Vaccineren en fertiliteitstraject

20-01-2021 08:49 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij proberen inmiddels al langer dan 2 jaar om een kindje te krijgen. Sinds vorig jaar zitten we bij de gynaecoloog voor onderzoeken en zitten we officieel in een traject. Inmiddels 3x IUI gehad (zonder hormonen slikken/spuiten), de 4e zal deze of volgende week volgen.

Nu las ik op verschillende sites dat het niet wenselijk is om je te laten vaccineren tegen corona als je zwanger bent, maar ook niet in de twee maanden vóórdat je zwanger raakt. Tsja...

Begrijp me niet verkeerd, ik laat me graag vaccineren, had dat normaal gesproken zeker meteen laten doen, maar ik vind dat zwanger raken eerlijk gezegd belangrijker. We drinken bijvoorbeeld al twee jaar geen alcohol meer, man neemt geen warm bad meer i.v.m. spermakwaliteit, dus ons leven staat echt in het teken om alles zo goed mogelijk te doen voor een bevruchting en zwangerschap. Mocht zo'n vaccin schadelijk zijn voor ons ongeboren kind, stel ik dat dus liever even uit. Maar ja, misschien duurt het nog wel een jaar voordat het eindelijk raak is (hopelijk niet, ik heb het er erg zwaar mee).

Zijn er anderen met een soortgelijke situatie en zo ja: wat zou jij doen?

Als ik me nu niet zou laten vaccineren, zou ik het trouwens wel doen op het moment dat het kindje geboren zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Uitstellen vaccinatie
where ever you go, go with your heart
Dit lijkt me nou typisch iets wat je met je behandelend arts bespreekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook in een IUI traject en heb hier ook over nagedacht. En inderdaad stel ik dan liever de vaccinatie uit. Iui uitstellen voelt voor mij echt niet goed. Ook al gaat het 'maar' om 2 maanden.
Ik zou advies aan je arts vragen. Volgens mij wordt voor die groepen die nu al gevaccineerd worden geadviseerd om ook te vaccineren als ze zwanger zijn omdat ze meer risico lopen. Als je in de ‘overige’ groep gezonde, jonge mensen valt, zou ik me nog niet te druk maken omdat het nog wel even duurt dat je aan de beurt bent, en je tegen die tijd misschien wel zwanger bent of er meer informatie beschikbaar is over deze vaccinatie en zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vaccinatie uitstellen. Is ook cf de richtlijnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken wanneer je daadwerkelijk aan de beurt ben en dan verder kijken. Misschien komt het wel net goed uit met je ziekfnhuisschema.
Ik vroeg het aan de arts. Wat zei jouw arts?
Hangt er ook vanaf wat voor werk je doet. Als je bijvoorbeeld in ze zorg werkt, kun je het imo niet malen om de vaccinatie uit te stellen. Dus dan zou ik eerder het fertiliteitstraject twee maanden pauzeren.
Ik zou mij wel laten vaccineren. Ik ben 4 weken terug bevallen en wat hebben wij ons zorgen gemaakt of we niet verkouden zouden zijn waardoor manlief niet bij de bevalling in het ziekenhuis mocht zijn of ik in volle bescherming moest bevallen :(

Daarna de stress van klachten = geen kraamzorg. Dus wij zaten al weken in quarantaine zodat we een beetje fijne bevalling zouden hebben. Die extra zorgen waren niet fijn.

Dat alles wijkt voor een zwangerschap snap ik. Maar het vaccineren doe je voor een fijne zwangerschap en bevalling.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op dit moment ook in een iui-traject. Ik zelf denk er nog maar niet over na. Voordat wij aan de beurt zijn we weer heel wat maanden verder.

Onze kliniek zegt hier het volgende over:

"Over het vaccineren van patiënten met een kinderwens is sinds 14 januari 2021 een standpunt ingenomen door de Nederlandse Vereniging van Gynaecologen (NVOG).

Mannen en vrouwen die een fertiliteitsbehandeling willen ondergaan, wordt geadviseerd hun fertiliteitsbehandeling uit te stellen tot 2 maanden na de laatst ontvangen Covid vaccinatie.
Vrouwen die tot een Covid risicogroep behoren wordt met nadruk geadviseerd zich wel te laten vaccineren.

Het is aan een patiënt zelf om te beslissen om zich te laten vaccineren. Wanneer een patiënt besluit om zich niet te laten vaccineren mag de fertiliteitsbehandeling gewoon doorgaan."
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
20-01-2021 08:59
Hangt er ook vanaf wat voor werk je doet. Als je bijvoorbeeld in ze zorg werkt, kun je het imo niet malen om de vaccinatie uit te stellen. Dus dan zou ik eerder het fertiliteitstraject twee maanden pauzeren.
Ik werk in de zorg en heb collega's die zich niet laten vaccineren of wachten met vaccineren om welke reden dan ook.
Als ik al 2 jaar bezig zou zijn voor een kindje zou ik die vaccinatie uitstellen, werkend in de zorg of niet.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
DrieUur schreef:
20-01-2021 08:55
Ik zou advies aan je arts vragen. Volgens mij wordt voor die groepen die nu al gevaccineerd worden geadviseerd om ook te vaccineren als ze zwanger zijn omdat ze meer risico lopen. Als je in de ‘overige’ groep gezonde, jonge mensen valt, zou ik me nog niet te druk maken omdat het nog wel even duurt dat je aan de beurt bent, en je tegen die tijd misschien wel zwanger bent of er meer informatie beschikbaar is over deze vaccinatie en zwangerschap.
Behandelend arts zegt dat er nog (te) weinig bekend is en laat het aan ons over. We zijn inmiddels ook bezig met een second opinion in een ander ziekenhuis vanwege onvrede over andere zaken, maar van de "zoek het zelf maar uit"-reactie werden we ook niet echt blij. Vandaar ook dat ik het hier vraag :)

Ik zit niet in een van de groepen die momenteel als eerst gevaccineerd worden, maar sta wel voor de klas (voortgezet onderwijs, o.a. examenklassen) dus ik kom wel in contact met leerlingen van 14-19 jaar die het niet zo nauw nemen met de regels. Daarnaast ben ik mantelzorger voor mijn (nog zelfstandig thuiswonende) ouders. Zij worden naar verwachting in februari gevaccineerd.
Alle reacties Link kopieren
krullen-bol schreef:
20-01-2021 09:03
Ik werk in de zorg en heb collega's die zich niet laten vaccineren of wachten met vaccineren om welke reden dan ook.
Als ik al 2 jaar bezig zou zijn voor een kindje zou ik die vaccinatie uitstellen, werkend in de zorg of niet.
Tsja, ik neig dus ook naar vaccineren uitstellen, maar voel me dan zo schuldig naar de medemens. Maar misschien moet ik dat loslaten en me vooral op ons geluk richten. Jeetje, wat klinkt dat aso...
Alle reacties Link kopieren
Als je denkt dat je een grote kans hebt om besmet te worden door je werk zou ik het wel doen.
Een covid besmetting heeft meer impact op je fertiliteit dan een vaccin.
Alle reacties Link kopieren
Als je het alleen doet voor je medemens zou ik het even uitstellen. Er zijn voorlopig toch niet genoeg vaccins dus andere mensen kunnen voorlopig werken aan groepsimmuniteit. Pas als we in een situatie zitten dat er vaccins over zijn èn geen mensen meer die gevaccineeerd kunnen worden èn nog geen groepsimmuniteit kun je er weer opnieuw over nadenken.
En dat is pas einde van het jaar, als het al zo gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga hem om die reden ook uitstellen, en hoop van ganser harte dat ze niet met een vaccinatiepaspoort om de hoek gaan komen wat je moet tonen om het ziekenhuis in te mogen. Dan voelt het of ik geen keus heb.
C'est la vie
Alle reacties Link kopieren
Ik zit midden in het IVF traject, ik stel de vaccinatie ook uit.
Alle reacties Link kopieren
afrodite05 schreef:
20-01-2021 09:03
Behandelend arts zegt dat er nog (te) weinig bekend is en laat het aan ons over. We zijn inmiddels ook bezig met een second opinion in een ander ziekenhuis vanwege onvrede over andere zaken, maar van de "zoek het zelf maar uit"-reactie werden we ook niet echt blij. Vandaar ook dat ik het hier vraag :)

Ik zit niet in een van de groepen die momenteel als eerst gevaccineerd worden, maar sta wel voor de klas (voortgezet onderwijs, o.a. examenklassen) dus ik kom wel in contact met leerlingen van 14-19 jaar die het niet zo nauw nemen met de regels. Daarnaast ben ik mantelzorger voor mijn (nog zelfstandig thuiswonende) ouders. Zij worden naar verwachting in februari gevaccineerd.
Ik zou me in dit geval toch laten vaccineren als het kan. Je loopt, zeker op school, best een risico dat je het krijgt. Bovendien weet je niet hoe je COVID door komt als je het krijgt. Je kan er ook aan overlijden natuurlijk, ook als je niet in de risicogroep zit.
Ik ben half 30 en heb het in oktober gehad. Heb daar nu nog steeds last van. Ben bij inspanning heel snel moe, vooral bij vochtig weer. Ook dat soort klachten kan je er aan over houden en daar zit je natuurlijk ook niet op te wachten als je zwanger bent of straks een kleintje hebt.
Maar goed, de keus ligt natuurlijk volledig bij jezelf.
Alle reacties Link kopieren
SusieFlower schreef:
20-01-2021 09:12
Ik ga hem om die reden ook uitstellen, en hoop van ganser harte dat ze niet met een vaccinatiepaspoort om de hoek gaan komen wat je moet tonen om het ziekenhuis in te mogen. Dan voelt het of ik geen keus heb.
Dat zullen ze sowieso niet doen want een deel van de ziekenhuisbezoekers hebben onderliggende aandoeningen waar vaccinatie bij wordt afgeraden.

Het gaat hoogstens zo zijn dat ongevaccineerde mensen een extra test moeten doen.

Maar voor we uberhaupt in die buurt komen moet iedereen de kans hebben gehad om gevaccineerd te worden. En als de 75% die nu bereid is het dan ook doet dan hebben we die andere 25% niet eens nodig om gewoon door te kunnen leven.
Alle reacties Link kopieren
afrodite05 schreef:
20-01-2021 09:07
Tsja, ik neig dus ook naar vaccineren uitstellen, maar voel me dan zo schuldig naar de medemens. Maar misschien moet ik dat loslaten en me vooral op ons geluk richten. Jeetje, wat klinkt dat aso...
Maar er zijn dus ook genoeg mensen die niet vaccineren met de reden " ik doe het gewoon niet "
Dus nee ik vind je niet aso :hug:

Ik zou proberen zover je kunt er info over te vinden en zelf de keuze voor jullie zo goed mogelijk af te wegen waarom wel of waarom nog niet.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Vonskie schreef:
20-01-2021 09:02
Ik zit op dit moment ook in een iui-traject. Ik zelf denk er nog maar niet over na. Voordat wij aan de beurt zijn we weer heel wat maanden verder.

Onze kliniek zegt hier het volgende over:

"Over het vaccineren van patiënten met een kinderwens is sinds 14 januari 2021 een standpunt ingenomen door de Nederlandse Vereniging van Gynaecologen (NVOG).

Mannen en vrouwen die een fertiliteitsbehandeling willen ondergaan, wordt geadviseerd hun fertiliteitsbehandeling uit te stellen tot 2 maanden na de laatst ontvangen Covid vaccinatie.
Vrouwen die tot een Covid risicogroep behoren wordt met nadruk geadviseerd zich wel te laten vaccineren.

Het is aan een patiënt zelf om te beslissen om zich te laten vaccineren. Wanneer een patiënt besluit om zich niet te laten vaccineren mag de fertiliteitsbehandeling gewoon doorgaan."
Bedankt voor je citaat! Er staat dat "mannen en vrouwen die een fertiliteitstraject willen ondergaan" geadviseerd worden 2 mnd te wachten, maar dat geldt dus niet per se voor mensen die al in een traject zitten. Dus daar wordt ook ingezien dat het pauzeren vanwege het vaccineren een lastige keuze is. Aan de andere kant bedenk ik me nu dat het dan misschien ook voor mijn man beter zou zijn om te wachten met vaccineren tot na een bevruchting (ook geen risicogroep).

Nouja, voorlopig ben ik waarschijnlijk toch niet aan de beurt, tenzij onderwijspersoneel ineens voorrang krijgt. Hopelijk ben ik tegen die tijd eindelijk een keer zwanger en is het verder geen issue. Dan kan man zich gewoon laten vaccineren en ik na de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
afrodite05 schreef:
20-01-2021 09:03
Behandelend arts zegt dat er nog (te) weinig bekend is en laat het aan ons over. We zijn inmiddels ook bezig met een second opinion in een ander ziekenhuis vanwege onvrede over andere zaken, maar van de "zoek het zelf maar uit"-reactie werden we ook niet echt blij. Vandaar ook dat ik het hier vraag :)

Ik zit niet in een van de groepen die momenteel als eerst gevaccineerd worden, maar sta wel voor de klas (voortgezet onderwijs, o.a. examenklassen) dus ik kom wel in contact met leerlingen van 14-19 jaar die het niet zo nauw nemen met de regels. Daarnaast ben ik mantelzorger voor mijn (nog zelfstandig thuiswonende) ouders. Zij worden naar verwachting in februari gevaccineerd.
Ik geloof dat ik me dan toch zou laten vaccineren als het mijzelf betrof.
Met name ook omdat je dus ook bij een eventuele zwangerschap dan nog steeds verhoogd risico op covid loopt als je voor de klas staat.

Er lopen natuurlijk as we speak volgonderzoeken. Wie weet wat daarvan al bekend is tegen de tijd dat je het vaccin aangeboden krijgt. En wat je eigen situatie op dat moment is.
Alle reacties Link kopieren
Ik word heel boos van iedereen die geen vaccinatie wil laten zetten. ‘Bang voor de bijwerkingen’ ‘ik krijg liever Corona, is voor mij toch niet gevaarlijk...’

En ik word boos op hen omdat we die 30% die we niet nodig hebben om aan groepsimmuniteit te komen, nodig hebben om kwetsbaren vrij te houden: met ziektes die gevaarlijk te combineren zijn met vaccinaties, hele kleine kindjes, de alleroudsten, en ook de (bijna-)zwangeren. Dus idd, uitstellen!
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
20-01-2021 09:25
Ik geloof dat ik me dan toch zou laten vaccineren als het mijzelf betrof.
Met name ook omdat je dus ook bij een eventuele zwangerschap dan nog steeds verhoogd risico op covid loopt als je voor de klas staat.

Er lopen natuurlijk as we speak volgonderzoeken. Wie weet wat daarvan al bekend is tegen de tijd dat je het vaccin aangeboden krijgt. En wat je eigen situatie op dat moment is.

Collega's die zwanger zijn (en dat zijn er veel, momenteel :| ) mogen er zelf voor kiezen om alle lessen online vanuit eigen huis te geven, ook toen de lessen nog wel voor alle klassen op school gegeven werden (sept-dec). Daar zou ik tegen die tijd zeker ook voor kiezen, dus daar maak ik me niet zo druk over. Maar dank voor het meedenken! Allemaal, trouwens! :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven