Algemeen "zwarte" pietentopic

24-10-2016 18:52 1497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het "zwarte" pieten onderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Het "zwarte" pietenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Maar wie geen cadeau kreeg van Sint en Piet. Misschien dat de Kerstman met zijn slee achter de rendieren lang komt?



Ik beperk me tot deze twee om ieder misverstand en activiteit en foute denkrichtingen te vermijden.

Iedere negatieve uit de richting slaande aandacht berust op louter toeval of willekeur.



Maar geen ruzie maken over de kleur van de ballen voor in de boom! Ik heb nog zilveren ballen liggen.

Die hergebruik ik gewoon tot ze kapot zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 december 2016 @ 10:07:

Satchel, lees je wel wat er staat? Ik heb het duidelijk over de (uiterlijke) karikaturale kenmerken van Zwarte Piet. Zwarte Piet zoals we hem nu kennen. Is dat nou echt zó moeilijk te begrijpen?Ik hoop het, maar je houdt het niet echt heel helder uit elkaar. Maar goed, zolang we het er maar over eens zijn dat het idee van Zwarte Piet, zijn oorsprong, niet racistisch is, terwijl de huidige vormgeving wel degelijk stereotype kenmerken heeft, hebben we veel gewonnen. Nu de rest van de wereld nog
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 06 december 2016 @ 23:03:

[...]



Is dat het enige wat je kunt zeggen? Mensen komen met messcherpe argumenten en jouw standaard antwoord, als je al antwoordt, is: je legt een verband dat er niet is.



Het is een feit dat de Pietfiguur die we nu kennen en waar jij zo verknocht aan bent pas tweede helft 19de eeuw is ontstaan.



Ja, en de Kerstman in zijn huidige verschijningsvorm is ontstaan als reclame van Coca Cola. En ook die figuur is nu breed omarmd en niemand die dan denkt dat het een reclamefiguur is (wat het eigenlijk gewoon was).



Zwarte Piet heeft zijn uiterlijke vorm in de loop van de 19e eeuw gekregen, maar had niks met slavernij te maken, het was altijd al de trouwe helper van Sint (en waarschijnlijk gewoon gebaseerd op de heiligen-legende van St. Nicolaas als patroonheilige van de scheepvaart, die ooit een aantal Moren redde van de verdrinkingsdood, waarna ze uit dankbaarheid bij hem bleven). Dus welke connectie met slavernij is er nou eigenlijk?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 07 december 2016 @ 19:46:

[...]





Ja, en de Kerstman in zijn huidige verschijningsvorm is ontstaan als reclame van Coca Cola. En ook die figuur is nu breed omarmd en niemand die dan denkt dat het een reclamefiguur is (wat het eigenlijk gewoon was).



Zwarte Piet heeft zijn uiterlijke vorm in de loop van de 19e eeuw gekregen, maar had niks met slavernij te maken, het was altijd al de trouwe helper van Sint (en waarschijnlijk gewoon gebaseerd op de heiligen-legende van St. Nicolaas als patroonheilige van de scheepvaart, die ooit een aantal Moren redde van de verdrinkingsdood, waarna ze uit dankbaarheid bij hem bleven). Dus welke connectie met slavernij is er nou eigenlijk?Jij bent de enige die terug blijft komen op de slavernij. Succes en tot volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 december 2016 @ 19:49:

[...]



Jij bent de enige die terug blijft komen op de slavernij. Succes en tot volgend jaar.Het zijn juist degenen die de hele Zwarte-Pieten-discussie zijn begonnen, die steeds maar weer begonnen over de slavernij.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 07 december 2016 @ 19:50:

[...]





Het zijn juist degenen die de hele Zwarte-Pieten-discussie zijn begonnen, die steeds maar weer begonnen over de slavernij.

Je moet twee zaken onderscheiden.



1. Als je lang genoeg doorgraaft en doorvraagt dan kom je vanzelf uit bij de slavernij. De slavernij zal altijd op de achtergrond aanwezig zijn in dit soort discussies, hoe kan het ook anders? Je kunt het venijnige van de negerkarikatuur niet begrijpen als je de geschiedenis van donkere mensen niet kent. Helaas wordt dat door mensen als jou omgedraaid tot 'kijk, het gaat weer over slavernij' terwijl dat nou juist NIET het geval is. Het gaat over het HEDEN maar elk heden kent z'n verleden.



2. Ja er zijn actievoerders en anti-Pieten die een veel directere link leggen tussen Zwarte Piet en slavernij, maar die hoor je bijna niet meer. Het is ook niet een issue in de discussie die er doorgaans gevoerd wordt hier of op TV en persoonlijk vind ik dat prima.



En dan heb je nog de Pejeka's die te pas en te onpas zeggen dat het alweer over slavernij gaat. Pejeka, ik ga jou niet overtuigen, dat weet ik best. Ik heb al in andere discussie gemerkt dat zelfs keiharde feiten jou niet van gedachten doen veranderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 december 2016 @ 20:10:

[...]



Je moet twee zaken onderscheiden.



1. Als je lang genoeg doorgraaft en doorvraagt dan kom je vanzelf uit bij de slavernij. De slavernij zal altijd op de achtergrond aanwezig zijn in dit soort discussies, hoe kan het ook anders? Je kunt het venijnige van de negerkarikatuur niet begrijpen als je de geschiedenis van donkere mensen niet kent. Helaas wordt dat door mensen als jou omgedraaid tot 'kijk, het gaat weer over slavernij' terwijl dat nou juist NIET het geval is. Het gaat over het HEDEN maar elk heden kent z'n verleden.



2. Ja er zijn actievoerders en anti-Pieten die een veel directere link leggen tussen Zwarte Piet en slavernij, maar die hoor je bijna niet meer. Het is ook niet een issue in de discussie die er doorgaans gevoerd wordt hier of op TV en persoonlijk vind ik dat prima.



Pejeka, ik ga jou niet overtuigen, dat weet ik best. Ik heb al in andere discussie gemerkt dat zelfs keiharde feiten jou niet van gedachten doen veranderen.Nogmaals, ik heb het niet verzonnen, Het zijn juist de tegenstanders van Zwarte Piet die de slavernij-tijd keer op keer in het geweer brachten, niet ik.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Sure.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 07 december 2016 @ 19:50:

[...]





Het zijn juist degenen die de hele Zwarte-Pieten-discussie zijn begonnen, die steeds maar weer begonnen over de slavernij.



Ik ben toch benieuwd wie die tegenstanders zijn in dit topic.

Naam en rugnummer.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 december 2016 @ 20:14:

Sure.Yep, sure. want die hele discussie is ontstaan vanwege een aantal mensen die er krampachtig een verwijzing naar de slavernij in wilden zien.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 07 december 2016 @ 20:12:

[...]





Nogmaals, ik heb het niet verzonnen, Het zijn juist de tegenstanders van Zwarte Piet die de slavernij-tijd keer op keer in het geweer brachten, niet ik.



Kom ik er nog even in, kijken of ik stelselmatig wordt genegeerd of alleen maar af en toe.



Veel tegenstanders van Zwarte Piet, waaronder ikzelf, zijn niet zozeer tegen vanwege de slavernij, maar vanwege het raciale stereotype. Dat is akelig, juist omdat in de huidige maatschappij mensen met een niet-witte huidskleur anders worden behandeld dan witte mensen. De slavernij heeft daar niet 1 op 1 mee te maken; het is een van de vele lijntjes die er zijn met een verleden waarin onfrisse dingen zijn gebeurd. Ik spreek voor mezelf en niet voor tegenstanders in het algemeen, wanneer ik zeg dat ik mijn kinderen niet wil opvoeden met raciale stereotypen en ik daarom graag een andere vorm van Zwarte Piet wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 07 december 2016 @ 20:17:

[...]





Ik ben toch benieuwd wie die tegenstanders zijn in dit topic.

Naam en rugnummer.Laten we het zo stellen: die hele discussie is niet begonnen door alle Nederlanders die er door de jaren heen niks meer of minder in zagen dan een onschuldig gezellig (kinder)feest, maar juist wél door mensen die het nodig vonden er ongefundeerde relaties met slavernij en racisme aan te verbinden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 07 december 2016 @ 20:17:



[...]





Yep, sure. want die hele discussie is ontstaan vanwege een aantal mensen die er krampachtig een verwijzing naar de slavernij in wilden zien.

Noem inderdaad zoals ardni zegt iemand die een DIREKTE link tussen Zwarte Piet en slavernij legt.

(de laatste vijf keer dat ik je dat vroeg de afgelopen paar jaar verdween je voor onbepaalde tijd uit het topic )
Alle reacties Link kopieren
De link is heel eenvoudig: het ziet er uit als een raciaal karikatuur, en uit welke tijd komt het karikatuur? Precies. Het ligt in het verlengde van elkaar.



Het grootste bezwaar is immers ook het uiterlijk, niet de rol an sich. Ander zou de vraag niet zijn om het uiterlijk aan te passen, maar om de Sint voortaan sowieso alleen te laten komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 december 2016 @ 20:21:

[...]



Noem inderdaad zoals ardni zegt iemand die een DIREKTE link tussen Zwarte Piet en slavernij legt.

(de laatste vijf keer dat ik je dat vroeg de afgelopen paar jaar verdween je voor onbepaalde tijd uit het topic )Maar wat snap je nou niet? Die hele discussie is ontstaan omdat mensen van mening waren dat de figuur van Zwarte Piet verwees naar een slavernijverleden, naar een minderwaardig achten van de gekleurde medemens, of weet ik wat nog meer.Daar ging het hele gebeuren toch over?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 07 december 2016 @ 20:27:

[...]





Maar wat snap je nou niet? Die hele discussie is ontstaan omdat mensen van mening waren dat de figuur van Zwarte Piet verwees naar een slavernijverleden, naar een minderwaardig achten van de gekleurde medemens, of weet ik wat nog meer.Daar ging het hele gebeuren toch over?Wat snap jij niet aan de negerkarikatuur?
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 december 2016 @ 20:31:

[...]



Wat snap jij niet aan de negerkarikatuur?Wat snappen mensen niet aan de intenties die bijvoorbeeld achter een blackface in de USA zaten en een Zwarte Piet in Nederland? En dan met name het verschil daartussen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Pejeka, helpt mijn post nog? (Ik blijf het proberen).
Alle reacties Link kopieren
Wat snappen mensen niet aan dat alleen omdat de intentie niet gelijk is, het daarom niet minder kwetsend is?



Simpel voorbeeld: of je iemand nu met opzet of per ongeluk doodrijdt, de uitkomst is hetzelfde. Niet prettig om mee te worden geconfronteerd.
quote:pejeka schreef op 07 december 2016 @ 20:33:

[...]





Wat snappen mensen niet aan de intenties die bijvoorbeeld achter een blackface in de USA zaten en een Zwarte Piet in Nederland? En dan met name het verschil daartussen?Dat is totaal irrelevant. We hebben het niet over black face in Amerika. We hebben het over Nederland waar genoeg racistische shit heeft plaats gevonden.
Maar ach, Pejeka, je vertelde een paar pagina's terug dat er eigenlijk helemaal geen racisme kan zijn in Nederland omdat Sylvana Simons en andere rijke allochtonen een goed bestaan hebben weten op te bouwen. Moet ik je na zo'n uitspraak nog serieus nemen?
Alle reacties Link kopieren
Joh mensen als Pejeka, leven in een ander universum.



Pejeka vind zou het groote Negerboek ook volstrekt normaal vinden.Het zijn toch kindervrienden,enig allemaal.

“Willen jullie eens iets over de nikkertjes horen? Dat zijn immers de beste vriendjes van onze jongens en meisjes?”

Net als de variant op zwarte piet die Schenkman heeft bedacht, allemaal niet racistisch bedoeld. Dat geloof ik nog ook, het paste gewoon in de tijdsgeest. Met de kennis van deze eeuw kijken we er anders tegen aan.





Ongeacht of je het viert of niet of voor/tegen bent , staat los van je in bochten wringen om er iets van te maken dat het niet is, moedwillig.



Het erkennen zegt niks over het wel of niet behouden van de traditie.

Ik vind het wel grappig die vicieuze cirkel, ik blijf meelezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 december 2016 @ 20:40:

Maar ach, Pejeka, je vertelde een paar pagina's terug dat er eigenlijk helemaal geen racisme kan zijn in Nederland omdat Sylvana Simons en andere rijke allochtonen een goed bestaan hebben weten op te bouwen. Moet ik je na zo'n uitspraak nog serieus nemen?Nee, dat zei ik niet op die manier. Wat ik wél zei, is dat een maatschappij waarin iedereen van welke komaf dan ook alle mogelijkheid heeft om een bepaalde positie te verwerven, zonder aanzien des persoons (laat staan dat er naar ras wordt gekeken), an sich niet racistisch is. Dat er binnen die maatschappij altijd personen zullen zijn die dat wél zijn, kun je nooit vermijden. Maar als je kijkt naar de kansen, mogelijkheden en carrièrekansen die iédereen hier heeft, ongeacht ras, afkomst of nationaliteit, wil het er bij mij niet in dat de samenleving als gehéél een racistische samenleving is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch ook het onderwerp van dit debat niet? Of heel de samenleving dan al niet rasistisch is. Het gaat om het (wel of niet wijzigen van) uiterlijk van de knecht van de Sint.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 07 december 2016 @ 20:45:

Joh mensen als Pejeka, leven in een ander universum.



Pejeka vind zou het groote Negerboek ook volstrekt normaal vinden.Het zijn toch kindervrienden,enig allemaal.

“Willen jullie eens iets over de nikkertjes horen? Dat zijn immers de beste vriendjes van onze jongens en meisjes?”

Net als de variant op zwarte piet die Schenkman heeft bedacht, allemaal niet racistisch bedoeld. Dat geloof ik nog ook, het paste gewoon in de tijdsgeest. Met de kennis van deze eeuw kijken we er anders tegen aan.





Ongeacht of je het viert of niet of voor/tegen bent , staat los van je in bochten wringen om er iets van te maken dat het niet is, moedwillig.



Het erkennen zegt niks over het wel of niet behouden van de traditie.

Ik vind het wel grappig die vicieuze cirkel, ik blijf meelezen.



Ja en in Japan staan Japanse meisje met een debiele glimlach op hun mond, en een Volendams mutsje op hun zwarte haren, een klompendansje uit te voeren tussen windmolens en plastic tulpen, in Holland Village... alsof iedere Nederlandse vrouw een debiel lachend persoontje is die de hele dag op klompen staat te dansen tussen tulpen en windmolens... Een grotere karikatuur kan je je niet indenken, maar dat moeten we dan blijkbaar zien als compliment aan onze Nederlandse samenleving...



Wat ik bedoel is: je kan overal in zien wat je erin WIL zien. Of dat ook datgene is wat er daadwerkelijk verbeeld wordt, is een ander verhaal.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven