Wachten, wachten, wachten, deel 2

29-05-2013 13:40 2662 berichten
Heel vervelend..Het gaat de laatste maanden met de galblaas goed, nauwelijks last van, tenzij ik echt een paar dagen op junkfood leef ( zoals afgelopen weekend). Even rust in de tent dus op dat gebied.

Mocht het weer oplaaien ( de gal) dan gaan we richting het westen op aanraden van een goede vriend van vader. Hij gaf aan dat de ziekenhuizen bij ons in de buurt toch wat terughoudender zijn. Dus dat wordt dan toch een ander ziekenhuis zoeken.

Aan de dikke darm is erg weinig te doen. Ik weet grotendeels wat ik wel en niet kan eten, al is het in het buitenland altijd spannend. Gelukkig laat ik mijn eetlust er niet zo heel erg door beinvloeden, ik vind eten gewoon lekker. En heel af en toe heb ik die buikpijn er wel voor over-;) Ik kon op vakantie mijn Mohr im hemd echt niet laten staan-;)
Alle reacties Link kopieren
@Chantilly, poeh heftig zeg! Lijkt me heel pijnlijk en vooral wanneer het weer de kop op steekt. Gelukkig weet je dan wat je beter wel en niet kunt eten.

@hop, jij dus ook al zoiets meegemaakt:s alleen maar sla zou me ook de keel uitkomen.. Bah..

@Kaptein, hoe ging je tentamen?
hey was je bij mij in de buurt? Of bedoel je op wintersport?

Ja een second opinion lijkt me echt niet zo gek.

Bij mij keek pas de 3de arts serieus naar de optie blinde darm ontsteking en dat bleek eht gewoon te zijn. (ik was te fit vonden de andere artsen) Toen de 3de arts hoorde wat ik normaal allemaal deed geloofde hij wel dat een beetje koorts er voor zorgde dat ik functioneerde zoals een normaal persoon.
@River, fijn dat je er wat meer vertrouwen in hebt. Hoop echt voor je dat jullie in september kunnen beginnen!
nee sea, juist geen sla. alleen rijst, snottige aardappels, groenten en gestoomde vis. blegh.
quote:hoppala schreef op 31 juli 2013 @ 11:04:

hey was je bij mij in de buurt? Of bedoel je op wintersport?

Ja een second opinion lijkt me echt niet zo gek.

Bij mij keek pas de 3de arts serieus naar de optie blinde darm ontsteking en dat bleek eht gewoon te zijn. (ik was te fit vonden de andere artsen) Toen de 3de arts hoorde wat ik normaal allemaal deed geloofde hij wel dat een beetje koorts er voor zorgde dat ik functioneerde zoals een normaal persoon.

Haha dat was op wintersport-;) Maar toch echt wel een van de favoriete toetjes hier hoor! Vriend verheugd zich nu al weer op de voorjaarsvakantie-;)

Ja, af en toe is doorzeuren helemaal geen raar iets. Mijn moeder vond ook dat het allemaal erg makkelijk werd afgedaan als klachten die te maken hadden met de galblaas. Bleek het toch nog wat meer te zijn ( waar dan weer niets aan gedaan kan worden op dit moment). Ik hou het in mijn achterhoofd als de klachten weer verergeren. Zeker met werken is het gewoon erg vervelend, uitvallen door darmklachten die zo de kop op kunnen steken.
Chantilly: heb je colitis ulcerosa? Of weet je niet hoe het heet wat je hebt? Dat is de bekendste chronische ontsteking van de darmen (en zit alleen in de dikke darm) samen met de ziekte van Crohn. Heel vervelend en moeilijk te behandelen. Inderdaad heel lastig omdat iedereen ook op andere voedingsmiddelen reageert dus dat is echt een zoektocht voor de meeste patiënten. Ik was erg onder de indruk van die verhalen (maar wil ook misschien MDL-arts worden dus wie weet kom ik je nog eens tegen ). Frappant dat ze niks aan je galblaas doen, ik dacht dat het beleid hier was dat je die galblaas er meteen uithaalde om te zorgen dat iemand geen ontsteking ervan kan krijgen (galblaas maakt gal niet aan, slaat het alleen op, dus in principe is alleen je reservoir weg). Maar ik weet niet zeker of dat zo was, ik meen me dat te herinneren van een college. (maar je dokter zal het wel beter weten hoor )

En ik bedoel niet dat prikkelbare darmsyndroom niet echt iets is, maar we noemen dat in de geneeskunde een ziekte met onbekende pathologie: er zijn duidelijk klachten, maar we kunnen geen ziekte 'vinden'. Dus het is wel 'echt', maar niet 'objectiveerbaar', is dat beter uitgelegd? (Pathologie = de mechanismen waardoor de ziekte ontstaat, dus bijvoorbeeld bij kanker de ongecontroleerde celdelingen en dat kun je altijd vinden met onderzoeken). Het is eigenlijk het tekort schieten van de geneeskunde want we moeten de oorzaak nog vinden.

En hoppala da's ook een heftig verhaal! Soms zijn artsen ook wel heel laconiek, dan verbaas ik me erover. Maar dat zul je altijd zien, dat je het een keertje mis hebt. Heel erg lijkt me dat, als mij dat gebeurt. Gelukkig is het bij jou goed afgelopen uiteindelijk, maar het is natuurlijk wel heel vervelend en zeker als je je niet serieus genomen voelt. Ik vind ook eigenlijk dat je als arts dan moet zeggen dat je inderdaad fout zat en in ieder geval moet proberen er van te leren.

Mijn eigen huisarts vertelde dat hij toen hij net begonnen was een keer een hersenvliesontsteking bij een baby heeft gemist en dat die baby toen is overleden. Hij zei dat hij er zelf een jaar therapie voor heeft gehad, omdat hij zichzelf niet kon vergeven. Hij was ook wel meteen naar die ouders toe gegaan enzo, maar ja, inderdaad, hoe vergeef je jezelf zoiets? En hoe ga je dan weer verder? Dat lijkt me echt moeilijk aan mijn beroep. Je fouten kunnen echt heel erg fout aflopen.

En Matroesjka, ik studeer meer in het westen van het land jij in het midden, of niet?

En ja ik ben lang van stof :'( Ik kan het ook niet helpen. Kort maar krachtig is niet mijn middle name
Ja, dat is de officiele benaming Kleinekapitein:)

Een behoorlijke mondvol..

De reden om de galblaas niet te verwijderen, was dus echt geen directe aanleiding, zeker omdat er geen sprake was van kolieken en de stenen per abuis gevonden werden op de echo. Het was eigenlijk een echo voor de blindedarm en dikke darm en voila, daar kwamen de steentjes te voorschijn. Volgens de internist zat een galblaas er niet voor niets. De lever kan de werking overnemen, maar het kan ook mislopen, waardoor je je hele leven aan de medicatie zit en altijd last blijft houden. Mijn neef heeft dit overgehouden aan zijn galblaasverwijdering. Het is niet zonder risico dus. Nu valt er behoorlijk goed mee te leven en ik ben eerlijk gezegd ook best angstig voor een mogelijke operatie na de ervaring van mijn neef.

De klachten komen m.n. voort uit mijn dikkedarm ontsteking, de galblaas heeft maar een zeer kleine rol in dat ongemak van mij..

En dank je voor de uitleg, iets beter te begrijpen nu-;) Handig hoor, een geneeskundestudent onder ons-;)
@Kleinekapitein: Welkom! Leuk dat je mee komt schrijven!

@gezond eten: ben zelf ook wel een gezondheidsgoeroe, al gaat dat met pieken en dalen. Eet eigenlijk helemaal geen pakjes meer (voor macaroni e.d), maar als ik dit bij anderen voorgeschoteld krijg dan eet ik het wel gewoon. Verder eten wij eigenlijk nooit vlees. Ook alleen bij een ander. Dit omdat wij denken dat je prima zonder vlees gezond kunt zijn én omdat vlees gewoon ontzettend duur is. Varkensvlees kom ik het liefst helemaal niet meer aan. Het idee dat dat alleseters zijn en dit ook in het vlees terecht komt vind ik echt een naar idee. Daarnaast vind ik het niet meer lekker en krijg ik er last van. Wraps maak ik zelf van bloem, water en een beetje zout en die zijn veel lekkerder dan die zoete, chemische dingen uit de supermarkt. Pesto e.d. en tomaten in blik koop ik dan wel gewoon, omdat ik dat gewoon makkelijk vind. Ik geloof dat in blikken best nog wel wat voedingsstoffen zitten en naast die blikken gooien we veel vers in ons eten. Brood heb ik ook een tijd zelf gemaakt, maar vriend vind brood van de lidl lekkerder (ik snap het niet) en vind het eigenlijk een beetje zonde om brood voor mij alleen te maken.

Ik had zelf lange tijd super last van mijn darmen inderdaad. Mijn huisarts noemde dit onder het prikkelbare darmsyndroom. Ik merk dat dit minder is geworden sinds ik bewuster met gezond eten bezig ben én gestopt ben met de pil. Al weet ik niet of de laatste daarmee te maken heeft, maar het is wel erg toevallig.

@hier: rammels all over the place. Ben een dag over tijd (waarschijnlijk om onnodige stress door dat condoomprobleempje en de trouwdag). Ben benieuwd wanneer ik ongesteld wordt. Was laatst bij zwager en zijn vriendin. Al een stuk ouder, maar samen met hun zijn wij de enige in vriend zijn familie die nog geen kinderen hebben. Zwager en vriend hadden dezelfde redenen dat ze geen kinderen willen en zijn nu beide omgeslagen. De wens is ook bij hun duidelijk aanwezig. We hebben hier leuk over kunnen kletsen. Vriend en zwager hebben het zelfs nog over opvoeding e.d. gehad toen ik met zijn vrienden de honden aan het uitlaten was. Ze zijn het er over eens dat straffen en belonen niet helemaal de manier is van opvoeden en hebben hier echt hele gesprekken over gehad!
Hm ja ik kan me voorstellen dat je er huiverig voor bent. Ik zou ook niet zitten te wachten op een operatie. Beter nog even uitstellen dan en je internist zou ik meer vertrouwen dan mezelf als ik jou was

Ja CU is een flinke mondvol

Mn tentamen is pas over 2 uur maar ik probeer nog wat te studeren in de bieb maar het duizelt me teveel. Ik moet allerlei medicijnen voor hartziekten uit mijn hoofd leren maar ze hebben namen als angiotensine-II-receptor-antagonisten zie dan maar eens100 medicijnen met werkingen en bijwerkingen in je hoofd te hebben haha.
Succes kapitein! Ik ga ook maar naar de UB mn scriptie afmaken vandaag hoop ik. Ik word helemaal kriegelig van dat kutding...
quote:matroesjka_ schreef op 31 juli 2013 @ 11:41:

Ik word helemaal kriegelig van dat kutding...+1.00.000
Fijn dat jij mijn kriegels deelt hoppala. Ik snap werkelijk niet dat iemand nog door gaat na een master dus hulde aan jou en ukkie!
nou ik wilde weg uit Nl en dit was de makkelijkste weg. Die hele titel kan me gestolen worden. Ik vrees dat de eerste die mij frau Doktor gaat noemen keihard uitgelachen wordt.
Ik moet dus straks meer dan 3 weken gaan wachten op mijn cijfer. Mijn doemdenkende ik ziet al gebeuren dat ik op vakantie dan een mailtje krijg "je bent toch niet afgestudeerd"
Mezelf Dr. Mogen noemen lijkt me dan wel weer heel cool
quote:matroesjka_ schreef op 31 juli 2013 @ 11:49:

Fijn dat jij mijn kriegels deelt hoppala. Ik snap werkelijk niet dat iemand nog door gaat na een master dus hulde aan jou en ukkie!Haha, dat snap ik soms nu van mezelf ook niet hoor ! Al heb ik nu juist wel weer plezier in het schrijven, nu ik zie dat de afronding straks toch echt wel gaat naderen.
quote:matroesjka_ schreef op 31 juli 2013 @ 11:52:

Ik moet dus straks meer dan 3 weken gaan wachten op mijn cijfer. Mijn doemdenkende ik ziet al gebeuren dat ik op vakantie dan een mailtje krijg "je bent toch niet afgestudeerd" Weg met die doemdenkgedachten, nergens voor nodig! (heb er zelf ook een handje van soms hoor, dan denk ik dat ik straks nooit meer aan het werk kom ofzo..)
Pff ja promoveren, da's nog weer heel wat anders haha. Dan zit ik toch veiliger met mijn bachelor.

@ Wijnkonijn: dank!

@ gezond: ik koop ook wel eens wat uit een potje hoor, maar ben in principe wel liever vers bezig. Wraps maak ik dan weer niet zelf en brood alleen zo af en toe, maar meer voor de lekker. Wel heel raar dat je vriend Lidl-brood prefereert (?).

@hier: wat leuk dat je vriend en je zwager er helemaal mee bezig zijn haha, ook met opvoeding enzo. Ik word altijd zenuwachtig als ik overtijd ben. Helaas onregelmatige menstruatie (bij koperspiraal) dus dat ben ik nogal vaak en dan krijg ik toch de kriebels omdat ik denk 'wat als' --> wat me aan de ene kant wel leuk lijkt, maar aan de andere kant lijkt het me niks om mijn bachelor te halen met een baby op m'n arm, haha. Maar ja, als het gebeurt, dan gebeurt het, hebben we afgesproken. Wanneer ga je precies trouwen?

Straffen en belonen vind ik ook niet helemaal de manier dus dat vind ik goed klinken

@ Doctor: mezelf dr. mogen noemen lijkt mij ook wel cool maar als mijn patiënten me dokter noemen ben ik al heel tevreden Succes met de scriptie & het proefschrift ladies, daar zit ik al helemaal niet op te wachten. Ik moet ook nog loten voor mijn onderwerp dus misschien vind ik mijn eigen onderwerp straks wel helemaal niet interessant was dat bij jullie ook zo bij de bachelor?

Edit: mijn vriend heeft nu ook net z'n scriptie ingeleverd en die kreeg zowat een beroerte toen hij een mailtje kreeg. Ik moest het lezen en ik zei: 'of je 20 augustus wil afstuderen.' Hij was lijkbleek en zei alleen maar: 'is dat goed of slecht?' Haha arme jongen, hij had er zo hard aan gewerkt en hij had net een week eerder te horen gekregen dat een vriend van hem niet door de tweede beoordeling was heen gekomen bij dezelfde studie (wat me raar lijkt?) en die moest het dus helemaal opnieuw gaan doen.
Toen ik nog studeerde, waren er nog geen bachelors en masters, ik heb dus gewoon alleen een masterscriptie moeten schrijven (maar dat dan wel weer 2x omdat ik twee studies deed).
Wat is het trouwens idioot druk in de UB voor de tijd van het jaar....
Als ik geen pc kan vinden ga ik heel hard huilen.
quote:matroesjka_ schreef op 31 juli 2013 @ 12:09:

Als ik geen pc kan vinden ga ik heel hard huilen.

In de medische bieb van het AMC is het heel rustig. Veel computers beschikbaar en geen controle of je wel UvA-student bent. Stopt een sprinter op Holendrecht Gaat wel om 17u dicht helaas.
Zoooo wat s er veel geschreven!

Lekker veel leesvoer voor in de trein straks

Welkom kleinekapitein, en ik reageer straks op iedereen vanuit de trein.

Liefs
Wat wordt er lekker veel geschreven dames! Leuk!

Welkom kapitein! Ik heb geen idee wie je bent dus qua privacy zit je wel goed Kun je trouwens niet ook tijdens je bachelor zwanger worden? Tijdens mijn studie zijn er ook enkele babies geboren, en dat ging prima. Meiden hadden max een half jaar studievertraging opgelopen. Dit was wel HBO, weet niet hoe dat met uni zit.

Wat vervelend dat sommigen last hebben van darmen/galblaas! Lijkt me erg lastig dat je je aan moet passen aan ziektes waar je niet zo veel mee kunt en verder gewoon gezond bent.

River: Wauw wat super om te horen!! Fijn dat je vriend zelf ook voelt en merkt dat het zo goed met hem gaat. Zal hem ook een stoot zelfvertrouwen geven. Vind het echt heel fijn voor je! Hoop dat je ook lekker in september kunt beginnen en een junibaby krijgt ;)

@gezond eten: hier komen ook - zo goed als - geen pakjes, potjes of blikken in huis. Wel dingen als gezeefde tomaat, pesto, mais en tomatenpuree en daar heb ik ook weinig problemen mee. Wij zijn hier verwend met 2 hele goede groenteboeren en een Turkse winkel met goede slagerij en bakker om de hoek. Dus dat maakt het ook gemakkelijker om echt vers te eten.

Kinderen krijgen ook gewoon vers eten, dat vind ik enorm belangrijk. Het smaakt ook gewoon stukken beter dan de voorverpakte variant met een berg zout en e-nummers!

Haha, laatst hadden we uit nood een diepvriespizza gegeten. Nou dat doen we dus echt nooit meer! DORSTDORSTDORST! Oh man wat was dat erg. En de volgende dat vonden mijn darmen de pizza ook niet zo fijn :s haha, sorry.

Kapitein, succes met je tentamen zo!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven