Verloop miskraam 5 weken

16-06-2021 09:48 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummers

Hoewel ik had gehoopt het nooit te moeten neerschrijven, heb ik met 5 weken zwangerschap een miskraam gekregen.
Emotioneel is het sowieso wel wat, maar ik merk dat ik ook praktisch vol vragen en onzekerheid zit. Jammer genoeg weet ik dat het forum bomvol vrouwen zit die weten hoe het is, en daarom had ik graag gehoord hoe het bij jullie gegaan is. Ik weet dat het natuurlijk nog erg persoonlijk kan verschillen, maar ik zou toch willen weten waar ik me ongeveer aan kan verwachten.

Het was gelukkig nog erg vroeg, dit heeft misschien invloed op de hoeveelheid bloedverlies. Ik vind het nu behoorlijk veel, maar wel te overzien. Echt een stevige menstruatie zeg maar. Hoe lang kan ik verwachten dat het duurt?

Ik vraag me ook heel erg af hoe het nu gaat lopen met mijn cyclus in de toekomst. Ik begrijp alle vrouwen die een pauze willen inlassen na een miskraam, maar zelf heb ik wel het gevoel dat ik graag zo snel mogelijk weer zou willen proberen. In jullie situatie, hoe lang heeft het geduurd voordat je cyclus weer op gang kwam? Zijn er misschien vrouwen die meteen na een miskraam weer zwanger waren, en hoe is dat gelopen? Zijn er medische aanwijzingen om te wachten met zwanger worden voor een tijdje?

Ook succesverhalen na een miskraam zijn leuk om te horen! Ik maak me nu wel zorgen over miskramen in de toekomst, terwijl ik wel een gezond zoontje heb die probleemloos ter wereld gekomen is.

Bedankt voor alle tips die jullie me kunnen meegeven, ik merk dat ik behoefte heb aan wat praktische ondersteuning in deze wirwar van emoties.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst sterkte! Ik heb zelf heel recent een miskraam gehad bij ongeveer 9 weken, en ik herken je behoefte aan praktische informatie heel erg.

Ik denk dat er niet zo veel over het verloop te zeggen is, omdat dat bij iedereen anders is. Bij mij ging het echt hevige bloeden redelijk snel over (binnen een paar dagen). Wat ik wel vond tegenvallen, was dat het lichte nabloeden nog redelijk lang kan duren, en dat er nog 1 of 2 keer een hevige bloeding achteraan is gekomen. Ik ben nu een paar weken verder ik heb nog steeds af en toe licht bloedverlies. Maar ik kan me voorstellen dat het bij 5 weken zwangerschap sneller gaat.

Misschien ter geruststelling: mijn cyclus was weer net zo snel op gang als bij een normale menstruatie. Volgens mijn verloskundige is het medisch gezien helemaal prima om meteen weer te gaan proberen, als je je er zelf emotioneel goed bij voelt.

Hopelijk ben je er snel weer bovenop en lukt het je snel om weer zwanger te worden!
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte! Ik heb in februari een miskraam gehad met 6-6,5 weken. Het bloeden heeft bij mij wel 2-3 weken geduurd, werd er helemaal gek van! Pijn heb ik slechts enkele dagen gehad.

Toen het bloeden een week gestopt was ben ik ovulatietesten gaan gebruiken (heb een hele onregelmatige cyclus en was benieuwd of ik mijn ovulatie kon vinden). Slechts 3 weken na het bloeden ovuleerde ik al weer en ben toen in 1 keer zwanger geraakt! Ik was in het begin wel heel gestresst, maar dat ging beter vanaf de 12 weken (ben nu 16 weken). Bovendien was het verloop van de tweede zwangerschap heel anders (had bij de miskraam-zwangerschap dagelijks flinke buikpijn, bij de tweede was dat veel minder aanwezig), wat mij ook wat vertrouwen gaf.

Ik heb toen heel veel onderzoeken gelezen en zag zelf geen reden om te wachten met opnieuw zwanger worden na een miskraam met zo'n korte termijn. Mijn gyn bevestigde dat ook. Hij benadrukte ook dat een miskraam met die termijn zo vaak voorkomt (20%-25% van de zwangerschappen dacht ik!) dat er absoluut geen reden is tot zorg.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend naar zeg, het is altijd heel verdrietig als het niet goed afloopt.

Ik heb ook een keer zo'n vroege miskraam gehad. Dat was inderdaad een forse ongesteldheid en lichamelijk was het daarna klaar. Er wordt vaak geadviseerd om 1 cyclus af te wachten zodat je weer een duidelijk beginpunt hebt (je menstruatie) om de duur van een eventuele nieuwe zwangerschap op te berekenen.
Als je nu in één keer doorgaat, en je wordt bijvoorbeeld 8 weken niet ongesteld dan weet je eigenijk niet goed of je cyclus nog niet terug is opgestart of dat je weer zwanger bent.
Wij hebben destijds 1 maand gewacht en de maand daarna was het direct raak. Die zwangerschap liep helemaal gesmeerd en het resultaat is nu al een uur in bad aan het poedelen.
Dat werkt overigens niet altijd zo, ik heb daarna nóg een miskraam gehad bij 11 weken en ben nu 'pas' weer na 5 maanden zwanger.

Maar het verschilt allemaal zo ontzettend per vrouw!
Alle reacties Link kopieren
nooit1blijvenzitten schreef:
16-06-2021 10:17
Er wordt vaak geadviseerd om 1 cyclus af te wachten zodat je weer een duidelijk beginpunt hebt (je menstruatie) om de duur van een eventuele nieuwe zwangerschap op te berekenen.
Als je nu in één keer doorgaat, en je wordt bijvoorbeeld 8 weken niet ongesteld dan weet je eigenijk niet goed of je cyclus nog niet terug is opgestart of dat je weer zwanger bent.
Dat argument lees ik inderdaad vaker, maar je kunt gewoon testen dan toch? Ik had zo'n onregelmatige cyclus dat ik (zonder ovulatie / zwangerschaps testen) sowieso geen idee had in welke fase ik zat :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn verloskundige zei idd dat het geen probleem is om niet goed te weten of/ hoe lang je zwanger bent. Je kunt zelf inderdaad een test doen, en de verloskundige kan dan later precies op de echo zien hoe lang je al zwanger bent.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was mijn miskraam met vijf weken vergelijkbaar met een normale menstruatie, ik geloof dat mijn cyclus ook gelijk weer normaal was. Je mag inderdaad gewoon gelijk verder als je dat zelf wil. Ik heb meerdere miskramen gehad, twee keer wel een maand gewacht (soort van noodgewongen, ivm restweefsel of verder onderzoek) en een keer niet. Hoewel het best een lastige keuze is omdat je het liefst gelijk weer zwanger wil worden, heeft het mij beide keren heel goed gedaan om even een maand geen stress te hebben rond zwanger worden, en geholpen in de verwerking.

PluizigEnBlauw, heb je een controle echo gehad om te kijken of er nog restweefsel is? Als dat niet is en de bloedingen blijven aanhouden zou ik daar alsnog om vragen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij 6.4 een miskraam gehad. Ik heb 1 dag veel gebloed en daarna nog 2 dagen een lichte menstruatie. Ik had een cyclus van 32-37 dagen. We zijn meteen door gegaan. 4 weken na de miskraam testte ik al weer positief. Cyclus was ook korter dan daarvoor. Dat is onze dochter van nu al weer 4 jaar.

Daarna een misser abortion bij 8 weken curretage gehad en duurde 6 weken voor ik weer ongesteld was en 5e ronde “pas” weer zwanger. Dit werd een miskraam bij 5 weken wat verliep als de eerste miskraam. Ronde daarna weer zwanger miskraam bij 6,5 week. Toen even pauze ingelast om op adem te komen en testen af te wachten. 1e ronde toen we er weer voor gingen weer zwanger en dat is ons zoontje.

Het kan van allerlei kanten op gaan
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wat ontzettend vervelend en ik heb het ook meegemaakt ook al kun je het weg redeneren. M’n vertrouwen was even weg. Bij de eerste liep alles zo voorspoedig. Maar het is allemaal goed gekomen. Je kunt gewoon direct weer zwanger worden maar het kan ook een paar maanden duren. In ieder geval heb ik daarna gezonde kinderen gekregen. Het komt allemaal goed. Je lichaam heeft het eerder gefixt. Je hebt het te goed. Maar voor nu sterkte en houd moed.
Alle reacties Link kopieren
garnet12345 schreef:
16-06-2021 10:20
Dat argument lees ik inderdaad vaker, maar je kunt gewoon testen dan toch? Ik had zo'n onregelmatige cyclus dat ik (zonder ovulatie / zwangerschaps testen) sowieso geen idee had in welke fase ik zat :)
Mijn cycli waren altijd erg regelmatig dus ik had geen zin in die 'onrust' van veel testen. Maar als je dat toch al moet vanwege gekke cycli , dan logisch inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het twee keer mis gegaan in de eerste maanden. De eerste keer vond ik wel lastig, toen was ik nog geen moeder. Dus toen twijfelde ik wel of het überhaupt zou lukken. Maar ik was binnen een paar maanden weer zwanger. De tweede miskraam, met ongeveer 10 weken, was nadat ik al twee kinderen had. Uiteindelijk hebben we 4 kinderen gekregen.

Wat mij beide keren hielp was de kennis dat zo'n 10-15 % van de zwangerschappen eindigt in een miskraam. De meeste in de eerste drie maanden. Klinkt misschien gek, maar die wetenschap maakte dat ik in het begin nog een slag om de arm hield en er vrij nuchter mee om kon gaan.
Alle reacties Link kopieren
__appelbloesem__ schreef:
16-06-2021 10:32

PluizigEnBlauw, heb je een controle echo gehad om te kijken of er nog restweefsel is? Als dat niet is en de bloedingen blijven aanhouden zou ik daar alsnog om vragen!
Ja heb ik gehad, er was niets te zien en nabloeden schijnt redelijk normaal te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in december met 5 weken een miskraam gehad. Was inderdaad net een zware menstruatie. Wel veel buikkrampen gehad de eerste 2 dagen. Maar dat heb ik normaal gesproken ook wel.
Ik mocht gelijk de volgende cyclus door. Heb ovulatietesten gedaan en had netjes na 2 weken weer een ovulatie. Heb die ronde om andere redenen uiteindelijk overgeslagen. Menstruatie daarna was weer helemaal normaal.
In januari 2021 wel weer geprobeerd en toen was ik zwanger. Dus eigenlijk de eerste ronde dat ik het weer probeerde. Ik ben toen wel erg onzeker geweest. Was ook niet ongedwongen blij bij de positieve zwangerschapstest. Meer een 'eens even afwachten'. Maar deze is gewoon goed blijven plakken en ben nu 22 weken zwanger!
Sterkte, en als je je goed erbij voelt zou ik zeggen; gewoon door!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2x een mk gehad rond die periode, voor beide voldragen zwangerschappen aan. Bij de eerste had ik héél vroeg getest i.v.m. een feestje, als ik dat niet gedaan had en had ik mijn cyclus niet precies geweten, dan was het gewoon een menstruatie geweest. Tweede was ook niet veel erger, gewoon een wat zwaardere menstruatie misschien. Ik heb nooit gewacht daarna, zou niet weten met welke reden je dat zou doen (tenzij het te emotioneel voor je is, dat kan/mag natuurlijk ook).

Wat ik me niet gerealiseerd had bij de eerste is dat de eerstvolgende menstruatie wat op zich kan laten wachten. Ik dacht de volgende maand dus al weer zwanger te zijn, dus die witte test was een dikke teleurstelling. Bij de 1e was ik 3 maand na de mk zwanger, bij de 2e 2 maand later. Beide normale probleemloze zwangerschappen.

Je moet je denk ik ook realiseren dat miskramen echt heel veel voorkomen, maar niemand praat er eigenlijk over, tot ze misschien in de medische molen komen. Daardoor lijkt het misschien alsof je òf geen miskramen, òf een 'probleem' hebt, maar dat is echt niet zo. Het komt véél meer voor dan je denkt dat iemand een keer een mk, of meerdere heeft, en ook voldragen zwangerschappen.
Alle reacties Link kopieren
Als eerste wil ik je sterkte wensen met je verlies :hug:

Hier in maart een vroege miskraam gehad bij 6,5 week. Ik heb een week bruinverlies gehad en toen een week flink bloedverlies, heviger dan een menstruatie, maar het was te overzien. Het lichamelijke stukje vond ik heel erg meevallen, het geestelijke stukje vond, en vind ik nog steeds, heel moeilijk. Ik had twee weken na het einde van de bloeding weer een ovulatie en de ronde daarop weer zwanger geraakt.

Nu 9 weken in verwachting van een tweeling. Maar hoewel de blijdschap overheerst, knaagt heel soms het verdriet van mijn verloren kindje nog steeds. En ik ben niet meer zo onbevangen als voorheen,maak me regelmatig zorgen of het nu wel goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf meerdere miskramen achter elkaar gehad na een eerste prima zwangerschap. Die rond de 6 weken was vergelijkbaar met een menstruatie en was niet extra heftig. In ieder geval niets vergeleken met 9 en 14 weken toen mijn andere miskramen waren. Het bizarre is wel dat het juist bij de vroege miskraam het langste duurde voordat mijn cyclus weer op gang kwam, een paar maanden. Ik bleef ook heel lang positief testen terwijl bij de latere miskramen het allemaal binnen 5 weken weer op gang was.
Wij hebben zelf nooit een pauze ingelast. De zwangerschap van mijn dochter was direct de eerste ronde na de laatste miskraam. Er is geen enkele reden om te wachten na een miskraam (behalve misschien het psychische aspect). Het zegt niets over de kans op een miskraam bij een volgende zwangerschap.

Sterkte, een miskraam is gewoon klote.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
16-06-2021 11:21
Je moet je denk ik ook realiseren dat miskramen echt heel veel voorkomen, maar niemand praat er eigenlijk over, tot ze misschien in de medische molen komen. Daardoor lijkt het misschien alsof je òf geen miskramen, òf een 'probleem' hebt, maar dat is echt niet zo. Het komt véél meer voor dan je denkt dat iemand een keer een mk, of meerdere heeft, en ook voldragen zwangerschappen.
Dit vind ik ook een belangrijke. Ik ging na mijn vroege miskraam ook zoeken en vond alleen maar de 'probleemgevallen'. Mensen waarbij die miskraam onderdeel was van een hele reeks aan ellende, medische molen ed. Dat heel veel vrouwen dit een keer doormaken en daarna 'gewoon' zwanger raken stond wel in informatie, maar bleek niet uit de ervaringsverhalen. Nu heb ik zelf zo een ervaringsverhaal, dus dat deel ik graag ;)
Alle reacties Link kopieren
Allereerst sterkte :rose:
Ik heb vorige maand een miskraam gehad, kwam niet op gang dus medicatie moeten nemen. 5 dagen stevig gebloed en veel buikpijn gehad maar daarna was het over.
Daarna controle echo en alles was schoon.
Gynaecoloog zei ook één cyclus af te wachten, maar dit doen we niet. Ik wacht momenteel nog af of ik ongesteld word. Ben er eigenlijk veel minder mee bezig nu…
Hopelijk mag het voor ons beide positief uitdraaien :daisy:
Hoi!

Veel sterkte!

Hier een miskraam gehad, ontdekt rond 12 weken, maar vruchtje was rond 10 weken. Dat was met echt wee-achtige pijn en heel veel bloedverlies. Daarna ook twee keer met vijf weken. En dat was een zware menstruatie en iets langer dan een normale menstruatie. Wij hebben na de 1e miskraam wel afgewacht een cyclus, ook omdat ik fysiek heel erg moest bijkomen. Bij die van 5 weken niet afgewacht. Ik monitorde wel mijn cyclus en eisprong was wel een week ongeveer later dan normaal. Nu ben ik bijna 14 weken zwanger. DIt is vijf maanden na de missed abortion :)
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte! Ik heb 2 weken geleden een miskraam gehad met 7 weken. Het bloedverlies bleef maar aanhouden tot het afgelopen weekend wel erg extreem werd, er bleek een stolsel vast te zitten waardoor het bloeden maar bleef doorgaan. Nu die weg is is het bloedverlies ook meteen bijna gestopt. Heb erg veel moeite gehad met behalve dat het emotioneel al lastig is dat je daarnaast ook lichamelijk zoveel gedoe hebt. De miskraam werd bij mij opgewekt met medicatie die iets te goed hun werk deden waardoor ik urenlang heb liggen creperen op de badkamervloer. Voor mij hoeft een zwangerschap (voorlopig) niet meer, dus herken het gevoel van snel voor de volgende ronde gaan zelf niet. Ik hoop ook dat de volgende menstruatie nog even uitblijft tot ik terug ben van vakantie haha.

Veel sterkte de komende tijd en wees een beetje lief voor jezelf! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Wat naar. Veel sterkte.

Ik heb begin dit jaar een missed abortion gehad.
Daarna ongeveer 2 weken gevloeid.
En 4 weken nadat het vloeien gestopt was werd ik weer ongesteld.

En nu verwachten wij op 5 december onze kleine meid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier ook een vraag over: zijn er altijd stolsels bij een miskraam, of kan dit ook gewoon een zware bloeding zijn?
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste kan ook.
Alle reacties Link kopieren
miv schreef:
16-06-2021 15:43
Ik heb hier ook een vraag over: zijn er altijd stolsels bij een miskraam, of kan dit ook gewoon een zware bloeding zijn?
Volgens mij hangt dit van de termijn af, en het zal ook tussen personen en miskramen verschillen. Mijn miskraam met vijf weken was echt alleen een bloeding als een menstruatie (dus niet eens een zware bloeding, ik heb altijd lichte menstruaties). Die met 9 en ruim 10 weken wel met stolsels, met pijn als een soort minibevalling (oplopend totdat je het vruchtje/de vruchtzak verliest, waarna de grootste pijn ook gelijk klaar was).
miv schreef:
16-06-2021 15:43
Ik heb hier ook een vraag over: zijn er altijd stolsels bij een miskraam, of kan dit ook gewoon een zware bloeding zijn?
Kan zonder stolsels, gewoon heftige bloeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven