Wanneer vrijen na een positieve ovu test?
maandag 6 januari 2020 om 21:44
Lieve dames,
Ik ben even in de war. Hopelijk kan iemand mijn verhaal bevestigen of wel ontkrachten.
Stel je hebt op 2 jan een positieve ovulatietest in handen. Dan geeft op 2 en 3 jan vrijen toch de grootste kans op een zwangerschap?
En vraag 2 dan ook maar gelijk: Stel je hebt op 1 en 2 jan een positieve ovulatietest in handen. Wanneer kan je dan het beste vrijen? 1, 2 en 3 jan?
Ik ben even in de war. Hopelijk kan iemand mijn verhaal bevestigen of wel ontkrachten.
Stel je hebt op 2 jan een positieve ovulatietest in handen. Dan geeft op 2 en 3 jan vrijen toch de grootste kans op een zwangerschap?
En vraag 2 dan ook maar gelijk: Stel je hebt op 1 en 2 jan een positieve ovulatietest in handen. Wanneer kan je dan het beste vrijen? 1, 2 en 3 jan?
maandag 6 januari 2020 om 22:10
Hier wil ik dus vooral even op inhaken en staat haaks op mijn bericht. In de bijsluiter staat dus dat je het meest vruchtbaar bent op de dag dat je de eisprong hebt. Maar elders lees ik dus wat jij schrijft, dat je juíst meer vruchtbaar bent voor de eisprong. En nu ben ik dus in de war.puntillita schreef: ↑06-01-2020 22:07Zelfs als kindvrije (of misschien juist daarom..) weet ik dat seks de dagen vóór ovulatie het meest effectief is als je zwanger wilt worden. Sperma leeft langer dan een eicel.
Fijne oudejaarsavond!
Overigens was mijn eisprong 2 januari, vorige week.
maandag 6 januari 2020 om 22:13
Je ei springt op de 2e. Als er van de 1e of zelfs van de 31e al zaad klaarligt in jou, kan je ei daarmee bevrucht worden. Zaad kan tot 3 dagen voortleven in je. Vandaar dat je vruchtbaar wordt genoemd voor je eisprong.
Maar de 2e een eisprong kan ook met wat mazzel bevrucht worden als je stipt de 2e of misschien de 3e nog zaad erbij brengt.
Maar de 2e een eisprong kan ook met wat mazzel bevrucht worden als je stipt de 2e of misschien de 3e nog zaad erbij brengt.
Hips, hopsakee en pierlala.
maandag 6 januari 2020 om 22:19
Een LH piek, dus positieve ovulatietest, heb je (ongeveer) 24-48 uur voor je eisprong. Als je eitje springt heb je nog een uur of 12 dat je vruchtbaar bent, maar dat eitje wordt wel steeds ondoordringbaarder voor de zaadcellen.
Je kunt het beste seks hebben de dag van je positieve test. Dan liggen de zaadjes al te wachten op het eitje als die springt en kan het bevrucht worden direct als het nog super doordringbaar is.
Zaadcellen blijven drie tot soms wel vijf dagen leven!
Je beste kans heb je als je elke dag voor èn de dag van je eisprong seks hebt.
Om de dag hoeft van mijn fertiliteitsarts niet als het zaad gewoon van goede kwaliteit is, dit wordt alleen aangeraden bij verminderde zaadkwaliteit.
Je kunt het beste seks hebben de dag van je positieve test. Dan liggen de zaadjes al te wachten op het eitje als die springt en kan het bevrucht worden direct als het nog super doordringbaar is.
Zaadcellen blijven drie tot soms wel vijf dagen leven!
Je beste kans heb je als je elke dag voor èn de dag van je eisprong seks hebt.
Om de dag hoeft van mijn fertiliteitsarts niet als het zaad gewoon van goede kwaliteit is, dit wordt alleen aangeraden bij verminderde zaadkwaliteit.
maandag 6 januari 2020 om 22:24
Puntillita schrijft: seks is het meest effectief in de dagen voor je eisprong. 'Seks op dag X is effectief' staat los van 'je bent het meest vruchtbaar op dag Y'.LiefKleinMuisje schreef: ↑06-01-2020 22:10Hier wil ik dus vooral even op inhaken en staat haaks op mijn bericht. In de bijsluiter staat dus dat je het meest vruchtbaar bent op de dag dat je de eisprong hebt. Maar elders lees ik dus wat jij schrijft, dat je juíst meer vruchtbaar bent voor de eisprong. En nu ben ik dus in de war.
Je bent technisch inderdaad het meest vruchtbaar op de dag van je eisprong. Maar om dat extra goed te kunnen benutten, is het effectief om alvast de dag daarvoor te seksen, zodat het zaad al helemaal in de aanslag ligt op het moment dat jouw eitje tevoorschijn komt. En dan bij voorkeur de dag zelf en de dag erna ook.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
maandag 6 januari 2020 om 22:33
De bijsluiter heeft gelijk: je bent namelijk zelfs niet het meest vruchtbaar als je je eisprong hebt, maar alleen maar vruchtbaar als je ei springt en het korte window dat je hebt (uur of twaalf erna) dat je eitje doordringbaar is voor de zaadjes.LiefKleinMuisje schreef: ↑06-01-2020 22:10Hier wil ik dus vooral even op inhaken en staat haaks op mijn bericht. In de bijsluiter staat dus dat je het meest vruchtbaar bent op de dag dat je de eisprong hebt. Maar elders lees ik dus wat jij schrijft, dat je juíst meer vruchtbaar bent voor de eisprong. En nu ben ik dus in de war.
Verschil zit hem in of de zaadjes al klaar liggen of niet om te bevruchten.
Daarom moet je de dagen voor je eisprong seks hebben, dan is de kans op bevruchting groter.
Seks voor je eisprong maakt je dus niet meer vruchtbaar, maar maakt de kans op bevruchting groter.
maandag 6 januari 2020 om 22:37
Volgens mij de dag ervoor en de dag zelf. Dus als je een regelmatige cyclus hebt weet je na een paar cycli wat de beste dagen zijn.
Sperma kan wel tot 7 dagen overleven, dus vóór je eisprong vrijen is het meest zinvol lijkt mij.
https://www.babyopkomst.nl/article/bevruchting-2/
Sperma kan wel tot 7 dagen overleven, dus vóór je eisprong vrijen is het meest zinvol lijkt mij.
maandag 6 januari 2020 om 22:38
7 dagen is wel extreem hoor. Zeker geen gemiddelde.nachtvlinder1977 schreef: ↑06-01-2020 22:37Volgens mij de dag ervoor en de dag zelf. Dus als je een regelmatige cyclus hebt weet je na een paar cycli wat de beste dagen zijn.
maandag 6 januari 2020 om 23:03
nerdopviva schreef: ↑06-01-2020 22:49TO, je hebt net een topic geopend dat je de combinatie baan, jong kind en studie zwaar vindt. En dan ook nog zo gefocust op zwanger worden. Haal je je niet teveel op je hals?
Dank je voor je zorgen <3
De vorige keer duurde het wel even voor ik zwanger was. Ik ben nu nog maximaal 9 maanden bezig met de opleiding en ondertussen proberen zwanger te worden. Het kan maar zo nog even duren. Overigens ben ik ook niet de jongste meer (35, bijna 36).
maandag 6 januari 2020 om 23:13
Weet ik, maar het kan wel. Maar ik denk dat je rekening moet houden met een dag of 3.
Voor mij hielp deze kennis niks, want extreem onregelmatig. Heb deze keer echt geen idee hoe en wanneer ik zwanger ben geraakt.