Zwanger en vervelende schoonmoeder!

18-02-2019 10:15 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
. Is opgelost hebben gepraat.
anoniem_350155 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 08:56
Reden: Is opgelost
98.92% gewijzigd
Maya89 schreef:
18-02-2019 10:37
Ja dat is ook zo! Ik moet ook vaker mijn grenzen aangeven en aangeven wat Ik wil. Het is alleen lastig, omdat ik vaak genoeg iets lettelijk zeg van Ik wil dit niet! Dat ze het dan toch doet of alsnog mee gaat. En zich dus opdringt. En dan denk ik jaa hoe duidelijk moet ik zijn.
Ik denk dat jouw directheid, niet door je schoonmoeder als duidelijk en direct wordt ervaren. Vind ik ook niet zo heel gek als ik lees hoe je erover denkt dat ze die keer wel meeging naar de echo en mee naar binnen liep etc., en dat je haar daarna dan alsnog uit jezelf voor de 20-weken echo haar uitnodigt!

Direct hoeft niet agressief of onaardig te zijn he? Beter je eigen grenzen aangeven dus. Ik vind de tip van Ceylon wel het beste: bij elk aanbod zeggen 'bedankt voor het aanbod, ik denk er even over na' en dan later er op terugkomen.

Succes met de echo!
Alle reacties Link kopieren
Je gaat toch zeker niet je schoonmoeder bellen wanneer de weeën beginnen? Ga eerst maar eens bevallen, dan bellen jullie haar daarna.
Probleem opgelost. En verder vind ik je wel heel erg in de slachtofferrol kruipen. Trek gewoon je mond open en ga er niet vanuit dat ze weet wat je wel en niet wilt. Ze heeft immers geen glazen bol. Communiceer.
We’re all mad here
Jij vindt vast zelf dat je doodnormaal gedrag vertoont, maar ik vind je vaag, aanstellerig, overgevoelig, onredelijk en ga zo maar door.
Je zeurt over je schoonfamilie, maar je schoonfamilie heeft meer reden om te zeuren over jou. Wat doe je raar joh. Komt dat door de hormonen? Is er iemand in je omgeving die tegen je kan zeggen dat je normaal moet doen, want je klaagt over iets wat je eigen schuld is.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
18-02-2019 10:31
Leer jezelf aan om bij alles wat anderen voorstellen/van je vragen te zeggen; wat een lief aanbod, ik denk er even over na.

Bedenk dan of je dat wilt en hoe je het zou willen. En communiceer dat ook heel duidelijk.

In het geval van die controle had je dan vooraf kunnen zeggen; Ik zou een dagje weg fijn vinden maar de afspraak met de arts doe ik alleen.
(Hoewel het beter is om met twee te zijn, als er iets niet in orde was geweest had zij waarschijnlijk de vragen gesteld waar jij op zo´n moment niet aan gedacht zou hebben).

Qua echo vooraf met je vrouw bespreken dat zij naast je zit. Ook naar je schoonmoeder heel duidelijk zijn. Gewoon in de auto al zeggen; Ik verheug me echt om samen met Vriendin naar ons kindje te kijken. Voordat je naar binnenloopt je vrouw al bij de hand pakken. Voor deze echo hoef je niet uit de kleren, dat scheelt (tenzij je een jurk met panty aantrekt). Als je samen voorop naar binnenloopt heeft je vrouw eerste keus.

En die kleertjes. Ach, laat haar lekker. Zo´n kleintje kun je drie keer per dag omkleden, ze spugen vaak zat. En ook later, als het kindje wat groter is; er wordt zoveel vies en er gaat zoveel kapot. Je trekt ze een keer iets aan, stuurt je schoonmoeder een leuke foto en twee weken later is het toch al te klein.
Desnoods gebruik je bepaalde dingen als pyama.

De bevalling doe je natuurlijk samen met je vrouw. Dat is heel normaal. Desnoods pas ná de bevalling bellen.

Bespreek ook met je kraamhulp even dat je schoonmoeder nogal dwingend is met haar tips en raad. Vraag eventueel om iemand die daar goed mee kan omgaan. Er is nogal wat veranderd de afgelopen 25 jaar. Zo´n kraamhulp kan je schoonmoeder mooi dekselen met; oh, dat is echt achterhaald/gevaarlijk/niet meer nodig/enzo.
Ja dat is ook iets waar ik aan moet werken door dingen aan te geven. Ik vind dat soms lastig. En als het het dan aangeef word het genegeert en dat maakt het nog lasiger.

Ik ga vanavond met mijn vrouw praten over de echo van morgen en aangeven wat ik fijn zou vinden.

Misschien moet ik mij ook niet zo druk maken!
florence13 schreef:
18-02-2019 10:20
ik heb in mijn zwangerschap het advies van mijn schoonmoeder heel nauwkeurig opgevolgd, haar advies was:

JIJ bent zwanger, JIJ bepaalt, JIJ hebt gelijk want het is jouw zwangerschap en jouw bevalling maar JIJ moet dat wel duidelijk zeggen.
Dit.
En zij kan niet weten hoe het tegenwoordig gaat dus het klinkt allemaal goed bedoeld.
Verpest het beetje familie dat je nu hebt en je zwangerschap en leuke momenten nou niet door dit soort gepiep over verkeerd begrepen dingen.
Ze wilde heeeeel graag de echo zien, is enthousiast.
Ik kreeg van mijn familie vanuit het buitenland de meest hysterische outfits toegezonden, sommige dingetjes bleken nog superleuk te staan ook (mijn kind bleek er fantastisch uit te zien in een bepaalde tint perzikroze bijvoorbeeld).
Echt, ga daar nou geen stress over maken en probeer er de lol ook een beetje van in te zien.
Desinteresse is vele malen erger.
Monchu69 schreef:
18-02-2019 10:51
Jij vindt vast zelf dat je doodnormaal gedrag vertoont, maar ik vind je vaag, aanstellerig, overgevoelig, onredelijk en ga zo maar door.
Je zeurt over je schoonfamilie, maar je schoonfamilie heeft meer reden om te zeuren over jou. Wat doe je raar joh. Komt dat door de hormonen? Is er iemand in je omgeving die tegen je kan zeggen dat je normaal moet doen, want je klaagt over iets wat je eigen schuld is.
We weten niet waarom to gebroken heeft met haar familie dus ik vind dit wat hard.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
18-02-2019 10:48
Ik denk dat jouw directheid, niet door je schoonmoeder als duidelijk en direct wordt ervaren. Vind ik ook niet zo heel gek als ik lees hoe je erover denkt dat ze die keer wel meeging naar de echo en mee naar binnen liep etc., en dat je haar daarna dan alsnog uit jezelf voor de 20-weken echo haar uitnodigt!

Direct hoeft niet agressief of onaardig te zijn he? Beter je eigen grenzen aangeven dus. Ik vind de tip van Ceylon wel het beste: bij elk aanbod zeggen 'bedankt voor het aanbod, ik denk er even over na' en dan later er op terugkomen.

Succes met de echo!
Als ik lettelijk zeg nee daar houden wij niet van dus bedankt! En dan alsnog doorgaan snap ik niet wat er niet duidelijk is aan Nee bedankt!

En de rede dat ik haar toch mee vraag naar de 20 weken echo is omdat het niet vaginaal is maar gewoon op mijn buik. Ook vind ik het lastig om een tussenweg te vinden hierin. Mijn vrouw kan zelf geen kinderen krijgen, dus ik wil haar ook belaalde ervaringen geven die zij kan delen met haar moeder wat ze misschien ook zou doen als zij zou dragen. (Dus bv haar moeder meenemen naar de 20 wekm echo) Aan de andere kant is het voor mij ook lastig omdat mijn eigen zussen of moeder er bijv niet bij kunnen zijn. Ik probeer gewoon een tussenweg te vinden waar iedereen blij mee is maar dat is nog best lastig
Alle reacties Link kopieren
Maya89 schreef:
18-02-2019 10:52
Ja dat is ook iets waar ik aan moet werken door dingen aan te geven. Ik vind dat soms lastig. En als het het dan aangeef word het genegeert en dat maakt het nog lasiger.

Ik ga vanavond met mijn vrouw praten over de echo van morgen en aangeven wat ik fijn zou vinden.

Misschien moet ik mij ook niet zo druk maken!
Word het genegeerd of geef jij het aan op een manier waarop het niet overkomt bij mensen met een iets stevigere communicatiestijl?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Maya89 schreef:
18-02-2019 10:57
Als ik lettelijk zeg nee daar houden wij niet van dus bedankt! En dan alsnog doorgaan snap ik niet wat er niet duidelijk is aan Nee bedankt!

En de rede dat ik haar toch mee vraag naar de 20 weken echo is omdat het niet vaginaal is maar gewoon op mijn buik. Ook vind ik het lastig om een tussenweg te vinden hierin. Mijn vrouw kan zelf geen kinderen krijgen, dus ik wil haar ook belaalde ervaringen geven die zij kan delen met haar moeder wat ze misschien ook zou doen als zij zou dragen. (Dus bv haar moeder meenemen naar de 20 wekm echo) Aan de andere kant is het voor mij ook lastig omdat mijn eigen zussen of moeder er bijv niet bij kunnen zijn. Ik probeer gewoon een tussenweg te vinden waar iedereen blij mee is maar dat is nog best lastig

Misschien moet je vrouw eens met haar moeder praten?
Maya89 schreef:
18-02-2019 10:52
Ja dat is ook iets waar ik aan moet werken door dingen aan te geven. Ik vind dat soms lastig. En als het het dan aangeef word het genegeert en dat maakt het nog lasiger.

Ik ga vanavond met mijn vrouw praten over de echo van morgen en aangeven wat ik fijn zou vinden.

Misschien moet ik mij ook niet zo druk maken!
Precies wat Ceylon (denk ik) zegt: juist wel maar niet te lang.
Bedank, laat je niet door dingen overvallen en beslis.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
18-02-2019 10:57
We weten niet waarom to gebroken heeft met haar familie dus ik vind dit wat hard.

Ik heb het vorige topic van TO ook gevolgd. TO komt vanuit een andere cultuur en ik vermoed dat ze nooit echt geleerd heeft om voor zichzelf op te komen. De meeste kaaskoppen krijgen dat met de paplepel al binnen, maar voor haar is het nog moeilijk.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
18-02-2019 10:56

Ik kreeg van mijn familie vanuit het buitenland de meest hysterische outfits toegezonden, sommige dingetjes bleken nog superleuk te staan ook (mijn kind bleek er fantastisch uit te zien in een bepaalde tint perzikroze bijvoorbeeld).
Echt, ga daar nou geen stress over maken en probeer er de lol ook een beetje van in te zien.
Desinteresse is vele malen erger.
tante van mijn man woont in Canada, onze 3 maanden oude baby heeft van een haar een geweldig leuk pakje gekregen met de post. Probleem is alleen dat het gevalletje 'baby trotseert siberische winter en tante zorg ervoor dat baby niet onderkoeld raakt tijdens zijn 30 daagse wandeltocht door de sneeuwtoendra' is en ik zeker weet dat mijn baby zo ongeveer verdampt als we hem dat aantrekken. Er is dan maar een oplossing: baby pakje aantrekken, zorgen dat hij leuk lacht, foto maken, versturen met bedankje, en baby zo snel mogelijk weer pakje uittrekken.

Dus TO: pick your battles: bij een onderzoek of je bevalling hard zijn, maar voor allerlei dingen als kleertjes, speeltjes etc gewoon ook bedenken dat zij oma wil zijn. Je wil ook niet bij alles harde grenzen gaan trekken, sommige dingen zijn ook gewoon niet belangrijk genoeg voor ruzie.
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
18-02-2019 10:51
Jij vindt vast zelf dat je doodnormaal gedrag vertoont, maar ik vind je vaag, aanstellerig, overgevoelig, onredelijk en ga zo maar door.
Je zeurt over je schoonfamilie, maar je schoonfamilie heeft meer reden om te zeuren over jou. Wat doe je raar joh. Komt dat door de hormonen? Is er iemand in je omgeving die tegen je kan zeggen dat je normaal moet doen, want je klaagt over iets wat je eigen schuld is.
Ik vind jou reactie ook een beetje onredelijk. Ik vind niet dat het mijn eigen schuld is. Ik had misschien iets duidelijker kunnen zijn ja. Maar als ik vaak genoeg heb aangegeven dat is dat soort dingen prive vind. Dan vind ik het vervelend als iemand daar geen respect voor heeft en dan alsnog mee naar binnen gaat bv. Als ik zeg Nee ik wil geen gender gender reveal tegen haar en dat ze dan alsnog doorgaat en zegt Jaa is leuk! En foto’s blijft sturen van Ooh zo kunnen we het doen! Iuh ben ik dan niet duidelijk met Nee?!
Alle reacties Link kopieren
Maya89 schreef:
18-02-2019 10:57


En de rede dat ik haar toch mee vraag naar de 20 weken echo is omdat het niet vaginaal is maar gewoon op mijn buik. Ook vind ik het lastig om een tussenweg te vinden hierin. Mijn vrouw kan zelf geen kinderen krijgen, dus ik wil haar ook belaalde ervaringen geven die zij kan delen met haar moeder wat ze misschien ook zou doen als zij zou dragen. (Dus bv haar moeder meenemen naar de 20 wekm echo) Aan de andere kant is het voor mij ook lastig omdat mijn eigen zussen of moeder er bijv niet bij kunnen zijn. Ik probeer gewoon een tussenweg te vinden waar iedereen blij mee is maar dat is nog best lastig
als je dit nou eens letterlijk zo tegen haar zegt, dan werkt dat misschien
Alle reacties Link kopieren
Cheshire-cat schreef:
18-02-2019 10:49
Je gaat toch zeker niet je schoonmoeder bellen wanneer de weeën beginnen? Ga eerst maar eens bevallen, dan bellen jullie haar daarna.
Probleem opgelost. En verder vind ik je wel heel erg in de slachtofferrol kruipen. Trek gewoon je mond open en ga er niet vanuit dat ze weet wat je wel en niet wilt. Ze heeft immers geen glazen bol. Communiceer.
Nee als het aan mij ligt bel ik niet! Ik trek ook mijn mond open en zeg vaak genoeg nee dat wil ik niet. Maar misschien moet ik nog duidelijker zijn..
Alle reacties Link kopieren
Maya89 schreef:
18-02-2019 10:57
Als ik lettelijk zeg nee daar houden wij niet van dus bedankt! En dan alsnog doorgaan snap ik niet wat er niet duidelijk is aan Nee bedankt!

En de rede dat ik haar toch mee vraag naar de 20 weken echo is omdat het niet vaginaal is maar gewoon op mijn buik. Ook vind ik het lastig om een tussenweg te vinden hierin. Mijn vrouw kan zelf geen kinderen krijgen, dus ik wil haar ook belaalde ervaringen geven die zij kan delen met haar moeder wat ze misschien ook zou doen als zij zou dragen. (Dus bv haar moeder meenemen naar de 20 wekm echo) Aan de andere kant is het voor mij ook lastig omdat mijn eigen zussen of moeder er bijv niet bij kunnen zijn. Ik probeer gewoon een tussenweg te vinden waar iedereen blij mee is maar dat is nog best lastig
Hier was het bij de 20-weken echo wel even vaginaal om de lengte van de baarmoederhals te meten... Ik zou ze echt meenemen naar een andere echo. Ik vond deze echt niet echt fijn, omdat het toch wel heel spannend is. Je vraagt je toch af of alles in orde is.
Alle reacties Link kopieren
Maya89 schreef:
18-02-2019 11:03
Ik vind jou reactie ook een beetje onredelijk. Ik vind niet dat het mijn eigen schuld is. Ik had misschien iets duidelijker kunnen zijn ja. Maar als ik vaak genoeg heb aangegeven dat is dat soort dingen prive vind. Dan vind ik het vervelend als iemand daar geen respect voor heeft en dan alsnog mee naar binnen gaat bv. Als ik zeg Nee ik wil geen gender gender reveal tegen haar en dat ze dan alsnog doorgaat en zegt Jaa is leuk! En foto’s blijft sturen van Ooh zo kunnen we het doen! Iuh ben ik dan niet duidelijk met Nee?!
Jij zegt dat het prive is, en zij vat dat misschien wel op als 'ah het is prive, en gelukkig hoor ik bij de mensen waarmee je prive dingen deelt'. Het zou ook nog best wel eens kunnen dat zij zichzelf heeft opgeworpen als jouw surrogaat Moeder en dat zij denkt dat jij daar heel blij mee bent.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
18-02-2019 10:56
Dit.
En zij kan niet weten hoe het tegenwoordig gaat dus het klinkt allemaal goed bedoeld.
Verpest het beetje familie dat je nu hebt en je zwangerschap en leuke momenten nou niet door dit soort gepiep over verkeerd begrepen dingen.
Ze wilde heeeeel graag de echo zien, is enthousiast.
Ik kreeg van mijn familie vanuit het buitenland de meest hysterische outfits toegezonden, sommige dingetjes bleken nog superleuk te staan ook (mijn kind bleek er fantastisch uit te zien in een bepaalde tint perzikroze bijvoorbeeld).
Echt, ga daar nou geen stress over maken en probeer er de lol ook een beetje van in te zien.
Desinteresse is vele malen erger.
Op de echo was niets te zien want het ging om de eitjes om te kijken hoeveel het er waren. Als het een echo was zou ik haar nog begrijpen.

Misschien moet ik het maar laten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met de rest eens dat je zelf niet erg duidelijk bent geweest. Waarschijnlijk is zij in de veronderstelling dat jullie gewoon heel close zijn met elkaar en dat mee naar het ziekenhuis ook betekende: mee in de behandelkamer. Dat had je zelf op dat moment moeten zeggen, dat kun je niet achteraf op haar afwentelen.

Dat jullie de bevalling zonder haar erbij willen doen zou ik inderdaad van tevoren duidelijk zeggen (of laat het zeggen door je vrouw, het is haar moeder), daarnaast lijkt me dat ook redelijk makkelijk te tackelen door gewoon niet te bellen dat je bent begonnen, maar pas te bellen als de baby er is. Ze zal vast niet op de bonnefooi een paar keer per week naar het ziekenhuis gaan. Daarbij denk ik dat het ziekenhuis het zelf ook niet toestaat als er zomaar iemand binnenkomt. Mijn moeder was wel bij mijn bevallingen, de tweede keer kwam ze pas toen ik al aan het persen was en toen is er door het ziekenhuis keurig gevraagd of ik het goed vond dat ze naar binnen kwam. Ze laten mensen echt niet zomaar doorlopen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Maya89 schreef:
18-02-2019 10:57
Als ik lettelijk zeg nee daar houden wij niet van dus bedankt! En dan alsnog doorgaan snap ik niet wat er niet duidelijk is aan Nee bedankt!

En de rede dat ik haar toch mee vraag naar de 20 weken echo is omdat het niet vaginaal is maar gewoon op mijn buik. Ook vind ik het lastig om een tussenweg te vinden hierin. Mijn vrouw kan zelf geen kinderen krijgen, dus ik wil haar ook belaalde ervaringen geven die zij kan delen met haar moeder wat ze misschien ook zou doen als zij zou dragen. (Dus bv haar moeder meenemen naar de 20 wekm echo) Aan de andere kant is het voor mij ook lastig omdat mijn eigen zussen of moeder er bijv niet bij kunnen zijn. Ik probeer gewoon een tussenweg te vinden waar iedereen blij mee is maar dat is nog best lastig

Begin er eens mee om jezelf blij te maken. En als je dan toch rekening wil houden met anderen, bedenk dan bij elk ding: hoe leuk vindt de ander dit en hoe erg vind ik dit. Vind de ander het fantastisch en vind je het zelf verschrikkelijk, doe het niet en wees daar duidelijk over. Vind de ander het fantastisch en vind je het zelf iets minder fantastisch, dan kun je de ander een plezier doen.
Alle reacties Link kopieren
O en wat betreft die gender reveal: ik zou aan het begin van de echo meteen expliciet zeggen: 'Wij willen niet weten wat het wordt, we willen ook niet dat die informatie wordt meegegeven in een envelop.' Dan weten ze dat gewoon en dan krijgt je schoonmoeder die envelop ook heus niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
18-02-2019 10:57
We weten niet waarom to gebroken heeft met haar familie dus ik vind dit wat hard.
Ik ben lesbisch en Islamitisch opgevoed. Mijn familie accepteert mij niet en mijn leven. Ik heb dus geen contact meer met niemand uit de familie. Voor mij zijn dit soort dingen dus extra lastig, omdat het voor mij allemaal dubbel is. Ook wil ik niemand kwetsen, maar ook niet mezelf.
florence13 schreef:
18-02-2019 11:05
Jij zegt dat het prive is, en zij vat dat misschien wel op als 'ah het is prive, en gelukkig hoor ik bij de mensen waarmee je prive dingen deelt'. Het zou ook nog best wel eens kunnen dat zij zichzelf heeft opgeworpen als jouw surrogaat Moeder en dat zij denkt dat jij daar heel blij mee bent.
Oh ja ik zie mezelf al doldriest meerennen
'ach dat arme schaap, gelukkig heeft ze mij mee, kijk hoe ongemakkelijk ze is, ik knijp haar nog even extra in haar hand'.
En dan achteraf tegen al mijn vriendinnen jubelen hoe fantastisch het was dat ik mee was, zo'n mooi moment en ik was een echte steun :facepalm:
Echt ik had zo die schoonmoeder kunnen zijn.

To, echt, duidelijk zijn.
En als je dat niet lukt probeer te relativeren. Die vrouw was ws zo geobsedeerd door de echo en wat er te zien was, je had daar naakt kunnen twerken en het was haar nog niet opgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Maya89 schreef:
18-02-2019 11:04
Nee als het aan mij ligt bel ik niet! Ik trek ook mijn mond open en zeg vaak genoeg nee dat wil ik niet. Maar misschien moet ik nog duidelijker zijn..
Je moet heel zeker duidelijker zijn. Als ze met jou meegaat naar binnen, blijf jij staan en zegt, 'dit is privé en ik wil dit alleen doen'. Je kleed je gewoon niet uit totdat zij weg is. Dat is duidelijk.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
18-02-2019 10:57
Word het genegeerd of geef jij het aan op een manier waarop het niet overkomt bij mensen met een iets stevigere communicatiestijl?
Als ik lettelijk zeg: “ Nee ik wil geen gender reveal ik hou daar nieg van. Wij allebei niet, dus wij willen het gelijk weten met de echo”. En als ik daarna alsnog foto’s en filmpjes krijg van:” Ooh dit is leuk! Zo moeten jullie de gender reveal doen”. Dan snap ik niet water niet duidelijk is.. Nee is nee toch lijkt mij! En dat stoort mij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven