Algemeen "zwarte" pietentopic

24-10-2016 18:52 1497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het "zwarte" pieten onderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Het "zwarte" pietenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 07 december 2016 @ 21:10:

Dat is toch ook het onderwerp van dit debat niet? Of heel de samenleving dan al niet rasistisch is. Het gaat om het (wel of niet wijzigen van) uiterlijk van de knecht van de Sint.Klopt, maar de argumenten daarvoor komen uiteindelijk toch op één argument terug: racisme?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 07 december 2016 @ 21:05:

[...]





Nee, dat zei ik niet op die manier. Wat ik wél zei, is dat een maatschappij waarin iedereen van welke komaf dan ook alle mogelijkheid heeft om een bepaalde positie te verwerven, zonder aanzien des persoons (laat staan dat er naar ras wordt gekeken), an sich niet racistisch is. Dat er binnen die maatschappij altijd personen zullen zijn die dat wél zijn, kun je nooit vermijden. Maar als je kijkt naar de kansen, mogelijkheden en carrièrekansen die iédereen hier heeft, ongeacht ras, afkomst of nationaliteit, wil het er bij mij niet in dat de samenleving als gehéél een racistische samenleving is.

Je zei het ook niet op deze gekuiste manier



Maar pejeka, wat heb je toch een roze bril op. Wist je dat allochtonen stelselmatig een lager schooladvies krijgen dan je zou verwachten op basis van hun prestaties op school? Zomaar een bewezen feitje. Deze maatschappij ís racistisch en jouw theorie klopt gewoon niet.



Of wil je soms beweren dat deze maatschappij ook niet seksistisch is? Vrouwen hebben immers ook carrierekansen, dus volgens jouw theorie is er geen vuiltje aan de lucht..
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 07 december 2016 @ 21:13:

[...]





Ja en in Japan staan Japanse meisje met een debiele glimlach op hun mond, en een Volendams mutsje op hun zwarte haren, een klompendansje uit te voeren tussen windmolens en plastic tulpen, in Holland Village... alsof iedere Nederlandse vrouw een debiel lachend persoontje is die de hele dag op klompen staat te dansen tussen tulpen en windmolens... Een grotere karikatuur kan je je niet indenken, maar dat moeten we dan blijkbaar zien als compliment aan onze Nederlandse samenleving...



Wat ik bedoel is: je kan overal in zien wat je erin WIL zien. Of dat ook datgene is wat er daadwerkelijk verbeeld wordt, is een ander verhaal.



Er is een groot verschil tussen jou en mij, ik kijk er naar vanuit de huidigetijdsgeest.

Ik begrijp dat het niet racistisch bedoeld is, als we kijken naar wetenschappelijke artikelen, theologische ideen, sprookjes, kinderboeken en strips tot aan de jaren 40, kunnen we inderdaad zeggen dat mensen niet beter wisten.

Het paste in die tijd. Men keek in die tijd op een bepaalde manier tegen zwarten aan , daar is genoeg literatuur over.



Dat jij er nu van maakt dat Schenkman een verlichte man was, prima, maar het paste in die tijd.

Slavernij was nog volop up and running in de Nederlanden ten tijde van zijn variant. Het was niet iets problematisch of wreeds, het was normaal.De vloek van cham werd gepredikt en Saartje Baartman werd tentoongesteld.



Jij past nog prima in die tijd van Schenkman, je haalt je schouders een beetje op. Mensen moeten zich niet zo aan stellen.

Het is traditie.Dat het traditie is heeft niks te maken met het ontkennen van zaken die eigenlijk al lang niet meer te erkennen zijn.



Je kunt hoog en laag springen om je gelijk te halen, maar je hebt het niet.

De feiten spreken je tegen, een mening wint het niet van feiten.



Die feiten staan wat mij betreft ook totaal los van het wel of niet willen van deze traditie.

Het erkennen van feiten, kan volkomen los staan van een standpunt in deze discussie, het maakt niet dat iemand per definitie voor of tegen is.



De cultuur had destijds racistische elementen zo zag men dat toen niet, met de kennis van nu zien we dat wel zo.

Jij niet, jij noemt het dan vriendelijk,cultuur,traditioneel.
Alle reacties Link kopieren
*huilt zachtjes*
https://www.vn.nl/ik-ben-niet-de-enige- ... rschat-is/



Mensen met een andere afkomst of mensen met een andere huidskleur komen vaak zo ver ondanks de maatschappij, niet dankzij.

In dit verband ook interessant: http://www.trouw.nl/tr/nl/39683/nbsp/ar ... Haag.dhtml
quote:pejeka schreef op 07 december 2016 @ 21:13:

[...]





Ja en in Japan staan Japanse meisje met een debiele glimlach op hun mond, en een Volendams mutsje op hun zwarte haren, een klompendansje uit te voeren tussen windmolens en plastic tulpen, in Holland Village... alsof iedere Nederlandse vrouw een debiel lachend persoontje is die de hele dag op klompen staat te dansen tussen tulpen en windmolens... Een grotere karikatuur kan je je niet indenken, maar dat moeten we dan blijkbaar zien als compliment aan onze Nederlandse samenleving...



Wat ik bedoel is: je kan overal in zien wat je erin WIL zien. Of dat ook datgene is wat er daadwerkelijk verbeeld wordt, is een ander verhaal.Zullen we het hakenkruis maar rehabiliteren dan? En de Hitlergroet? Het is maar hoe je die symbolen ziet, toch? En ach, ze bedoelden het toen ook echt niet zo kwaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 december 2016 @ 21:37:

[...]



Zullen we het hakenkruis maar rehabiliteren dan? En de Hitlergroet? Het is maar hoe je die symbolen ziet, toch? En ach, ze bedoelden het toen ook echt niet zo kwaad.



En een maand lang dagelijks een speciaal journaal voor kinderen, intochten in elke gemeente en live op tv, en de nationale feestdag op elke school, vereniging en binnenshuis...



En natuurlijk ook de reclames en verkleedspullen niet vergeten.



Een park hoef je niet heen, kan je kiezen om ermee geconfronteerd te worden- en zelfs de hele boel aanklagen als je wenst.



Sinterklaas is niet te vermijden, en aanklagen kan ook niet.
quote:Lorelai schreef op 07 december 2016 @ 21:32:

*huilt zachtjes*
Alle reacties Link kopieren
Mag ik even opmerken dat slavernij niet alleen is toebedeeld aan de negroïde medemensch? Natuurlijk is het een verwerpelijk iets die hele slavenhandel maar als je het wil aanhalen, haal het dan helemaal aan en deel het niet één groep toe en gebruik het om een traditioneel Nederlands feest te verstoren. In vroeger jaren waren kinderen bang voor Zwarte Piet met zijn roe en zijn zak. Door de jaren heen is de figuur veranderd in een vriendelijk vrolijk figuur. En zo zal Zwarte Piet verder evolueren. Natuurlijk zal het feest met zijn tijd meegaan maar geef het even de tijd aub!!!



Omdat bronnen zo belangrijk zijn voor sommige mensen. Hier is ie.

https://tallsay.com/page/ ... nden-deel-dit-artikel-aub



Voor meer bronnen ga je zelf maar googelen.
Alle reacties Link kopieren
dit vind ik ook een soort slaafs-ritueel



NOS



Koning Swaziland kiest nieuwe bruid

31-08-2015, 19:35



Tienduizenden meisjes en jonge vrouwen hebben op een festival in Swaziland gedanst en gezongen voor koning Mswati III. Het staatshoofd koos daarna uit de vrouwen zijn vijftiende bruid.



De vrouwen dansten urenlang in een grote arena. Volgens de autoriteiten in Swaziland deden er 40.000 meisjes en vrouwen mee aan de zogeheten Umhlangadans.



Seksistisch



Het festival geldt als het culturele hoogtepunt van het jaar in het land in zuidelijk Afrika. Critici zien het vooral als een seksistisch ritueel dat dient ter bevestiging van de macht van de koning.



De 47-jarige Mswati regeert Swaziland sinds 1986. Hij staat bekend om zijn overdadige levensstijl, terwijl tweederde van de bevolking in armoede leeft.



Ongeluk



Bijna veertig meisjes en jonge vrouwen die op weg waren naar het festival zijn zaterdag verongelukt. Ze zaten in twee vrachtwagens die met elkaar in botsing kwamen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Dat is het ook Missie. Slavernij komt nog altijd voor in allerlei vormen. Dit is er een van.
quote:Manonna schreef op 08 december 2016 @ 00:00:

Mag ik even opmerken dat slavernij niet alleen is toebedeeld aan de negroïde medemensch? Natuurlijk is het een verwerpelijk iets die hele slavenhandel maar als je het wil aanhalen, haal het dan helemaal aan en deel het niet één groep toe en gebruik het om een traditioneel Nederlands feest te verstoren. In vroeger jaren waren kinderen bang voor Zwarte Piet met zijn roe en zijn zak. Door de jaren heen is de figuur veranderd in een vriendelijk vrolijk figuur. En zo zal Zwarte Piet verder evolueren. Natuurlijk zal het feest met zijn tijd meegaan maar geef het even de tijd aub!!!



Omdat bronnen zo belangrijk zijn voor sommige mensen. Hier is ie.

https://tallsay.com/page/ ... nden-deel-dit-artikel-aub



Voor meer bronnen ga je zelf maar googelen.

Natuurlijk mag je dat opmerken. Je bent nummer 203 maar dat geeft niet. Het voegt alleen niets toe. Er waren witte slaven, rode slaven, gele slaven, zwarte slaven en als je in de huidige maatschappij daar nog steeds last van ondervindt, dan mag je er best wat van zeggen. Maar als je een artikel over blanke slaven moet googelen en uit jezelf geen voorbeelden kan geven dan zal het wel meevallen. Niet?



En zoals minstens 203 keer gezegd is in dit topic: er is al decennia lang bezwaar tegen Zwarte Piet, dus jouw roep om extra tijd is een beetje bijzonder. Eerst kijken we decennialang de andere kant op en als dat niet meer kan vragen we om extra tijd? Extra tijd voor wat precies? Moeten de ongeboren kinderen voorbereid worden op een Roetveegpiet?



Ik zet er een smiley bij, ik meen het goed
Alle reacties Link kopieren
Het is al 203 keer gezegd maar blijkbaar wordt daar niets mee gedaan dus een 204e keer is dan niet overbodig. Ik heb er link bij gezet naar een duidelijke bron en als iemand meer wil weten kan ie gaan googelen. Natuurlijk weet ik dat geen hond dat gaat doen want dat past hier niet in menig straatje. De last die groepen van het slavernijverleden ondervinden zou wat specifieker mogen. Tot slot de extra tijd waar je het over hebt. Ik heb het niet over extra tijd. Ik heb het over ontwikkeling. De ontwikkeling van het Sinterklaasfeest is al decennia gaande en er zal heus een tijd komen dat kinderen niet beter weten dat je roetveegpieten, regenboogpieten, stroopwafelpieten en wat voor pieten dan ook zult hebben. Het komt heus wel. Mijn boodschap is alleen maar dat het heus wel komt maar geef het de tijd. Ga niet staan vervelen bij een sinterklaasintocht. Wat dit aangaat ben ik blij dat Sinterklaas weer naar huis is.



Ook ik meen het goed overigens
Alle reacties Link kopieren
quote:Manonna schreef op 08 december 2016 @ 00:00:

Mag ik even opmerken dat slavernij niet alleen is toebedeeld aan de negroïde medemensch? Natuurlijk is het een verwerpelijk iets die hele slavenhandel maar als je het wil aanhalen, haal het dan helemaal aan en deel het niet één groep toe en gebruik het om een traditioneel Nederlands feest te verstoren. In vroeger jaren waren kinderen bang voor Zwarte Piet met zijn roe en zijn zak. Door de jaren heen is de figuur veranderd in een vriendelijk vrolijk figuur. En zo zal Zwarte Piet verder evolueren. Natuurlijk zal het feest met zijn tijd meegaan maar geef het even de tijd aub!!!



Omdat bronnen zo belangrijk zijn voor sommige mensen. Hier is ie.

https://tallsay.com/page/ ... nden-deel-dit-artikel-aub



Voor meer bronnen ga je zelf maar googelen.Klopt, dit artikel heb ik al eens gelezen. Ik was naar de link op zoek maar wist niet meer hoe het heette. Thanks!!
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 08 december 2016 @ 00:35:

[...]



...................



Ik zet er een smiley bij, ik meen het goed Bij je laatste woorden moet ik denken aan onderstaand lied:



Daar wordt aan de deur geklopt



Daar wordt aan de deur geklopt, zacht geklopt, hard geklopt

Daar wordt aan de deur geklopt, wie zou dat zijn?

Wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede vrind

Want al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed.





Want ik kom van Sinterklaas, Sinterklaas, Sinterklaas.

'k heb voor jou, m'n kleine baas, moois in mijn zak

Ben je wel zoet geweest? Wees dan maar niet bevreesd.

Kijk, hier zendt Sint Nicolaas fijn speculaas.





Zwarte Piet, wees wel bedankt, wel bedankt, wel bedankt.

Nu zal ik aan 't leren gaan, kan je op aan.

Borstplaatjes, groot in tal, ik deel vanavond al

met mijn lieve zusje klein, blij zal ze zijn.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Manonna schreef op 08 december 2016 @ 00:00:

Mag ik even opmerken dat slavernij niet alleen is toebedeeld aan de negroïde medemensch? Natuurlijk is het een verwerpelijk iets die hele slavenhandel maar als je het wil aanhalen, haal het dan helemaal aan en deel het niet één groep toe en gebruik het om een traditioneel Nederlands feest te verstoren. In vroeger jaren waren kinderen bang voor Zwarte Piet met zijn roe en zijn zak. Door de jaren heen is de figuur veranderd in een vriendelijk vrolijk figuur. En zo zal Zwarte Piet verder evolueren. Natuurlijk zal het feest met zijn tijd meegaan maar geef het even de tijd aub!!!





De slavernij die voor de moderne geschiedenis van belang was was die van tot slaaf gemaakte Afrikanen. Vanaf de 18e eeuw kreeg slavernij een westerse koloniën een racistisch karakter. In de Nieuwe Wereld waren al van meet af aan de meeste tot slaaf gemaakten van Afrikaanse afkomst maar er waren ook uitzonderingen, er waren blanke dwangarbeiders en blanke "indentured" arbeiders. En waren incidenteel ook zwarte slavenhouders. In de 18e eeuw werden echter in de koloniën zwarten bij wet tot eeuwigdurende slavernij veroordeeld terwijl blanke onvrije arbeiders na een bepaalde tijd, meestal vijf jaar, hun vrijheid kregen. Zwarten die vrij waren hadden geen gelijke rechten, ze waren uitgesloten van kiesrecht, mochten vaak maar zeer beperkt eigendom verwerven en mochten zich in veel koloniën geeneens bevinden. Na vrijlating moesten ze vaak de kolonie waar ze leefden verlaten. Deze apartheid werd ook na het afschaffen van de slavernij voortgezet. In de Verenigde Staten duurde dat zelfs tot in de jaren '60. In Suriname en Indonesië bestond ook een dergelijk apartheidssysteem.



Dit is het systeem van slavernij dat deel uitmaakt van ONZE geschiedenis, niet de slavernij in Arabische landen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
quote:missie_m schreef op 08 december 2016 @ 08:08:

[...]





Bij je laatste woorden moet ik denken aan onderstaand lied:



Daar wordt aan de deur geklopt



Daar wordt aan de deur geklopt, zacht geklopt, hard geklopt

Daar wordt aan de deur geklopt, wie zou dat zijn?

Wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede vrind

Want al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed.





Want ik kom van Sinterklaas, Sinterklaas, Sinterklaas.

'k heb voor jou, m'n kleine baas, moois in mijn zak

Ben je wel zoet geweest? Wees dan maar niet bevreesd.

Kijk, hier zendt Sint Nicolaas fijn speculaas.





Zwarte Piet, wees wel bedankt, wel bedankt, wel bedankt.

Nu zal ik aan 't leren gaan, kan je op aan.

Borstplaatjes, groot in tal, ik deel vanavond al

met mijn lieve zusje klein, blij zal ze zijn.Echt waar? Meen je dat? Ik dacht eerder aan een racistisch liedje van de Beatles.
Alle reacties Link kopieren
quote:Manonna schreef op 08 december 2016 @ 00:00:



Omdat bronnen zo belangrijk zijn voor sommige mensen. Hier is ie.

https://tallsay.com/page/ ... nden-deel-dit-artikel-aub



Voor meer bronnen ga je zelf maar googelen.



De bron is niet betrouwbaar, want de beweringen worden niet, zoals het hoort in een goed historisch artikel, middels voetnoten naar primaire bronnen, onderbouwd. Zo zou ik wel een verwijzing willen hebben naar studies, met statistieken, die de aantallen bevestigen. En om welke periode het gaat.



Zo maakte Noord Afrika een millennium deel uit van het Romeinse Rijk, in die tijd zullen er ongetwijfeld veel slaven vanuit Oost en Noord Europa naar toe gevoerd zijn. Die trend zal zich ook hebben voortgezet na de val van het Romeinse Rijk.

Veel interessanter om te weten is hoe het zat in de periode dat ook de Transatlantische slavenhandel bestond, zeg maar tussen 1500 en 1800. Hierover bestaan goede statistieken evenals de Arabische slavenhandel van Afrikanen naar het Noorden. Zowel de Europese en Arabische slavenhandel op Afrika was ongeveer even groot trouwens. De Arabische slavenhandel van Europeanen nam sterk af toen met name Oost Europa christelijk werd (In de volle Middeleeuwen) en christenen geen medechristenen meer kidnapten en verkochten.

Incidenteel waren er wel raids op Europese kusten, maar die aantallen waar zeer klein vergeleken met de slaven die Arabieren uit Afrika haalden. Bovendien werd een zeer groot deel van de Europese tot slaaf gemaakten weer vrijgekocht door de landen waar die raids plaatsvonden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
quote:Manonna schreef op 08 december 2016 @ 00:49:

Het is al 203 keer gezegd maar blijkbaar wordt daar niets mee gedaan dus een 204e keer is dan niet overbodig. Ik heb er link bij gezet naar een duidelijke bron en als iemand meer wil weten kan ie gaan googelen. Natuurlijk weet ik dat geen hond dat gaat doen want dat past hier niet in menig straatje. De last die groepen van het slavernijverleden ondervinden zou wat specifieker mogen. Tot slot de extra tijd waar je het over hebt. Ik heb het niet over extra tijd. Ik heb het over ontwikkeling. De ontwikkeling van het Sinterklaasfeest is al decennia gaande en er zal heus een tijd komen dat kinderen niet beter weten dat je roetveegpieten, regenboogpieten, stroopwafelpieten en wat voor pieten dan ook zult hebben. Het komt heus wel. Mijn boodschap is alleen maar dat het heus wel komt maar geef het de tijd. Ga niet staan vervelen bij een sinterklaasintocht. Wat dit aangaat ben ik blij dat Sinterklaas weer naar huis is.



Ook ik meen het goed overigens

Maar wat wil je er mee zeggen dan? Niemand ontkent dat er ook blanke slaven zijn geweest. Wist je dat je in het Romeinse Rijk mijn slaaf kon worden als je je schulden aan mij niet terug betaalde? Je was dan voor de rest van je leven van mij. Je kinderen ook. En Mozes! Wie kent hem niet, leidde duizenden Joodse slaven de Nijl over. De Turken hebben aardig wat dames in hun harems opgesloten. Maar we hebben het nu over Zwarte Piet en ontwikkelingen van de laatste 150 jaar die nog steeds van invloed zijn op onze huidige samenleving. Niet over harems, de Nijl of de tutor van Cicero.



Ik heb de indruk dat je je aangevallen voelt, net zoals heel veel Nederlanders zich persoonlijk aangesproken voelen. Dat hoeft helemaal niet. Niemand verwijt je wat. Jij kunt er ook niks aan doen dat we in onze cultuur nog wat racistische trekjes vertonen uit de koloniale tijd, die hebben we samen met z'n allen geërfd uit een grijs verleden. We kunnen er wel wat aan doen..
Alle reacties Link kopieren
quote:oudebaas schreef op 08 december 2016 @ 10:52:

[...]





De bron is niet betrouwbaar, want de beweringen worden niet, zoals het hoort in een goed historisch artikel, middels voetnoten naar primaire bronnen, onderbouwd. Zo zou ik wel een verwijzing willen hebben naar studies, met statistieken, die de aantallen bevestigen. En om welke periode het gaat.



Zo maakte Noord Afrika een millennium deel uit van het Romeinse Rijk, in die tijd zullen er ongetwijfeld veel slaven vanuit Oost en Noord Europa naar toe gevoerd zijn. Die trend zal zich ook hebben voortgezet na de val van het Romeinse Rijk.

Veel interessanter om te weten is hoe het zat in de periode dat ook de Transatlantische slavenhandel bestond, zeg maar tussen 1500 en 1800. Hierover bestaan goede statistieken evenals de Arabische slavenhandel van Afrikanen naar het Noorden. Zowel de Europese en Arabische slavenhandel op Afrika was ongeveer even groot trouwens. De Arabische slavenhandel van Europeanen nam sterk af toen met name Oost Europa christelijk werd (In de volle Middeleeuwen) en christenen geen medechristenen meer kidnapten en verkochten.

Incidenteel waren er wel raids op Europese kusten, maar die aantallen waar zeer klein vergeleken met de slaven die Arabieren uit Afrika haalden. Bovendien werd een zeer groot deel van de Europese tot slaaf gemaakten weer vrijgekocht door de landen waar die raids plaatsvonden.



Hier waren ook wel eens Nederlanders bij betrokken.

Zoals Moerad Raïs de jongere, kaper in Turkse dienst en later admiraal, verantwoordelijk voor onder andere een aanval op Ijsland.

Hij werd geboren als Jan Jans van Haarlem.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Janszoon
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 07 december 2016 @ 21:22:

[...]



Je zei het ook niet op deze gekuiste manier



Maar pejeka, wat heb je toch een roze bril op. Wist je dat allochtonen stelselmatig een lager schooladvies krijgen dan je zou verwachten op basis van hun prestaties op school? Zomaar een bewezen feitje. Deze maatschappij ís racistisch en jouw theorie klopt gewoon niet.



Of wil je soms beweren dat deze maatschappij ook niet seksistisch is? Vrouwen hebben immers ook carrierekansen, dus volgens jouw theorie is er geen vuiltje aan de lucht.. Wat hebben allochtonen en vrouwen met zwarte piet te maken? Wordt zwarte piet ook gediscrimineerd?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:kadanz schreef op 08 december 2016 @ 00:35:

[...]



En zoals minstens 203 keer gezegd is in dit topic: er is al decennia lang bezwaar tegen Zwarte Piet, dus jouw roep om extra tijd is een beetje bijzonder. Eerst kijken we decennialang de andere kant op en als dat niet meer kan vragen we om extra tijd? Extra tijd voor wat precies? Moeten de ongeboren kinderen voorbereid worden op een Roetveegpiet?

)Misschien lag ik voor die tijd onder een steen, geen idee. Maar het bezwaar tegen Zwarte Piet was voor mij zichtbaar sinds pakweg 2013/2014. Door dit forum en documentaire van Sunny ging ik zelf anders tegen Zwarte Piet aankijken. Het heeft echt wel een paar maanden geduurd voordat het bij mij op z'n plaats viel. En dan woon ik in een stad waar het is aangepast. Dus ik denk niet dat het reëel is, om ervan uit te gaan dat de verandering snel gaat maar ik begrijp wel je streven ernaar.
Ik heb anders vlak voor de eeuwwisseling al die ene van de Spice girls horen miepen over zwarte Piet.

Die vrouw heeft als eerste het verband gelegd in een bezoek bij Paul de Leeuw.

Zij heeft een gevecht gehad met Eddy Murphy over hun kind. Waarbij Eddy ontkende de vader te zijn.

Was vlak na de eeuwwisseling. Ik denk dat het gewoon de associatie met HUN mannen is.

Zijn wars van huwelijkse trouw en dat zit ook vast aan de slavernij.

Die vrouwen zijn gewend om hun kinderen alleen op te voeden. Die mannen wisten ook nooit zeker of zij de echte vader waren.



Maar er zijn ook donkere vrouwen die wel en punt hebben voor hun eigen persoonlijke situatie.

Er zijn namelijk ook donkere en voor hun kinderen SUPER zorgzame vaders!!!

Maar dat is toch echt heel anders dan wat Sylvana heeft gedaan.

Sylvana was in die tijd presentatrice bij MTV en heeft waarschijnlijk Mel Brown gevolgd en het later gebruikt.



Maar er zit zoveel tegenstrijdigheid in het geheel.

Laat de kinderen maar de veranderingen aangeven. Ze gebruiken de tekeningen van de kinderen om te bepalen hoe de Piet moet worden.

Dat sluit ook aan bij dat ene boek.

Het gaat helemaal niet om discriminatie, maar om een meegaan in de tijd.

Het schminken is om de bekende onherkenbaar te maken voor de kinderen.

Een van mijn kinderen was altijd bang totdat een kennis van haar Piet was en ze het zelfs leuk vond.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 08 december 2016 @ 08:08:

[...]





Bij je laatste woorden moet ik denken aan onderstaand lied:

...

Wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede vrind

Want al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed.

...

En dat voor een liedje uit de tijdgeest periode waar insluipers en dieven 's nachts op pad gingen met door roet en vet zwart gemaakte gezichten en zwarte wollen muts zodat ze minder opvielen in het donker.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:gaya76 schreef op 08 december 2016 @ 14:29:

[...]



Misschien lag ik voor die tijd onder een steen, geen idee. Maar het bezwaar tegen Zwarte Piet was voor mij zichtbaar sinds pakweg 2013/2014. Door dit forum en documentaire van Sunny ging ik zelf anders tegen Zwarte Piet aankijken. Het heeft echt wel een paar maanden geduurd voordat het bij mij op z'n plaats viel. En dan woon ik in een stad waar het is aangepast. Dus ik denk niet dat het reëel is, om ervan uit te gaan dat de verandering snel gaat maar ik begrijp wel je streven ernaar.

Net als bij jou moest het bij mij ook 'op z'n plaats vallen' dat die anti-Pieten een punt hebben. Nu kan ik me alleen nog maar verbazen over de hardnekkige en soms racistische weerstand tegen verandering.



Dus als mensen zeggen dat ze geen snelle verandering willen dan is de terechte vraag: je hebt de protesten jarenlang moedwillig genegeerd en nu wil je nog meer tijd? Tijd waarvoor precies? Stel je krijgt tien jaar de tijd, hoe ga je dat invullen? Het enige verschil is dat het gezicht niet helemaal Zwart is maar dat er roetvegen te zien zijn...



Anyhoe...Op Viva is het al sinds 2009 een jaarlijks terugkerend fenomeen.

Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?

Daarvoor is het ook uitgebreid in de media geweest maar we lachten het toen allemaal weg. Ik ook overigens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven