Algemeen "zwarte" pietentopic

24-10-2016 18:52 1497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het "zwarte" pieten onderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Het "zwarte" pietenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Ja, afgelopen week een aantal liedjes geluisterd en ook die teksten zijn voor de kinderen van nu wereldvreemd.

Sinterklaas - O, Kom Er Eens Kijken



O, kom maar eens kijken wat ik in mijn schoentje vind,

Alles gekregen van die goede Sint.

Een pop met vlechten in het haar

een snoezig jurkje kant en klaar

twee kaatseballen in een net

een letter van banket



O, kom maar eens kijken wat ik in mijn schoentje vind,

Alles gekregen van die goede Sint.

Een bromtol met een zweep erbij,

een doos blokken, ook voor mij!

En schaatsen en een autoped,

een letter van banket.



O, kom maar eens kijken wat ik in mijn schoentje vind,

Alles gekregen van die goede Sint.



Welk kind weet wat het is.

Maar het zingt lekker en kinderen maken er de Sint blij mee.

Dus waar zit het probleem?



Ik had gehoopt op nog wat pepernoten in de sale, maar het was niet aan te slepen volgens de super.

Dat vond gretig aftrek, afzet.... Nou, iedereen blij met pepernoten. Waarom moeilijk doen?

Misschien omdat er mensen zijn die het ongezond vinden? Dan bakken mensen het zelf wel.

Amandelen hebben trouwens behoorlijk veel eiwitten en voor dat deel wel gezond.

Ik heb net een maaltijd gehad met iets meer toe gevoegd vet.

Ik ben verzadigd en geen zucht naar vette noten.

Een keer gekeken naar het programma van NPO over HOE WORD IK 100.

Een aanrader vond ik. Af en toe iets lekkers mag gewoon als je dieet. Zolang het maar een speciaal moment is en niet een gewoonte. Ik eet nu dus gewoon meer vet bij de maaltijd. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 08 december 2016 @ 10:46:

[...]



Echt waar? Meen je dat? Ik dacht eerder aan een racistisch liedje van de Beatles. Hebben de Beatles een racistisch lied gemaakt? Je bedoeld dat van die vogel?





https://youtu.be/Mo_DMGc2v5o The Beatles - Blackbird
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Daar wordt aan de deur geklopt



Daar wordt aan de deur geklopt, zacht geklopt, hard geklopt

............................

Of dit lied:



https://youtu.be/A2eVIWFCNlU nock nock nocking
LOEP ME MAAR aub.
Oh denneboom, oh denneboom.

Wat zijn je takken wonderschoon
quote:kadanz schreef op 08 december 2016 @ 14:52:

[...]



Net als bij jou moest het bij mij ook 'op z'n plaats vallen' dat die anti-Pieten een punt hebben. Nu kan ik me alleen nog maar verbazen over de hardnekkige en soms racistische weerstand tegen verandering.



Dus als mensen zeggen dat ze geen snelle verandering willen dan is de terechte vraag: je hebt de protesten jarenlang moedwillig genegeerd en nu wil je nog meer tijd? Tijd waarvoor precies? Stel je krijgt tien jaar de tijd, hoe ga je dat invullen? Het enige verschil is dat het gezicht niet helemaal Zwart is maar dat er roetvegen te zien zijn...



Anyhoe...Op Viva is het al sinds 2009 een jaarlijks terugkerend fenomeen.

Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?

Daarvoor is het ook uitgebreid in de media geweest maar we lachten het toen allemaal weg. Ik ook overigens.

Goed, ik lag dus echt onder een steen, zelfs op het forum! Of ik vond het te pietluttig om me er überhaupt druk over te maken, terwijl het uiteindelijk gaat om een groter geheel.



De hardnekkige weerstand begrijp ik zelf ook niet. Eerlijk gezegd maakt mij de hele oorsprong inmiddels niet meer uit maar zie ik in de karikatuur wel het dubieuze. Zeker als je er als buitenstaander tegenaan kijkt. Maar vooral juist door de rascistische reacties van de tegenstanders. En inderdaad waar gaat de aanpassing over? Een paar roetvegen.

Die verandering zit 'em in het hoofd van mensen. Ik denk dat het niet realistisch is om te verwachten dat dat snel gaat. Er zullen altijd ook mensen blijven die van mening zijn dat dit flauwekul is met de bijbehorende weerstand. De daadwerkelijke aanpassingen van Piet zijn ook pas sinds dit jaar (of vorig jaar) in een paar steden. In die zin gaat het langzaaaaaam.

Maar goed, in het begin voelde ik dus zelf ook lichtelijke weerstand/beledigd omdat ik zelf niet de intentie had om met rascisme geassocieerd te worden. Daar moest eerst wel even wat meer over gelezen geworden (lang leve het viva forum) en landen in mijn hoofd/ego/gevoel.
Wat dacht je van een bromtol met een zweep? De bromtol heeft qua uiterlijk iets weg van een ei met touwtje er aan.

Twee kaatseballen in een net. Kan je mee stuiteren.



O Zilverspar, o zilverspar

ze raken in de war

van zoveel overdaad

en weinig raad

Sinterklaas is weg gegaan

en de Kerstman kwam aan

in de trein en zonder slee

maar wel een goed humeur

Overal licht en praal



Nou, is daar geen discussie over? Is andere een politieke ( o nee, commerciële ) afsplitsing van Sint Nicolaas.

In V.S. waren ze anders ingesteld, maar de traditie vonden ze dus wel prettig genoeg om dat deel aangepast over te nemen.
Het woord "kerst" kan dus ook al niet meer.



Een Amsterdamse school heeft het kerstdiner in het winterdiner veranderd wegens gevoeligheden bij ouders en volgens het spotje van de NPO vieren we december i.p.v. de kerstdagen. Túúrlijk.........
quote:Pientjexxxx schreef op 15 december 2016 @ 21:25:

Het woord "kerst" kan dus ook al niet meer.



Een Amsterdamse school heeft het kerstdiner in het winterdiner veranderd wegens gevoeligheden bij ouders en volgens het spotje van de NPO vieren we december i.p.v. de kerstdagen. Túúrlijk.........Als er alleen maar hoofddoekjes rondlopen op die school dan kan-ik-me-er-iets-bij-voorstellen. Geen reden voor jou om hier zielig over te doen. Alsof je in de geboorte van de here Jezus gelooft.
quote:kadanz schreef op 15 december 2016 @ 21:33:

[...]



Als er alleen maar hoofddoekjes rondlopen op die school dan kan-ik-me-er-iets-bij-voorstellen. Geen reden voor jou om hier zielig over te doen. Alsof je in de geboorte van de here Jezus gelooft.



Sinds wanneer bepaal jij wat ik geloof? Zelfs als je niet gelooft dan heeft kerstmis iets speciaals. We zijn hier in Nederland en kerst is gewoon een woord dat bij onze cultuur hoort. Ik vind december vieren een bespottelijke term om kerst aan te duiden.



Er lopen niet alleen maar hoofddoekjes op die school en er zijn dus ook ouders die over de naamswijziging vallen.
quote:kadanz schreef op 15 december 2016 @ 21:33:

[...]



Als er alleen maar hoofddoekjes rondlopen op die school dan kan-ik-me-er-iets-bij-voorstellen. Geen reden voor jou om hier zielig over te doen. Alsof je in de geboorte van de here Jezus gelooft.Het gebeurd ook op openbaren sholen waar de leerlingen gemengd zijn wat betrefd geloof dus ja ook christelijke,we wonen nog steeds in Nederland waar moslimkinderen ook vrij krijgen voor het suikerfeest en dus gewoon ook mee kunnen doen met de niet moslimkinderen , maar ik zal vast foei tegen mezelf zeggen want ik discrimineer vast weer!
Alle reacties Link kopieren
Ach, de boom, de kaarsjes- het grootste deel van de poespas dat de niet-Christelijke mensen koppelen aan de kerstviering heeft geen Christelijke maar zgn. "heidense" oorsprong.



Met winterdiner vind ik weinig mis, net als decemberfeest. Of je nu de winterzonnewende viert, de geboorte van Jezus, of je gourmetstel aanbidt.



En gelukkig net als bij de Sinterklaas; in je eigen huis kan en mag je het fijn zo noemen, aankleden en vieren zoals je het zelf het liefst hebt.
quote:Vlinder1963 schreef op 15 december 2016 @ 21:49:

[...]



Het gebeurd ook op openbaren sholen waar de leerlingen gemengd zijn wat betrefd geloof dus ja ook christelijke,we wonen nog steeds in Nederland waar moslimkinderen ook vrij krijgen voor het suikerfeest en dus gewoon ook mee kunnen doen met de niet moslimkinderen , maar ik zal vast foei tegen mezelf zeggen want ik discrimineer vast weer!Wat is het probleem? De kinderen krijgen vrij vanwege KERST. Het is nog steeds en het blijft nog steeds de KERSTVAKANTIE. Alleen dat diner wordt anders genoemd, anders komt er waarschijnlijk geen hond. Moeten ze daar zelf weten. Dit is iets heel anders dan Zwarte Piet.
quote:Dormouse schreef op 15 december 2016 @ 21:51:

Ach, de boom, de kaarsjes- het grootste deel van de poespas dat de niet-Christelijke mensen koppelen aan de kerstviering heeft geen Christelijke maar zgn. "heidense" oorsprong.



Met winterdiner vind ik weinig mis, net als decemberfeest. Of je nu de winterzonnewende viert, de geboorte van Jezus, of je gourmetstel aanbidt.



En gelukkig net als bij de Sinterklaas; in je eigen huis kan en mag je het fijn zo noemen, aankleden en vieren zoals je het zelf het liefst hebt.



Ik vind dat we best wel zaken van onze eigen Nederlandse cultuur mogen behouden.



Hou de Ramadan dan ook binnenshuis. Nu worden werkgevers opgezadeld met slecht of half functionerende werknemers die hun werk niet goed kunnen doen, omdat ze niet eten en drinken terwijl het 30 graden is. Of die zich ziek melden en helemaal niet op komen dagen. Moet allemaal maar kunnen, want hé dat is cultuur en religie. Moeten we accepteren en respecteren. Mag ik dan ook acceptatie en respect voor de cultuur van het land waar je woont verwachten?
quote:kadanz schreef op 15 december 2016 @ 21:55:

[...]



Wat is het probleem? De kinderen krijgen vrij vanwege KERST. Het is nog steeds en het blijft nog steeds de KERSTVAKANTIE. Alleen dat diner wordt anders genoemd, anders komt er waarschijnlijk geen hond. Moeten ze daar zelf weten. Dit is iets heel anders dan Zwarte Piet.



En waarom komt er dan geen hond?



Waarom heeft de NPO het over december vieren? Waarom ligt het woord kerst zo gevoelig?
quote:Pientjexxxx schreef op 15 december 2016 @ 21:58:

[...]





En waarom komt er dan geen hond?



Waarom heeft de NPO het over december vieren? Waarom ligt het woord kerst zo gevoelig?Dat moet je aan de NPO vragen. De NPO-directie bestaat uit autochtone witte Nederlandse mannen, dus maak hier geen allochtonen-hebben-mijn-negerzoen/kerstdiner-afgepakt-issue van. Ik hoor overigens alleen maar kerstliedjes op de radio. Kerst ligt helemaal niet gevoelig.
quote:kadanz schreef op 15 december 2016 @ 22:02:

[...]



Dat moet je aan de NPO vragen. De NPO-directie bestaat uit autochtone witte Nederlandse mannen, dus maak hier geen allochtonen-hebben-mijn-negerzoen-afgepakt-issue van.Ik neem het ook de NPO-directie kwalijk dat zij zo doordraven met hun politieke correctheid.
quote:Pientjexxxx schreef op 15 december 2016 @ 22:05:

[...]





Ik neem het ook de NPO-directie kwalijk dat zij zo doordraven met hun politieke correctheid.Het is niet eens politiek correct, dat maak jij er van.
quote:kadanz schreef op 15 december 2016 @ 21:55:

[...]



Wat is het probleem? De kinderen krijgen vrij vanwege KERST. Het is nog steeds en het blijft nog steeds de KERSTVAKANTIE. Alleen dat diner wordt anders genoemd, anders komt er waarschijnlijk geen hond. Moeten ze daar zelf weten. Dit is iets heel anders dan Zwarte Piet.Is dat zo? waarom worden dan de christelijke kinderen verplicht om op school te komen tijdens dat "winterdiner"en suikerfeesten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk, hoe langer ik erover nadenk, een ontzettend goed idee. Waarom zouden openbare scholen diners/feesten/vakanties naar een religieus feest noemen? En publieke omroepen zendtijd welke niet bestemd is voor bijv. de EO gebruiken voor reclames die om een Christelijk feest draaien?

Juist mooi dit, geeft iedereen de ruimte voor eigen interpretatie en invulling. Of het nu religieus of kapitalistisch of anders is.



Het feest zelf wordt er niet minder om.
quote:Vlinder1963 schreef op 15 december 2016 @ 22:13:

[...]



Is dat zo? waarom worden dan de christelijke kinderen dan verplicht om op school te komen tijdens dat "winterdiner"en suikerfeesten.Alle kinderen zijn verplicht om naar school te komen, niet alleen de """christelijke""".Dat er misschien een paar hoofddoekjes thuisblijven omdat ze zich terecht afvragen waarom ze op een openbare school de geboorte van profeet Isa vieren met heidense rituelen....dat is een ander verhaal. Maak het nou niet moeilijker dan het is
[quote]kadanz schreef op 15 december 2016 @ 22:16:

[...]



Alle kinderen zijn verplicht om naar school te komen. Dat er misschien een paar hoofddoekjes thuisblijven omdat ze zich terecht afvragen waarom ze op een openbare school de geboorte van profeet Isa vieren met heidense rituelen....dat is een ander verhaal. Maak het nou niet moeilijker dan het is :)[/quote

ik vind het anders heel simpel.
quote:Dormouse schreef op 15 december 2016 @ 22:15:

Ik vind het eigenlijk, hoe langer ik erover nadenk, een ontzettend goed idee. Waarom zouden openbare scholen diners/feesten/vakanties naar een religieus feest noemen? En publieke omroepen zendtijd welke niet bestemd is voor bijv. de EO gebruiken voor reclames die om een Christelijk feest draaien?

Juist mooi dit, geeft iedereen de ruimte voor eigen interpretatie en invulling. Of het nu religieus of kapitalistisch of anders is.



Het feest zelf wordt er niet minder om.

Ik geef eerlijk toe dat ik niet op de hoogte was van het nieuwsfeit over de NPO waar Pientje blijkbaar aan refereert. Ik heb het gegoogeld en mijn eerste reactie was ook 'moet dat nou'. Maar hoe langer ik er over naden, zeg maar tien seconden+, hoe meer ik neig naar wat jij hierboven schrijft.



Sowieso vieren we al lang geen Kerst meer in December, tenzij je in de bible belt woont. Dus wie houden we voor de gek als we opeens Jezus weer van stal halen in December?
Alle reacties Link kopieren
Toch is het naar mijn mening een vorm van politieke correctheid. Ik zag deze ochtend een moslima zeer geïnteresseerd in de kersthoek van dun Action. En ik weet van moslims die een kerstboom neerzetten, gewoon omdat het zo gezellig is. Als je besluit dat een kerstviering gewoon is in Nederland, is het ook gewoon. Maar dat had al jaren terug moeten gebeuren.
Eigenlijk hebben die moslims meer te vieren tijdens de kerst dan wij. Zij geloven tenminste nog in Jezus/Isa/of hoe ze hem ook mogen noemen. Een beetje jammer dat wij dan weer de datum hé-le-maal verkeerd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het niet zozeer als politiek correct, eerder/liever als politiek neutraal, dat eerste heeft zo'n negatieve lading gekregen en het is een beetje als de politiek/staat zelf: gescheiden van de kerk. De naam stelt het feest, wat op openbare scholen weinig zal veranderen qua inhoud, in naam meer open voor iedereen. Het sluit niemand buiten en omvat alle variaties op de invulling die mensen aan die paar dagen in december geven.



Het is niet of het vieren afgeschaft wordt, het heeft alleen een neutralere naam. De sfeer zal er niet minder om worden, het eten niet minder goed smaken, en mense, kinderen zullen nog steeds een leuke tijd hebben samen.



En dat laatste is toch waar de school het feest/diner voor organiseert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven