Wachten, wachten, wachten

19-12-2012 16:15 1786 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ga ik echt een topic openen op zwanger, ik kan het bijna niet geloven maar ik doe het toch.

Nee ik ben niet zwanger.

Ik heb gezocht of er nog een lopend topic is met mensen is die al wel een kinderwens hebben, maar nog moeten/willen wachten met proberen om zwanger te worden. Ik kon er geen vinden waar de schrijfster niet al lang er breed bevallen zijn, dus ik dacht dat het wel tijd werd voor een nieuw topic.

Ik hoop dat we hier een plek vinden waar we in een fijne open sfeer realistisch over onze kinderwens kunnen praten.

Iedereen is van harte welkom aan te haken.

Dit topic is speciaal bedoeld voor mensen die op zijn vroegst in 2014 gaan beginnen.

NaamLeeftijdLeeftijd partnerWanneer beginnen?Waarom wachten?BijzonderhedenPompedom2828Winter 2014/2015Eerst promoverenWoont in WenenSorcha_22292016 Sealight2429Zomer 2014 Tara823031augustus 2014Baan vriend/trouwenGestopt met de pil Orzoo23292014/15Studie/reizen Chantilly2124252016?Huis bouwen en trouwen Paddle22262014?Woning/Werk Snoeptomaat22282014/2015bedrijf/huis dwergje882427ebegin 2014Bedrijf vriend Wijnkonijn2225voorjaar/ zomer 2014Afstuderen Ukkie2131312014Promoveren/

samen wonen Inspiratieloos2525begin 2016? j222830??sparen, trouwen
@ rijbewijs: Ik heb hem pas 2,5 jaar en ik heb er een tijd over gedaan om hem te halen, maar ik ben zo blij dat mijn vriend me toen wel wat schoppen heeft gegeven om het te halen. Auto rijden doe ik dan weer niet zo heel veel. Ik pak toch vaak de fiets. Maar inderdaad met veel boodschappen en als ik naar familie ga is het zo fijn. Het enige nadeel is dat ik niet van iedereen een auto kan lenen. Ik mag namelijk alleen automaat rijden en die hebben de meeste mensen niet. Een tweede auto zou ik daarom wel fijn vinden als we kinderen hebben. Ik zit soms te denken dat het handiger is als ik nog eens examen doe in een schakelauto, maar mijn vriend vind automaat ook erg fijn rijden, dus de volgende auto word toch ook weer een automaat.
@school

Wat voor basisschool willen jullie voor je kind(eren)?

Op basis van geloofsovertuiging of juist niet?

Jenaplan? Dalton? Montessori?
@Orzoo: klussen in huis zorgt vaak voor stress. Wij hadden dat toen we gingen samenwonen en van 2 huizen 1 moesten maken. Maar ik mis volgens mij het gevoel om geeirriteerd te raken, waar een ander namelijk geeirriteerd word moet ik altijd lachen, en bij vriend en mij heeft dat wel eens een ruzietje voorkomen. I.p.v. ruzie maken lagen wij dan 5 minuten helemaal plat van 't lachen.

Waar bij ons echt de verschillen liggen qua opvoeding is dat ik vind dat als mijn puberkind bijvoorbeeld op haar 13e besluit dat ze haar haren paars wil verven dat ik denk, lekker doen en vriend denk ben je wel helemaal goed bij je hoofd dat ziet er toch niet uit. Nee klopt, vind ik ook lelijk maar als zij dat wil dan moet ze dat doen. Ik ben een voorstander van Motiveren en niet van beperken.

@Tara: vervelend voor je vriend dat zijn vader hem altijd zo gepushed heeft. Aan de andere kant zo kun je leren van de fouten van een ander zonder dat je ze zelf hoeft te maken. Dus ook al vind je vriend het leuk als kind automonteur word, duw hem alsjeblieft niet die richting op.

@beroep: Ik heb er nog nooit over nagedacht.
@ Dwergje: Hij zou het alleen leuk vinden, maar daar heen pushen zou hij zeker niet doen. Zijn vader bedoelde het ook goed natuurlijk. Maar dat zijn dan de dingen die hij zelf echt anders zou doen.

@ ruzie: Klussen geeft bij ons ook spanning en soms ruzie. Ik ben namelijk een stuk handiger en wil nog wel eens van hem verwachten dat hij het ook is. Inmiddels zijn we er een stuk beter in geworden en houden we ook eerder pauze als we merken dat het niet zo goed gaat. Hij is ook handiger geworden. Verder hebben we niet vaak ruzie gelukkig.

@ basisschool: Openbaar staat bij ons het hoogste op het lijstje, maar jenaplan of iets dergelijks zou het ook nog kunnen worden. Een school op basis van een geloof zijn we beide niet voor. Wel vinden we het belangrijk dat ons kind wat leert over alle geloven. Want met kennis komt vinden wij ook respect.
@ Beroep, maakt me vrij weinig uit, zolang ze maar hun best blijven doen op hun eigen niveau. Of dat nu WO of MBO is, dat maakt me weinig uit, als ze maar plezier hebben in hun studie en latere werk.

@Ruzie: Klussen besteden wij dus uit, omdat zowel vriend als ik niet altijd even handig zijn en ik het liever direct goed wil hebben. We hadden geld kunnen besparen bij de bouw van het huis, maar door tijdgebrek en handigheid hebben we het uitbesteed. Dat voelt goed moet ik zeggen. Thuiskomen zonder daarna urenlang op de bouw rond te moeten lopen. Schilderen willen we wel zelf doen, maar alle overige klussen worden echt uitbesteed. Zelfs het boren van gaten in de muren doen zwager, vader en schoonvader-;).

Verder hebben we nooit ruzie, ik kan me in die ruim 4 jaar geen ruzie herinneren. Beiden zijn we vrij makkelijk en hebben we over alle belangrijke zaken dezelfde soort ideeen. Het zal vast wel veranderen de komende tijd, waarin het hectischer gaat worden, maar gezien de nuchterheid van vriend komt ook dat goed.

Een auto is op dit moment voor beiden onmisbaar en ik vind het heerlijk, een eigen auto. Ik pak 'm wel veel sneller, ook voor kleine afstanden. Wanneer ik in ons huis woon, krijg ik een mooie degelijke fiets van mijn ouders, zodat ik hopelijk minder vaak die auto pak.

Qua kinderen naar school brengen zal dat voor ons niet afhangen van een auto. Het is op loopafstand. School weten we eigenlijk ook al. Hier heeft vriend ook opgezeten, staat zeer goed bekend in het dorp en bij de onderwijsinsepctie ( handig, zo'n moeder in het onderwijs-;) ) en heeft als stempel rooms-katholiek, maar daar merk je vrij weinig van terug, behalve de kerst-en paasvieringen. Die had ik zelf ook altijd op mijn openbare school, dus wat dat betreft voorzie ik geen problemen. Ons huis staat 100m van een protestants christelijke school, die toch wat meer met het christelijke geloof doet, ook bidden voor het eten. Dat zie ik niet zitten. Vriend en ik zullen aandacht besteden aan de verschillende geloven die er zijn, kinderen worden niet gedoopt. Daar zijn we beiden niet gelovig genoeg voor en ik heb dan het idee dat het meer is voor de buitenwereld dan voor onszelf en ons kind.
@rijbewijs: direct gehaald als ik 18 werd (net zoals iedereen in mijn omgeving). Kost hier veel minder en mijn ouders wonen in zo'n boerengat dat als je met de auto kan rijden het echt je leven 20x eenvoudiger maakt.

Lijkt me ontzettend irritant om geen rijbewijs te hebben, laat staan als je kinderen hebt, maar dat is uit dezelfde boerengat-referentie, waarbij geen rijbewijs betekent dat je bijna opgesloten bent in je dorp.

@vegetarisch: vriend is vegetarisch, ik eet heel weinig vlees. Hebben eigenlijk nog niet besproken hoe we dat gaan doen met kinderen. Ik denk dat we wel zien wat goed voelt als de tijd er komt.

@Orzoo: ik denk niet dat je iets raars zegt, helemaal niet. Maar ik ben het er niet echt mee eens.

Ik wil uiteraard wel ook onze set waarden en normen meegeven, maar ik denk dat als wij het goede voorbeeld geven de kinderen vanzelf gaan volgen, ik denk niet dat wij daar nog extra moeten aan sleutelen (in de vorm van belonen en straffen dus).

Maar ik snap dat jij het anders ziet hoor, dat begrijp ik heel goed .

@Unconditional parenting: ik wil wel ff het misverstand uit de wereld helpen dat het een soort opvoedingsstrategie van een goeroe is. Voor mij is het veel meer een levensstijl, want ik probeer zoveel mogelijk onvoorwaardelijk om te gaan met mensen in mijn dichte omgeving. Dat ik dat ook doe met onze latere kinderen is dus voor mij alleen maar logisch.

@geloof: Wij zijn nogal sterke niet-gelovigen, en ik wil ook percé geen school op basis van geloof, en in onze opvoeding gaan we er ook niets actiefs mee doen.

Ik hoop ook van harte dat onze kinderen later niet gaan geloven, maar zulke dingen heb je niet in de hand.

@iedereen: Zien jullie (of partner) op tegen het poep-plas-spuug verhaal dat baby's met zich meebrengen?
@fietsen, wij zijn een beetje verkeersveiligheidsnazi's door vriend zn werk hoor Maar nee, wij zouden nooit fietsen (met kinderen) als het glad is en ook niet als er geen gescheiden fietspad is.

Met de auto naar school is denk ik onvermijdelijk als je beide werkt. Ik ga ook niet lopend naar de VSO of school en dan teruglopen naar huis om de auto te pakken.

@basisschool, mag best een religieuze school zijn zo lang er ook aandacht is voor andere geloven en het geloof niet te prominent aanwezig is. Wat ik wel heel belangrijk vind is diversiteit. Dus geen hele witte of hele zwarte school. Liefst een mix van meerdere afkomsten en culturen.

@poep-plas-spuug, volgens mij vindt niemand dat leuk haha. Maar het hoort erbij he.

Wat me minder lijkt is 2 kinders in de luiers.
@School: wij hebben in het dorp maar één basisschool en ik denk dat het handig is dat onze kinderen naar de school in het dorp gaan. Dan kunnen ze lekker lopend naar school. Dit is een christelijke basisschool en dat vind ik prettig. Wij zullen zelf onze kinderen ook zoveel mogelijk christelijk opvoeden, al vind ik wel dat de kinderen ook bekend moeten zijn met andere geloven. Ik zou een kind nooit dwingen om mee te gaan naar de kerk.

@rijbewijs: Ik heb sinds 2009 mijn rijbewijs (meteen begonnen toen ik 18 was) en ik ben heel blij dat ik het heb. Vooral nu we in een dorp wonen, vind ik het prettig dat ik de auto kan pakken wanneer het hard waait/vies weer is. Daarnaast is boodschappen doen ook wel zo prettig met de auto.

@poep-plas-spuugverhaal: Ik kijk daar helemaal niet tegenop. Dat is iets wat bij baby's hoort. Dat krijg je er gratis bij! Wanneer het van je eigen kind is, is het denk ik helemaal niet erg..
School hier om de hoek lijkt aan onze voorwaarden te voldoen, maar heb er nog niet echt aandacht aan besteed. Als we toch niet tevreden zijn zoeken we gewoon verder.

Oh en ik wil een school met continue-rooster.
@school: nog geen idee. Iig geen prive school. Daar hebben we beide opgezeten en dat was voor ons beide niet zo goed.

Het liefst niet te katholiek en wel een goede school(daar zit hier nogal verschil in).

@ beroep: Zelf weten, als ze er maar gelukkig van worden. Maar ze moeten wel hun best doen, de kantjes er vanaf lopen is er niet bij.

@geloof: ik ben atheist en mijn vriend eigenlijk ook maar hij is wel katholiek opgevoed. Ik vind dan kinderen zelf mogen kiezen waarin ze geloven of niet en daarom wil ik ze ook niet laten dopen, want dan zijn ze katholiek, zonder dat ze zelf konden kiezen. Maar als onze kinderen niet gedoopt worden, zullen ze de enige zijn in de familie/vriendenkring en dat vind ik ook weer lastig. Ja dat krijg je nou eenmaal bij een multiculturele relatie.

@poep-plas-kots, daar kan ik prima tegen

@ UP, ik vind het eerlijk gezgd nogal vergezocht. Dat je een kind niet mag belonen omdat hij dan dingen gaat doen om een beloning te krijgen en niet omdat hij/zij dat zelf wil. Bovnedien lijkt het me heel lastig om geen regels op te stellen en niet uit te spreken wat voor gedrag je verwacht. Dat is toch een beetje hoe de maatschappij funktioneert.
@multiculti soms lastig he. Hier ook wel wat dingetjes, zoals besnijden. Uiteindelijk heb ik besloten het niet te doen, als mijn zoon besneden wil worden kan hij dat tegen de tijd dat hij wat ouder is zelf aangeven en dan mag dat gewoon.

Wat scheelt is dat mijn oom hierin met zijn zoontje de spits heeft afgebeten (die is pas besneden toen hij 12 was) dus daar zal minder over gezeurd worden
Ja Orzoo, best lastig soms. Vooral het geloof is een lastige kwestie. Mijn vriend gelooft eigenlijk niet, maar zijn familie is ontzetten conservatief katholiek. Zijn vader vind dat je niet mag samenwonen als je niet getrouwd bent. Nou trekt niemand zich daar wat van aan hoor.

En mijn schoonmoeder laat vrij regelmatig weten dat ze vind dat moeders bij de kinderen thuis horen te zijn en kinderen niet op een KDV horen. Dat wordt ook nog wat dus, want ik wil3- 4 dagen per week blijven werken.
Daar heb ik er hier ook een paar van. 2 buurvrouwen die maar al te graag benadrukken dat werken als moeder zielig is voor de kinderen. Mn vader vindt eht ook maar niks maar dat boeit niet Wat mn schoonmoeder ervan vindt weet ik niet.

Maar wij hebben toch al besloten om ons eigen plan te trekken (niet alleen met kinderen maar gewoon in het algemeen).
quote:pompedom schreef op 11 maart 2013 @ 14:16:

@ UP, ik vind het eerlijk gezgd nogal vergezocht. Dat je een kind niet mag belonen omdat hij dan dingen gaat doen om een beloning te krijgen en niet omdat hij/zij dat zelf wil. Bovnedien lijkt het me heel lastig om geen regels op te stellen en niet uit te spreken wat voor gedrag je verwacht. Dat is toch een beetje hoe de maatschappij funktioneert.Wat mij er vooral niet over aanspreekt is dat ik het niet vind corresponderen met het echte leven. Je oogst wat je zaait en als je je best doet en je netjes gedraagt dan krijg je daar ook positieve dingen voor terug. En andersom ook. What goes around comes around. En juist daarom zou ik wel kiezen voor belonen en straffen. Want een actie heeft altijd een gevolg. En dat kun je zelf sturen als persoon. Wel op onze manier en op het niveau van het kind.
Ja je eigen plan trekken is sowieso het beste. Het gaat erom wat jullie fijn vinden, want jullie moeten het doen.

Ik kan best goed met mijn schoonmoeder opschieten en ze zal denk ik wel een dag in de week gaan opassen, maar ik heb wel een paar andere ideen. Bijv dat mijn carriere net zo belangrijk is als die van mijn vriend.
quote:pompedom schreef op 11 maart 2013 @ 14:33:

Ja je eigen plan trekken is sowieso het beste. Het gaat erom wat jullie fijn vinden, want jullie moeten het doen.

Ik kan best goed met mijn schoonmoeder opschieten en ze zal denk ik wel een dag in de week gaan opassen, maar ik heb wel een paar andere ideen. Bijv dat mijn carriere net zo belangrijk is als die van mijn vriend.Foei
@ opvoeden, ik heb geen speciale opvoedingsmethode in gedachten. En ik weet ook dat opvoedingsmethodes nog niet met mijn vriend hoef te bespreken. Dat interesseert hem (nu nog) niet. Wel aparte methodes die unconditional parenting enzo. Mij lijkt het niets.Ik vind persoonlijk dat je een kind zo niet voorbereid op de maatschappij. Want zoals al gezegd, is die nou eenmaal zo en die kan ook hard zijn. Maar zo ieder zijn ding

Ik weet wel dat ik mijn kinderen anders op ga voeden dan mijn ouders hebben gedaan op sommige punten. Ik heb een geweldige jeugd gehad, maar ik vind (achteraf) dat mijn moeder te beschermend is geweest. Ik denk dat ik er meer profijt van had gehad als ze ons had gestimuleerd om zelfstandiger te zijn op jonge leeftijd. (weet het even niet beter te omschrijven, maar neem mijn ouders zeker niets kwalijk)

@vegetarisch opvoeden. Ik ben vegetarier, mijn vriend niet. Ik zou mijn kind nooit vlees onthouden. Ik eet het niet omdat ik geen vlees lust.

@Tara, vervelend dat de vriend van je schoonzus is opgenomen. Hoop niets ernstigs! Dan is het inderdaad fijn dat je een rijbewijs hebt. (lijkt me trouwens sowieso fijn met een kindje, mocht je kindje ziek worden kun je snel in de auto springen e.d.)

Ik heb m'n rijbewijs al bijna 6 jaar en spring nou wel erg snel en vaak in de auto. Ook om boodschappen te doen..supermarkt is twee straten verderop (wel lange straten hoor )

@ school, denk dat ons kind gewoon naar de openbare basisschool gaat waar vriend ook op heeft gezeten vroeger. Die is het dichtste bij. Verder is er nog 1 andere basisschool in ons dorp, dus er valt weinig te kiezen.

@ beroep, zou mij niet uitmaken wat mijn kind wil gaan doen. Zolang hij/zij maar gelukkig is. Ik wilde eerst namelijk een andere opleiding gaan volgen, maar ben er door anderen vanaf gepraat. Achteraf best spijt van.. Dit zou ik niet willen voor mijn kind.

@ geloof, wij zijn niet gelovig. Ben wel RK opgevoed, maar heb er helemaal niets mee. Maar het is niet zo dat ik mijn kind absoluut niet naar een christelijke school zou willen sturen.

@ poep/plas/spuug.. Nou ja ik kijk er helemaal niet tegenop. Vriend wel. Ik zeg tegen hem, van je eigen kind vind je het niet zo vies. Maar hij zegt van wel. Zien we tegen die tijd wel

Zo heb heel wat pagina's berichten doorgelezen.. geloof dat ik het meeste wel heb gehad zo
@ opvoeden, nog niet echt ideeën over eigenlijk. En ook nog niet echt doorgesproken met mijn vriend. Maar speciale methodes ofzo aanhouden spreekt me niet echt aan. Tegen die tijd zullen we wel zien hoe dat gaat

@vegetarisch opvoeden. Wij zijn beide vegetariërs. En zullen ons kind dus ook vegetarisch gaan opvoeden. Hier wil ik me nog wel verder in verdiepen. Maar lijkt me verder geen probleem opleveren. Ook niet dat ik vegetarisch eet bij een eventuele zwangerschap. Het zou mij moeilijker lijken als 1 van beide vegetarier is. Wat beslis je dan voor je kindje. Want zelf kiezen kan hij/zij niet. En vragen om vlees ook niet zo gauw denk ik. Dat moet je dan toch aanbieden.

@auto, nou ik vind het wel ideaal hoor een auto + rijbewijs. Zeker omdat wij in een dorp wonen. De school zit hierachter dus daar zal ik het niet voor hoeven te gebruiken. Maar wel voor andere zaken en boodschappen enzo.

@ school, hier is een goede openbare basisschool in het dorp. lijkt me dat onze kinderen daar gewoon naar toe gaan.

@ beroep, hij/zij moet doen wat hij wil en zal als ouder daarin proberen te stimuleren.

@ geloof, wij zijn beide niet gelovig. En ik wil daar verder ook niks mee doen.

@ poep/plas/spuug, dat hoort erbij zal wennen zijn maar je moet wel ;)

Het komt hier steeds meer ter sprake ' wat als we straks een kindje hebben' hoe zullen onze ouders reageren etc?

Fijn fijn! Ook vriend lijkt er meer naar toe te groeien.

Fijn om er hier met een leuke groep dames zo over te kunnen schrijven en lezen. Het is nog iets van de toekomst, maar we denken er wel meer aan.
Een voettocht van duizend kilometer begint met één stap (Lao Tse)
@ opvoeding: Ik denk dat een groot deel ook gewoon zelf het goede voorbeeld geven is. Een kind leert niet gezond eten als zijn ouders altijd aan het snaaien zijn bijvoorbeeld.

@ vegetarisch: Wij zijn wel vlees eters, maar het lijkt me geen probleem voor een kind om zonder op te groeien. Maar als het kind er nieuwsgierig naar word zou ik het wel aanbieden. Op een gegeven moment zullen ze het bij vriendjes wel zien en het lijkt me zo vervelend als ze dan niet gewoon mee mogen eten. Dat wij nooit zuurkool eten betekend niet dat ze het niet ergens anders wel mogen eten. Als een kind ouder word kan het zelf kiezen.

Ik denk dat er bij ons deze zomer nog niet geprobeerd word voor een baby. Mijn vriend wil wel, maar geeft ook aan dat hij het wel snel vind gaan. En op het banen vlak gaat het ook nog niet echt goed. We zien het wel. Hij moet ook aan het idee wennen.
quote:pompedom schreef op 11 maart 2013 @ 14:24:

Ja Orzoo, best lastig soms. Vooral het geloof is een lastige kwestie. Mijn vriend gelooft eigenlijk niet, maar zijn familie is ontzetten conservatief katholiek. Zijn vader vind dat je niet mag samenwonen als je niet getrouwd bent. Nou trekt niemand zich daar wat van aan hoor.

En mijn schoonmoeder laat vrij regelmatig weten dat ze vind dat moeders bij de kinderen thuis horen te zijn en kinderen niet op een KDV horen. Dat wordt ook nog wat dus, want ik wil3- 4 dagen per week blijven werken.

Mijn moeder vindt dat dus helaas ook en steekt haar mening niet onder stoelen of banken. Ze is er zelfs mee op televisie geweest (!).

Ik denk dat er in Nederland eens vanaf moet worden gestapt dat naar een kdv gaan zielig is!
quote:Sorcha_ schreef op 12 maart 2013 @ 09:55:

[...]

Ik denk dat er in Nederland eens vanaf moet worden gestapt dat naar een kdv gaan zielig is!Helemaal mee eens! Sterker nog ik vind het zielig om kinderen daar tegenwoordig niet heen te brengen. Kinderen leren hierdoor samenspelen en delen. Al ben ik er geen voorstander van om je kind 5 dagen in de week van 8:00 tot 18:00 op een kdv achter te laten, dat is dan wel weer zielig. Maar een goeie balans tussen kdv en thuis is naar mijn mening ontzettend goed voor een kind.
Ik weet nog niet zo goed wat ik vind van een kdv/opvang. Eigenlijk weet ik wel, namelijk dat ik liever niet zou van gebruik maken, als ik kon kiezen (wat er waarschijnlijk niet inzit).

Wat de rest van de wereld doet is hun ding natuurlijk. In België is het volstrekt normaal om je kind 5 dagen naar de opvang te doen (is hier minder duur dan in Nederland).

Ik geloof ook niet niet dat het meerwaarde heeft om te leren delen en samenspelen zo jong. Hier gaan ze aan 2.5 jaar naar school en dat lijkt me vroeg genoeg om te vanalles te leren.

Maarja, thuisblijven zal er wsl niet inzitten, dus waarschijnlijk moeten ze hier noodgedwongen toch naar de opvang helaas.
Met 2,5 jaar al naar school!? Pff dat is wel errug vroeg naar mijn idee, of moet ik dat meer vergelijken met de peuterspeelzaal zoals wij die kennen? Dat is vooral spelen en knutselen en kun je ook vanaf 2,5 terecht, maar dat is vaak maar 2 tot 3 dagdelen in de week.
Goh, peuterklasje is nog vooral spelen en kleine dingetjes leren. Knutselen, figuurtjes tekenen enzo. In de kring zitten. Denk ik.

Maar aangezien de meeste kinderen 5 volle dagen naar de opvang gaan is de overstap naar 5 volle dagen school natuurlijk niet zo groot.

Zou mijn voorkeur ook niet zijn, ik zou eerder met halve dagen beginnen om naar school te gaan, lijkt me pittig genoeg aan die leeftijd.

Mijn persoonlijke ideaalbeeld is dus thuishouden tot 2.5 en dan halve dagen naar school, maargoed. zal bij een ideaal blijven denk ik.
Maar de kinderen hoeven nog niet verplicht naar school met 2,5 jaar, of dat wel?

Heb je dan geen oppas in je familie of vriendenkring die 1 of 2 dagen in de week kan oppassen zodat je kind niet 5 dagen naar het kdv moet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven