Jumbo doet Sinterklaas in de ban

30-09-2016 18:29 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Supermarktketen Jumbo doet dit jaar uitingen van Sinterklaas en Pieten op een gedeelte van het assortiment in de ban. Het bedrijf heeft daartoe besloten omdat het 'al enkele jaren moeilijk is om een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is'.



Jumbo neemt een unieke beslissing, want niet eerder werd naast Zwarte Piet óók Sinterklaas verbannen. De personages zullen geweerd worden van de verpakkingen van het huismerk van de supermarkt. Er zijn geen andere voorbeelden van winkels bekend die voornemens zijn om Sinterklaas te weren van verpakkingsmateriaal.



De veelbesproken Zwarte Piet is al jaren punt van discussie. Vorig jaar besloot Jumbo zowel witte als zwarte Pieten af te drukken op verpakkingen.



In een statement laat Jumbo weten dat ze het sinterklaasfeest vooral als een kinderfeest ziet, met het heerlijk avondje als hoogtepunt. ,,Daarom hebben we er in 2016 voor gekozen niet de traditionele afbeeldingen van Sinterklaas en Pieten te gebruiken, maar dit kinderfeest te vieren met cadeautjes, snoepgoed, symbolen als een mijter, pet en schoen en afbeeldingen van veel blije kinderen."



Jumbo wil geen verdere toelichting geven op het besluit om zowel Sinterklaas als Pieten te weren op alle accesoires.



Kinderrechten

Het besluit van Jumbo volgt op het nieuws van vanmorgen, toen de Kinderombudsman in een rapport liet weten dat Zwarte Piet in strijd is met kinderrechten. Volgens Margrite Kalverboer draagt Zwarte Piet in zijn huidige vorm bij aan pesten, uitsluiting of discriminatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 30 september 2016 @ 21:05:

[...]





Heb je daar een bron van. Niet onaardig bedoeld maar ik ben daar serieus benieuwd naar.Snel voorbeeldje van een van de instanties die de keurmerken uitdelen:

http://www.halalcorrect.com/consumenten ... lal-haram/



En dan deze sectie:

Hoe belangrijk is dierenwelzijn in de Islam?

Dierenwelzijn is erg belangrijk in de Islam. Sterker nog, het is zelfs zo belangrijk dat wanneer het welzijn van een dier dermate slecht is, het dier niet wordt beschouwd als een halal dier om te slachten. Alle dieren dienen op een humane manier te zijn gefokt waarbij geen enkele vorm van dierenmishandeling mag voorkomen.



Een plofkip is bijvoorbeeld niet acceptabel, omdat het onvoldoende vrijheid heeft gehad en niet op een humane wijze is gefokt. Dit geldt ook voor kalveren die in minder vierkante meters opgroeien dan wat verantwoord is. Moslims dienen zoveel mogelijk te streven naar een natuurlijke behandeling van dieren.



Het meerendeel van dergelijke bedrijven houd dezelfde standaard in acht. De standaarden worden oa. Gebaseerd op de Koran, Soenna's etc. Waarvan het gebruikelijk is dat Islamitische instanties zich aan houden



In de media wordt Halal vaak exclusief aan de slachtmethode gekoppeld, en, hoewel het zeker een belangrijk aspect is, geeft dat een incompleet beeld.
Geen idee wat ik hier van moet vinden, ik vind het inmiddels echt gedoe en gezeur worden. Gewoon pieten zonder schmink, pruik, rode lippen of oorbellen. Blanke mensen, donkere mensen, chinezen etc etc. Leuk pietenpakje aan, baretje op, paar zwarte vegen op de wangen van het roet en tadaa! We zijn er. Iedereen blij.



Nu ga ik een pepernoot eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss-Colorado schreef op 30 september 2016 @ 21:28:

Geen idee wat ik hier van moet vinden, ik vind het inmiddels echt gedoe en gezeur worden. Gewoon pieten zonder schmink, pruik, rode lippen of oorbellen. Blanke mensen, donkere mensen, chinezen etc etc. Leuk pietenpakje aan, baretje op, paar zwarte vegen op de wangen van het roet en tadaa! We zijn er. Iedereen blij.



Nu ga ik een pepernoot eten.Eet smakelijk! Ik ga aan de appeltaart
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 30 september 2016 @ 20:35:

[...]





Je post is doordrenkt met verwijzingen naar eten, snoep, cadeaus. Dat was ook wel te verwachten na je eerdere posts in dit topic.Jouw posts zijn doordrenkt met kattigheid. Petje af voor Dormouse dat ze er nog zo geduldig op ingaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Dormouse schreef op 30 september 2016 @ 21:20:

[...]





Snel voorbeeldje van een van de instanties die de keurmerken uitdelen:

http://www.halalcorrect.com/consumenten ... lal-haram/



En dan deze sectie:

Hoe belangrijk is dierenwelzijn in de Islam?

Dierenwelzijn is erg belangrijk in de Islam. Sterker nog, het is zelfs zo belangrijk dat wanneer het welzijn van een dier dermate slecht is, het dier niet wordt beschouwd als een halal dier om te slachten. Alle dieren dienen op een humane manier te zijn gefokt waarbij geen enkele vorm van dierenmishandeling mag voorkomen.



Een plofkip is bijvoorbeeld niet acceptabel, omdat het onvoldoende vrijheid heeft gehad en niet op een humane wijze is gefokt. Dit geldt ook voor kalveren die in minder vierkante meters opgroeien dan wat verantwoord is. Moslims dienen zoveel mogelijk te streven naar een natuurlijke behandeling van dieren.



Het meerendeel van dergelijke bedrijven houd dezelfde standaard in acht. De standaarden worden oa. Gebaseerd op de Koran, Soenna's etc. Waarvan het gebruikelijk is dat Islamitische instanties zich aan houden



In de media wordt Halal vaak exclusief aan de slachtmethode gekoppeld, en, hoewel het zeker een belangrijk aspect is, geeft dat een incompleet beeld.



De kantelmachines voor runderen zijn niet diervriendelijk evenals de stressvolle transporten naar het abattoir. Ik vind het op zich apart dat er wel voldoende biologisch vetgemest vee voor de halalslacht bestaat en de niet- halal het met de bioindustrie moet doen, want vele monden te voeden vandaar die rottige bioindustrie.



Maar dank je
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 30 september 2016 @ 21:36:

[...]





De kantelmachines voor runderen zijn niet diervriendelijk evenals de stressvolle transporten naar het abattoir. Ik vind het op zich apart dat er wel voldoende biologisch vetgemest vee voor de halalslacht bestaat en de niet- halal het met de bioindustrie moet doen, want vele monden te voeden vandaar die rottige bioindustrie.



Maar dank je



Ik zal me er eens verder in gaan verdiepen. Het transport lijkt mij altijd knvriedelijk en tenzij het een fokkerij/slachthuis is heel moeilijk te vermijden. Het is mijn streven om wat ik aan vlees eet, zo bewust mogelijk en dus met zo min mogelijk voorafgaand leed voor het dier te kopen

Maar je hebt me aan het denken gezet, het leek mij een lastig onoverkomelijk aspect. Maar het onoverkomelijke heb ok als zekerheid aangenomen en nu twijfel ik of dat ook echt zo is
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 30 september 2016 @ 21:35:

[...]



Jouw posts zijn doordrenkt met kattigheid. Petje af voor Dormouse dat ze er nog zo geduldig op ingaat.



Dankjewel al schrijf ik idd veel over al het lekkers en cadeaus haha.

Maar goed, bij Sinterklaas is dat in de huidige vorm toch wel een heel groot deel van het feest.

Spanning en ernaartoe leven natuurlijk ook. En de sfeer. Maar de spanning is ook weer terug te voeren naar de cadeaus



En ik blijf erbij dat het voor kinderen erger is als de cadeaus en het snoep wegvallen dan wanneer Piet een ander kleurtje krijgt of niet meer in huidige vorm op het pakpapier/verpakkingsmateriaal staat...



Gaat het om traditionele/religieuze feesten in het algemeen is het weer een ander verhaal. Maar dat was niet de strekking van de OP



Oh, en ik vind de discussie hier wel grappig haha. En het is mijn "laatste" kans hem te voeren want waar ik volgend jaar woon doen ze alleen maar aan die verspillende gekkigheid met Kerst en zet ik op 5 december gewoon de boom op
Dat moeten zij weten. Zolang andere supermarkten het niet doen dan snijden ze zich in hun eigen vingers. Eindejaarperiode is de belangrijkste omzetmaand en als ze dat durven te riskeren is dat dapper maar wel hun eigen probleem als de omzet terugloopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss-Colorado schreef op 30 september 2016 @ 21:28:

Geen idee wat ik hier van moet vinden, ik vind het inmiddels echt gedoe en gezeur worden. Gewoon pieten zonder schmink, pruik, rode lippen of oorbellen. Blanke mensen, donkere mensen, chinezen etc etc. Leuk pietenpakje aan, baretje op, paar zwarte vegen op de wangen van het roet en tadaa! We zijn er. Iedereen blij.



Nu ga ik een pepernoot eten.



Of nog eenvoudiger, laat iedereen lekker zelf bepalen of hij het feest met een paarse, witte, groene of zwarte piet viert.

Mijn mening is net als in de Boerkini discussie, de overheid gaat niet over zwemkleding en kinderfeesten, dat bepalen burgers zelf.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 30 september 2016 @ 21:58:

[...]





Of nog eenvoudiger, laat iedereen lekker zelf bepalen of hij het feest met een paarse, witte, groene of zwarte piet viert.

Mijn mening is net als in de Boerkini discussie, de overheid gaat niet over zwemkleding en kinderfeesten, dat bepalen burgers zelf.De boerkini discussie vond ik zo vreemd, die boerkini is ontworpen zodat streng gelovige moslima's meer vrijheden hebben ( nouja, zwemmen dan ) de uitdossing van zwarte piet is gelinked aan de slavernij en dat is wel erg pijnlijk voor de groep Nederlanders van Surinaamse of Antilliaanse afkomst want zij zullen de afschuwelijke verhalen over de slavernij kennen van hun, generaties terug, bet-overgrootouders zoals blanke Nederlanders weer de gruwelijkheden kennen van familieleden die WO2 ( ik weet het, ik maak me nu schuldig aan een Godwin, sorry ) hebben meegemaakt. Ik vond Zwarte Piet vroeger schattig en grappig maar naarmate de discussie rondom het uiterlijk van Zwarte Piet steeds serieuzer werd ben ik wel klaar met Zwarte Piet. Van mij mag 'ie weg aan zo'n "traditie" wil ik niet mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 30 september 2016 @ 22:20:

[...]





De boerkini discussie vond ik zo vreemd, die boerkini is ontworpen zodat streng gelovige moslima's meer vrijheden hebben ( nouja, zwemmen dan ) de uitdossing van zwarte piet is gelinked aan de slavernij en dat is wel erg pijnlijk voor de groep Nederlanders van Surinaamse of Antilliaanse afkomst want zij zullen de afschuwelijke verhalen over de slavernij kennen van hun, generaties terug, bet-overgrootouders zoals blanke Nederlanders weer de gruwelijkheden kennen van familieleden die WO2 ( ik weet het, ik maak me nu schuldig aan een Godwin, sorry ) hebben meegemaakt. Ik vond Zwarte Piet vroeger schattig en grappig maar naarmate de discussie rondom het uiterlijk van Zwarte Piet steeds serieuzer werd ben ik wel klaar met Zwarte Piet. Van mij mag 'ie weg aan zo'n "traditie" wil ik niet mee doen.

Eens ik zag er als kind ook geen kwaad in. Maar voel nu geen enkele behoefte om zo een klein aspect van een feestje in stand te houden als het andere mensen pijn doet. Voor mij is er dan weinig feestelijks meer aan. En ook zonder die donkere smink blijft het een "heerlijk avondje". Waarom dat met hand en tand verdedigd moet worden is mij een raadsel.



En waarom mensen zich druk maken over de verpakking van snoepgoed ook- Althans, ik kan mij ook over verpakkingen opwinden, maar dan gaat het om het geheel ervan en niet de plaatjes die erop staan haha.
Alle reacties Link kopieren
Stom van Jumbo, 98 procent van Nederland wil gewoon zwarte pieten en winkelt gewoon ergens anders.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 30 september 2016 @ 22:29:

Stom van Jumbo, 98 procent van Nederland wil gewoon zwarte pieten en winkelt gewoon ergens anders.



98%? Dat vind ik behoorlijk hoog. Lijkt mij dat wanneer dat het geval was, de

Jumbo een dergelijke stap niet gezet zou hebben.
Antwoord van Jumbo
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 30 september 2016 @ 22:39:

[...]





98%? Dat vind ik behoorlijk hoog. Lijkt mij dat wanneer dat het geval was, de

Jumbo een dergelijke stap niet gezet zou hebben.98% van de kennissen van mienietjefietje waarschijnlijk
Alle reacties Link kopieren
quote:Zinook schreef op 30 september 2016 @ 22:46:

Antwoord van JumboPrima antwoord Gewoon leuk houden, dat is de hele bedoeling ervan uiteindelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:bethweeter schreef op 30 september 2016 @ 22:46:

[...]





98% van de kennissen van mienietjefietje waarschijnlijkDat lijkt mij ook waarschijnlijk ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie bij Velma dat het slavernijverleden vergeleken wordt met WOII. Ik denk dat dit een goede vergelijking is op het gebied van boos blijven. Wie heeft er tegenwoordig nog een hekel aan Duitsers om die reden? Er zullen best mensen zijn die dat hebben maar het is niet meer iets dat als normaal of vanzelfsprekend wordt gezien. Natuurlijk zou het anders zijn als de werknemers van Sinterklaas kaal en in blauw wit gestreepte pakken zouden lopen maar dat is nu eenmaal niet zo. De geschiedenis heeft veel pijnlijke momenten gekend. Zo hebben de Spanjaarden decennia lang over de Nederlanden geregeerd en veel mensen onschuldig vermoord tijdens de Spaanse inquisitie. Sint Nicolaas, die overigens een Turk was, komt uit Spanje. Nederland haalt hem jaarlijks met veel plezier weer binnen. We zouden het ook kunnen zien als een nieuwe invasie van de Spanjaarden. Wat ik zeggen wil is dat je kwalijk kan blijven doen over dingen die eeuwen geleden gebeurd zijn maar het heeft zo weinig zin. De werknemers van Sint Nicolaas waren Moren. Maar OK. Zoals ik in een ander topic al zei. Moderniseren van het Sintfeest kan geen kwaad. Maar niet op deze manier.
quote:Manonna schreef op 30 september 2016 @ 23:14:

Ik zie bij Velma dat het slavernijverleden vergeleken wordt met WOII. Ik denk dat dit een goede vergelijking is op het gebied van boos blijven. Wie heeft er tegenwoordig nog een hekel aan Duitsers om die reden? Er zullen best mensen zijn die dat hebben maar het is niet meer iets dat als normaal of vanzelfsprekend wordt gezien. Natuurlijk zou het anders zijn als de werknemers van Sinterklaas kaal en in blauw wit gestreepte pakken zouden lopen maar dat is nu eenmaal niet zo. De geschiedenis heeft veel pijnlijke momenten gekend. Zo hebben de Spanjaarden decennia lang over de Nederlanden geregeerd en veel mensen onschuldig vermoord tijdens de Spaanse inquisitie. Sint Nicolaas, die overigens een Turk was, komt uit Spanje. Nederland haalt hem jaarlijks met veel plezier weer binnen. We zouden het ook kunnen zien als een nieuwe invasie van de Spanjaarden. Wat ik zeggen wil is dat je kwalijk kan blijven doen over dingen die eeuwen geleden gebeurd zijn maar het heeft zo weinig zin. De werknemers van Sint Nicolaas waren Moren. Maar OK. Zoals ik in een ander topic al zei. Moderniseren van het Sintfeest kan geen kwaad. Maar niet op deze manier.Nee, ik bedoelde niet het boos blijven maar wel respectvol ermee omgaan, en dat is een huppelende knecht in de huidige uitdossing op een jaarlijks kinderfeest niet in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
Vind je? Piet is heel populair bij de kinderen. En over moderniseren gesproken. Vroeger was iedereen bang voor Piet met zijn roe. En zo ontwikkelt het zich steeds verder. Ik vind dat men het de tijd moet geven. Vorig jaar waren er al kaaspieten en stroopwafelpieten. En zo zal het zich doorontwikkelen.
quote:Velma schreef op 30 september 2016 @ 23:24:

[...]





Nee, ik bedoelde niet het boos blijven maar wel respectvol ermee omgaan, en dat is een huppelende knecht in de huidige uitdossing op een jaarlijks kinderfeest niet in mijn ogen.Het is een sprookje, van een man dat ouder is dan methuselem met knechten in hofnarkleren.
Alle reacties Link kopieren
...dat is een huppelende knecht in de huidige uitdossing op een kinderfeest niet in mijn ogen.





Sinds 1506, toen paus Julius II Helvetische soldaten voorstelde om zich bij het kleine Vatikaanse leger in te lijven, zijn ze de officiële bewakers van het Vaticaan.



Deze bewakers dragen zwartepietenkleren, al meer dan 500 jaar hun uniform. Ze bewaken de katholieke geestelijken, dus waarom niet Sinterklaas ?



Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Sophiever schreef op 30 september 2016 @ 23:36:

[...]





Het is een sprookje, van een man dat ouder is dan methuselem met knechten in hofnarkleren.



Dat zijn geen hofnarkleren. Maar wel een leuk idee om er een hofnar van te maken, zonder zwarte schminck, afro-pruik, creolen in de oren en knalrode lippen



edit: lijkt een beetje op hofnarkleding na het zien van de foto van Snoesje
Mijn reactie op TO (echt ik kan er niks meer van maken, en als me dat een ban oplevert, jammerdebammer):

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAÄAAAAAAAHHHHHHHHHHH

HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!

Zo. Dat lucht op
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was dat een grote boer. Ik ga je melden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven