Jumbo doet Sinterklaas in de ban

30-09-2016 18:29 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Supermarktketen Jumbo doet dit jaar uitingen van Sinterklaas en Pieten op een gedeelte van het assortiment in de ban. Het bedrijf heeft daartoe besloten omdat het 'al enkele jaren moeilijk is om een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is'.



Jumbo neemt een unieke beslissing, want niet eerder werd naast Zwarte Piet óók Sinterklaas verbannen. De personages zullen geweerd worden van de verpakkingen van het huismerk van de supermarkt. Er zijn geen andere voorbeelden van winkels bekend die voornemens zijn om Sinterklaas te weren van verpakkingsmateriaal.



De veelbesproken Zwarte Piet is al jaren punt van discussie. Vorig jaar besloot Jumbo zowel witte als zwarte Pieten af te drukken op verpakkingen.



In een statement laat Jumbo weten dat ze het sinterklaasfeest vooral als een kinderfeest ziet, met het heerlijk avondje als hoogtepunt. ,,Daarom hebben we er in 2016 voor gekozen niet de traditionele afbeeldingen van Sinterklaas en Pieten te gebruiken, maar dit kinderfeest te vieren met cadeautjes, snoepgoed, symbolen als een mijter, pet en schoen en afbeeldingen van veel blije kinderen."



Jumbo wil geen verdere toelichting geven op het besluit om zowel Sinterklaas als Pieten te weren op alle accesoires.



Kinderrechten

Het besluit van Jumbo volgt op het nieuws van vanmorgen, toen de Kinderombudsman in een rapport liet weten dat Zwarte Piet in strijd is met kinderrechten. Volgens Margrite Kalverboer draagt Zwarte Piet in zijn huidige vorm bij aan pesten, uitsluiting of discriminatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 01 oktober 2016 @ 00:45:

[...]





Je kunt ook gewoon gaan zeuren om het zeuren. We zeuren ook niet waarom assepoester niet gewoon gestikt in in 100 jaar haar kweken in een klein kamertje?



Tja, en je kan ook gekwetste mensen voor lief nemen omdat je een kleur schmink belangrijker vind dan hun gevoelens...



Ik blijf bij mijn eerdere vraag. Want ik heb nog geen enkel argument gehoord wat hun verdriet rechtvaardigd. Je kan het verdriet misplaatst vinden, maar dat betekend niet dat het niet bestaat.



Waarom is het een aanpassing niet waard? Waarom is het niet kwalijk dat een kinderfeest niet voor alle kinderen leuk is?



En dat allemaal terwijl het opgelost kan worden zonder het feest af te schaffen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 01 oktober 2016 @ 00:45:

[...]





Je kunt ook gewoon gaan zeuren om het zeuren. We zeuren ook niet waarom assepoester niet gewoon gestikt in in 100 jaar haar kweken in een klein kamertje?



Bovendien zoveel kleurverschil zit er toch niet tussen een Turk en een blond Hollands Joke? Een klasgenootje/vriendinnetje vroeg het vroeger al aan mij, waar zie je het dan aan? Want ik ben toch niet zoveel donkerder?En zoveel verschil zit er toch ook niet tussen zwart en roetvegen? Of zwart en blauw?
Karikaturen behouden hoort juist bij een sprookjesfiguur en het verhaal. De grote boze wolf wordt toch ook niet opeens een boze lieveheersbeerstje omdat die ook kunnen bijten?
quote:Dormouse schreef op 01 oktober 2016 @ 00:54:

[...]





En zoveel verschil zit er toch ook niet tussen zwart en roetvegen? Of zwart en blauw?Waarom dan veranderen ipv accepteren dat piet toen zwart was?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 01 oktober 2016 @ 00:54:

Karikaturen behouden hoort juist bij een sprookjesfiguur en het verhaal. De grote boze wolf wordt toch ook niet opeens een boze lieveheersbeerstje omdat die ook kunnen bijten?



Maar is dat de pijn die het veroorzaakt waard?



En een ander verschil; geen enkel kind wordt aangepraat dat de boze wolf echt is. Of Doornroosje, of Assepoester. En ze worden wel opgevoed met een heilig geloof in de Goedheiligman.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 01 oktober 2016 @ 00:55:

[...]





Waarom dan veranderen ipv accepteren dat piet toen zwart was?Omdat het ene kwetsend is en het ander niet. En een verandering leed bespaart.
"Jumbo wil geen verdere toelichting geven op het besluit om zowel Sinterklaas als Pieten te weren op alle accesoires"



Prima toch. Koopt er vanaf nu iemand minder bij de Jumbo?
Alle reacties Link kopieren
Ze zullen het wel merken in de omzet, er zijn nu eenmaal meer blanken die sinterklaas en piet leuk vinden, dan zwarten die er tegen zijn. Gelukkig heb ik de keuze uit nog 5andere supers.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als dat zou kloppen, de Jumbo de wijziging niet door had gevoerd. De meeste mensen gaan niet omrijden om de verpakking van pepernoten.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet altijd keihard lachen om van schreeuwerds die roepen dat ze er nóóit meer 1 stap over de vloer zetten bij een desbetreffende winkel. Durf te wedden dat ze binnen een paar weken daar weer komen winkelen voor een één of andere aanbieding



En het mag misschien een dooddoener zijn, maar als ik zo de foto's zie van bijvoorbeeld kindjes in Syrië, vind ik dit totale kul.
quote:Dormouse schreef op 01 oktober 2016 @ 01:01:

[...]





Omdat het ene kwetsend is en het ander niet. En een verandering leed bespaart.Als je het af gaat schaffen zijn er weer mensen die het aanstootgevend vinden dat er nergens donkere mensen in verhalen te vinden zijn. Er is niets mis met het verhaal, alleen maar huilende ouders.
Alle reacties Link kopieren
Jammer genoeg worden er niet net zoveel vragen bij het Offerfeest gesteld. Pure dierenmishandeling. En door jumbo uitvoerig gebruikt om meer omzet te behalen.
quote:tvandattum schreef op 01 oktober 2016 @ 09:49:

Jammer genoeg worden er niet net zoveel vragen bij het Offerfeest gesteld. Pure dierenmishandeling. En door jumbo uitvoerig gebruikt om meer omzet te behalen.Geef het een paar jaar. Want dierenmishandeling is altijd belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 01 oktober 2016 @ 00:08:

[...]

Ik ben blank. Ik heb geen last van Zwarte Piet.

Maar als ik mijn buurjongetjes zie huilen, over een feest dat voor kinderen van hun leeftijd bedoeld is...

Dan kan ik niet meer wegkijken.Vertel eens, want ik ben zeer benieuwd. Ik speelde vroeger met kinderen van alle kleuren, nog nooit iemand zien huilen, sterker nog, wij vonden Sinterklaas en Zwarte Piet geweldig. Wat doen jouw buurjongetjes dan precies? en waarom huilde er vroeger niemand om Zwarte Piet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Gisselle schreef op 01 oktober 2016 @ 10:01:

[...]



Vertel eens, want ik ben zeer benieuwd. Ik speelde vroeger met kinderen van alle kleuren, nog nooit iemand zien huilen, sterker nog, wij vonden Sinterklaas en Zwarte Piet geweldig. Wat doen jouw buurjongetjes dan precies? en waarom huilde er vroeger niemand om Zwarte Piet?



Dat heb ik gister in dit topic of het andere lopende topic over Zwarte Piet geschreven.

En ik ken ook meerdere donkere kindjes, en niet elk kindje heeft er een vervelende ervaring mee, gelukkig niet.



Maar omdat sommige er geen last van hebben, is het dan maar okee dat andere kinderen er wel pijn door hebben? Gekwetst en/of in het ergste geval gepest worden?



En 20 jaar geleden (als dat "vroeger" genoeg is), kwam het ook al voor. Je hoort het alleen de laatste jaren pas.
quote:tvandattum schreef op 01 oktober 2016 @ 09:49:

Jammer genoeg worden er niet net zoveel vragen bij het Offerfeest gesteld. Pure dierenmishandeling. En door jumbo uitvoerig gebruikt om meer omzet te behalen.



Eeuwig zonde dat destijds het initiatief van de Partij van de Dieren om de onverdoofde slacht te verbieden in Nederland onderbouwd met een goed rapport van de universiteit van Wageningen van tafel is geschoven. Reden was vrijheid van religie.

Koshere en halalslacht en zwarte piet, we zouden zo onderhand wel eens beter moeten weten. Tradities kunnen leuk zijn maar als het leed veroorzaakt dan kun je er maar beter vanaf zijn, waarom zo aan die tradities vasthouden?
Action heeft lichtbruine Pieten
VEGHEL - Aan het Binnenhof groeit het onbehagen over bedrijven die het Sinterklaasfeest steeds verder van zijn tradities ontdoen, terwijl er wel ruim baan wordt gemaakt voor islamitische feesten. „Ik voel het ongemak ook”, zei vicepremier Asscher (PvdA).





Aanleiding is het besluit van supermarktketen Jumbo om niet alleen afbeeldingen van Zwarte Piet in de ban te doen, wat veel winkels vorig jaar al deden, maar óók Sinterklaas te weren van alle huismerkproducten. Het bedrijf verklaart het kinderfeest alleen nog te vieren ’met cadeautjes, snoep en symbolen als een mijter, pet en schoen’. „Het kind moet centraal staan”, legt een woordvoerder uit. „Daarom hebben we voor deze symbolen gekozen.” Tegelijkertijd zag de keten er twee weken terug geen kwaad in gratis baklava uit te delen in het kader van het islamitische offerfeest.



Ondanks het ongemak verzekert Asscher dat „het Sinterklaasfeest altijd zal blijven” en de PvdA-bewindsman noemt het daarbij „goed als het feest met zijn tijd meegaat.” Maar PVV-leider Wilders is het daar absoluut niet mee eens. „Jumbo islamiseert”, constateert hij. „Wel een offerfeest en geen Sinterklaas, zijn ze knettergek geworden! Laat Sinterklaas en Zwarte Piet met rust.”





In een kramp



Vanuit de VVD klinkt het boos dat de maatschappelijke discussie wordt gevoerd „over de rug van een onschuldig kinderfeest.” VVD-Kamerlid Van Veen: „Daardoor schieten we met zijn allen in een kramp. In mijn jeugd aten we gewoon een chocoladesint, verkleedden we ons als Piet en zongen we bij de schoorsteen kinderliedjes in de hoop dat er iets in onze schoen kwam. Niet omdat we iemand wilden onderdrukken, maar gewoon omdat we ervan genoten. Vandaag de dag moeten we overal iets achter zoeken.”



Jan Roos, de lijsttrekker van VNL, vermoedt zelfs dat er bij winkels sprake is van een politiek-correcte trend. „Je ziet steeds vaker dat dit soort bedrijven de Nederlandse cultuur willen weggummen en er tegelijk geen enkele moeite mee hebben de islamitische cultuur uit te venten. Bij Hema ging het ook al zo. Zwarte Piet moest weg maar tijdens het Suikerfeest wordt de hele winkel verbouwd.”



CDA-Kamerlid Heerma kijkt de ontwikkelingen eveneens hoofdschuddend aan. „Het is triest dat volwassenen een mooi traditioneel kinderfeest naar de knoppen helpen”, zegt hij. „Ik hoop dat mensen thuis gewoon Sinterklaas blijven vieren.”





Weinig begrip



Ook onder retaildeskundigen is weinig begrip voor de beslissing van Jumbo. „Sint verbannen gaat heel ver”, zegt Paul Moers. „Er is niemand die kritiek heeft op Sinterklaas. Jumbo slaat nu door in zijn angst. Als je alleen een mijter op de verpakking zet, zijn we over drie jaar vergeten wie Sinterklaas is. Ik weet zeker dat mensen zich eraan ergeren en denken, is kerst straks aan de beurt?” Expert Cor Molenaar snapt de keuze evenmin. „Als Sinterklaas volledig uit de winkel verdwijnt, gaat ze dat omzet kosten.”



Jumbo lijkt geschrokken van alle ophef. Het hoofdkantoor deed gisteren overhaast een verklaring de deur uit, in een poging eventuele imagoschade te beperken. Daarin schrijft het dat er afgezien van het huismerk nog steeds genoeg sint- en pietproducten worden verkocht.
quote:Dormouse schreef op 01 oktober 2016 @ 10:08:

[...]



Maar omdat sommige er geen last van hebben, is het dan maar okee dat andere kinderen er wel pijn door hebben? Gekwetst en/of in het ergste geval gepest worden?



.Waarom moet iets aangepast worden omdat sommige mensen zeikerds zijn en overal een probleem van willen maken? Opvoeding en onderwijs is genoeg om de zwarte pieten discussie uit de weg te ruimen. Want het discussie heeft niets meer te maken dan het gebrek aan kennis en bovenal fatsoen want ze vinden het een mooie aanleiding om te gaan rellen op een kinderfeest. Dat geeft in elk geval het niveau van deze mensen weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 01 oktober 2016 @ 10:11:

Action heeft lichtbruine PietenDat is een huidskleur die veel mensen hebben, in tegenstelling tot zwart.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 01 oktober 2016 @ 10:11:

[...]





Eeuwig zonde dat destijds het initiatief van de Partij van de Dieren om de onverdoofde slacht te verbieden in Nederland onderbouwd met een goed rapport van de universiteit van Wageningen van tafel is geschoven. Reden was vrijheid van religie.

Koshere en halalslacht en zwarte piet, we zouden zo onderhand wel eens beter moeten weten. Tradities kunnen leuk zijn maar als het leed veroorzaakt dan kun je er maar beter vanaf zijn, waarom zo aan die tradities vasthouden?Inderdaad. Tradities kunnen prima aangepast worden. Waarom geldt dat dan niet voor deze?
Alle reacties Link kopieren
quote:simbalabimba schreef op 01 oktober 2016 @ 11:41:

[...]



Dat is een huidskleur die veel mensen hebben, in tegenstelling tot zwart.Dus zou niemand zich meer gediscrimineerd moeten voelen. Het is toch zwarte piet
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Ach gister op FB een discussie n.a.v. de actie van Jumbo. Iemand schreef 'ik vindT........Nederlandse traditie' etc. Toen schreef ik dat wanneer je 'ik vindT.....' schrijft je beter een les Nederlands kunt volgen.

Man o man, wat een commentaar. Ik wist toch heus wel wat ze bedoelde en het was juist goed dat ze opriep Jumbo te boycotten en dat het niet erg is als je slecht Nederlands schrijft
Alle reacties Link kopieren
En niet te vergeten, een mevrouw met haar 7 jaar oude zoontje bij Action. Kind in tranen want er stond iets met witte pieten. Mevrouw ontdaan want kind was toch echt helemaal fan van zwarte piet en nu erg verdrietig
Als we Zwarte Piet afschaffen en dus geen schmink meer gebruiken, moeten/mogen dan alleen nog blanke mensen voor Piet spelen? Blijkbaar mogen alleen blanken voor een baas werken, want voor veel zwarten is een baan in dienst van iemand een belediging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven