet?
Ik heb ongeveer een half jaar na de bevalling van de eerste psychische hulp gezocht. Voelde me continu gespannen en soms angstig. Dat, of het ontzwangeren, heeft geholpen want 9 maanden na de bevalling voelde ik me weer goed. Heb je destijds hulp gezocht? Ik had ook echt geen roze wolk en vond het heftig om alle ballen in de lucht te houden. Had ook een slechte start/eerste kraamweek.

Ik pip ben benieuwd naar Kopenhagen!

kerst vieren we eerste kerstdag bij mijn familie en tweede kerstdag bij schoonfamilie. Bij mijn kant maakt iedereen iets. Is alleen even de vraag of mijn zus en zwager en neefje er bij zijn, want mijn zwagers amandelen moeten er misschien uit van de week 😱. Bij schoonfamilie doen we voor het eerst een afhaalmenu (bij goed restaurant), ben erg benieuwd. Mag niet alles van 't menu maar is waarschijnlijk toch veel te veel hihi.
Alle reacties Link kopieren
Beleid is hier dat je diabetestest moet doen als je 1egraads familielid hebt met diabetes, zwaar overgewicht maar vooral: als je ouder dan 25(!!!) bent bij je eerste zwangerschap...... tja.

Bij dochter kwamen de donkere wolken zo’n 2 weken na de bevalling pas opzetten, toen het slaaptekort er goed in begon te hakken zeg maar. Heb toen hulp gehad van psycholoog, die heb ik nu weer preventief ingeschakeld. Twijfel heel erg of ik weer borstvoeding wil geven, bij dochter wel gedaan en dat liep super, maar dan kan je dus nooit een nachtje doorslapen - en ik weet dus inmiddels wat dat met me doet. Gelukkig kan ik er nog even over nadenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven