Zwanger, twijfels [OP verwijderd]

07-02-2024 10:22 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
.
lampjelampje wijzigde dit bericht op 11-02-2024 22:44
99.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Barbamamma schreef:
07-02-2024 17:14
Ik doelde niet zozeer op jou hoor, meer op de algehele tendens hier.

Mijn man wilde ook pertinent geen kinderen meer. Toch hebben wij een “oops” rondlopen. Het is heel moeilijk geweest tussen ons en soms is het dat nog maar spijt hebben we nooit.

Tuurlijk denken we weleens hoe het geweest zou zijn als het gebleven was zoals het was en dat is oke.

Dit overkwam is en van alles wat je kan overkomen is dit toch wel 1 van de positievere dingen😊
Ik sta er helemaal hetzelfde in als to. Ik ben altijd verantwoordelijk en toch overkwam mij dit. Dan kan heel principieel zeggen 'eigen schuld dikke bult', maar het gaat wel over een leven op deze overvolle aarde neerzetten. Ik voel me juist verantwoordelijk om dat alleen te doen als je dat als ouders echt heel graag wil. Niet uit een soort straf naar jezelf toe, omdat je 1 keer niet 100% verantwoordelijk was (voor zover je er al iets aan kan doen).

En natuurlijk gaat daar eerst uitvoerig afwegen aan vooraf. Maar ergens is het ook gek dat je maandelijks voorkomt dat je zwanger raakt, evt de MAP haalt, maar dan 1-2 weken later is het ineens vreselijk om een leven in potentie niet te laten komen.

Maar goed, dit staat los van to, want die moet gewoon haar overwegingen maken, samen met haar man.
Alle reacties Link kopieren Quote
lampjelampje schreef:
07-02-2024 15:07
Dat snap ik. Was ze al lang over tijd? Hoe uit dat zich bij haar?
Ze heeft het met 6 wk ondergaan.
Hoe het zich uit, dat gaat van spijt, verdriet, gemis, de blik op schattige babies etc. Vooral rond de uitgerekende datum had ze het erg slecht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond een tweede erbij super heftig. Nu zijn ze 3 en 6 en spelen ze heeeeele dagen met elkaar en heb ik aan beide geen kind meer, dus nu is het heerlijk.

Als het er 1 was gebleven weet ik zeker dat het ook hartstikke leuk was geweest.

Conclusie: het komt goed meid. Succes met je/jullie keuze.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren Quote
Barbamamma schreef:
07-02-2024 16:02
Ik ben eigenlijk in de veronderstelling dat je voor dat je seks hebt nadenkt over anticonceptie en eventuele “oopsjes”

Ben zeker niet tegen abortus maar ben wel verbaasd hoe makkelijk er hier over gesproken wordt achteraf

TO, heb je daar nooit bij stil gestaan?
Ik vind dit dan weer altijd zo’n onzin. Tja, het is natuurlijk hartstikke stom, geen anticonceptie gebruiken als geen kinderwens hebt. Maar als je ongewenst zwanger bent is dit totaal niet relevant: het is echt absurd om als straf voor je gedrag maar een zwangerschap te gaan uitzitten. Het is irrationeel om een abortus wel ok te vinden als iemand ondanks anticonceptie zwanger is, maar niet ok als iemand gewoon dom is geweest.

De enige vraag die relevant is, is of jij (en partner) nog een kind willen en aankunnen. Zo te lezen is TO daar juist hard over na aan het denken, denkt ze er absoluut niet makkelijk over.
Alle reacties Link kopieren Quote
lux- schreef:
07-02-2024 19:33
Ik vond een tweede erbij super heftig. Nu zijn ze 3 en 6 en spelen ze heeeeele dagen met elkaar en heb ik aan beide geen kind meer, dus nu is het heerlijk.

Als het er 1 was gebleven weet ik zeker dat het ook hartstikke leuk was geweest.

Conclusie: het komt goed meid. Succes met je/jullie keuze.
Dat het bij jullie zo is gelopen hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Ik ken ook enkele mensen met twee kinderen (ouder dan de jouwe) die aangeven spijt te hebben dat ze het niet bij eentje hebben gehouden. En die hebben er zelf bewust voor gekozen.

Zelfde met een abortus, ik ken mensen die daar veel moeite mee hebben gehad maar ook mensen die dat vrij vlot goed verwerkt hadden.

Hoe de toekomst voor TO gaat lopen is niet te voorspellen aan de hand van ervaringen van anderen. TO, sterkte met deze beslissing, hopelijk komen jullie er samen goed uit!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat de meeste vrouwen niet per ongeluk zwanger worden of abortus plegen omdat ze er licht over denken.

Ik heb zelf een aantal jaar geleden een abortus gehad omdat ik in alles voelde dat ik op dat moment echt geen kind wilde.

Je kunt dit echt pas weten als je het zelf hebt ervaren. Soms zit een ongelukje echt in een verdomd klein hoekje.

Ik heb het zelf heel snel verwerkt, TO je kunt echt denk ik echt het beste op je eigen gevoel af gaan. Zegt alles in je neeee ik wil dit kind niet, dan kun je het beste kiezen voor een abortus. Als er ergens toch iets zit wat het kindje wil houden dan zou ik toch daar voor kiezen. Praktische zaken kunnen worden opgelost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Because schreef:
07-02-2024 14:36
Ik heb er geen mening over, wel een ervaring.

Mijn dochter van 24 jr heeft vorig jaar een abortus ondergaan. De behandeling ging goed, de overwegingen waren te begrijpen, maar wat heeft zij er emotioneel gezien verschrikkelijk veel last van, nog steeds.

Dat valt haar, haar vriend en ons best zwaar.
Hier ook een ervaring: op mijn 22e een abortus gehad. Had een baan en eigen appartement, maar wa er niet klaar voor. Nooit last van gehad. Verschilt zo per persoon..
Alle reacties Link kopieren Quote
lux- schreef:
07-02-2024 19:33
Ik vond een tweede erbij super heftig. Nu zijn ze 3 en 6 en spelen ze heeeeele dagen met elkaar en heb ik aan beide geen kind meer, dus nu is het heerlijk.

Als het er 1 was gebleven weet ik zeker dat het ook hartstikke leuk was geweest.

Conclusie: het komt goed meid. Succes met je/jullie keuze.
Dit! De mijne zijn nu bijna 2 en 4. Allebei goede slapers, de oudste heel lief/gevoelig en de jongste kan goed zelf spelen, maar heeft een temperamentje. Spelen lief samen, maar het is zwaar. En ben ik bovengemiddeld belastbaar en hebben wij 2 goede banen waardoor het financieel geen gedoe is. En nog steeds denk ik regelmatig hadden we het maar bij 1 gelaten. En dan kijk ik weer naar de jongste en is meteen weg :-D . En ik vergeet: een redelijk sociaal vangnet.
Alle reacties Link kopieren Quote
__appelbloesem__ schreef:
07-02-2024 19:35
Ik vind dit dan weer altijd zo’n onzin. Tja, het is natuurlijk hartstikke stom, geen anticonceptie gebruiken als geen kinderwens hebt. Maar als je ongewenst zwanger bent is dit totaal niet relevant: het is echt absurd om als straf voor je gedrag maar een zwangerschap te gaan uitzitten. Het is irrationeel om een abortus wel ok te vinden als iemand ondanks anticonceptie zwanger is, maar niet ok als iemand gewoon dom is geweest.



De enige vraag die relevant is, is of jij (en partner) nog een kind willen en aankunnen. Zo te lezen is TO daar juist hard over na aan het denken, denkt ze er absoluut niet makkelijk over.
Ho ho, ik zeg niet dat een abortus niet oké is als je dom bent geweest.

Ik vind de zwangerschap geen straf die je uit moet zitten maar een verantwoording die je als volwassene neemt.

Voor zover ik weet mag ik dat zo beleven?
En wat een ander doet moet zij weten, daar geef ik geen enkel oordeel over
Alle reacties Link kopieren Quote
Barbamamma schreef:
07-02-2024 22:36
Ho ho, ik zeg niet dat een abortus niet oké is als je dom bent geweest.

Ik vind de zwangerschap geen straf die je uit moet zitten maar een verantwoording die je als volwassene neemt.

Voor zover ik weet mag ik dat zo beleven?
En wat een ander doet moet zij weten, daar geef ik geen enkel oordeel over
maar vind je het ook iets wat je een kind op kan leggen?
ongewenst geboren worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Because schreef:
07-02-2024 18:14
Ze heeft het met 6 wk ondergaan.
Hoe het zich uit, dat gaat van spijt, verdriet, gemis, de blik op schattige babies etc. Vooral rond de uitgerekende datum had ze het erg slecht.
heeft ze hier hulp bij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-02-2024 07:32
maar vind je het ook iets wat je een kind op kan leggen?
ongewenst geboren worden?
Hoezo ook opleggen? Ik leg niemand iets op behalve mijzelf, en mijn partner.

Ik zal niemand opleggen een ongewenst kind te houden, ik ben wel verbaasd hoe “normaal” het gebonden lijkt te worden om achteraf pas maatregelen te nemen.
Als een kind ongewenst is ipv ongepland dan zou ik vooraf andere maatregelen nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Barbamamma schreef:
08-02-2024 08:51
Hoezo ook opleggen? Ik leg niemand iets op behalve mijzelf, en mijn partner.

Ik zal niemand opleggen een ongewenst kind te houden, ik ben wel verbaasd hoe “normaal” het gebonden lijkt te worden om achteraf pas maatregelen te nemen.
Als een kind ongewenst is ipv ongepland dan zou ik vooraf andere maatregelen nemen.
juist in Nederland worden er maar heel weinig abortussen uitgevoerd. We zijn hier heel goed in het voorkomen van deze ingreep. WE nemen heel veel maatregelen.
Dus als het een keer nodig is, dan is het echt vaak domme pech.
En onder domme pech, valt ook: fouten maken. Want dat is menselijk.
En onder normale omstandigheden maken we al fouten, als er dan hormonen (geilheid) in het spel is, is het nog lastiger om geen fouten te maken

Shit happens, altijd, overal

Ik ben heel blij, dat we de keus hebben. Want het geboren laten worden van ongewenste kinderen is een van de gruwelijkste dingen, die je als samenleving kan hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor al jullie berichtjes en steun! Echt fijn dat jullie eigen ervaringen delen.
We zijn nog steeds aan het twijfelen. Overdag is het: nee geen tweede. Ik kom er net weer een beetje achter hoe ik me voel als ik ontspannen ben en hoe blij ik eigenlijk ben met ons leven nu.
‘S avonds in bed komen de ‘stel dat’ beelden, van 2 kinderen samen spelen etc.
Overigens ook even gekeken naar de kosten voor de opvang, dat gaan we gewoon niet redden, blijkbaar. Dus dat is ook een issue, toch.
Alle reacties Link kopieren Quote
lux- schreef:
07-02-2024 19:33
Ik vond een tweede erbij super heftig. Nu zijn ze 3 en 6 en spelen ze heeeeele dagen met elkaar en heb ik aan beide geen kind meer, dus nu is het heerlijk.

Als het er 1 was gebleven weet ik zeker dat het ook hartstikke leuk was geweest.

Conclusie: het komt goed meid. Succes met je/jullie keuze.
Dankjewel. Dit zeiden we vanmorgen ook nog. Het komt sowieso goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
lampjelampje schreef:
08-02-2024 08:59
Bedankt voor al jullie berichtjes en steun! Echt fijn dat jullie eigen ervaringen delen.
We zijn nog steeds aan het twijfelen. Overdag is het: nee geen tweede. Ik kom er net weer een beetje achter hoe ik me voel als ik ontspannen ben en hoe blij ik eigenlijk ben met ons leven nu.
‘S avonds in bed komen de ‘stel dat’ beelden, van 2 kinderen samen spelen etc.
Overigens ook even gekeken naar de kosten voor de opvang, dat gaan we gewoon niet redden, blijkbaar. Dus dat is ook een issue, toch.
kunnen jullie het er samen over hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
lampjelampje schreef:
08-02-2024 08:59
Bedankt voor al jullie berichtjes en steun! Echt fijn dat jullie eigen ervaringen delen.
We zijn nog steeds aan het twijfelen. Overdag is het: nee geen tweede. Ik kom er net weer een beetje achter hoe ik me voel als ik ontspannen ben en hoe blij ik eigenlijk ben met ons leven nu.
‘S avonds in bed komen de ‘stel dat’ beelden, van 2 kinderen samen spelen etc.
Overigens ook even gekeken naar de kosten voor de opvang, dat gaan we gewoon niet redden, blijkbaar. Dus dat is ook een issue, toch.
Wat een lastige situatie zeg :hug:

Vooropgesteld: er is geen foute keuze. Het is oké als je de zwangerschap door wil zetten. Het is ook oké als je de zwangerschap wil afbreken.

Als je het toch graag zou willen, dan zou ik het wel echt verdrietig voor je vinden dat het vanwege kosten niet zou kunnen. Heb je echt goed gekeken naar hoeveel KOT je kan krijgen? Zou je niet ook kindgebonden budget krijgen met een tweede?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-02-2024 09:03
kunnen jullie het er samen over hebben?
Ja zeker. We staan er hetzelfde in, beide twijfel. We hopen allebei misschien een beetje dat de ander een harde keuze maakt, maar zo werkt het niet natuurlijk.

Komend weekend heel veel tijd samen dus praten komt goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
lampjelampje schreef:
08-02-2024 11:17
Ja zeker. We staan er hetzelfde in, beide twijfel. We hopen allebei misschien een beetje dat de ander een harde keuze maakt, maar zo werkt het niet natuurlijk.

Komend weekend heel veel tijd samen dus praten komt goed.
Mijn ervaring is, dat het best een eenzaam proces is. Omdat uiteindelijk de zwangere, de laatste stem heeft
Doorslaggevend is
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-02-2024 07:33
heeft ze hier hulp bij?
Zeker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-02-2024 11:46
Mijn ervaring is, dat het best een eenzaam proces is. Omdat uiteindelijk de zwangere, de laatste stem heeft
Doorslaggevend is
Ja dat hebben we ook besproken, dat het best wel eenzaam voelt. Dat begrijpt hij volledig, ik ook.
Ben inmiddels wel echt gespannen merk ik. Ben blij als we een keuze hebben gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat heftig, sterkte.

Ik zou het in ieder geval niet laten afhangen van praktische bezwaren als kinderopvangkosten. Daar kom je echt wel uit. Hopelijk kan je gevoel op termijn vertellen wat de beste keuze is.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Als de kinderopvang te duur is voor jullie, klopt er iets niet in het systeem. Met twee inkomens en toeslag zou het toch te betalen moeten zijn? Ik ken twee alleenstaande moeders die met een minder dan modaal inkomen vrij gemakkelijk drie dagen kinderopvang kunnen betalen. Hoeveel dagen opvang hebben jullie nodig? En misschien is een gastouder goedkoper?

Veel sterkte met de moeilijke beslissing.
Geen motto
Alle reacties Link kopieren Quote
emanina schreef:
08-02-2024 13:10
Als de kinderopvang te duur is voor jullie, klopt er iets niet in het systeem. Met twee inkomens en toeslag zou het toch te betalen moeten zijn? Ik ken twee alleenstaande moeders die met een minder dan modaal inkomen vrij gemakkelijk drie dagen kinderopvang kunnen betalen. Hoeveel dagen opvang hebben jullie nodig? En misschien is een gastouder goedkoper?

Veel sterkte met de moeilijke beslissing.
We moeten dan 3 dagen afnemen, plus de dagen van onze dochter. We verdienen heel prima, maar onze hypotheek etc. is ook hoog (overspannen huizenmarkt). Dat is nu allemaal prima te doen, maar de belastingdienst kijkt natuurlijk alleen naar bruto inkomen, logisch, maar we gaan dan veel meer kwijt zijn dan dat we nu over houden elke maand. En er is voorlopig geen kans op groei in salaris.
Voor een ander wellicht geen issue, voor ons wel heel belangrijk dat we financieel niet in problemen komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Begrijp ik wel hoor, een kind opvoeden terwijl je geldzorgen hebt, is niet prettig.
Geen motto

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven