Vraagjes rond Eiceldonatie + IVF

24-02-2018 09:43 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen, Ik ben een 26 jarige man uit België met een specifieke kinderwens, hier heb ik echter enkele vragen rond.
Ik heb een vriendin van wie ik haar eicellen mag gebruiken, maar ze wil zelf niet zwanger zijn. Ik heb ook een vriendin wie deze eicellen zou willen dragen. Het is de bedoeling dat ik alleenstaande (of tegen dan met vriendin) vader ben, en dat dit kind wettelijk van mij is. Zowel de donor als draagster mogen het kind kennen natuurlijk. Is dit mogelijk in België en wat zouden de kosten hier voor zijn? Als het goedkoper is in het buitenland is dat ook te overwegen.

Groetjes en alvast bedankt :)
en dat allemaal op je 26e.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat is een specifieke kinderwens?
himalaya schreef:
24-02-2018 09:47
en dat allemaal op je 26e.
het is voor over 2-3 jaar
IJskoffie schreef:
24-02-2018 09:48
Dat ik een kind wil grootbrengen waar ik zelf voor heb gekozen, niet van een anonieme eiceldonor.
bmnd schreef:
24-02-2018 09:50
het is voor over 2-3 jaar
Zou je dan niet liever met een eventuele vriendin een natuurlijke zwangerschap willen en een gezinnetje starten?
Misschien kan je embryos laten invriezen en over 3 jaar de beslissing maken om alleenstaande vader te worden. Je hebt wel geluk dat je al twee dames bereid hebt gevonden om te doneren en te dragen. Het lijkt me voor een man een stuk lastiger dan voor een vrouw om een donor te vinden.
MamaNina schreef:
24-02-2018 10:01
Zou je dan niet liever met een eventuele vriendin een natuurlijke zwangerschap willen en een gezinnetje starten?
Wie zegt dat hij op vrouwen valt dan?
Heb je er ook over nagedacht hoe dit voor een kind gaat zijn. Geboren uit de ene moeder, gemaakt van materiaal van een andere moeder en jij hoopt dan dat kind groot te brengen in combinatie met de relatie met je vriendin, die dan dus een soort stiefmoederrol krijgt.

En kind zou van minder de weg kwijtraken.
ElizabethThatcher schreef:
24-02-2018 10:03
Wie zegt dat hij op vrouwen valt dan?

Hijzelf in de OP.
Je moet uitkijken met dit soort berichten hier. Voor je het weet word je bestempeld als minderwaardig en vinden mensen dat je er geen recht op hebt en gaat de discussie die kant uit.

OT: ik weet niet hoe dat werkt en waar het kan. Misschien khn je eens naar de huisarts om je te laten informeren? Ik weet wel dat vrouwen alleen een eicel mogen afstaan als zij geen of een afgeronde kinderwens hebben omdat het afstaan kan leiden tot onvruchtbaarheid.
Andersom schreef:
24-02-2018 10:10
Hijzelf in de OP.
Oh, zie het nu.

Dan vind ik het een onzalig plan. Pas 26... Die partner kan gewoon nog voorbijkomen en dan kunnen jullie samen een gezin starten. Veel minder rompslomp en gedoe (ook voor het kind).
Suikerwafel schreef:
24-02-2018 10:15
Je moet uitkijken met dit soort berichten hier. Voor je het weet word je bestempeld als minderwaardig en vinden mensen dat je er geen recht op hebt en gaat de discussie die kant uit.

OT: ik weet niet hoe dat werkt en waar het kan. Misschien khn je eens naar de huisarts om je te laten informeren? Ik weet wel dat vrouwen alleen een eicel mogen afstaan als zij geen of een afgeronde kinderwens hebben omdat het afstaan kan leiden tot onvruchtbaarheid.

Hoe dan? Van een eicel-punctie bij IVF worden vrouwen toch ook niet onvruchtbaar?
Suikerwafel schreef:
24-02-2018 10:15

dankje, huisarts was ik al van plan, en de donor heeft zelf geen kinderwens en wil zichzelf onvruchtbaar laten maken over enkele jaren.
Andersom schreef:
24-02-2018 10:18
Hoe dan? Van een eicel-punctie bij IVF worden vrouwen toch ook niet onvruchtbaar?
Weet ik niet precies. Maar omdat wij een kindje krijgen van een donor, hebben we gekeken om zelf iets terug te doen, bijvoorbeeld eiceldonatie om andere stellen te kunnen helpen met hun kinderwens. Maar dit mochten wij dus nog niet om deze reden!
24-02-2018 10:16
Oh, zie het nu.

Dan vind ik het een onzalig plan. Pas 26... Die partner kan gewoon nog voorbijkomen en dan kunnen jullie samen een gezin starten. Veel minder rompslomp en gedoe (ook voor het kind).
maakt niet uit, ik hoef mij ook niet te verklaren eigenlijk.
Ik heb al veel tijd gehad om hier over na te denken en heb mijn redenen om hier voor te kiezen. Het kind zou een goede opvoeding krijgen.
Volgens mij werken ziekenhuizen hier in NL niet aan mee. In België weet ik het niet zeker, maar ik dacht het ook niet.

Je bent 26, waarom wil je het op deze manier en niet door iemand te ontmoeten en daarmee een gezin te starten?
bmnd schreef:
24-02-2018 10:23
maakt niet uit, ik hoef mij ook niet te verklaren eigenlijk.
Ik heb al veel tijd gehad om hier over na te denken en heb mijn redenen om hier voor te kiezen. Het kind zou een goede opvoeding krijgen.
Wat zijn die redenen dan?
Bad gateway
Andersom schreef:
24-02-2018 10:18
Klopt, dat is ook helemaal niet zo.

Die regel bestaat volgens mij juist vanwege het emotionele gedeelte. Een kind is namelijk wettelijk gezien het kind van de moeder waaruit het geboren wordt, dus van de draagmoeder. Ongeacht van wie het DNA afkomstig is. Daarna volgt een adoptie procedure.

Om zoveel mogelijk te voorkomen dat de draagmoeders terugkrabbelen en het kind willen houden, mogen alleen vrouwen die zelf geen kinderwens (meer) hebben hieraan meewerken.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
IJskoffie schreef:
24-02-2018 09:48
Misschien dat je alleen een jongetje wilt, en geen meisje? :hihi:
flipje2 schreef:
24-02-2018 10:26
Klopt, dat is ook helemaal niet zo.

Die regel bestaat volgens mij juist vanwege het emotionele gedeelte. Een kind is namelijk wettelijk gezien het kind van de moeder waaruit het geboren wordt, dus van de draagmoeder. Ongeacht van wie het DNA afkomstig is. Daarna volgt een adoptie procedure.

Om zoveel mogelijk te voorkomen dat de draagmoeders terugkrabbelen en het kind willen houden, mogen alleen vrouwen die zelf geen kinderwens (meer) hebben hieraan meewerken.
Als je je eicel doneert ben je geen draagmoeder!

Edit: gevonden
"Infectie en bloeding kunnen nadelig zijn voor de vruchtbaarheid. Vanwege dit risico bestaat er bij de behandelaars een voorkeur voor donoren die zelf al een volledig gezin hebben."
anoniem_365027 wijzigde dit bericht op 24-02-2018 10:31
14.39% gewijzigd
IJskoffie schreef:
24-02-2018 10:25
Wat zijn die redenen dan?
dezelfde reden als waarom iemand een kind wil met zijn of haar partner, je vind dat deze persoon goede genen heeft om die van jezelf met te combineren en daarbij zie je deze persoon ook graag. Maar dit is dus niet het punt van deze topic.
Suikerwafel schreef:
24-02-2018 10:29
Dat schrijft ze ook niet.

Wel dat het een risico is om het kind van 2 anderen te dragen: het is dan wettelijk eerst van jou. Ook als ouders er na geboorte vanaf zien. Het DNA maakt dan niet uit.
Suikerwafel schreef:
24-02-2018 10:29
Ja dat is natuurlijk zo. Maar dat criterium geldt volgens mij ook voor de draagmoeder.

En voor de donor zou het dan kunnen dat ze later zelf te laat blijkt te zijn om haar eigen kinderwens nog te vervullen en dan haar biologische kind komt opeisen.

Die regels bestaan volgens mij alleen maar om gedonder te voorkomen.
24-02-2018 10:31
Dat schrijft ze ook niet.

Wel dat het een risico is om het kind van 2 anderen te dragen: het is dan wettelijk eerst van jou. Ook als ouders er na geboorte vanaf zien. Het DNA maakt dan niet uit.
Ha ja dat kan ook nog. Je bedoelt dat de wensouders het kind niet meer willen hebben een dat de draagmoeder ermee blijft zitten? Dat zou in theorie juist een probleem zijn wanneer de draagmoeder zelf géén kinderwens heeft. :P
Maar dat komt waarschijnlijk niet zo vaak voor, want het is een lang en ingewikkeld traject dus dan ga je niet over één nacht ijs. Je wordt ook psychologisch getest voor zo'n traject begint.

Ik bedoelde juist dat de draagmoeder het kind niet wil afstaan aan de wensouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven