Wie heeft ervaring met verkorte baarmoederhals?

26-06-2020 10:00 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe komen ze hier achter? Ben nu 14 weken en ik krijg in principe alleen nog 20 weken echo uitwendig en daarna geen echo's meer. Inwendig krijg ik helemaal niks meer.

Ik heb twee tantes die beide een verkorte baarmoederhals hebben en ook beide veel te vroeg bevallen zijn. (Zussen van mn vader)

Ben nu best angstig dat dit mij ook staat te wachten. Ik lees dat dit vaak niet wordt opgemerkt en dat je er pas achter komt als het te laat is..
Alle reacties Link kopieren
Ik had die vraag ook! Zus van mijn vader.
Dit was geen groter risico zeiden ze. Misschien iets grotere kans als het de lijn van moeder was maar nu niet
Alle reacties Link kopieren
Het zijn tantes. Niet je moeder of zus waar je het hier over hebt. En ook nog eens aan vaders kant. Dat is dus weinig van jou. Als het je moeder was had het al anders gelegen. Als zaken al erfelijk zijn.

Vraag (verre) familieleden liever om hun vervelende bevallingsverhalen voor zich te houden.

Verder zegt zo'n meting weinig omdat het een momentopname is. Ben jij gerust gesteld en is het 2 dagen daarna toch anders.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
30-06-2020 21:03
Het zijn tantes. Niet je moeder of zus waar je het hier over hebt. En ook nog eens aan vaders kant. Dat is dus weinig van jou. Als het je moeder was had het al anders gelegen. Als zaken al erfelijk zijn.

Vraag (verre) familieleden liever om hun vervelende bevallingsverhalen voor zich te houden.

Verder zegt zo'n meting weinig omdat het een momentopname is. Ben jij gerust gesteld en is het 2 dagen daarna toch anders.
Dat is zeker zo! Maar ze doen niet voor niets vaak een meting bij 20 weken. Het heeft wel enigszins een voorspellende waarden. En als het to gerust stelt is dat sowieso beter voor de zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
.
C'est la vie
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo ongelooflijk gefrustreerd en ik moet echt mn ei kwijt.

Ik ben nu 16 weken en ik heb vreselijk veel buikpijn, aantal keer harde buik en een heftig drukkend gevoel bij mijn schaamstreek. Mijn vk schrijft het af als bandenpijn. Ook heb ik weer een bloeding gehad en daarvan kunnen ze de oorzaak niet verklaren (maar ze hebben niet gekeken naar de baarmoederhals)... Daarnaast heel veel waterige afscheiding wat ik er gewoon uit voel lopen.

Ik heb zo'n onmenselijk slecht voorgevoel over dit, alles schreeuwt in mij: meet alsjeblieft die hals op. En het gebeurt gewoon niet. De afspraak bij de gynaecoloog staat pas over 3 weken. Als mijn hals nu daadwerkelijk al aan het verkorten is dan ben ik een tikkende tijdbom.

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik heb echt huilend bij de vk gezeten en gezegd dat ik hier ZO erg mee zit. Dat opmeten kost letterlijk 1 minuut tijd. Ik voel mij zo onbeschrijflijk machteloos.
Alle reacties Link kopieren
Bel even naar de spoedpoli van het ziekenhuis en leg je verhaal even voor :hug:

Een Vk mag die meting niet uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat verwacht/wil je nu dan?
Een meting gaat je niet verder helpen, want met deze termijn kunnen ze behalve de meting, wat een momentopname is niet veel voor je doen toch?

Ik herken al de klachten die je beschrijft maar bij mij hoorde dat gewoon bij de zwangerschap. Niets bijzonders aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
10-07-2020 18:05
Maar wat verwacht/wil je nu dan?
Een meting gaat je niet verder helpen, want met deze termijn kunnen ze behalve de meting, wat een momentopname is niet veel voor je doen toch?

Ik herken al de klachten die je beschrijft maar bij mij hoorde dat gewoon bij de zwangerschap. Niets bijzonders aan de hand.
Als die echt heel kort is kunnen ze een ringetje plaatsen. Dus dat ze niets kunnen doen is niet waar.

Maar wat jij zegt klopt de klachten kunnen zeker bij een normale zwangerschap passen. Maar als het to gerust stelt dan is die meting echt een kleine moeite hoor. Ik kreeg ze ook wel eens gewoon ter geruststelling.
Alle reacties Link kopieren
En vk kan gewoon voelen aan je baarmoederhalsmond en op basis daar van iets zeggen.
Stelt echt niks voor..... en inderdaad vanaf 12 weken kunnen ze bandje plaatsen
ruik eens aan je slijm, zoetig is vruchtwater en moeten ze in actie komen. Niets bijzonders dan is er niks aan de hand.
Ter geruststelling : hier ook meer buikpijn gehad in week 16+17 bleken toch echt m’n banden te zijn...
Alle reacties Link kopieren
Is je urine gecheckt?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Soms heb ik even zo'n inzinking 😔 Vk wil echt niks doen helaas. Ook niet voelen. Ze zegt dat het mij onnodig onrustig kan maken omdat sommige mensen van nature een korte hals hebben. Maar ik heb zoiets van... liever 100 keer teveel gecontroleerd dan 1 keer te weinig, toch?
Enigme schreef:
10-07-2020 18:47
Is je urine gecheckt?
Ja deze maandag om te checken op blaasontsteking Kwam niks uit. Is toen op kweek gezet, dag later uitslag, niets gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Oliebol1 schreef:
10-07-2020 19:44
Bedankt voor jullie reacties. Soms heb ik even zo'n inzinking 😔 Vk wil echt niks doen helaas. Ook niet voelen. Ze zegt dat het mij onnodig onrustig kan maken omdat sommige mensen van nature een korte hals hebben. Maar ik heb zoiets van... liever 100 keer teveel gecontroleerd dan 1 keer te weinig, toch?

Ja deze maandag om te checken op blaasontsteking Kwam niks uit. Is toen op kweek gezet, dag later uitslag, niets gevonden.
Dat voelen is volgens mij ook niets hoor, dat deden ze liever niet, omdat dit de situatie ook onrustiger kan maken ( als dat überhaupt aan de orde is)
Oliebol1 schreef:
10-07-2020 19:44
Bedankt voor jullie reacties. Soms heb ik even zo'n inzinking 😔 Vk wil echt niks doen helaas. Ook niet voelen. Ze zegt dat het mij onnodig onrustig kan maken omdat sommige mensen van nature een korte hals hebben. Maar ik heb zoiets van... liever 100 keer teveel gecontroleerd dan 1 keer te weinig, toch?

Ja deze maandag om te checken op blaasontsteking Kwam niks uit. Is toen op kweek gezet, dag later uitslag, niets gevonden.
100% zekerheid ga je op geen enkele manier krijgen. Nu niet, later in jouw zwangerschap niet, en als het kindje geboren is ook niet. Ik denk dat je beter kunt proberen om te leren om te gaan met jouw angsten dan 100x iets controleren.
Alle reacties Link kopieren
MadameCurie schreef:
10-07-2020 20:18
100% zekerheid ga je op geen enkele manier krijgen. Nu niet, later in jouw zwangerschap niet, en als het kindje geboren is ook niet. Ik denk dat je beter kunt proberen om te leren om te gaan met jouw angsten dan 100x iets controleren.
Maar het is nog helemaal niet gecheckt? Ik vind het niet onterecht hoor als ze het gewoon een keer checken. Als ze dit nou wekelijks vraagt bij een baarmoederhals van 4/5 cm heb je een punt. Maar nu weten we helemaal niet hoe het ervoor staat. Ik zou echt even de poli bellen hoor/
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste werd met 30 weken geboren, oorzaak is nooit gevonden maar bij onze tweede zwangerschap liep ik bij de vroeggeboorte poli van het VU. Dit betekende o.a. vaker controle én bij iedere controle een echo.

Hierbij vroeg ik ze altijd naar de lengte van m'n baarmoederhals. Er werd altijd wat lacherig over gedaan, want de lengte van de baarmoederhals zei nog helemaal niks in dit stadium (ofzo?) Er werd in ieder geval even naar gekeken, dus ik was blij.

Maar goed ook want met 23 weken was hij toch ernstig verkort/verweekt en moest er met spoed een cerclage geplaatst worden. Die heeft z'n werk goed gedaan want onze jongste is uiteindelijk met 38 weken geboren.

Voelde niks van die verweking. Bandenpijn daarentegen :) m'n verloskundige omschreef het alsof je met een mes in je vagina wordt gestoken. Pijnlijk gewoon. Mag je best wel over klagen.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
10-07-2020 20:54
Maar het is nog helemaal niet gecheckt? Ik vind het niet onterecht hoor als ze het gewoon een keer checken. Als ze dit nou wekelijks vraagt bij een baarmoederhals van 4/5 cm heb je een punt. Maar nu weten we helemaal niet hoe het ervoor staat. Ik zou echt even de poli bellen hoor/
Klopt het is nooit gecheckt. Bedoel je met poli de spoedeisende hulp van het ziekenhuis?
Green17 schreef:
10-07-2020 20:54
Maar het is nog helemaal niet gecheckt? Ik vind het niet onterecht hoor als ze het gewoon een keer checken. Als ze dit nou wekelijks vraagt bij een baarmoederhals van 4/5 cm heb je een punt. Maar nu weten we helemaal niet hoe het ervoor staat. Ik zou echt even de poli bellen hoor/
Dit is haar derde angst-topic, ze heeft al een heleboel echo's gehad, is al gecontroleerd door een gynaecoloog en heeft nog een afspraak daarmee staan.

Natuurlijk moeten ze angsten serieus nemen, maar ik heb hier het idee dat ze hier meer dan reëele angsten heeft.
Alle reacties Link kopieren
yastra schreef:
10-07-2020 20:59
Mijn oudste werd met 30 weken geboren, oorzaak is nooit gevonden maar bij onze tweede zwangerschap liep ik bij de vroeggeboorte poli van het VU. Dit betekende o.a. vaker controle én bij iedere controle een echo.

Hierbij vroeg ik ze altijd naar de lengte van m'n baarmoederhals. Er werd altijd wat lacherig over gedaan, want de lengte van de baarmoederhals zei nog helemaal niks in dit stadium (ofzo?) Er werd in ieder geval even naar gekeken, dus ik was blij.

Maar goed ook want met 23 weken was hij toch ernstig verkort/verweekt en moest er met spoed een cerclage geplaatst worden. Die heeft z'n werk goed gedaan want onze jongste is uiteindelijk met 38 weken geboren.

Voelde niks van die verweking. Bandenpijn daarentegen :) m'n verloskundige omschreef het alsof je met een mes in je vagina wordt gestoken. Pijnlijk gewoon. Mag je best wel over klagen.
😲😲in sommige landen checken ze routinematig bij iedereen af en toe je baarmoederhals. Kan er bij mij niet in dat dit hier zo weggewuifd wordt. Kwam die pijn bij jou door je baarmoederhals?
anoniem_399359 wijzigde dit bericht op 10-07-2020 21:06
2.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MadameCurie schreef:
10-07-2020 21:04
Dit is haar derde angst-topic, ze heeft al een heleboel echo's gehad, is al gecontroleerd door een gynaecoloog en heeft nog een afspraak daarmee staan.

Natuurlijk moeten ze angsten serieus nemen, maar ik heb hier het idee dat ze hier meer dan reëele angsten heeft.
Gynaecoloog heeft nooit naar de baarmoederhals gekeken. Niemand heeft er ooit een blik op geworpen.
Alle reacties Link kopieren
Oliebol1 schreef:
10-07-2020 21:01
Klopt het is nooit gecheckt. Bedoel je met poli de spoedeisende hulp van het ziekenhuis?
Nee, bij ons in het ziekenhuis moet je s avonds naar een andere afdeling bellen. Dan mag je langskomen en kunnen ze even het 1 en ander uitsluiten. Gewoon aangeven dat die verwijzing er is en dat wat je klachten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oliebol1 schreef:
10-07-2020 21:05
Gynaecoloog heeft nooit naar de baarmoederhals gekeken. Niemand heeft er ooit een blik op geworpen.
Dit doen ze ook niet standaard hoor. Ik heb er altijd zelf om gevraagd. 1 keer bij 16 weken want toen kreeg ik vroegtijdige weeen. Hii was toen 4,5 cm volgens mij en een week later nog een checkt en toen was hij 2,5

Bij de oudste werd het halverwege het tweede trimester gecheckt ook vanwege vroegtijdige weeen.

Deze zwangerschap geen klachten maar wel drie keer een meting gehad. Daarna mocht het wel, maar zag ik zelf het nut niet in van het meten. Ik ben namelijk nooit te vroeg bevallen. Wel een korte baarmoederhals.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
10-07-2020 21:15
Dit doen ze ook niet standaard hoor. Ik heb er altijd zelf om gevraagd. 1 keer bij 16 weken want toen kreeg ik vroegtijdige weeen. Hii was toen 4,5 cm volgens mij en een week later nog een checkt en toen was hij 2,5

Bij de oudste werd het halverwege het tweede trimester gecheckt ook vanwege vroegtijdige weeen.

Deze zwangerschap geen klachten maar wel drie keer een meting gehad. Daarna mocht het wel, maar zag ik zelf het nut niet in van het meten. Ik ben namelijk nooit te vroeg bevallen. Wel een korte baarmoederhals.
Heb je toen geen cerclage of medicijnen gehad?
Alle reacties Link kopieren
Oliebol1 schreef:
10-07-2020 21:17
Heb je toen geen cerclage of medicijnen gehad?
Die inkorting vond plaats voor de 24 weken en ik had vroegtijdige weeen, dus ik zou niet in aanmerking komen voor een cerlage en ook nog niet voor weeen remmers. Ik ben enorm blij dat het goed is gegaan
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
10-07-2020 21:19
Die inkorting vond plaats voor de 24 weken en ik had vroegtijdige weeen, dus ik zou niet in aanmerking komen voor een cerlage en ook nog niet voor weeen remmers. Ik ben enorm blij dat het goed is gegaan
Oh jeetje dat is heftig
Alle reacties Link kopieren
De lengte van de baarmoederhals zei gewoon niks, kon wekelijks verschillen. Dus daarom keken ze er 3 jaar geleden nog niet zo naar. Kan daarna verandert zijn ....

En nee, mijn pijn kwam bij m'n eerste zwangerschap van m'n banden. Daar werd zo hard aan getrokken en dat voelde ik bij iedere stap in m'n vagina. Een hele scherpe onplezierige pijn, weet ik nog. Vond het daarom erg fijn dat m'n verloskundige het zo goed omschreef. Alsof je met een mes in je vagina wordt gestoken. Het gaf me gelijk het gevoel dat ik me niet aan stelde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven