Vruchtbaar worden HELP

20-01-2018 22:35 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 3 jaar, slechte cyclus en gemiddelt 1 x per jaar te menstrueren een afspraak bij de dokter gemaakt opzoek naar de oorzaak, PCOS was de eerste gedachte en ben hier op gecontroleerd doormiddel van een buik echo, niks te zien alles zag er goed uit.

Nu ga ik opzoek naar wat het anders kan zijn en wat ik kan verwachten.
Wij hebben een grote kinderwens maar ik word niet zwanger.

Binnenkort weer een afspraak bij de dokter en waarschijnlijk zal ik iets met hormonen toegedient krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Verder ben ik benieuwt of hormonen de kans op meerlingen vergroten en risico’s

Dank
Rozen zijn rood viooltjes zijn blauw ik ben gek op mezelf maar ook wel eem beetje op jou
Poeszie schreef:
21-01-2018 00:20
Misschien dat ze je vanwege je leeftijd afschepen. Dat zou je kunnen benoemen/vragen
Dat kan zeker, serieus genomen voel ik me zeker niet.
Rozen zijn rood viooltjes zijn blauw ik ben gek op mezelf maar ook wel eem beetje op jou
S-Groot schreef:
21-01-2018 00:52
Maar wie is nou die mysterieuze man???
Zal Het morgen even opzoeken staat op het papiertje, 😂
Hoe is je gewicht/BMI? Hoe is je levensstijl? Eet je gezond? Drink je (veel) alcohol?
Gebruik je regelmatig chemische schoonmaakmiddelen/cosmetica? Drink je genoeg water? Slik je extra Vitamine D en Foliumzuur? Beweeg je genoeg?

Ik heb zoveel vragen over je gezondheid in het algemeen, want die kan samenhangen met je vruchtbaarheid. En hoe lang ben je al aan het proberen? Je vertelt zo weinig over jezelf, TO.
Ik menstrueer ook hooguit eens per jaar. Ik heb een hypofysetumor (prolactinoom). Dat is een goedaardig gezwel dat je hormoonhuishouding beinvloedt. Let op! Dit is niets ernstigs, ook al klinkt het eng.

Het wordt over het algemeen bestreden met medicijnen (cabergoline) en heel af en toe met een operatie. Met deze medicijnen krijg ik mijn cyclus meestal wel weer op gang. Maar ik slik het nu niet regelmatig meer, maar ik heb dan ook geen kinderwens.
Nitflex schreef:
21-01-2018 01:04
Ik menstrueer ook hooguit eens per jaar. Ik heb een hypofysetumor (prolactinoom). Dat is een goedaardig gezwel dat je hormoonhuishouding beinvloedt. Let op! Dit is niets ernstigs, ook al klinkt het eng.

Het wordt over het algemeen bestreden met medicijnen (cabergoline) en heel af en toe met een operatie. Met deze medicijnen krijg ik mijn cyclus meestal wel weer op gang. Maar ik slik het nu niet regelmatig meer, maar ik heb dan ook geen kinderwens.

Echt! , heb nog nooit eerder iemand horen zeggen ook niet te menstrueren of 1 , met geluk 2 keer per jaar !

Hoe kan dit gecontroleerd worden?
Ik zal het ook even googlen
Met een echo kan geen PCOS uitgesloten worden hoor.
Bij mij ziet alles er prima uit maar ik heb toch echt PCOS. Daar waren wel wat meer onderzoeken voor nodig, onder andere bloedafname zoals eerder ook genoemd werd.
Of je hebt het verkeerd begrepen, of je bent bij een prutser geweest. In dat laatste geval zou ik een second opinion aanvragen.

En wat bedoel je met "iets van hormonen toegediend krijgen"? Wie gaat je dat voorschrijven?
Je gebruikte eerder anticonceptie. Was dat de pil of de prikpil?

Ik begrijp ook wel dat (huis)artsen vrouwen van net 20 niet doorsturen naar een fertiliteitskliniek. De meesten zijn dan zelf nog 'kinderen' of net 'kindaf'.
Be stronger than your strongest excuse
tochwelvolwassendame schreef:
21-01-2018 01:31
Echt! , heb nog nooit eerder iemand horen zeggen ook niet te menstrueren of 1 , met geluk 2 keer per jaar !

Hoe kan dit gecontroleerd worden?
Ik zal het ook even googlen
Bij mij dacht men eerst ook automatisch PCOS, maar als je dan naar het lijstje symptomen kijkt, had ik er niet één. Bij mij bleek uiteindelijk naar aanleiding van een bloedonderzoek om de hormonen te meten dat ik te veel prolactine aanmaakte (dat maken vrouwen tijdens de borstvoeding ook aan) waardoor ik niet menstrueerde. Vervolgens hebben ze een MRI gedaan en toen hebben ze de tumor gevonden.

Jij bent wel wat jong voor dit lees ik nu in de antwoorden, want het duurt even voor zo'n prolactinoom groot genoeg is om tegen de hypofyse aan te drukken en überhaupt de hormonen te verstoren. Ik was zelf begin 30 toen de diagnose werd gesteld.

Ik zeg er wel bij; de reden dat men hier bij mij sneller op uitkwam is wel dat ik bijvoorbeeld geen overgewicht heb, of andere dingen die normaal gesproken de cyclus beïnvloeden.

***aanvulling*** dit is dus allemaal na een doorverwijzing naar de gyneacoloog, mijn huisarts was niet bij het gehele traject betrokken. Verder kwam ik niet bij de huisarts voor een kinderwens, maar vooral omdat ik had gelezen dat het voor je lichaam niet goed is om minder dan 2x per jaar te menstrueren. Maar daar blijken de medici het niet echt over eens te zijn. Mijn gyneacoloog zag daar verder niet echt een probleem in.

Dus het advies is om gewoon om een doorverwijzing te vragen. Mijn huisarts doet daar nooit moeilijk over.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 17:04
19.93% gewijzigd
tochwelvolwassendame schreef:
21-01-2018 00:01
Ik ben 20, ben zeker niet 3 jaar bezig met zwanger worden! Dit is wel vanaf mijn 18e al een grote wens
Waar gaat die "Na 3 jaar" dan over?
En hoe weet iedereen dat je nog maar 20 jaar bent? Dat stond toch echt niet in de OP.
Kirikou schreef:
21-01-2018 13:27
Waar gaat die "Na 3 jaar" dan over?
En hoe weet iedereen dat je nog maar 20 jaar bent? Dat stond toch echt niet in de OP.
Ik denk dat ze bedoelt dat ze al 3 jaar een slechte cyclus heeft, met weinig menstruaties
Poeszie schreef:
21-01-2018 13:30
Ik denk dat ze bedoelt dat ze al 3 jaar een slechte cyclus heeft, met weinig menstruaties

Dit bedoelde ik idd!

Ik heb eerder een topic geopend met een soortgelijke vraag alleen had ik toen nog geen check gehad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven