Jumbo doet Sinterklaas in de ban

30-09-2016 18:29 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Supermarktketen Jumbo doet dit jaar uitingen van Sinterklaas en Pieten op een gedeelte van het assortiment in de ban. Het bedrijf heeft daartoe besloten omdat het 'al enkele jaren moeilijk is om een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is'.



Jumbo neemt een unieke beslissing, want niet eerder werd naast Zwarte Piet óók Sinterklaas verbannen. De personages zullen geweerd worden van de verpakkingen van het huismerk van de supermarkt. Er zijn geen andere voorbeelden van winkels bekend die voornemens zijn om Sinterklaas te weren van verpakkingsmateriaal.



De veelbesproken Zwarte Piet is al jaren punt van discussie. Vorig jaar besloot Jumbo zowel witte als zwarte Pieten af te drukken op verpakkingen.



In een statement laat Jumbo weten dat ze het sinterklaasfeest vooral als een kinderfeest ziet, met het heerlijk avondje als hoogtepunt. ,,Daarom hebben we er in 2016 voor gekozen niet de traditionele afbeeldingen van Sinterklaas en Pieten te gebruiken, maar dit kinderfeest te vieren met cadeautjes, snoepgoed, symbolen als een mijter, pet en schoen en afbeeldingen van veel blije kinderen."



Jumbo wil geen verdere toelichting geven op het besluit om zowel Sinterklaas als Pieten te weren op alle accesoires.



Kinderrechten

Het besluit van Jumbo volgt op het nieuws van vanmorgen, toen de Kinderombudsman in een rapport liet weten dat Zwarte Piet in strijd is met kinderrechten. Volgens Margrite Kalverboer draagt Zwarte Piet in zijn huidige vorm bij aan pesten, uitsluiting of discriminatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 30 september 2016 @ 20:19:

[...]

Suikerfeest ?

Dan ook Chanoeka, Día de Muertos, Fête de la Musique, Grönnens Ontzet en Beltane.En de hindoefeesten Divali en Holi. Daarnaast ook de wicca bijeenkomsten vieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 30 september 2016 @ 20:21:

[...]





Trakteren? Het valt me in dit topic op dat jij alleen maar aan snoep en cadeaus denkt bij feesten, of dat nou het Sinterklaasfeest is of het Suikerfeest. Heb je zo'n one track mind dat je een feestje alleen associeert met snoep en cadeaus? Is dat alles wat een feest voor jou inhoudt?



Afschaffen dat Suikerfeest, want dat kan kwetsend zijn voor de kinderen die niet vrij zijn met het Suikerfeest, omdat hun ouders toevallig niet moslim zijn.Delen delen van snoep. En wat de cadeaus betreft... Ik geef er weinig om maar voor kinderen is het leuk dus in het kader van het debat over een kinderfeest vind ik het relevant
Alle reacties Link kopieren
Wat voor mij een feest een feest maakt is het gezelschap waar je het mee viert, en ook het kunnen delen van wat je hebt. Of het nu voor iemand koken is, iets wat iemand wenst voor iemand kunnen kopen, ja, dat is ook leuk. Maar het belangrijkste is voor mij dat het een pracht-excuus is om al je geliefde bij elkaar te hebben om een mooie tijd mee te delen



En van het offerfeest word ik blij omdat ik dan voor een gunstige prijs biologisch Lam kan halen en daar ben ik dol op Net als goede rosbief met kerst en de pepernoten met Sinterklaas... Van lekker eten wordt ik ook blij haha en feestdagen geven mij de tijd het lekkers te bereiden.
Alle reacties Link kopieren
Het doet me denken aan de discussie in Amerika over the 'war on Christmas', waarbij er een rel uitbrak over de rode beker waar Starbucks zijn koffie in december serveerde. Omdat er geen zogenaamd christelijke symbolen (waarmee men gewoon kerstballen, dennentakken en zuurstokken bedoelde) op stonden zou Starbucks de eeuwenlange christelijke traditie van het drinken van dure koffie bij een gezellige multinational ondermijnen. Lekker belangrijk, welke print er op de verpakking *ontbreekt*.



Jumbo is waarschijnlijk net als Starbucks het gedoe rondom deze 'vredelievende' feesten zat. Maar zelfs een neutrale positie is voor sommigen al niet meer acceptabel. Treurig.
Dormouse
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 30 september 2016 @ 20:24:

[...]

Delen delen van snoep. En wat de cadeaus betreft... Ik geef er weinig om maar voor kinderen is het leuk dus in het kader van het debat over een kinderfeest vind ik het relevant Houd die snoep lekker bij je. Waarom niet de gezelligheid delen? Waarom niet de vrije dagen delen? Waarom niet dat spannende gevoel van verwachting delen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 30 september 2016 @ 20:17:

[...]



Iedereen Veganist! Goed idee

.





Neeeeeeeee Dat worden de paashaasjes werkloos !



https://m.youtube.com/watch?v=ykrETNRvzns



Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Met name een kinderfeest moet wat mij betreft gewoon voor ieder een feest zijn en deelname vrijwillig. Maar als het feest van de een de ander kwetst, en helemaal als het om een minuscuul aspect van het feest gaat, mag daar wat mij betreft zeker kritisch naar gekeken worden. Als je plezier ten koste van een ander gaat, gaat er iets mis.



En "wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet", vind een een waarheid als een koe
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 30 september 2016 @ 20:33:

[...]





Neeeeeeeee Dat worden de paashaasjes werkloos !



https://m.youtube.com/watch?v=ykrETNRvzns



[img]http://2.bp.blogspot.com/_2sYXHRFeJNk/R ... Basket.jpg[/img]Die mag in de tuin eieren leggen voor onvruchtbare scharrelkippen. Al ga ik hem wel missen in mijn braadpan
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 30 september 2016 @ 20:28:

Wat voor mij een feest een feest maakt is het gezelschap waar je het mee viert, en ook het kunnen delen van wat je hebt. Of het nu voor iemand koken is, iets wat iemand wenst voor iemand kunnen kopen, ja, dat is ook leuk. Maar het belangrijkste is voor mij dat het een pracht-excuus is om al je geliefde bij elkaar te hebben om een mooie tijd mee te delen



En van het offerfeest word ik blij omdat ik dan voor een gunstige prijs biologisch Lam kan halen en daar ben ik dol op Net als goede rosbief met kerst en de pepernoten met Sinterklaas... Van lekker eten wordt ik ook blij haha en feestdagen geven mij de tijd het lekkers te bereiden.Je post is doordrenkt met verwijzingen naar eten, snoep, cadeaus. Dat was ook wel te verwachten na je eerdere posts in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 30 september 2016 @ 20:33:

[...]





Houd die snoep lekker bij je. Waarom niet de gezelligheid delen? Waarom niet de vrije dagen delen? Waarom niet dat spannende gevoel van verwachting delen?



Dat schrijf ik ietsjes verder al. En dat gevoel van spanning en verwachting delen kan dus niet echt met mensen die door hetzelfde wat "spannend" moet zijn gekwetst worden/pijn hebben...



En verder vind ik dat ieder gewoon een X-aantal vrije feestdagen mag hebben en dan zelf kan kiezen of die ze met kerst of het Suikerfeest of de zonnewende opneemt. Vrijheid blijheid.
quote:Dormouse schreef op 30 september 2016 @ 20:28:

Wat voor mij een feest een feest maakt is het gezelschap waar je het mee viert, en ook het kunnen delen van wat je hebt. Of het nu voor iemand koken is, iets wat iemand wenst voor iemand kunnen kopen, ja, dat is ook leuk. Maar het belangrijkste is voor mij dat het een pracht-excuus is om al je geliefde bij elkaar te hebben om een mooie tijd mee te delen



En van het offerfeest word ik blij omdat ik dan voor een gunstige prijs biologisch Lam kan halen en daar ben ik dol op Net als goede rosbief met kerst en de pepernoten met Sinterklaas... Van lekker eten wordt ik ook blij haha en feestdagen geven mij de tijd het lekkers te bereiden.Sinds wanneer is een lam niet meer biologisch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 30 september 2016 @ 20:34:

Met name een kinderfeest moet wat mij betreft gewoon voor ieder een feest zijn en deelname vrijwillig. Maar als het feest van de een de ander kwetst, en helemaal als het om een minuscuul aspect van het feest gaat, mag daar wat mij betreft zeker kritisch naar gekeken worden.



Maar waarom mag je wel de niet-moslim kinderen kwetsen dat zij geen vrije dag krijgen, alleen maar omdat hun ouders toevallig geen moslim zijn? Waarom moeten die kinderen dat dan maar begrijpen, nadat je Sinterklaas en Zwarte Piet van hen hebt afgenomen?



Sinterklaas en Zwarte Piet zijn geen minuscule aspecten. Het feest is naar hun genoemd en de liedjes gaan over hun.
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 30 september 2016 @ 20:35:

[...]





Je post is doordrenkt met verwijzingen naar eten, snoep, cadeaus. Dat was ook wel te verwachten na je eerdere posts in dit topic.



Nog maar een keer dan; het gaat om een kinderfeest. Wat vinden kinderen leuk aan dat feest? Het snoep en de cadeaus.



Ik vind al die bergen cadeaus absurd. Het hele "moeten" geloven in het sprookje vind ik ook absurd. Maar het gaat om een kinderfeest waarin die dingen toch echt wel relevant zijn.



De kleur van Piet is het (wat de meeste kinderen betreft) dan weer niet.



Al staan er marsmannetjes op de wikkel van de marsepijn, als het snoep er maar in zit vinden kinderen het prima. Het valt niet eens op.



Als ik al een probleem heb met de verpakkingen is het wel als dat onnodige plastic...



Anyway, wat wil jij dan? Alle feesten afschaffen?



Ik geloof in en middenweg. Alle feesten voor iedereen leuk. Verhalen delen, de tradities delen (zonder discrimineren), de traktaties delen (want niet alleen lekke maar ook onderdeel van de traditie), en van elkaar leren...



Wat dat betreft wat dat van het Suikerfeest geen grapje. Een deel van het budget aan een goed doel schenken ipv. Bart Smit lijkt mij vooruitgang.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 30 september 2016 @ 20:29:

Dormouse
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 30 september 2016 @ 20:38:

[...]





Sinds wanneer is een lam niet meer biologisch?Dat is in de Super niet altijd duidelijk (als ze het al hebben), of het op dergelijke wijze gefokt is. En een "gewone" slager zit niet in mijn woonplaats. Wel een islamitische, en Halal vlees is ook biologisch gefokt
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 30 september 2016 @ 20:22:

[...]





En de hindoefeesten Divali en Holi. Daarnaast ook de wicca bijeenkomsten vieren.Beltane stond er al, dat is toch de geilste leukste ?



Wat wordt er eigenlijk in Papoea Nieuw Guinea of Hawaii gevierd ? Hoe meer feestjes, hoemeer vreugde.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 30 september 2016 @ 20:39:

[...]





Maar waarom mag je wel de niet-moslim kinderen kwetsen dat zij geen vrije dag krijgen, alleen maar omdat hun ouders toevallig geen moslim zijn? Waarom moeten die kinderen dat dan maar begrijpen, nadat je Sinterklaas en Zwarte Piet van hen hebt afgenomen?



Sinterklaas en Zwarte Piet zijn geen minuscule aspecten. Het feest is naar hun genoemd en de liedjes gaan over hun.



Nog een keer; wat mij betreft krijgt ieder een X-aantal vrij opneembaar aantal vrije feestdagen die je op mag nemen wanneer je wil. Sinterklaas, offerfeest, etc.

"Kwetsen" lijkt mij nogal een groot woord in dit voorbeeld en klinkt eerder als jaloezie. Zij "krijgen" iets wat een ander niet heeft. Als je dat als oneerlijk ervaart kan je pleiten voor een ander systeem. Die islamitische kinderen kunnen er immers ook niets aan doen dat de vrije dagen voor scholen nog op de Christelijke feestdagen gebaseerd zijn.

Maar iemand met een donkere huiskleur die nu niet kan of vroeger niet kon genieten van een feest, door iets waar hij/zij geen invloed op heeft, en dankzij onder andere lullige uitspraken van mensen die een ander uiterlijk hebben?



Pas als islamitische kindjes andere kinderen gaan pesten met hun vrije dag zou het enigszins in de buurt komen maar zelfs dan is het bar weinig relevant.



Nogal een verschil met "een extra'tje" krijgen of keihard ergens op afgerekend worden waar je niks over te zeggen hebt/invloed op hebt...
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 30 september 2016 @ 20:47:

[...]





Beltane stond er al, dat is toch de geilste leukste ?



Wat wordt er eigenlijk in Papoea Nieuw Guinea of Hawaii gevierd ? Hoe meer feestjes, hoemeer vreugde.Ik wil wel net als op Hawaii barbecuen met Kerst
quote:Dormouse schreef op 30 september 2016 @ 20:47:

[...]





Dat is in de Super niet altijd duidelijk (als ze het al hebben), of het op dergelijke wijze gefokt is. En een "gewone" slager zit niet in mijn woonplaats. Wel een islamitische, en Halal vlees is ook biologisch gefokt



Helaas komt ook het slachtvee voor de halalslacht regelrecht uit de bio industrie, het is helemaal niet haalbaar om zoveel vee voor de Islamitische slager biologisch te houden.

Maar goed, het woord biologisch viel me op, ook vee uit de bioindustrie is biologisch, omdat ze een beroerd leven lijden worden ze niet van plastic
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 30 september 2016 @ 20:58:

[...]





Helaas komt ook het slachtvee voor de halalslacht regelrecht uit de bio industrie, het is helemaal niet haalbaar om zoveel vee voor de Islamitische slager biologisch te houden.

Maar goed, het woord biologisch viel me op, ook vee uit de bioindustrie is biologisch, omdat ze een beroerd leven lijden worden ze niet van plasticDe standaard waar vlees aan moet voldoen om het keurmerk "halal" te krijgen is vergelijkbaar met biologisch, in de zin van geen-bio-industrie. Houdt niet weg dan met natuurlijk niet vals kan adverteren.
quote:Dormouse schreef op 30 september 2016 @ 21:02:

[...]





De standaard waar vlees aan moet voldoen om het keurmerk "halal" te krijgen is vergelijkbaar met biologisch, in de zin van geen-bio-industrie. Houdt niet weg dan met natuurlijk niet vals kan adverteren.Heb je daar een bron van. Niet onaardig bedoeld maar ik ben daar serieus benieuwd naar.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, alle andere feesten af moeten schaffen of aan moeten passend en dergelijke discussies daargelaten... Ik heb nog steeds echt geen enkel benul waarom Zwarte Piet nu per se moet blijven en pontificaal op alle snoepvepakkingen moet staan.

Het enige wat ik mij in kan denken is jeugdsentimen. Maar ik kan mij dan weer niet voorstellen dat dat ten koste moet gaan van anderen. Zeker niet wanneer de essentie van het feest, in welke vorm het vandaag de dag gevierd wordt, niks te maken heeft met de huidskleur/verf van een van de karakters.
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 30 september 2016 @ 21:05:

[...]





Heb je daar een bron van. Niet onaardig bedoeld maar ik ben daar serieus benieuwd naar.Die heb ik ik zal het even opzoeken voor je. Het gaat namelijk om meer dan alleen de methode van het slachten van de dieren. Ik hoop wel dat je even geduld hebt, want ik moet echt even afwassen en dat stel ik al veel te lang uit door deze discussie haha.
Alle reacties Link kopieren
Jumbo, ik vind het steeds meer een klote winkel. Altijd lege schappen, en personeel dat niks weer want veel te jong. Bij de Lidl maak ik dat echt nooit mee, daar grijp ik nooit mis. Albert Heijn ook een fijnere supermarkt, ben een beetje klaar met Jumbo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven