Jumbo doet Sinterklaas in de ban

30-09-2016 18:29 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Supermarktketen Jumbo doet dit jaar uitingen van Sinterklaas en Pieten op een gedeelte van het assortiment in de ban. Het bedrijf heeft daartoe besloten omdat het 'al enkele jaren moeilijk is om een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is'.



Jumbo neemt een unieke beslissing, want niet eerder werd naast Zwarte Piet óók Sinterklaas verbannen. De personages zullen geweerd worden van de verpakkingen van het huismerk van de supermarkt. Er zijn geen andere voorbeelden van winkels bekend die voornemens zijn om Sinterklaas te weren van verpakkingsmateriaal.



De veelbesproken Zwarte Piet is al jaren punt van discussie. Vorig jaar besloot Jumbo zowel witte als zwarte Pieten af te drukken op verpakkingen.



In een statement laat Jumbo weten dat ze het sinterklaasfeest vooral als een kinderfeest ziet, met het heerlijk avondje als hoogtepunt. ,,Daarom hebben we er in 2016 voor gekozen niet de traditionele afbeeldingen van Sinterklaas en Pieten te gebruiken, maar dit kinderfeest te vieren met cadeautjes, snoepgoed, symbolen als een mijter, pet en schoen en afbeeldingen van veel blije kinderen."



Jumbo wil geen verdere toelichting geven op het besluit om zowel Sinterklaas als Pieten te weren op alle accesoires.



Kinderrechten

Het besluit van Jumbo volgt op het nieuws van vanmorgen, toen de Kinderombudsman in een rapport liet weten dat Zwarte Piet in strijd is met kinderrechten. Volgens Margrite Kalverboer draagt Zwarte Piet in zijn huidige vorm bij aan pesten, uitsluiting of discriminatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 01 oktober 2016 @ 10:08:

[...]





Dat heb ik gister in dit topic of het andere lopende topic over Zwarte Piet geschreven.

En ik ken ook meerdere donkere kindjes, en niet elk kindje heeft er een vervelende ervaring mee, gelukkig niet.



Maar omdat sommige er geen last van hebben, is het dan maar okee dat andere kinderen er wel pijn door hebben? Gekwetst en/of in het ergste geval gepest worden?



En 20 jaar geleden (als dat "vroeger" genoeg is), kwam het ook al voor. Je hoort het alleen de laatste jaren pas.Dormouse ik heb jouw uitleg in de andere topics hierover niet gelezen. Maar kan je mij hier dan uitleggen, waar deze kinderen dan last van hebben? en waarom het ene kind wel en het andere kind niet? En hoe groot is die groep kinderen er "er" last van hebben?
Alle reacties Link kopieren
Hema omarmt de nieuwe culturen en verliest steeds meer klanten omdat die hun vertrouwde producten niet meer vinden, maar er staat in de winkel wel veel meuk die bij Action goedkoper is.

Dat zal Jumbo dan ook wel staan te wachten.



Zie dit topic.



Wie gaat er nog naar de HEMA?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vooral vind is dat de pro piet mensen dit soort maatregelen zelf hebben veroorzaakt. Wanneer er jaren geleden gedacht was aan de kinderen die gewoon een leuk feest willen hebben en die t geen ruk had geïnteresseerd wanneer piet rustig aan veranderd was, had er niets aan de hand geweest. Maar nee...er moest een compleet drama gemaakt worden...de kinderen wordt geïndoctrineerd en hen wordt aangeleerd dat piet zwart moet zijn. Er wordt extra aandacht op gevestigd door de pro piet volwassenen. Tot nu een Jumbo zich genoodzaakt voelt dit soort maatregelen te nemen. Terwijl er dus ook gewoon een piet met vegen of wat dan ook op had kunnen staan wanneer dat soort dingen door volwassenen waren geaccepteerd jaren geleden.
t zal wel
quote:Pientjexxxx schreef op 01 oktober 2016 @ 13:34:

Als we Zwarte Piet afschaffen en dus geen schmink meer gebruiken, moeten/mogen dan alleen nog blanke mensen voor Piet spelen? Blijkbaar mogen alleen blanken voor een baas werken, want voor veel zwarten is een baan in dienst van iemand een belediging.O jee krijgen we weer discriminatie op de werkvloer,alleen witte pieten gevraagd....
quote:WannabeMom schreef op 01 oktober 2016 @ 13:53:

Wat ik vooral vind is dat de pro piet mensen dit soort maatregelen zelf hebben veroorzaakt. Wanneer er jaren geleden gedacht was aan de kinderen die gewoon een leuk feest willen hebben en die t geen ruk had geïnteresseerd wanneer piet rustig aan veranderd was, had er niets aan de hand geweest. Maar nee...er moest een compleet drama gemaakt worden...de kinderen wordt geïndoctrineerd en hen wordt aangeleerd dat piet zwart moet zijn. Er wordt extra aandacht op gevestigd door de pro piet volwassenen. Tot nu een Jumbo zich genoodzaakt voelt dit soort maatregelen te nemen. Terwijl er dus ook gewoon een piet met vegen of wat dan ook op had kunnen staan wanneer dat soort dingen door volwassenen waren geaccepteerd jaren geleden.Tot 3 jaar geleden waren er geen problemen met Zwarte Piet,het probleem begon pas toen een Amerikaanse zich met Zwarte Piet begon te bemoeien.Ze had beter eerst sinterklaasboeken kunnen gaan lezen want ze snapt het verhaal van Sinterklaas totaal niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 01 oktober 2016 @ 13:57:

[...]



O jee krijgen we weer discriminatie op de werkvloer,alleen witte pieten gevraagd....
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind heel de pieten discussie zo'n gezeik. Mij maakt het geen biet uit of piet groen, geel, oranje of zwart is. Let it go. Als mensen er zich gekwetst door voelen maakt het mij niet uit om piet aan te passen. Ook met een groene piet is en blijft het een leuk kinderfeest en zal ik het even leuk vieren met mijn kinderen. Dat maakt geen verschil.



Maar het gaat al lang niet meer over het feest an sich. Het gaat over wij-zij. Integratie en assimilatie. Tegenstellingen. Jullie moeten dat opgeven versus wij geven niks op want het is van ons.
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 30 september 2016 @ 22:20:

[...]





De boerkini discussie vond ik zo vreemd, die boerkini is ontworpen zodat streng gelovige moslima's meer vrijheden hebben ( nouja, zwemmen dan ) de uitdossing van zwarte piet is gelinked aan de slavernij en dat is wel erg pijnlijk voor de groep Nederlanders van Surinaamse of Antilliaanse afkomst want zij zullen de afschuwelijke verhalen over de slavernij kennen van hun, generaties terug, bet-overgrootouders zoals blanke Nederlanders weer de gruwelijkheden kennen van familieleden die WO2 ( ik weet het, ik maak me nu schuldig aan een Godwin, sorry ) hebben meegemaakt. Ik vond Zwarte Piet vroeger schattig en grappig maar naarmate de discussie rondom het uiterlijk van Zwarte Piet steeds serieuzer werd ben ik wel klaar met Zwarte Piet. Van mij mag 'ie weg aan zo'n "traditie" wil ik niet mee doen.



Hoezo meer vrijheden met een boerkini? Ja je mag zwemmen maar je moet je nog steeds in lappen hullen zodat de mannen geen aanstoot nemen aan je lijf en haren en zich blijkbaar niet in kunnen houden. Hoezo vrijheid? Een rare vergelijking.



En de uitdossing is niet per definitie gelinkt aan slaven. Dat is wat een groep mensen er van maakt. Het is geen feit, het is een mening.



Een boerkini draag je omdat het moet. Zwarte Piet speel je volgens mij nog altijd vrijwillig.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren








Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 01 oktober 2016 @ 14:02:

[...]



Tot 3 jaar geleden waren er geen problemen met Zwarte Piet,het probleem begon pas toen een Amerikaanse zich met Zwarte Piet begon te bemoeien.Ze had beter eerst sinterklaasboeken kunnen gaan lezen want ze snapt het verhaal van Sinterklaas totaal niet.Dat is toch ook t punt niet. Just because you don't think something is offensive doesn't necessarily mean it isn't.
t zal wel
Alle reacties Link kopieren
Zag net op facebook een foto van een poster van de jumbo waarop ze gratis baklava weggaven bij elke 25 euro i.v.m. het offerfeest. Bij de reacties is het hek van de dam.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 01 oktober 2016 @ 00:18:

[...]





Laten we er dan in plaats van het verhaal te veranderen erop aan dringen dat de scholen in de geschiedenislessen de periode van 1800 voor de sinterklaas periode behandeld hebben. Zodat ze zien dat het geen slavernij is, dat zwarte piet al jaren lang lachen op de gezichten van kinderen tovert. Dat het een nar is, dat dat in die tijd een hoge status had in kastelen. En uitleggen wat een slaaf was en wat daarin de verschillen in zijn.



Dan is er op dat vlak geen enkele aanleiding voor racisme en blijft de kinderfeest wat het is, een kinderfeest. De volwassenen zijn het de laatste jaren flink aan het verzieken. En kinderen zien hun ouders zich zo aanstellen en dat in combinatie met het niet duidelijk zijn van het sprookje brengt het verdriet bij de kindjes. Terwijl het enige verdriet dat ze in die periode dienen te hebben is dat ze de roe krijgen of erachter komen dat de sint niet bestaat.Volgens mij is het sinterklaasfeest toch specifiek bedoelt voor peuters en kleuters. Mijn zesjarige hoeft op school toch echt nog geen geschiedenislessen over de slavernij hoor. Mag hij nog een beetje kind blijven? Het nieuws op de radio over zwarte piet, de bedreigingen en al het gezeik erover gisteren overdag was al genoeg stress. Ik heb de radio gauw uitgezet.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 01 oktober 2016 @ 14:02:

[...]



Tot 3 jaar geleden waren er geen problemen met Zwarte Piet,het probleem begon pas toen een Amerikaanse zich met Zwarte Piet begon te bemoeien.Ze had beter eerst sinterklaasboeken kunnen gaan lezen want ze snapt het verhaal van Sinterklaas totaal niet.Overigens is dit niet waar. Al sinds 1980 en zelfs eerder zijn er protesten tegen zwarte piet. Alleen zijn t de laatste jaren mensen die harder roepen en vooral ook harder tegen roepen. Iemand hierboven vatte t mooi...t gaat niet meer om zwarte piet maar om t gevoel wij/zij en t gevoel dat men iets afneemt van de ander.
t zal wel
Alle reacties Link kopieren
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:WannabeMom schreef op 01 oktober 2016 @ 14:11:

[...]



Overigens is dit niet waar. Al sinds 1980 en zelfs eerder zijn er protesten tegen zwarte piet. Alleen zijn t de laatste jaren mensen die harder roepen en vooral ook harder tegen roepen. Iemand hierboven vatte t mooi...t gaat niet meer om zwarte piet maar om t gevoel wij/zij en t gevoel dat men iets afneemt van de ander.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het is geven en nemen. Nederland geeft anderen de mogelijkheid voor hun traditie,Offerfeest,Suikerfeest etc maar willen wij onze Zwarte Piet dan is dat opeens racisme sinds 3 jaar geleden. Want die tientallen jaren daarvoor kraaide er geen haan naar....

Ik ben er een beetje klaar mee net als miljoenen anderen hier in Nederland.............
Hoe krijgen jullie het voor elkaar? Om het offerfeest en het sinterklaas feest te vergelijken? Mi Gado
quote:Cookielyon schreef op 01 oktober 2016 @ 14:36:

Hoe krijgen jullie het voor elkaar? Om het offerfeest en het sinterklaas feest te vergelijken? Mi Gado

Het Offerfeest of het Grote Feest (Arabisch: ??? ??????, Id al-Adha) is het tweede Id-feest in de islam. Het wordt gevierd ter nagedachtenis aan de profeet Ibrahim, die bereid was zijn zoon te offeren in opdracht van God. De Koran noemt echter geen naam van de zoon bij de beschrijving van dit verhaal in Soera De in de Rangen Behorenden. De meeste moslims nemen aan dat het zou gaan om zijn zoon Ismaïl. Toen Ibrahim zijn zoon ter ere van God met een mes wilde doden, sneed het mes niet. Vervolgens klonk de stem van God en die stuurde vervolgens een engel naar profeet Ibrahim die zei dat een ram[1] de plaats van de zoon mocht innemen.

Tja voor niet gelovigen is het Offerfeest net zoiets als het Sinterklaasfeest..........Niet echt....
Alle reacties Link kopieren
Het is te hopen dat er snel een einde komt aan de verdere islamisering in Nederland. Het is namelijk allang te laat.. Dus stem verstandig, straks in 2017.
quote:tanteslankie schreef op 01 oktober 2016 @ 14:05:

[...]





Hoezo meer vrijheden met een boerkini? Ja je mag zwemmen maar je moet je nog steeds in lappen hullen zodat de mannen geen aanstoot nemen aan je lijf en haren en zich blijkbaar niet in kunnen houden. Hoezo vrijheid? Een rare vergelijking.



En de uitdossing is niet per definitie gelinkt aan slaven. Dat is wat een groep mensen er van maakt. Het is geen feit, het is een mening.



Een boerkini draag je omdat het moet. Zwarte Piet speel je volgens mij nog altijd vrijwillig.Ga maar in discussie met de ontwerpster van de boerkini



En beter de quote lezen waarop ik reageerde
quote:Habbekratz schreef op 01 oktober 2016 @ 14:48:

[...]



Het Offerfeest of het Grote Feest (Arabisch: ??? ??????, Id al-Adha) is het tweede Id-feest in de islam. Het wordt gevierd ter nagedachtenis aan de profeet Ibrahim, die bereid was zijn zoon te offeren in opdracht van God. De Koran noemt echter geen naam van de zoon bij de beschrijving van dit verhaal in Soera De in de Rangen Behorenden. De meeste moslims nemen aan dat het zou gaan om zijn zoon Ismaïl. Toen Ibrahim zijn zoon ter ere van God met een mes wilde doden, sneed het mes niet. Vervolgens klonk de stem van God en die stuurde vervolgens een engel naar profeet Ibrahim die zei dat een ram[1] de plaats van de zoon mocht innemen.

Tja voor niet gelovigen is het Offerfeest net zoiets als het Sinterklaasfeest..........Niet echt....Hier ga ik niet eens op in......
Ik als vrouw voel me ook achtergesteld. Laten we eerlijk zijn, wie kent er nou een man die voor iedereen de juiste kadootjes weet te kopen? Dat kunnen alleen vrouwen toch??
quote:MRengine schreef op 01 oktober 2016 @ 14:52:

Het is te hopen dat er snel een einde komt aan de verdere islamisering in Nederland. Het is namelijk allang te laat.. Dus stem verstandig, straks in 2017.Wat heeft het sinterklaas feest nou met islamisering te maken ik begrijp die link niet.
Alle reacties Link kopieren
Is het iemand al opgevallen dat ook op de verpakkingen van het Sint-snoep van AH geen Pieten en Klazen meer staan?

Zij hebben er alleen geen persbericht over uitgedaan....
Alle reacties Link kopieren
In het Oude Testament ligt de basis voor zowel islamieten, joden en christenen. De basis is hetzelfde, ze zijn alleen andere kanten op gegaan.

Binnen het christendom is er volgens mij geen speciale viering voor het "net niet offeren" van je zoon. Wel vieren we het opstaan uit de dood van Jezus, nadat hij zijn leven voor ons heeft gegeven.



De katholieke kerk heeft weer andere vieringen dan de protestantse kerken. Ik woon in een overwegend protestantse gemeenschap, en ben niet grootgebracht met bijvoorbeeld Carnaval. De ophef en het enthousiasme er omheen begrijp ik niet en hoef ik ook niet te begrijpen. Lastig vind ik het wel, blijken je collega's aan de andere kant van het land een week niet bereikbaar/aanspreekbaar.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven